Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 4 5 »   Omlaag

Auteur Topic: Eigenbouw keuken, elektrische installatie, wagenbakinrichting enz. in Traildog  (gelezen 25671 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 338
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog


In dit topic het ontwerp en bouw van respectievelijk de keuken, wagenbakinrichting en elektrische installatie in onze 3DOG traildog.


In het voorjaar 2017 hebben wij een nieuwe 3Dog Traildog afgeleverd gekregen. Hiervoor hebben wij altijd met een tent en een dakkoffer gekampeerd (zonder aanhangwagen). Wij liepen tijdens een zoektocht naar een nieuwe tent tegen de 3Dog aan en waren gelijk enthausiast. De prijs was wel even stevig schrikken en mede hierom hebben wij voorafgaand aan de aankoop meer dan 10 alternatieve vouwwagens bekeken. Na een uitgebreide vergelijking hebben wij besloten om (voor ons) niet voor een compromis op functie of kwaliteit te gaan en de 3Dog Traildog te kopen.
Belangrijke redenen om de tent te vervangen door een vouwwagen is:
1: Geen zwaar sleepwerk met kampeermaterialen, alles moet klaar voor gebruik op een vaste plaats staan.
2: Zeer gemakkelijk en snel opzetten en inklappen omdat wij normaliter van camping naar camping trekken.
3: De vouwwagen moet voldoende bagageruimte hebben om alle kampeerspullen (voor 5 personen en ook in de stalling) in op te bergen. Voor een weekendje weg willen wij alleen kleding en eventueel wat eten moeten inpakken en wegwezen.
Hiernaast wilden wij zo min mogelijk nadelen van de aanhangwagen ervaren Oftewel ook met de wagen moet relaxed met de stroom meegereden kunnen worden, ook als dit met de maximaal toegelaten snelheden op de Europese wegen gaat zoals 100km/h in Duitsland en 130km/h in Frankrijk. En ook een bewezen goede kwaliteit en goede levensduur; wij kopen onze spullen meestal voor een lange periode.
Tijdens de zoektocht hebben wij bepaald of wij zelf ook een keuken wilde hebben en hoe die er dan uit moet zien. Wij hebben tijdens het bekijken van de verschillende merken vouwwagens dan ook diverse keukens bekeken en hier inspiratie uit opgedaan. Vooraf aan de aankoop hebben wij besloten om de voor ons ideale keuken zelf te gaan maken. Tijdens het wachten op levering van de wagen zijn deze plannen wat uitgebreid en heb ik ook een wagenbakinrichting en elektrische installatie gemaakt. Met de wagenbakinrichting is de inhoud van de vouwwagen altijd optimaal toegankelijk; alle spullen voor (het opzetten van) de vouwwagen, etenswaren en ander gebruik zijn op heb moment waarop ze nodig zijn zeer gemakkelijk en direct beschikbaar. De elektrische installatie bestaat uit een 230V deel en een 12V deel inclusief optionele accu en zonnepaneel.
Dit voorjaar, zomer en najaar hebben wij de wagen met veel plezier in totaal 39 overnachtingen gebruikt. De vouwwagen en de eigenbouw aanvulling hebben naar verwachting gefunctioneerd en is dus een blijvertje.


Omdat foto's meer zeggen dan woorden heb ik in de volgende posts naast wat uitleg een ruime hoeveelheid foto's toegevoegd. Eerst een paar foto's van de vouwwagen met keuken in functie:
« Laatst bewerkt op: december 17, 2017, 07:33:15 pm door JanJD »
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 338
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Eigenbouw keuken, elektrische installatie, wagenbakinrichting enz. in Traildog
« Reactie #1 Gepost op: december 17, 2017, 05:55:42 pm »


In deze post staat wat uitleg en foto's van de keuken.
Wij hebben onze on-road 3DOG traildog zonder de fabriekskeuken gekocht met name omdat hierin een koelbox en ladekast ontbreken. Hierom hebben wij zelf een keuken gemaakt die aan de volgende voor ons belangrijke wensen voldoet:
1) Ruime 12V, 230V an Gas koelbox van ca. 40 liter die op een vaste plaats in de keuken beschikbaar is en niet getilt hoeft te worden.
2) Ruime 3 pits gas kookplaat geschikt voor grotere pannen.
3) Ladekast met besteklade en laden voor pannen, borden, mokken en ander keukengerei.
4) Voldoende afleg en werkruimte.
5) Goede toegankelijkheid zonder veel tilwerk, ook onderweg als de 3DOG niet opgezet is.
6) Zover mogelijk gelijkwaardige vochtbestendigheid als de rest van de 3DOG.
7) Modulair met uitneembare delen.
8 ) Keuken in wagenbak moet compleet zijn zonder extra te bouwen en te plaatsen kasten of meubels.
De koelbox was de grootste hoofdbreker, dit al snel 40kg zware object wilde ik niet hoeven tillen maar wel gemakkelijk binnen handbereik hebben.
Dit is als startpunt voor het ontwerp gebruikt; deze box moet onderweg in de wagenbak staan tijdens gebruik eruit. De standaard 3DOG keuken unit hangt aan de wagendeur, dit is niet ideaal wanneer er een 55cm diepe koelbox deel van de keuken uitmaakt. Hierom is de keuken met koelbox op een uitschuifbare rail gezet waarmee het geheel uit de wagenbak getrokken wordt. Om net zoals bij de originele keuken in uitgeschoven toestand geen steunpoot naar de grond nodig te hebben is er voor een volledig uitschuifbare kogelgelagerde laderails gekozen die aan de wagenbodem is vastgezet.
Voor goede vochtbestendigheid is gekozen voor de volgende materialen: Gegalvaniseerd staal (rails en constructiedelen etc.), RVS (schroeven, kookplaat etc.), Aluminium (koelbox, draagframe en constructiedelen), berken betonplex (kasten en laden) en HDL plaat (Trespa, deuren fronten en werkbladen). De deuren en laden zijn met pushlock knoppen en sloten te openen en te vergrendelen.
De gebouwde keuken bestaat uit de volgende onderdelen:
1) Koelbox; Er is gekozen voor een goed koelende absorptie koelbox met een inhoud van 41 liter die op 12V, 230V en gas kan functioneren. Beperkend in de keuze was de hoogte van de ingang van de wagenbak, uiteindelijk is het de Dometic Combicool RC 2200 / ACX 40 geworden. De diepte van deze box was leidend voor de diepte van de kookunit, die is ca. 50 cm.
2) Kookunit; hierin zit een ruime 3 pits gaskookplaat met 12V vonkontsteking. Achter de deuren zitten 2 Campingaz 907 gasflessen (1 actief voor kookunit en optioneel koelbox en 1 reserve of voor party wok etc.) en optioneel de water en afwas gerelateerde spullen. Links van de kookunit kunnen 2 werkbladen uitgetrokken worden. Uitdaging bij deze unit was om binnen de beperkte afmetingen de hoge 907 gasflessen samen met de 2 uitschuifbare werkbladen te plaatsen. De kookunit staat samen met de koelbox op een 125cm uitschuifbaar frame van 120cm lengte. De breedte van de kookunit is bepaald door de raillengte min de ruimte nodig voor de koelbox en is ca. 60 cm.
3) Ladeblok; In ingevouwen toestand is de achterdeur de enige opening naar de wagenbak. Er is naar gestreefd deze opening zo effectief mogelijk te gebruiken. Links zit de keuken op de uitschuifbare rails, rechts is er dus nog ruimte en hier is de ladekast met de laden naar achteren gericht geplaatst. Er zijn 3 laden van verschillende hoogten in het blok, optimaal voor bestek (met curver vakindeling), pannen, borden en ander servies. De laden hebben kogelgelagerde rails die 100% uitgetrokken kunnen worden, hiermee is zijn ook de spullen achterin de laden goed bereikbaar. Om de ruimte achter het ladeblok, voor bijvoorbeeld voorraad etenswaren, ook via de achterklep toegankelijk te houden is ervoor gekozen om het ladeblok ook op een uitschuifbare laderails te zetten. Hierachter zitten 7 opbergboxen (zie post over wagenbakinrichting) die allen via de klep bereikbaar zijn. Voordeel van de laderails is ook dat het ladeblok er ook een stukje uitgetrokken kan worden waardoor de bovenkant van het blok ook als werk of aflegruimte kan dienen. Hiervoor is er een voorziening gemaakt die de laderails op elke stand kan fixeren.
De foto's laten de losse units tijdens de bouw, in ingeklapte toestand en ook uitgeklapt klaar voor gebruik zien.
« Laatst bewerkt op: december 17, 2017, 07:33:48 pm door JanJD »
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 338
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Eigenbouw keuken, elektrische installatie, wagenbakinrichting enz. in Traildog
« Reactie #2 Gepost op: december 17, 2017, 05:57:24 pm »

In deze post staat wat uitleg en foto's van de wagenbakinrichting.
Wij hebben voor onze on-road 3DOG traildog zelf een keuken gemaakt omdat de fabriekskeuken niet aan alle voor ons belangrijke wensen voldoet. Tijdens de ontwerpfase werd duidelijk dat er naast de keuken ook andere zaken een plekje in de 3DOG moeten krijgen.
Hierbij denk ik aan de volgende categorieën spullen:
1) Spullen die voor het opzetten noodzakelijk zijn zoals onder andere aan stokken, scheerlijnen, haringen, hamer, rubber voeten, steunpoot onderplaten, level blokken, 230V verlengsnoeren enz.
2) Spullen waarbij het handig is om via de achterklep toegankelijk te hebben. Dit is handig met laden thuis, onderweg tijdens het reizen en ook op de camping bijvoorbeeld tijdens het gebruik van de keuken. Hierbij denk ik aan voorraad eten en drinken, (elektrische) apparaten en ook spelletjes etc.
3) Spullen die moeilijk of niet toegankelijk hoeven te zijn zonder de vouwwagen op te zetten. Hierbij denk ik aan het opgemaakte bed, stoelen, tafels, grondzeilen en eventueel andere goederen die onder het dekzeil of helemaal voorin de wagenbak geplaatst worden.
Als uitgangspunt is genomen de wens om de dissel vrij te houden (voor bijvoorbeeld fietsdrager) en ook een optimale 'flow' tijdens het opzetten en gebruik. Dus alle spullen toegankelijk zonder of door op eenvoudig wijze andere spullen te verzetten.
De opening achter de achterklep is verdeeld in 3 delen:
1) Rechts zit de ladekast van de keuken en daarvoor tot aan de voorzijde van de wagenbak 7 afsluitbare via de achterklep bereikbare opbergkisten.
2) In het midden zitten een stokkentunnel en daarboven 2 ruime uitneembare opbergkisten. Hierin zitten alle voor het opzetten noodzakelijke spullen en zijn na het openen van de klep direct beschikbaar.
3) Links staan (los) in een volledig uittrekbare zware laderails van 120cm lengte de koelbox en kookkast van de keuken.
Met deze wagenbak indeling is de via achterklep lastig bereikbare ruimte geminimaliseerd, het grootste deel van de wagenbakinhoud is gemakkelijk en snel toegankelijk. Alleen een beperkte ruimte voor de keuken en middenconsole (ca 90cm x 70cm x 50cm) is lastig toegankelijk (ik ben er tijdens de realisatie via de achterklep 'tijgerend' voorin de wagenbak geweest, het kan maar is niet echt optimaal ;-)).
De laderails zijn van gegalvaniseerd staal. De frames tussen de rails voor de keuken en opbergboxen zijn van aluminium om gewicht te besparen. De kisten zijn van berken betonplex gemaakt, dit plaatmateriaal heeft een goede vormvastheid, vochtbestendigheid en ook een laag soortelijk gewicht. De 7 kisten van diverse afmetingen kunnen gestapeld worden tot 4 stapels met de hoogte van de wagenbak. Elke stapel is even groot en zijn uitwisselbaar. Twee stapels passen in een frame op de zware volledig uittrekbare laderails van 120cm lengte. Twee stapels kunnen in frame voor de laderails. Dit frame glijdt op teflon glijders soepel over de aanhangwagenvloer en is optioneel koppelbaar aan de laderails. Op deze wijze zijn ook de kisten die voorin de wagenbak staan gemakkelijk via de achterzijde toegankelijk.
De laderails en ook de stokkentunnel zitten met aluminium hoeklijnen op de wagenbakbodem vast. Er is bewust voor gekozen om minimaal in de wagenbak te boren; er is geen enkel gat in de aluminium zijwanden of klep geboord. Met slechts een beperkt aantal nieuwe maar ook via bestaande RVS slotbouten zit alles aan het wagenbakframe vast. Hiervoor is aan de onderzijde ook een extra RVS plaat ter versteviging aangebracht.
De wagenbak opening is ongeveer 125cm breed waarvan in totaal ongeveer 5cm ruimte 'verloren' gaat door de hoeklijn van de deursluiting rechts en de deurvanger links. Deze 'loze' ruimte is bij de wagenbodem benut voor de rails. Links en rechts van de tunnel en de wagenbak bodem zit ook een hoeklijn waaraan de laderails en tunnel vastzit. De bakken bovenop te tunnel zijn wat breder dan de tunnel omdat hier ook de ruimte boven de rails is benut.
De tunnel bied voldoende ruimte voor de stokken voor de luifel of voortent. Wij hebben alleen een luifel en hebben daarom ook een aantal extra stokken, level blokken, parasol en ook enkele onderweg te gebruiken krukjes in de tunnel opgeborgen. De tunnellengte is op maat voor de langste stokken. De afluiting aan de voorzijde van de tunnel kan in gedeeltes verwijderd worden zodat indien gewenst lange stokken (b.v. vishengels) tot de lengte van de wagenbak vervoerd kunnen worden. Aan de achterzijde van de tunnel zit een houten klep om schade aan de aluminium wagendeur door bewegen van de stokken te voorkomen. Deze klep heeft een speciale sluiting waardoor deze in de open positie een plateau vormt als deel van de keuken.
Het was een leuke 3D Tetris puzzel om alle ruimte optimaal te benutten. Een voordeel van een strakke passing is dat onderweg bij grote hobbels in de weg of anders er geen ruimte voor de kisten is om uit het frame te stuiteren.
Tijdens de reis zetten wij voor de zekerheid de gestapelde boxen met deksels met een spanband vast. Ook de laderails wordt geblokkeerd. Deze wagenbakinrichting zit in een on-road 3DOG traildog. Voor off-road gebruik zijn naar ik verwacht op zijn minst aanvullende fixaties, verstevigingen of keuze ander materiaal (bijvoorbeeld enkele aluminium delen vervangen door staal) of zelfs aanpassingen van de functies noodzakelijk.
De foto's laten de genoemde onderdelen tijdens de bouw en ook na inbouw klaar voor gebruik zien.
« Laatst bewerkt op: december 17, 2017, 11:01:52 pm door JanJD »
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 338
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Eigenbouw keuken, elektrische installatie, wagenbakinrichting enz. in Traildog
« Reactie #3 Gepost op: december 17, 2017, 05:59:21 pm »

In deze post staat wat uitleg, foto's van de elektrische installatie.
Wij hebben voor onze on-road 3DOG traildog zelf een keuken gemaakt omdat de fabriekskeuken niet aan alle voor ons belangrijke wensen voldoet.
Tijdens de ontwerpfase werd duidelijk dat het handig is om ook de elektrische installatie te integreren in de wagen. Uitgangspunten waren:
1) Plug & Play: Aansluiten aan stroompaal of auto en automatisch moet de juiste energiebron voor de gebruikers gekozen worden.
2) Minimaal noodzaak voor (verleng) snoeren. Aansluitingen op de plaatsen waar ze nodig zijn.
3) Goede toegankelijkheid van zekeringen, indicatoren en schakelaars, ook als de tent ingevouwen is.
4) Minimale ruimte gebruik in de wagenbak. 
5) Optionele autonomie zonder 230V vanuit een optionele 12V accu. Koelen en koken kan op gas.
Er is een 12V en 230V installatie. Zoveel mogelijk apparaten werken op 12V en dus ook op de (optionele) 12V Accu. 12V blijkt via veel bronnen beschikbaar: 12V permanent en geschakeld vanuit de auto, via omvormer vanuit 230V en optioneel ook vanuit een accu. De accu kan dan weer vanuit de auto, 230V of optioneel ook via zonnepanelen opgeladen kan worden.
Via een bron-prioriteit circuit wordt automatisch de juiste 12V bron per gebruiker gekozen. Verlichting, vonkontsteking, USB laders en wat andere functies gaan altijd op 12V. Met een geschat verbruik van ca 5..10Ah per dag kan met een 75Ah semi tractie accu prima een lang weekend of midweek zelfvoorzienend gekampeerd worden. De accu is optioneel (niet noodzakelijk) en kan dus ook gewoon thuis gelaten worden of voor andere doelen (elektrische boot) gebruikt worden. De accu kan geladen worden via:
1) Een 12V lader (12V naar 13.8V omvormer met stroombegrenzing). Deze lader kan eventueel met de accu mee naar de auto kan verhuizen om bijvoorbeeld tijdens een dagtocht de accu in de auto te laden.
2) Een 230V (Ctek) lader.
3) Zonnecellen (optioneel met een eigen laadregelaar).
Voor verlichting zijn de volgende warm witte (< 3000 Kelvin) LED lampen gekozen: Ikea Jansjo klem LED spotjes 2 Watt / 88 Lumen, Outwell Leonis 8 Watt / 360 Lumen en een ebay (5 Watt) LED lampen. Al deze lampen kunnen direct of met een lantaarn hanger aan de buizen bevestigd worden.
De Ikea en Outwell lampen worden geleverd met een 230V omvormer. Deze omvormers zijn vervangen door in het snoer opgenomen 12V naar de benodigde lamp spanning omvormers.
Naast de koelbox zijn er 10 12V aansluitpunten. Voor de koelbox is een standaard auto (sigaretten aansteker) contactdoos gebruikt, voor alle andere aansluitpunten zijn XT60 stekkers gebruikt. De XT60 stekker is dé standaard stekker voor RC modelbouw, ze zijn gespecificeerd tot 60 Ampere, lekker compact en zeer goed en voordelig verkrijgbaar. Ook mooi is dat diverse accessoires zoals bevestigingsplaatjes, splitters en ook USB laders met XT60 aansluitingen kant en klaar te koop zijn.   
4 aansluitpunten voor de lampen worden geschakeld via een afstandbediening. Dit is voordeliger dan schakelaars aan de kabel en het is ook veel eenvoudiger de afstandbedieningen op handige locaties te plaatsen.
Elke 12V bron is met een 10A zekering afgezekerd, deze waarde is boven het te verwachten stroomverbruik en laag genoeg om installatie te beschermen. Bij de accu zit een wat zwaardere 20A zekering direct bij de + pool, dit beschermt tegen sluiting in de leidingen (b.v. als ze klem komen) en staat een wat grotere laadstroom toe.
De koelkast gaat op locatie op 230V of gas en onderweg op 12V vanuit de auto. Vanwege de lange 12V kabellengte samen met de relatief grote stromen is de berekende spanningsval 10 tot 15%. Dit betekend een vermogens verlies van 19 tot 28%. Er is een kleine step-up converter bij de koelbox, geplaatst die dit kan compenseren.
De 230V installatie is wat meer rechttoe rechtaan, 230V van de paal gaat via 2 groepen met aardlekautomaten (combi B10A overstroom en 30mA aardlek beveiliging) naar de gebruikers. Er is voor 2 groepen gekozen om de wandcontactdozen voor gebruikers buiten af te kunnen schakelen. Dit gaat op z'n eenvoudigst met een extra zekeringautomaat in het mini groepenkastje. Voor optimaal gebruiksgemak is de 230V toevoer links onder de wagenbak naast de steunpoot geplaatst. Rechts onder de wagenbak zitten 2 230V contactdozen en 2 12V contactdozen, dit is maximaal dichtbij de kabel invoer van de tent. Alle contactdozen onder de wagen zijn voor optimale toegankelijkheid bevestigd op speciaal gemaakte RVS profielen en zijn natuurlijk spatwaterdicht.
In totaal zit er meer dan 30 meter meeraderig kabel 2,5mm2 (12V) en 1,5mm2 (230V) in de installatie. De kabels en elektrotechniek zijn voor zover mogelijk in de 'loze' ruimtes in een centrale console midden achterin de wagenbak ondergebracht. Hierdoor neemt de installatie nauwelijks bergruimte in beslag. De elektrische installatie is eerst in de middenconsole ingebouwd en daarna is het geheel als een prefab module in de wagenbak geplaatst. De zekeringen, indicatoren en schakelaars zijn vanuit de achterklep zichtbaar en toegankelijk.   
De foto's laten de genoemde onderdelen tijdens de bouw en ook na inbouw klaar voor gebruik zien.
« Laatst bewerkt op: december 18, 2017, 10:53:33 pm door JanJD »
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

GuVer

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 137
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kariba Game Drive (2009)
Re: Eigenbouw keuken, elektrische installatie, wagenbakinrichting enz. in 3Dog Trail
« Reactie #4 Gepost op: december 17, 2017, 06:35:45 pm »

Wat zou ik de foto's graag zien!
Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 338
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Eigenbouw keuken, elektrische installatie, wagenbakinrichting enz. in 3Dog Trail
« Reactie #5 Gepost op: december 17, 2017, 07:03:28 pm »

Wat zou ik de foto's graag zien!
@GuVer
Zijn de foto’s niet zichtbaar voor jouw? (Ik heb ze als attachments toegevoegd, de foto’s zijn wel redelijk groot (+/- 700kb per foto))
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

nikkel1964

  • Gast
Re: Eigenbouw keuken, elektrische installatie, wagenbakinrichting enz. in 3Dog Trail
« Reactie #6 Gepost op: december 17, 2017, 07:23:31 pm »

Foto's zijn hier prima zichtbaar, mooi project!  WW
Gelogd

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 844
  • Merk Vouwwagen: CC-Flexi Comfort
Re: Eigenbouw keuken, elektrische installatie, wagenbakinrichting enz. in Traildog
« Reactie #7 Gepost op: december 17, 2017, 09:16:10 pm »

Mooi project en ook tot in detail uitgevoerd en beschreven! Erg knap gedaan. Foto’s zie ik ook gewoon.

Heb je ook een beetje bijgehouden wat je met deze keuken aan extra gewicht hebt toegevoegd?
Gelogd

GuVer

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 137
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kariba Game Drive (2009)
Re: Eigenbouw keuken, elektrische installatie, wagenbakinrichting enz. in Traildog
« Reactie #8 Gepost op: december 17, 2017, 09:52:03 pm »

@GuVer
Zijn de foto’s niet zichtbaar voor jouw? (Ik heb ze als attachments toegevoegd, de foto’s zijn wel redelijk groot (+/- 700kb per foto))
Nu kan ik ze zien!! Prachtig

Verstuurd vanaf mijn Swift 2 X met Tapatalk

Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 338
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Eigenbouw keuken, elektrische installatie, wagenbakinrichting enz. in Traildog
« Reactie #9 Gepost op: december 17, 2017, 10:43:52 pm »

Bedankt voor de reacties!
Heb je ook een beetje bijgehouden wat je met deze keuken aan extra gewicht hebt toegevoegd?
De originele keuken is van zwaar staal (met aluminium rolluik) en weegt zo’n 35kg, het keuken deel van mijn project weegt minder maar omdat er ook een koelbox, opbergboxen, elektra en andere zaken zijn toegevoegd weegt het geheel duidelijk meer.
Er is voor zover redelijkerwijs mogelijk voor lichtgewicht materialen gekozen (aluminium en 12mm berken multiplex). Maar er zitten wel een behoorlijk aantal vierkante meters plaatmateriaal in. Ik heb het gewicht niet precies berekend maar in de keuken en kisten zitten zo'n 3 platen berken multiplex a 25kg, zo'n 15 kg aluminium profielen, 25kg staal, koelbox en verder nog wat klein materiaal. Ik schat dat het geheel zo'n 150kg weegt (ik moet er meer tijd instoppen om het meer nauwkeurig te berekenen). Alternatieven zoals losse legerkisten zijn niet lichter. Onze traildog leeg weegt volgens mijn berekening zo’n 380kg en mag 1000kg wegen (staat op kenteken met slechts 190kg eigengewicht...) dus gewicht gaat geen probleem worden. Natuurlijk elke kilo minder is ook mooi meegenomen, maar gemak met laden en gebruik is ook wat waard :)4]6]
« Laatst bewerkt op: december 17, 2017, 10:49:00 pm door JanJD »
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 338
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Eigenbouw keuken, elektrische installatie, wagenbakinrichting enz. in Traildog
« Reactie #10 Gepost op: december 17, 2017, 11:07:04 pm »

 :off Helaas ontdek ik dat met TapaTalk (op iOS) gedeelten van de tekst niet worden weergegeven!  Ik heb wat aanpassingen geprobeerd maar zonder succes, dus wil je de complete post zien dan is gaat kan je denk ik het beste een browser gebruiken...
Tips hoe dit op te lossen zijn welkom!
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

Gait

  • Gast
Re: Eigenbouw keuken, elektrische installatie, wagenbakinrichting enz. in Traildog
« Reactie #11 Gepost op: december 18, 2017, 05:00:35 pm »

Prachtig!! Vakwerk!
Gelogd

edwin_t

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 117
  • Merk Vouwwagen: Holkamper Kite XL WF
Eigenbouw keuken, elektrische installatie, wagenbakinrichting enz. in Traildog
« Reactie #12 Gepost op: december 18, 2017, 10:21:50 pm »

Schitterend gedaan!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

Zeldenrust

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 226
Re: Eigenbouw keuken, elektrische installatie, wagenbakinrichting enz. in Traildog
« Reactie #13 Gepost op: januari 01, 2018, 07:45:38 pm »

Prachtig gedaan!
Gelogd
Zambezi River Camp Cross-road 2016

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 338
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Eigenbouw keuken, elektrische installatie, wagenbakinrichting enz. in Traildog
« Reactie #14 Gepost op: maart 04, 2018, 08:34:25 pm »

Voor dit jaar heb ik plannen om wat ervaring met een zonnepaneel op te gaan doen.
Toen ik vorig jaar de keuken en de elektrische installatie in de vouwwagen bouwde speelde al in mijn achterhoofd het idee om met een zonnepaneel autonoom te kunnen gaan kamperen. Omdat ik toch, zeker als het om kamperen gaat, vaak wel iets nieuws wilt proberen heb ik via ebay een 50Wp zonnepaneel en een eenvoudige lader aangeschaft. De prijs is laag genoeg om als dit niet bevalt snel af te schrijven, en hoe dan ik vind ik het de investering waard en ook leuk om hier eens wat ervaring hiermee op te doen. De lader bied naast bescherming tegen overladen ook inzicht in de laad en verbruiksstroom en beschermt de accu tegen te ver ontladen. De 75Ah semi-tractie accu wordt als deze niet in de vouwwagen zit ook door de kinderen voor een elektrisch aangedreven boot gebruikt, de 'investering' bleef dus beperkt tot het zonnepaneel, lader en wat aansluitmateriaal. Vorig jaar heb ik met alleen deze accu al een weekend autonoom gekampeerd en dit ging prima, met dit paneel erbij kan dit in principe voor onbepaalde tijd. De accu is trouwens duurder dan het zonnepaneel en lader bij elkaar, dit maakt een zonnepaneel dan ook de voordeligste optie om autonomietijd te verlengen.
Wij kamperen met een gezin bestaande uit 5 personen. Voor de verlichting, opladen (accu's, telefoon, laptop), de vonkontsteking voor het koken en nog wat andere apparaten zoals een laptop en verlichting is ongeveer 10Ah per dag nodig.
Het aangeschafte 50Wp paneel kan dit gemiddeld het hele jaar door leveren, doordat in de zomer de dagen wat langer zijn zal dit in deze periode meer zijn. Met de accu (semi-tractie 75Ah) kan ik zonder laden tot 4 dagen overbruggen (ik reken met max. 50% ontlading om niet teveel accu levensduur in te leveren), dus een paar bewolkte dagen is niet direct problematisch.
Voor een energie efficiënte 40 liter compressor koelbox op 12V moet met een extra verbruik van zo'n 20 tot 40Ah per dag gerekend worden (afh. van type en hoeveel je 'm open doet of nieuw erin doet op een dag). Dit maakt dat er 4x zoveel zonnepanelen nodig zijn, oftewel je moet gaan denken aan meerdere kleine panelen of 1 joekel van een paneel zoals thuis op het dak ligt (1,65mx0,99m). Voor de bewolkte dagen moet de accu capaciteit ook duidelijk omhoog, voor dezelfde 4 dagen autonomie moet je aan een 300Ah accu capaciteit gaan denken (80kg massa!). Bij een absorptie koelbox op elektriciteit moet je aan 4 a 5 keer meer energie verbruik rekenen, een Peltier box is nog minder gunstig. Met deze kennis zijn er mijns inziens als je op autonoom (zonder 230V) wilt kamperen met een koelbox 2 reële opties; een 12V compressor koelbox of een absorptie koelbox op gas. Een goede 12V compressor koelbox kost 3x zoveel als een goede absorptie koelbox. Als je hierbij ook nog de extra investering in de noodzakelijke zonnepanelen, lader en accu's meeneemt dan kost de oplossing met een compressor koelbox aanzienlijk meer dan 1000 Euro extra. Hiernaast moet je ook een plek vinden voor de zware accu's en de forse zonnepanelen...
Ik heb om bovenstaande redenen voor de traditionele oplossing gekozen; een goede betaalbare absorptie koelbox (die meer dan 30 graden onder de omgevingstemperatuur koelt) samen met een geminimaliseerde elektrische installatie. Ook zonder zon maak ik mij geen zorgen over de koeling, en op locatie hoef ik niet met zware panelen te slepen.
« Laatst bewerkt op: maart 05, 2018, 07:07:35 am door JanJD »
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)
Pagina's: 1 2 3 4 5 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal