Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 »   Omlaag

Auteur Topic: trigano alpha aanpassingen  (gelezen 26937 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 604
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re: trigano alpha aanpassingen
« Reactie #30 Gepost op: september 30, 2015, 08:28:30 pm »

Wellicht nog een suggestie voor de bestekbak: omdat ik het zat was om na elke rit het bestek achter de lades vandaan te kunnen halen heb ik een nieuwe lade gemaakt met meer vakken en met een deksel dat ik er in schuif als we gaan rijden:




Gelogd

Gait

  • Gast
Re: trigano alpha aanpassingen
« Reactie #31 Gepost op: oktober 01, 2015, 10:23:57 pm »

Oei dat is wel heel mooi gemaakt! Mijn complimenten!
Gelogd

Gait

  • Gast
Re: trigano alpha aanpassingen
« Reactie #32 Gepost op: oktober 01, 2015, 10:25:21 pm »

M'n Daihatsu Sirion heeft een hele kleine accu. Het is me al twee keer gebeurd dat de accu (nieuw) leeg was. Er is geen lekstroom te meten
Gelogd

Gait

  • Gast
Re: trigano alpha aanpassingen
« Reactie #33 Gepost op: oktober 10, 2015, 01:03:53 am »

on topic.
Eerste projectje is afgerond. Ik ontdekte dat achter de besteklade nog ca. 10 cm loze ruimte zit. Daarom heb ik de bodemplaat van de lade vervangen door één van 40cm diep, 9mm dik ipv 12 mm. En toen paste een uitschuifbare bestekbak van Blokker er precies in. Hierdoor hebben we meer ruimte gekregen. De afdekking tijdens het rijden doen we met een theedoek, want zo mooi als Wijnand het gemaakt heeft.....kan niet iedereen :-)

De volgende projecten staan nog op de lijst:
- gaskranen verzetten naar ruimte achter de koelkast. Hierdoor komt er ruimte vrij in het rechterdeel van de keuken
- in rechterdeel lades maken. Er passen 3 lades in van 43 diep, waardoor met uitschuiven ook de achterste spullen makkelijk te pakken zijn
- kraan met koppeling voor skottel maken. Hierdoor hoeven we maar 1 BP light gasfles o.i.d. mee te nemen
- stopcontacten onder de keuken maken.
- omvormer 12V monteren en vast aansluiten op 230V
- plankje aan het deksel van de keuken maken, met geïntegreerde verlichting en eventueel stopcontact
- fietsendragers op de imperiaal monteren
- vloerverwarming op het deksel maken en vinyl vloerbedekking leggen (grote klus voor volgend jaar)

Kortom genoeg te doen nog :-)

Wat de elektrische installatie betreft, heb ik e.e.a. bekeken. Vanaf het hoofdstopcontact onder de wagen loopt er een kabel naar de zekering in de wagenbak. Vandaar loopt een kabel naar 230V stopcontacten in de wagen en het linker keukenkastje. Voor het 12V circuit loopt er een kabel vanuit de batterijhouder in het linker keukenkastje naar de kraan, pomp in de disselbak, 12V stopcontacten in de wagen en in het linker keukenkastje. De vaste spanningsdraad vanaf de stekker aan de auto heb ik nog niet kunnen ontdekken.

Groet
Gelogd

muis

  • Gast
Re: trigano alpha aanpassingen
« Reactie #34 Gepost op: oktober 10, 2015, 08:59:28 am »

@Gait, je mag voor je aanpassingen een eigen topic openen hier in het projecten gedeelte  (dat geldt natuurlijk ook voor de andere leden )

Slimme aanpassing  :J ben benieuwd naar het resultaat van de rest van je plannen :J :J
Gelogd

Gait

  • Gast
Re: trigano alpha aanpassingen
« Reactie #35 Gepost op: april 07, 2016, 12:36:32 am »

Hier de beloofde aanpassing aan de koelkast . Buigen in de workmate. Nu kan hij aanblijven tijdens de rit en is het werkblad plat .
Dag Kotoba en Wijnand, Onze koelbox is ter ziele en nu zoek ik een andere. Heb hier gezien dat de Mobicool RC1600EGP 443mm diep is en in de keuken past. Kotoba heeft een koelbox netjes aangepast. Dat is toch de RC1200 of inmiddels de 2200? Die zijn 508mm incl. slangpilaar? De buitenmaat van de bak is 487mm. Dat is zonder slangpilaar en snoeren. Ik meet in de keuken een maximale maat van 482mm. Dan past dat nog steeds niet. Heb ik dan niet goed gemeten? Waar laat je dan de gasaansluiting? Als ik het goed zie komt die tegen de achterplaat aan van de keuken en moet daar dus doorheen gestoken worden?
« Laatst bewerkt op: april 07, 2016, 12:46:48 am door Gait »
Gelogd

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 604
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re: trigano alpha aanpassingen
« Reactie #36 Gepost op: april 11, 2016, 01:12:23 pm »

@Gait: welke Dometic past is lastig. Het is mij opgevallen dat Dometic uiterste afmetingen noemt, die niet noodzakelijkerwijs de maat van de bodemplaat zijn. Ik heb een type gezien waar bovenaan nog een uitstekend rooster zat waardoor deze wat breder uitliep. In theorie zou die dan wel moeten passen omdat je in de Alpha alleen maar over de rand van de bodem hoeft en je dan weer een paar cm ruimte hebt. En die rand, zo is mij inmiddels opgevallen, is zelfs niet bij alle Alpha's exact gelijk. Dus wat bij ons past, hoeft niet perse bij jou ook te passen en andersom. Ik denk dat je er bijna niet aan ontkomt om de in de winkel het exacte profiel van de Dometics op te meten en dan te kijken of het past.

Overigens hebben wij nog een oude koelbox uit de tenttijd, merk weet ik even niet meer, maar die past er perfect in nadat ik de pilaar van het gas heb ingekort  :#. De koelbox draait toch alleen op elektriciteit, dus die aansluiting heb ik niet nodig.
Gelogd

Gait

  • Gast
Re: trigano alpha aanpassingen
« Reactie #37 Gepost op: april 14, 2016, 12:15:49 am »

Heb nog een keer de keuken van de Alpha goed opgemeten en ben eruit.
De 'bak' waarin de koelbox moet passen heeft een diepte van 47,3cm. De kastdiepte van de 41l ACX40, RC1200EGP en RC2200EGP van Dometic meet 48,7cm. Wil dat passen moet er dus een hap van 1,5cm uit de kast worden gehaald, zoals Kotoba heeft gedaan. Echter de gaspilaar meet 50,8 cm en moet dan met slang dwars door de achterwand worden gevoerd. De 41l ACX40, RC1200EGP en RC2200EGP zijn niet leverbaar met een haakse aansluiting. Wij willen juist wel de koelbox op gas kunnen gebruiken.

De breedte van de ruimte is 52,5cm en dat past prima bij alle koelboxen van Dometic.

De hoogte van de ruimte tot bovenzijde werkblad is 44cm. De ACX40, RC1200EGP en RC2200EGP van Dometic meet 44,4cm en steekt er dus iets bovenuit. Wij hebben onder de kast rubber tegeldragers van 1cm liggen om schokken tijdens het rijden te absorberen. De voetjes (1,5cm hoog) kunnen er dan onderuit worden geschroefd. De geplande snijplank van Ikea 53x46cm past er dan nog prima overheen.

Omdat ik het niet zie zitten om een hap uit een niet uwe koelbox te halen en de doorvoer van de gasslang door de achterwand niet zo'n goede oplossing vind, gaan wij de ACX35 (31l) aanschaffen. Dat is de opvolger van de RC1600. Deze is een paar cm minder diep, even breed en 0,4cm minder hoog. Als de ACX40 ook met een haakse aansluiting is te leveren of om te bouwen hadden we het risico genomen, maar volgens Dometic gaat deze versie er niet komen.

Overigens geeft de gebruiksaanwijzing aan dat er altijd een aantal cm's vrije ruimte om de kast moet zijn als er op gas gekoeld wordt. Dat is ook een goed argument om een kleinere kast te kiezen.
« Laatst bewerkt op: april 14, 2016, 12:17:26 am door Gait »
Gelogd

Sparky

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 103
  • Merk Vouwwagen: Trigano Alpha 2015
Re: trigano alpha aanpassingen
« Reactie #38 Gepost op: mei 01, 2016, 06:39:46 pm »



Ook een plankje gemaakt, inclusief led verlichting. Plankje en beugels zijn demontabel.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Gelogd

Gait

  • Gast
Re: trigano alpha aanpassingen
« Reactie #39 Gepost op: mei 02, 2016, 01:53:10 am »

Mooi!
Gelogd

Gait

  • Gast
Re: trigano alpha aanpassingen
« Reactie #40 Gepost op: mei 02, 2016, 09:31:21 pm »

Nieuwe koelbox is binnen. Dometic ACX35. Past precies. . Weer een project klaar.
Na Pinksteren de lades maken en snijplank http://m.ikea.com/nl/nl/catalog/products/art/00309829/ over de koelbox.
Gelogd

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 604
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re: trigano alpha aanpassingen
« Reactie #41 Gepost op: mei 02, 2016, 10:23:37 pm »

@Sparky: netjes! Hoe heb je de ophangbeugels gemonteerd? Met parkers oid?
@Gait: die koelbox zit er strak in! Lijkt me ook een mooie oplossing voor ons als de oude tristar het begeeft. Deze heeft inderdaad net wat mooiere maten dan de 1600.
Gelogd

Sparky

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 103
  • Merk Vouwwagen: Trigano Alpha 2015
Re: trigano alpha aanpassingen
« Reactie #42 Gepost op: mei 02, 2016, 11:35:23 pm »

Wijnand.
Ik heb een metalen profiel met popnagels vast gezet, de beugels worden over het profiel geschoven.
In het plankje zijn gluven gefreesd waar de beugels in liggen en een gleuf voor led verlichting.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Gelogd

Gait

  • Gast
Re: trigano alpha aanpassingen
« Reactie #43 Gepost op: mei 03, 2016, 02:01:22 am »

Dat is slim Sparky. Ga ook zoiets uitwerken
Gelogd

Mark van Dongen

  • Gast
Re: trigano alpha aanpassingen
« Reactie #44 Gepost op: juli 04, 2016, 09:44:06 pm »

Sinds vorig jaar ook de trotse bezitter van de Alpha.
Nu na de derde keer gebruikt te hebben heb ik enkele vragen
1 indien ik de keuken afsluit, is er dan voldoende ventilatie voor de warmte die de koelkast produceert .
2 vorige week kregen we een code rood over ons heen en hadden we het idee dat door valwinden de tent op de bakwagen het zou begeven. Bestaan er originele stormstokken oid voor de Alpha? Die we op de hoeken kunnen plaatsen.
3 zou daarom een extra staander in de voortent geen noodzakelijk kwaad zijn? Nu is de buis die in de bakwagen moet schuiven erg verbogen.
4 ik heb nog niet goed gekeken , maar de rvs strip in de keuken is denk ik puur voor de afwerking?
Ik wil hier namelijk een stuk uitslijpen zodat de koelkast vlak komt te staan nu past hij er net niet in!
5 de steunpoten , mag ik die gebruiken om de wagen op hoogte te brengen, of mag ik ze alleen stevig aandraaien.
6 bij de bakwagen zitten elastieken door de slibrand, moet je die aan de imperial vastzetten?
Maar het doek krijg ik hier niet strak mee?
Moet ik de deksel iets verder doorklappen dan horizontaal? (Nog niet zelf uitgeprobeerd )


Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal