Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Opzetten met regen  (gelezen 3206 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vouwwagennewbie

  • Gast
Opzetten met regen
« Gepost op: juli 23, 2014, 09:31:22 am »

Zondag vertrekken wij naar Italië. Vorig jaar voor de eerste keer met de vouwwagen weg geweest en is heel goed bevallen. Toen geen spatje regen gehad. Maar nu lijken de vooruitzichten wat meer regen te geven.
Nou vraag ik me af hoe jullie dat doen met opzetten als het regent. Wij hebben een Jamet Canyon.
Vorige keer legden we het grondzeil e.d. eerst neer om daarna voortent op te zetten. Maar met regen lijkt me dat niet handig. Eerst de voortent en dan zeil/tenttapijt. Anders kom je dat water nog maar moeilijk kwijt denk ik.
Zijn er nog andere dingen waar we op moeten letten? Iets van volgorde opzetten?

Als het echt regent wachten we natuurlijk liever even met opzetten. Maar uiteindelijk ontkom je er niet aan. We hebben de voortent al vaker opgezet om gewoon handigheid in te krijgen. Maar ook als het wel snel gaat hebben we voor alle stokken toch wel even nodig.

Tips en trucks hoor ik graag van jullie!
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.628
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Opzetten met regen
« Reactie #1 Gepost op: juli 23, 2014, 09:52:03 am »

Zo deden wij het:

Vraag ter plekke na wat hun verwachting is mbt regen! Locals weten  dat vaak vrij goed...
Zorg dat alles een vaste plek heeft, zodat je het snel kunt pakken zonder te zoeken.
Wacht inderdaad even als het echt hard regent.
Afhankelijk van de temperatuur: kleed je erop (warm weer en regen: zo min mogelijk aan, anders een  jack oid)..
Plan wat je doet. Spreek het door per stap. (eerste stap: rechtzetten wagen. Loshalen elastieken, daarna bespreken hoe je het zeil gaat opvouwen, keuken verwijderen en de slaapcabine gaat opzetten).
Zorg dat je wat handdoeken voor het grijpen hebt zodat de buitenpersoon zich kan afdrogen als hij (daar komt het meestal wel op neer) klaar is.
Koppie thee?

Beter maar duimen voor goed weer...Succes!
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Vouwwagennewbie

  • Gast
Re: Opzetten met regen
« Reactie #2 Gepost op: juli 23, 2014, 12:14:04 pm »

Het is er 30 graden dus zeker warm. Het nat worden van ons vind ik niet zo'n probleem. Dat is zo weer droog.
Maar meer dat het slaapgedeelte bijvoorbeeld niet nat wordt. Nou is dat op zich ook niet iets wat lang duurt. Maar toch.

Hoe zit het trouwens met aanspannen van scheerlijnen? Ik heb al iets gelezen dat je de tent dan minder strak op moet zetten. Maar als het regent, waait het toch ook vaak wel. Dan staat je tent toch niet echt stabiel?
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.628
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Opzetten met regen
« Reactie #3 Gepost op: juli 23, 2014, 12:22:41 pm »

Katoen heeft de neiging iets te krimpen bij vochtigheid. Dat wordt minder naarmate de tent ouder wordt.

Een Jamet staat met de grondharingen meer dan stabiel. Wij hadden de scheerlijnen alleen voor noodweer bij ons. Feitelijk nooit gebruikt.

Dus de scheerlijnen kunnen er aan, maar niet alles snaar-strak zetten.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Vouwwagennewbie

  • Gast
Re: Opzetten met regen
« Reactie #4 Gepost op: juli 23, 2014, 10:42:21 pm »

Het is een oudje dus met het krimpen zal het dan denk ik wel mee vallen.

Bedankt voor je verdere uitleg!
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal