Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: stormvastheid luifel holtkamper cocoon (sunriseluifel)  (gelezen 9211 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lieuwe Buursma

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon XL
stormvastheid luifel holtkamper cocoon (sunriseluifel)
« Gepost op: juli 30, 2015, 02:19:38 pm »

Hallo mede kampeerders,

Ik ben benieuwd hoe jullie de stormvastheid ervaren van de Holtkamper cocoon luifel. Heeft iemand hier ervaring mee? De luifel kan namelijk behoorlijk wat wind vangen als je verkeerd staat met de tenttrailer hoeveel wind kan de luifel dan aan op de voorkant? Hoe gaan jullie hier mee om?
Gelogd

robbas

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 13
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon Expedition met Basekitchen
Re: stormvastheid luifel holtkamper cocoon (sunriseluifel)
« Reactie #1 Gepost op: juli 30, 2015, 03:36:17 pm »

Hallo Lieuwe,

Goeie vraag waar hopelijk meer ervaren cocoongebruikers een antwoord op kunnen geven want ook ik ben er erg benieuwd naar!

Aanvullend:
Wij hebben sinds kort ook een cocoon en zo vraag ik mij aansluitend op je vraag af hoe je de luifel bij harde wind het beste op kan zetten: 1)met de middenstok van de sunriseluifel in het buitenste gat en het luifelritsje geopend. Of 2) met de stok in het gat wat dichter bij de wagen zit, met het luifelritsje gesloten en gebruikmaking van de korte stok waardoor er een knik in de luifel ontstaat.

Bij Holtkamper zelf zag ik van de week de opstelling 3) met alleen maar de middenstok en dus zonder de beide buitenstokken. Zag er wel leuk uit, maar ik vraag me af hoe stormvast dat dan zou zijn....
Gelogd

EdwinMerks

  • Gast
stormvastheid luifel holtkamper cocoon (sunriseluifel)
« Reactie #2 Gepost op: juli 30, 2015, 08:50:34 pm »

Wij hebben ook een cocoon met sunrise luifel. Volgens mjj maakt het niet zoveel uit waar de middelste stok staat. Belangrijker is of de wind die er onder slaat weg kan. Vorig jaar hebben we een dag veel wind gehad.  We hebben toen de ritsen van de zijwanden wat open gezet zodat de wind ook weer weg kan. Verder moet je er voor zorgen dat je goede haringen gebruikt en de scheerlijnen onder met de meegeleverde elastieken vast zet zodat alles kan meeveren met de wind. Bij extreme buien met zware windstoten zou ik de luifel gewoon even oprollen. Op de radar zie je die dingen heus wel aankomen.
Gelogd

Jos Montana

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 490
Re: stormvastheid luifel holtkamper cocoon (sunriseluifel)
« Reactie #3 Gepost op: juli 30, 2015, 08:56:33 pm »

Ons is door Holtkamper geadviseerd om zeker niets vast te zetten met bijvoorbeeld stormbanden.
Inderdaad moet alles juist mee kunnen bewegen met de wind.
Gelogd

cewi

  • Goldmember 2024
  • Klap nerd
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 413
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon MTT
  • HK Cocoon MTT
Re: stormvastheid luifel holtkamper cocoon (sunriseluifel)
« Reactie #4 Gepost op: juli 30, 2015, 09:04:36 pm »

Als je de stokken met elk 2 scheerlijnen plus de elastieken vast zet, gebeurt er weinig met de luifel. Ooit in Kroatie paar dagen de Bora Bora ( hullie mistral  :)) gehad, maar totaal geen problemen met de tent gehad. Zolang alles kan bewegen.
Gelogd

Jos Montana

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 490
Re: stormvastheid luifel holtkamper cocoon (sunriseluifel)
« Reactie #5 Gepost op: juli 30, 2015, 09:36:17 pm »

Ik twijfel wel altijd over het plaatsen van de windschermen bij harde wind.
Hoewel deze juist bedoeld zijn te gebruiken met wind,  zorgen ze er eigenlijk voor dat de luifel niet meer gemakkelijk kan mee bewegen met de wind.
Gelogd

mars

  • Gast
Re: stormvastheid luifel holtkamper cocoon (sunriseluifel)
« Reactie #6 Gepost op: juli 30, 2015, 09:43:27 pm »

Bij twijfel rollen wij hem op, het blijft een zonneluifel. Geen windluifel.
Maar staat vast met 6 lange, stevige haringen. Moet wel wat kunnen hebben.

Nu in Normandiƫ veel wind gehad, maar luifel staat met de wind mee.
Zelfs een tarp eraan gemaakt en de driehoekjes, maar geeft geen krimp.
En van de regen ook geen last, loopt er mooi af.
Gelogd

Cyclops

  • Gast
Re: stormvastheid luifel holtkamper cocoon (sunriseluifel)
« Reactie #7 Gepost op: juli 31, 2015, 07:15:13 pm »

Even inhakend: hoe dien je de (originele holtkamper?)  elastieken het beste aan de scheerlijnen te bevestigen?
Mijn gok: elastiekhaakje met elastiek om haring, haakje om de scheerlijn, scheerlijn vast aan luifel?
1 of 2 elastieken per scheerlijn en bij 2 allebei om de haring?
Gelogd

Jos Montana

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 490
Re: stormvastheid luifel holtkamper cocoon (sunriseluifel)
« Reactie #8 Gepost op: juli 31, 2015, 09:14:07 pm »

Goed gegokt!

Helemaal juist.
Gelogd

Cyclops

  • Gast
Re: stormvastheid luifel holtkamper cocoon (sunriseluifel)
« Reactie #9 Gepost op: augustus 01, 2015, 10:49:48 am »

Goed gegokt!

Helemaal juist.
Bedankt, weet ik meteen waarom er zo belachelijk veel elastiekhaakjes bij zaten. Ga ze meteen zo 'monteren' , het is toch petweer hier in de Vogezen...
Gelogd

Maryse

  • Gast
Re: stormvastheid luifel holtkamper cocoon (sunriseluifel)
« Reactie #10 Gepost op: augustus 03, 2015, 11:09:33 pm »

In de meivakantie in zeeland hadden we windkracht 9 pal op de luifel staan. Ik heb de luifel met 8 scheerlijnen vastgezet en uiteindelijk ook een stormband over de luifel heen gespannen. De hele tent stond bol en we lagen te schudden in bed. Ondanks dat er om ons heen veel kapot gewaaid was heeft onze cocoon het allemaal super doorstaan. Hij kan dus echt veel hebben.
Gelogd

Spiegelbeeld

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 722
  • HK Cocoon, klappen doe je pas onder Lyon
Re: stormvastheid luifel holtkamper cocoon (sunriseluifel)
« Reactie #11 Gepost op: augustus 11, 2015, 08:29:25 am »

Die luifel kan best wat hebben, als je de nodige scheerlijnen en dubbele elastieken gebruikt.

Toch is en blijft het een windvanger, in Spanje hebben we ooit ook scheerlijnen aan de binnenzijde geplaatst en toen bleef ie staan. Maar dan heb je een groot spinnenweb aan scheerlijnen. Bij zware wind is oprollen een betere optie.
Gelogd

marcmuts

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 65
  • Holtkamper Cocoon XL MTT Kyte Kitchen
    • mmchil.eu
Re: stormvastheid luifel holtkamper cocoon (sunriseluifel)
« Reactie #12 Gepost op: augustus 14, 2015, 01:05:41 pm »

Zie foto van onze stormstand eerder dit jaar. Zonder problemen windstoten boven 90km/hr vol op de luifel. Voor de goede orde: middenstok in het middelste gaatje en alles flexibel opzetten zodat alles kan meebewegen in de wind.
Die wind kan echt wel onder de zijschermen weg, je kunt alles laten staan.
Als de luifel gaat klapperen kun je eenvoudig nog 2 lijntjes aan de groene stormogen zetten, dan is dat ook weg (zie foto)
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: stormvastheid luifel holtkamper cocoon (sunriseluifel)
« Reactie #13 Gepost op: augustus 14, 2015, 02:12:37 pm »

In Die werd ook storm verwacht, die uitbleef. Ik had de luifel goed gezekerd zoals HK adviseert. Maar had wel de keuken zodanig leeggemaakt en alles onder de luifel vandaan dat ik in geval van teveel wind de luifel snel naar beneden kon halen.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

h2o

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 250
  • Merk Vouwwagen: HK Kyte S 2012
Re: stormvastheid luifel holtkamper cocoon (sunriseluifel)
« Reactie #14 Gepost op: augustus 14, 2015, 02:56:10 pm »

Ik maak bij slechte voorspelling de keuken zodanig leeg dat ik hem kan dichtdoen (whitebox) en dan kan ik in geval van nood heel snel de luifel oprollen.
Kwestie van wat scheerlijnen losmaken en de zijkanten losritsen.

Ik heb me wel verbaasd over hoeveel wind de luifel (of de hele cocoon wat dat betreft...) kan hebben voordat hij begint te bewegen.
Hij stond met de midden stok naar buiten en 6 scheerlijnen met elastieken, wel de zijkant met alle haringen vastgezet.
De tent op zich stond met enkele haringen op de hoeken en die beweegt helemaal niet met alles wat er in staat.
Al met al erg tevreden  :#
Gelogd
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car....
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal