Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Holtkamper Spacer opzet vraagje  (gelezen 7397 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RdB

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 8
  • Merk Vouwwagen: Walker Doublette > Holtkamper Spacer > Cocoon
Holtkamper Spacer opzet vraagje
« Gepost op: mei 27, 2015, 09:21:38 pm »

Hallo,
Net aanstaand eigenaar van een Spacer uit 2003, ga hem morgen ophalen  8)
Gister bezichtiging gedaan en tent opgezet en zo. Nu al erg blij met de aankoop :)
We komen van een Walker doublette uit 1984 en verheugen ons erg op het gemakkelijk en sneller opzetten en inpakken.
Het tentdoek is behoorlijk stevig en stug en lijkt me zeer duurzaam. Wagen ook mooi en met voldoende opties... jarenlang plezier hoop ik  :)

Wel een vraagje.
Bij het opzetten van de voortent moet je de 2 voortent stokken van de middelste buis van de wagen afnemen die daar vast geklemd zijn op nokjes onderaan de buis en bovenaan met scharnieren.
Het was aan de staat van de stokken en draaiklemmen te zien dat dat ook in het verleden moeite heeft gekost. klemmen waren iets verbogen en het geheel ging ook niet soepel los. Ook gister niet. De huidige eigenaar had de wagen maar 1 seizoen gebruikt en was ook niet heel ervaren. Het was eigenlijk wel gehannes en uiteindelijk de nok-buis van de tent los gedraaid en verder omhoog geschoven om ruimte te creëren. Toen ging het wel. De voortent stokken moeten zo ver in elkaar geschoven worden dat de klem ring er af schuift om te passen en de onderkant kan ook niet over de rand van de wagen heen als je deze van het nokje af hebt gekregen. Ook dan moet de nok buis omhoog om over de rand te komen.
Is dit herkenbaar?
Ik heb de SpacerXL opbouw handleiding gevonden, maar daar staat alleen maar in "Frame van voortent losmaken uit de houder tillen"
Zelf heb ik het idee dat die nok buis er te laag in zit. De voortent stokken zijn zover in elkaar geschoven dat de klemmen er af worden gedrukt om maar te kunnen passen. (lijkt me niet de bedoeling). Uit de simpele beschrijving uit de handleiding begrijp ik dat het eigenlijk ook simpel zou moeten zijn :)

Hoop dat jullie snappen wat ik bedoel (beetje lastig beschrijven) en hoor graag hoe anderen dit doen.
« Laatst bewerkt op: mei 27, 2015, 09:25:05 pm door RdB »
Gelogd

Diep

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 453
  • Merk Vouwwagen: Ex,Holtkamper Kyte XL
Re: Holtkamper Spacer opzet vraagje
« Reactie #1 Gepost op: mei 27, 2015, 10:20:57 pm »

Ik herken wel dat het soms iets lastig was met name om de buis over de rand te krijgen.
Maar herken niet de problemen die jij ondervind.
Ik neem aan dat wel eerst de binnencabiene op spanning zet voordat je de buizen van de luifel/binnentent los haalt? Dit scheeld namelijk.
Om de buizen van de luifel terug op de haken te zetten helpt het om ze iets te draaien als één van de buisklemmen in de weg zit. (Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel).

In latere modellen hebben ze een klep gemaakt in de zijwand. Dit met als doel om zo makkelijker via de zijkant in de slaapcabine te komen  :I aldus Holtkamper  :H
Gelogd

RdB

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 8
  • Merk Vouwwagen: Walker Doublette > Holtkamper Spacer > Cocoon
Re: Holtkamper Spacer opzet vraagje
« Reactie #2 Gepost op: mei 27, 2015, 11:03:43 pm »

Wat je beschrijft als "Eerst de binnencabine op spanning zetten" is wat ik bedoel met de nok buis naar boven schuiven :)
Dat geeft inderdaad de nodige ruimte. Daar ga ik wat mee stoeien.

Kan je de wagen inklappen en standaard de boel op spanning houden? of moet je eerst alle 3 de buizen van de wagentent op spanning brengen als je de tent opzet en losmaken als je in gaat klappen? Zou mooi zijn als je dat eenmalig goed in kon stellen.
Met inklappen gaat de spanning er in ieder geval af...

Vroeg me ook nog af waar je het tentdoek van de voortent laat met inklappen. Vorige eigenaar klapt het doek eerst over de wagen en vouwt daarna de wagen in. In de handleiding word aangegeven dat je het doek buiten de wagen moet laten hangen (dus niet op het dak moet klappen lijkt me). Dan de klep verticaal zetten en het tentdoek in de wagen werken.

Hoe doen anderen dat?
Gelogd

Mieke

  • Gast
Re: Holtkamper Spacer opzet vraagje
« Reactie #3 Gepost op: mei 28, 2015, 06:34:46 pm »

Je moet bij het inklappen altijd iets laten zallen, zeker de middenste. Bij ons kan je dat zien er zitten zo'n "tjoepjes" in de buis tot waar je moet laten zakken. Ik weet niet hoe die dingetjes noemen maar ze floepen in een gaatje.

Dan over het doek. Je laat gewoon het doek hangen, dus nergen over doen. Je klapt de wagen zo ver mogelijk toe, zodat hij nog maar 55- 45° openstaat  mijn man houdt tegen of ik zet er een borstel tussen. en dan prop ik al het doek er gewoon in tussen de stangen door. Verdeel het over de kar en dan bak toe.
Gelogd

Diep

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 453
  • Merk Vouwwagen: Ex,Holtkamper Kyte XL
Re: Holtkamper Spacer opzet vraagje
« Reactie #4 Gepost op: mei 28, 2015, 06:38:45 pm »

Wij klapte de luifel over de wagen heen. Zo hebben wij het tenminste geleerd van Holtkamper.
Het heeft als voordeel dat je luifel niet op de grond ligt en vies wordt.
Gelogd

RdB

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 8
  • Merk Vouwwagen: Walker Doublette > Holtkamper Spacer > Cocoon
Re: Holtkamper Spacer opzet vraagje
« Reactie #5 Gepost op: mei 29, 2015, 12:12:47 am »

Dank voor jullie tips en reacties.
Ik heb vanavond de wagen opgehaald en we gaan van het weekend even proefdraaien en dan zal ik het eens goed bekijken en experimenteren :)
Gelogd

Mieke

  • Gast
Re: Holtkamper Spacer opzet vraagje
« Reactie #6 Gepost op: mei 29, 2015, 07:05:23 am »

Wij klapte de luifel over de wagen heen. Zo hebben wij het tenminste geleerd van Holtkamper.
Het heeft als voordeel dat je luifel niet op de grond ligt en vies wordt.
Dat deden wij in het begin ook maar wij zijn beide niet van de grootste en het was toch telkens een gezwoeg om de zware luifel over het dak te krijgen dus zijn we er mee gestopt. Bij ons ligt er ook een grondzeil (soort ecodoek) onder gans de wagen ook onder de bak, dus de luifel ligt daar op en wordt toch nooit vuil
« Laatst bewerkt op: mei 29, 2015, 11:40:06 am door Mieke »
Gelogd

Diep

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 453
  • Merk Vouwwagen: Ex,Holtkamper Kyte XL
Re: Holtkamper Spacer opzet vraagje
« Reactie #7 Gepost op: mei 29, 2015, 07:32:12 am »

Dat deden wij in het begin ook maar wij zijn beide niet van de grootste en het was toch telkens een gezwoega om de zware luifel over het dak te krijgen dus zijn we er mee gestopt. Bij ons ligt er ook een grondzeil (soort ecodoek) onder gans de wagen ook onder de bak, dus de luifel ligt daar op en wordt toch nooit vuil

O.k. Wij hadden het inritsbaar grondzijl. Het plactic wat we er onder legde werd vaak wel nat en vies.
Zelf ben ik ook niet de grootste maar in he midden van de luifel bevestigde ik een scheerlijn. Deze gooide ik over de wagen heen en trok vervolgens aan de andere zeide de luifel naar mij toe.
Gelogd

EdwinMerks

  • Gast
Holtkamper Spacer opzet vraagje
« Reactie #8 Gepost op: mei 29, 2015, 04:30:36 pm »

Het uitdraaien van de voortentbuizen is soms lastig. Het is een handigheid. Wringen is in ieder geval nooit de oplossing. Als je de buizen uit hun houders optilt moet je ze eerst onder een hoek naar rechts bewegen en dan pas naar voren gaan draaien. Dit kan echt pas vanaf een bepaalde hoek. De wagentent zelf dient in ieder geval eerst op spanning te zijn anders gaat het nooit lukken. Het moet soepel gaan en anders doe je iets niet goed.
Gelogd

RdB

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 8
  • Merk Vouwwagen: Walker Doublette > Holtkamper Spacer > Cocoon
Re: Holtkamper Spacer opzet vraagje
« Reactie #9 Gepost op: mei 29, 2015, 11:12:54 pm »

Het uitdraaien van de voortentbuizen is soms lastig. Het is een handigheid. Wringen is in ieder geval nooit de oplossing. Als je de buizen uit hun houders optilt moet je ze eerst onder een hoek naar rechts bewegen en dan pas naar voren gaan draaien. Dit kan echt pas vanaf een bepaalde hoek. De wagentent zelf dient in ieder geval eerst op spanning te zijn anders gaat het nooit lukken. Het moet soepel gaan en anders doe je iets niet goed.
Het is met name het optillen uit de houders waar het moeilijk gaat.
Het draaien op zich gaat prima, maar over de rand krijgen is weer lastig vanwege de hoogte.
Morgen gaan we de wagen weer opzetten en ga ik ermee stoeien.
Het is wel duidelijk dat ik eerst de tent op spanning moet zetten. Daarmee komt er ruimte in de hoogte en dan kunnen we verder kijken.
Ik laat het wel even weten.
Gelogd

EdwinMerks

  • Gast
Re: Holtkamper Spacer opzet vraagje
« Reactie #10 Gepost op: mei 29, 2015, 11:15:09 pm »

Dan ligt het inderdaad aan het opspannen. Wij zijn dat destijds met onze spacer ook eens vergeten en dan kom je gewoon ruimte te kort om de buizen op te tillen.
Gelogd

RdB

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 8
  • Merk Vouwwagen: Walker Doublette > Holtkamper Spacer > Cocoon
Re: Holtkamper Spacer opzet vraagje
« Reactie #11 Gepost op: juni 04, 2015, 10:36:19 pm »

Vandaag tijd gehad om de wagen uitgebreid eens op te zetten en te frutten :)
Afgelopen weekend was het risico met regen te groot en nu een mooie stralende dag.

Na het op spanning brengen van de binnen cabine ging het uitklappen van de buizen eigenlijk erg makkelijk!
Bij het invouwen heb ik dit ook zo kunnen laten zitten. past prima en de spanning is dan van de tent af volgens mij.

Ik heb nog wel een andere vraag. Er zit een tropical binnentent bij. Omdat de zon al aardig op de tent aan het branden was begon het al aardig warm te worden en we stonden met die binnentent en kregen het er alleen maar warmer van...
Ik kreeg het idee dat de ventilatie en dus de mogelijke verkoeling alleen maar minder zou worden met de binnentent.
Een soort zweethokje zeg maar.
Heeft iemand ervaring met die binnentent?
Is die ook bedoeld voor zomers en warmte? of juist voor koude nachten?
Als we de tropical binnentent er in hangen willen we m niet elke keer er weer uit halen. Kan die mee ingeklapt worden?

Verder waren we prettig verrast door de functionaliteit, ruimte en degelijkheid van alle materialen  :#
Gelogd

Appeltje

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 182
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Spacer Expedition
Re: Holtkamper Spacer opzet vraagje
« Reactie #12 Gepost op: juni 05, 2015, 12:28:49 am »

Lekker laten zitten en mee inklappen...
Als het fris is, is het heel prettig dat je een kleine ruimte hebt, dan krijg je het minder snel koud. En als het warm is doe je alleen de 'ventilatiedeur' dicht. Geen beestjes en lekker slapen.  :#
Gelogd
"Home is where the Holtkamper is"

Diep

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 453
  • Merk Vouwwagen: Ex,Holtkamper Kyte XL
Re: Holtkamper Spacer opzet vraagje
« Reactie #13 Gepost op: juni 05, 2015, 01:12:55 pm »

Helemaal mee eens met Appeltje.
Een bijkomend voordeel is dat als je bijvoorbeeld een zaklamp naast je matras kan leggen zonder dat deze in de bak eronder valt.  :I
Wij hadden tevens op de binnentent een dun zwart doek gespannen zodat het een stuk donkerder blijft 's morgens als de zon begint te schijnen.
Hebben we nu weer gedaan in onze Kyte  :J

Gelogd

Mieke

  • Gast
Re: Holtkamper Spacer opzet vraagje
« Reactie #14 Gepost op: juni 05, 2015, 02:17:08 pm »

En als je absoluut van je tropical binnentent af wil mag je mij altijd een seintje geven  :#
Ik vind het gewoon gezelliger met. De beestjes laat ik nog in het midden, heb ik minder moeite mee.
Wij hebben ook zelf een soort binnentent gemaakt van een oude flyertent, niet beestjesdicht. Maar wel donker geverfd omdat ik beter slaap in een donkere kleinere, verduisderde ruimte. Maar idd het is er misschien wel ietje warmer.
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal