Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Conway Cumbria 1997 van Birdy  (gelezen 6077 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Birdy

  • Gast
Conway Cumbria 1997 van Birdy
« Gepost op: juli 22, 2014, 01:21:09 pm »

Wij hebben sinds kort een vouwwagen (Conway Cumbria 1997) en we gaan er over drie weken voor het eerst mee kamperen.
We zien mogelijkheden om de wagen naar onze wensen aan te passen maar we hebben besloten om eerst maar eens te gaan kamperen en te kijken of het wat voor ons is voordat we grote dingen gaan doen aan de vw.

De plannen vóór de komende vakantie zijn:
-Lenzen achterlichten vervangen
-Keuken opknappen: gasstel en gasplaat goed schoonmaken, wat extra uitneembare plankjes in de keuken maken.
-Een stokkenbak onder de vw aangezien we een kleine auto rijden en de ruimte optimaal willen gebruiken.

Status:
-Achterlichtlenzen zijn besteld
-Van trespa heb ik een grote onderplaat in de keuken gemaakt om extra spullen (vrij van de grond) kwijt te kunnen, de plaat rust op twee metalen pennen die in de bestaande gaten in de pootjes zitten waarmee de pootjes vastzitten tijden het rijden.
-Het gasstel is losgehaald van de gasplaat en klaar om schoongemaakt te worden, is het aan te raden om de pakkingen die boven en onder de plaat zitten bij elke brander te vervangen? Ze zijn vrij hard maar ik heb geen idee of dit normaal is.
Gelogd

Blackraven

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • HK Flyer Expedition 1998
Re: Conway Cumbria 1997 van Birdy
« Reactie #1 Gepost op: juli 22, 2014, 02:10:52 pm »

Als de branders normale blauwe vlammen produceren en de ringen nog goed afdichten (je voelt dan een beetje weerstand als je de brander weer in elkaar draait) en de ringen zien er nog goed uit, hoeft het op zich niet.
Als je er wel nieuwe in zet, hou er rekening mee dat een beetje stinken bij het 'inbranden' ;)
Gelogd

Birdy

  • Gast
Re: Conway Cumbria 1997 van Birdy
« Reactie #2 Gepost op: juli 22, 2014, 02:56:33 pm »

Dankje! Ik heb de boel ondertussen schoon, en ook al gevonden dat die pakkingringen gewoon bij dealers liggen. Nu heb ik twee vragen:

-Kan ik het schone aluminium insmeren met iets (bijv. vaseline) om het mooi te houden? Of gaat dit mis bij het koken (was wel de bedoeling om dat te gaan doen :#)
-De pakkingringen van de thermokoppels vielen uit elkaar bij het aanraken... Maar die kan ik dus niet vinden bij de dealers op de site. (Het is gewoon een Cramer gasstel trouwens)
Gelogd

Blackraven

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • HK Flyer Expedition 1998
Re: Conway Cumbria 1997 van Birdy
« Reactie #3 Gepost op: juli 22, 2014, 03:09:37 pm »

https://www.jasicamp.nl/onderdelen/onderdelen+cramer+aanrechten/cramer+afdichtingsringen+van+thermokoppel+verpakt+per+2___+nr___5128820
misschien niet de goedkoopste, maar dan heb je vast een artikelnummer en een startpunt om te zoeken ;)
die pakkingen zijn écht klein, blij dat ik ze nooit heb losgehaald, heb net ff gespiekt bij m'n eigen gasstel ;)

Vaseline smeren kan, maar ik denk dat het door de hitte gelijk begint uit te lopen naar het laagste punt.
Gelogd

Birdy

  • Gast
Re: Conway Cumbria 1997 van Birdy
« Reactie #4 Gepost op: juli 23, 2014, 08:57:58 am »

Dankjewel, ik ben aan het mailen of dat de goede zijn, de grote hebben ze daar ook dus dat gaat hem wel worden :-D

-Met dat ik gisteren mn bericht neerzette kwam de postbode met mn nieuwe lenzen. Is Engels, Britax, voor de geïnteresseerden: besteld bij www.truck-parts.nu Ziet er weer netjes uit, en hopelijk waterdicht. Ik heb de fittingen zelf met twee extra popnagels vastgezet omdat ik ze wat los vindt zitten met maar twee  :#
-De nieuwe planken in de keuken zitten erin. Ik heb met wat oud trespa plankjes gemaakt die er zo weer uit kunnen als de ruimtes te klein blijken. Ook tijdens de reis kunnen de "plateau's" op zn kop worden gezet zodat er ruimte is voor bijv. de jerrycan. Mevrouw-Birdy is tevreden, dus geslaagd  :P
-Gasstel is weer helemaal schoon. Met wat RVS polish en de dremel is het weer als nieuw. Nog even wachten op de pakkingen en dan kunnen we testen  :J

« Laatst bewerkt op: juli 24, 2014, 09:27:15 pm door Birdy »
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.749
Re: Conway Cumbria 1997 van Birdy
« Reactie #5 Gepost op: juli 23, 2014, 09:43:09 am »

Netjes hoor B.
Nu de bak er nog onder.
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Conway Cumbria 1997 van Birdy
« Reactie #6 Gepost op: juli 23, 2014, 06:37:21 pm »

Je kunt ook alufolie gebruiken voor het gasstel.  Tja, het is een gebruiksvoorwerp dus wij maken ons daar nooit zo heel druk over
Gelogd

Birdy

  • Gast
Re: Conway Cumbria 1997 van Birdy
« Reactie #7 Gepost op: juli 23, 2014, 08:11:43 pm »

Het gaat me niet om het vuil van het koken, maar dat alu was wit uitgeslagen door de leeftijd, en das nu weer glanzend door mijn dremeltje, ik dacht dat er misschien een truc was tegen die witte aanslag...
Gelogd

Blackraven

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • HK Flyer Expedition 1998
Re: Conway Cumbria 1997 van Birdy
« Reactie #8 Gepost op: juli 24, 2014, 12:45:19 pm »

Geen dank voor de link, daar is het forum voor :J
Ziet er weer als nieuw uit zo, netjes.
Veel succes met de projecten en met klappen natuurlijk ;)
Gelogd

Birdy

  • Gast
Re: Conway Cumbria 1997 van Birdy
« Reactie #9 Gepost op: juli 24, 2014, 03:06:00 pm »

Ja, ik hoop ondertussen wel dat het klappen ook echt gaat bevallen  :H

Top hoor www.jasicamp.nl! Even gebeld gisteren, duidelijke uitleg, en net de pakkingen en een disselweger op de mat  :#
Meteen de keuken afgemaakt. Zelfs nog een echte verbetering uitgevoerd... Het RVS frontje zit origineel alleen links vast en de gasslang en het hele gasstelsel hangt dus lekker te bungelen en het frontje boog lekker mee. Waardoor ook de branders kunnen "bewegen" als je met een pan oid tegen de gasslang aan zit te duwen.
Nu heb ook even de rechterkant van het frontje vastgezet en de gasleiding iets meer naar mijn zin verbogen... :#
Alles netjes stevig en uit de weg.

Het aluminium voor de stokkenbak is onderweg, duimen dat dat voor de vakantie nog gaat lukken :#

Ps. ik plemp altijd met foto's, hou er wel van... Als het niet de bedoeling is ofzo hoor ik het wel, maar het leek me wel informatief voor anderen misschien...
« Laatst bewerkt op: juli 24, 2014, 03:09:31 pm door Birdy »
Gelogd

Birdy

  • Gast
Re: Conway Cumbria 1997 van Birdy
« Reactie #10 Gepost op: augustus 06, 2014, 02:57:25 pm »

Vandaag de stokkenbak afgemaakt en onder de vw gehangen  :>

Het is een mooi verhaal: in mijn topic over het evt. vervoeren van de stokken onder de vw kreeg ik een berciht van Thue dat hij ooit een bak had gemaakt voor een conway, die ik eventueel mocht gebruiken. Na wat contact heen en weer besloten dit te doen, daar het heel goed overeen leek te komen met wat ik nodig had. Er moest nog het een en ander afgemaakt worden en Thue boodt zelfs aan nog wat aluminium voor me te zetten als ik het aanleverde... Zo gezegd zo gedaan. Helaas duurde het allemaal wat lang met het alumiunium dus kon ik afgelopen maandag pas de bak ophalen aan de andere kant van NL bij Thue.
Na een gezellige avond met der bak weer naar huis met het vooruitzicht dat ik zaterdagmorgen op vakantie zou gaan. Gelukkig is het allemaal goed gekomen.
Gisteren en vandaag de deksels en sluitingen erop gezet en gepast en gemeten. Ik moet zeggen: de meeste eer gaat naar Thue, de bak pastte precies onder de vw en de deksel waren ook precies pas. voor mij was het alleen nog een kwestie van popnagels en bouten/moeren erin zetten...

Het idee is:
-Een bak die onder de profielen van de vw doorloopt maar aan beide zijkanten bij de wielen hoger is, tot de bodem van de vw-bak. Dit om de hoekstukken van de stokken erin te kunnen krijgen.
-Aan beide zeiden een deksel dat open kan. Nodig voor de hoeveelheid hoekstukken.
-De bak hangt nog boven de handremstang. :)
-Er ligt een kunststof plaat op de bodem zodat de stokken wat beter glijden.
-De stokken (tussenstuk, voortent en luifel) zitten er zonder zakken, door elkaar in: ze zijn nu dus wel gemarkeerd met kleuren  O0)
-Bij mij zat bij het tussenstuk en de voortent de stokken van het grote "portaal" met veren aan elkaar (2x4 stokken aan beide kanten van het
kruisstuk) ik heb de veren bij het kruisstuk eruit moeten halen om ze in de bak te kunnen krijgen. Dus nu 2x4 stokken en een los kruisstuk, zoals het ook bij mijn luifel zo was.

Verder zeggen  de foto's meer dan 1000 woorden. Ik ben heel benieuwd hoe het ons allemaal gaat bevallen, voor de eerste keer met de vw op vakantie. Maar we zijn er helemaal klaar voor  :)

« Laatst bewerkt op: augustus 06, 2014, 03:57:41 pm door Birdy »
Gelogd

Cadillacfreak

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
  • Merk Vouwwagen: 2010 Aart Kok Kavango
Re: Conway Cumbria 1997 van Birdy
« Reactie #11 Gepost op: augustus 06, 2014, 03:38:39 pm »

Ziet er heel tof uit. Supergoed idee.
Gelogd

Birdy

  • Gast
Re: Conway Cumbria 1997 van Birdy
« Reactie #12 Gepost op: augustus 24, 2014, 09:34:11 am »

Twee weken NL was afgelopen weken qua vakantieweer niet optimaal. maar om voor de eerste keer met de vw weg te gaan wel. We hebben veel regen, hagel en wind gehad aan de kust. De vw dus optimaal getest en dat was prima. Helemaal waterdicht, en met alleen een stormband over de luifel stond hij als een huis. En we hebben twee keer droog geklapt  :J

Erg veel geleerd over in- en uitpakken en over opzetten. Ervaring...  :)
Iedereen die we spreken vraagt na het slechte weer: "en? gaat de vw weg?" Zeker niet, we zijn alleen maat enthousiaster geworden.  :J

Projecttechnisch alleen wat verlichtingprobleempjes gehad, maar een nieuwe stekker gemonteerd en nu is het weer goed.
En ik had op 1 van de 3 pitten van het gasstel oranje vlammen, bleek er na wat onderzoek (lees: op de camping hele gasstel uit elkaar gehaald) een spinnennest in de mengbuis te zitten... Slecht mengsel dus.

Met een Swift hebben we geen beresterke trekker, maar met 65kg kogeldruk en de fietsen op het dak ging het prima (mijn chauffeur zei dat het reed als een trein  :P). En de auto was vrijwel leeg, ideaal zo'n bak met bergruimte achter je aan...
« Laatst bewerkt op: augustus 25, 2014, 10:14:24 pm door Birdy »
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.749
Re: Conway Cumbria 1997 van Birdy
« Reactie #13 Gepost op: augustus 28, 2014, 12:31:56 am »

Mooi bakkie onder de bak! :)6]
Gelogd

MRRV

  • Gast
Re: Conway Cumbria 1997 van Birdy
« Reactie #14 Gepost op: september 08, 2014, 08:50:56 pm »

Dat is echt een oplossing zeg, bij onze verlengde Cortina zitten ook al zoveel stokken, het hele pad ligt vol of alle bakken zitten vol.
Het eruit halen uit die zijbakken is erg lastig.

Top gedaan. Weer een idee rijker.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal