Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3   Omlaag

Auteur Topic: Gewicht Trigano Odyssee  (gelezen 14980 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

gaaf

  • Gast
Re: Gewicht Trigano Odyssee
« Reactie #30 Gepost op: augustus 27, 2016, 09:51:14 am »

Klinkt als een redelijk horror verhaal.
Ook afgelopen zomer met regelmaat 160km/h op gps. Moet er niet aan denken dat de bandjes dan klappen. Zet je toch weer aan het denken zo'n verhaal.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dit klinkt als een behoorlijk horrorverhaal. Ik hoop dat 160km/h een typefout is.
Als dit niet zo is snap ik niet dat je voor een vakantie je je eigen leven en dat van vele anderen op het spel durft te zetten.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Gewicht Trigano Odyssee
« Reactie #31 Gepost op: augustus 27, 2016, 12:08:01 pm »

Barum


Die hebben bij mijn weten geen coverbanden gemaakt. Dan zal het inderdaad toch de leeftijd geweest zijn icm de belading en bandenspanning.
Gelogd

Poeke

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 30
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2015
Re: Gewicht Trigano Odyssee
« Reactie #32 Gepost op: augustus 27, 2016, 12:28:06 pm »

Dit topic zet ook ons aan het denken.
Wat mij niet duidelijk is, is het ledig gewicht en laadgewicht. De odyssee heeft ledig gewicht van 365 kg. Is dit inclusief stokken en doek van luifel en zijtent? Of dien je deze bij het laadgewicht op te tellen? Weet iemand dit? 
Gelogd

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 844
  • Merk Vouwwagen: CC-Flexi Comfort
Gewicht Trigano Odyssee
« Reactie #33 Gepost op: augustus 27, 2016, 01:34:04 pm »

Meestal geeft de fabrikant een zo gunstig mogelijk (dus laag) leeggewicht op. Daarbij worden alle losse onderdelen zoals luifel, zijtentjes en misschien zelfs wel het reservewiel e.d. weggelaten.

Maar meten = weten, dat wordt dus een ritje naar de weegbrug.

Wat ik wel opvallend vind is het max. gewicht van 650kg. Hoe komt de fabrikant op dit relatief lage gewicht uit? Alle geremde assen die ik online kan vinden beginnen bij 750kg. Is dit gewicht misschien om wettelijke regels in Frankrijk gekozen en kan de wagen dus technisch gezien best meer gewicht hebben?
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Gewicht Trigano Odyssee
« Reactie #34 Gepost op: augustus 27, 2016, 02:12:30 pm »

Meestal geeft de fabrikant een zo gunstig mogelijk (dus laag) leeggewicht op. Daarbij worden alle losse onderdelen zoals luifel, zijtentjes en misschien zelfs wel het reservewiel e.d. weggelaten.

Maar meten = weten, dat wordt dus een ritje naar de weegbrug.

Wat ik wel opvallend vind is het max. gewicht van 650kg. Hoe komt de fabrikant op dit relatief lage gewicht uit? Alle geremde assen die ik online kan vinden beginnen bij 750kg. Is dit gewicht misschien om wettelijke regels in Frankrijk gekozen en kan de wagen dus technisch gezien best meer gewicht hebben?

Dat komt volgens mij dus door de gebruikte banden. 135 80 13 70T banden mogen 335kg per stuk hebben. Dat is bijzonder weinig marge tussen de maximum massa en de loadindex, dat zie je zelden. Meestal is de as inderdaad de beperkende factor en dan op 750kg vanwege het kenteken. En iets grotere banden hebben behoorlijk meer marge, maar als ik het allemaal zo lees is de originele bandenmaat al eigenlijk niet op de kar te krijgen zonder kunstgrepen.
Gelogd

Paulvh

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.717
  • Merk Vouwwagen: Jamet louisiana 2013
Re: Gewicht Trigano Odyssee
« Reactie #35 Gepost op: augustus 27, 2016, 09:08:36 pm »

De klapper is van 2013, maar nav zoals boven beschreven ga ik bij aankomende najaarstreffen eventjes naar de bandjes kijken. Voor de winter toch naar bandenexpert voor nieuwe voorbanden voor de auto en dan even met hem de zaak bespreken. Ik denk niet dat ik grotere banden kan opzetten want mijn Jamet heeft ook een Triago chassis.
« Laatst bewerkt op: augustus 28, 2016, 12:48:10 pm door Paulvh »
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.628
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Gewicht Trigano Odyssee
« Reactie #36 Gepost op: augustus 28, 2016, 09:04:42 am »

Wat ik wel opvallend vind is het max. gewicht van 650kg. Hoe komt de fabrikant op dit relatief lage gewicht uit? Alle geremde assen die ik online kan vinden beginnen bij 750kg. Is dit gewicht misschien om wettelijke regels in Frankrijk gekozen en kan de wagen dus technisch gezien best meer gewicht hebben?

Bij onze Odyssee was het chassis inderdaad voor 750 kg, maar de remmen waren tot 650. Lijkt me iets om eerst te checken.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

xray

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 638
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2016
Re: Gewicht Trigano Odyssee
« Reactie #37 Gepost op: mei 16, 2017, 01:57:38 pm »

Even een kickje.
Heb onze nieuwe odyssee GL gewogen voor de meivakantie op een weegbrug in de buurt, VW aan de auto laten zitten en auto van de weegplaat gereden. Had de stokken, luifel zijtent, grondzeil, loopzeil en alle kampeerspullen (lees zo'n beetje de hele inboedel) plus de keukenspullen en 4 kratten met kleding in de VW zitten. Koelkast en krat met eten en de krat met haringen, houten plankjes etc. zat in de auto.
Gewicht was 580 KG. Mooie marge voor evt. wat fietsen of andere dingen erop maar meer hoeft niet sleep al genoeg mee  :P
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.749
Re: Gewicht Trigano Odyssee
« Reactie #38 Gepost op: mei 16, 2017, 03:24:02 pm »

Kogeldruk erbij optellen en je weet het totaal gewicht.


Proud owner of a Combi Camp Flexi T&T
Gelogd

xray

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 638
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2016
Re: Gewicht Trigano Odyssee
« Reactie #39 Gepost op: mei 16, 2017, 03:28:11 pm »

Bedankt Theu, dan zat ie bijna aan z'n gewicht  :#

Dan wordt een imperiaal met fietsen dus wat tentdoek/andere balast in de auto gooien......
Gelogd

Wfikse

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 89
  • Merk Vouwwagen: Jamet Arizona
Re: Gewicht Trigano Odyssee
« Reactie #40 Gepost op: mei 16, 2017, 05:30:03 pm »

Ik ben vorig jaar aan dit verhaal ontsnapt. Na de zomervakantie tot maar een keer laten keuren. Nooit gedaan met onze inmiddels 3 jaar oude, veel oudere 2e hands. Bleek ook het loopvlak bij een van de banden al voor 10x10 cm weg te zijn. Volgens de verkoper van de wagen waren de banden het jaar voor verkoop vervangen. Meer dan 7 jaar oud lijkt mij dus onwaarschijnlijk.

Ga het gewicht wel een kritisch bekijken. Afgelopen jaar wel de imperial weg gedaan omdat deze tijdens de reis verbogen was met twee kinder en twee volwassenfietsen. Gewicht kan dus wel een dingetje zijn geweest.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal