Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Spacer gebruikers gevraagd voor samen maken van Spacer instructieboekje  (gelezen 6806 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.792
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Spacer gebruikers gevraagd voor samen maken van Spacer instructieboekje
« Gepost op: september 13, 2016, 11:27:11 pm »

Spacer gebruikers gevraagd voor samen maken van Spacer instructieboekje


De handleidingen laten bij de klapperbouwers te wensen over, zo ook bij Holtkamper.
Als newbee Spacer eigenaar loop ik tegen een aantal vragen aan, mogelijk dat er zaken simpeler en sneller kunnen  :#

Zoals ik destijds voor de Jametic gedaan heb (http://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=15014.0) wil ik nu ook een mooi instructieboekje gaan maken voor de Holtkamper Spacer.
Het zou fijn zijn als mede Spacer eigenaren daarbij kunnen helpen, tenslotte weten we samen meer dan 1 iemand alleen...

In het aparte subforum http://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?board=152.0 staan diverse instructies maar deze gaan voor zover ik gezien heb alleen over de wagenbak met basistent.

Naar mijn idee zijn er de volgende stappen nodig die terug dienen te komen in een instructieboekje en dan vergezeld van instructiefoto's:

- Wagenbak waterpas plaatsen
- Basistent (+ standaard luifel) opzetten
- Basistent (+ standaard luifel) + kuipgrondzeil + voorzetwand opzetten
- Basistent (+ standaard luifel) + kuipgrondzeil + voorzetwand + extra luifel opzetten
- Adverturetent opzetten
- Membrane Airco Tentsystem opzetten
- Keukenluifel opzetten
- Luifelwand in de ventilatiestand opzetten


Vult u gerust aan...

Wie schrijft er met mij mee en maakt tevens bijpassende instructiefoto's?
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Spacer gebruikers gevraagd voor samen maken van Spacer instructieboekje
« Reactie #1 Gepost op: september 13, 2016, 11:51:30 pm »

Eea is ook afhankelijk van het bouwjaar  :J
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.792
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Spacer gebruikers gevraagd voor samen maken van Spacer instructieboekje
« Reactie #2 Gepost op: februari 13, 2017, 10:08:16 pm »

In de bijlage de eerste opzet van het Spacer instructieboekje

Graag ontvang ik jullie op-, aanmerkingen en verbeterpunten / aanvullingen

Gelogd

HansAstro

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 21
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Astro XL
Re: Spacer gebruikers gevraagd voor samen maken van Spacer instructieboekje
« Reactie #3 Gepost op: maart 06, 2017, 10:54:22 am »

Ik ben zelf een Astro gebruiker. Zo lezende, lijkt het Astro concept veel overeenkomsten te vertonen met het Spacer concept. Zeker qua gebruik en opzetten van bijvoorbeeld de voortent en de luifel. Ik zie ook duidelijke verschillen. Dit document is misschien ook een mooie basis om het Astro document te verbeteren.

Ik vroeg me even af waarom dat 2m hoog verhaal er in zit. Ik zou dit niet in een instructie boekje verwachten. Eventuele wel bij algemene informatie omdat de informatie voor iedereen bruikbaar kan zijn. Ik neem aan dat het 2m verhaal te maken heeft met de Franse tolwegen ... In dat geval kan ik zeggen dat die 2 meter misschien problematisch lijkt, maar de problemen vind ik reuze meevallen. Ik heb overigens zelf niet gekozen voor een tolkaart, maar ik heb zoveel mogelijk contant betaald en ik heb dat niet als moeilijk en tijdrovend ervaren. De 2 meter hoogte betekent wel dat je op moet letten en dat zo nu en dan de vrachtwagen rij gekozen moeten worden. Echter de kosten zijn die van een gewone auto met gewone aanhanger omdat alles wat op de auto staat of op de vouwwagen staat (zoals fietsen) niet in de hoogte meetelt.
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.792
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Spacer gebruikers gevraagd voor samen maken van Spacer instructieboekje
« Reactie #4 Gepost op: maart 06, 2017, 04:33:55 pm »

Het 2mtr hoge verhaal zit er voor ons zelf in als aandachtspunt voor de reis door Frankrijk
Gelogd

Johan99

  • Gast
Re: Spacer gebruikers gevraagd voor samen maken van Spacer instructieboekje
« Reactie #5 Gepost op: maart 06, 2017, 04:44:21 pm »

Wow, echt goed opgeschreven. Iedereen heeft denk ik wel zijn eigen methode qua opzetten maar de basis blijft hetzelfde. Bij het opzetten rits ik even het deel boven het slaapgedeelte helemaal open om de stangen er goed uit te kunnen halen. Aangezien niet iedereen even lang is gebruik ik hierbij een Ikea verhoging. Binnenin op de deksel heb ik dan de tent al op een hoge stand gezet zodat de stokken er makkelijk uit kunnen worden getild.

Bij het inklappen rits ik meestal alles dicht behalve de onderritsen zodat de lucht er nog uit kan waardoor het niet dubbel kan vouwen. Dan zet ik de deksel op een hoek van 90 graden waardoor de stangen mooi in de bak vallen en ik daarna het doek overal tussen kan doen.

Bij de adventuretent gebruik ik eerst de klittenband aan de onderkant en rits het vervolgens in. Membrane dak heb ik nog nooit gebruikt. De voorwand en luifel doe ik een paar dagen van te voren er al af zodat het wat korter duurt. De zijwanden klap ik mee in.
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.792
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Spacer gebruikers gevraagd voor samen maken van Spacer instructieboekje
« Reactie #6 Gepost op: maart 07, 2017, 11:00:28 pm »

Dank,

wanneer je nog verklarende foto's voor de diverse onderdelen hebt dan zijn deze welkom

kan je tevens aangeven over hoe je de hardtop waterpas zet bij een oneffen kampeerplek?

Gelogd

Johan99

  • Gast
Re: Spacer gebruikers gevraagd voor samen maken van Spacer instructieboekje
« Reactie #7 Gepost op: maart 12, 2017, 10:56:21 am »

Ik zal van de zomer even wat foto's maken. Als de hardtop niet goed op de grond aansluit schuif ik er wat plankjes onder bij de binnentent.
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.792
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Spacer gebruikers gevraagd voor samen maken van Spacer instructieboekje
« Reactie #8 Gepost op: maart 12, 2017, 11:44:47 am »

wat bedoel je met "onder bij de binnentent"

onder de hardtop daar waar je mer hoogte nodig hebt om de top horizontaal te krijgen?
Gelogd

HansAstro

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 21
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Astro XL
Re: Spacer gebruikers gevraagd voor samen maken van Spacer instructieboekje
« Reactie #9 Gepost op: maart 13, 2017, 12:07:55 am »

Het komt er volgens mij op neer dat je onder de hardtop moet kijken wanneer die open is geklapt. Ik ben zelf Astro gebruiker, maar wat betreft de hardtop gelden vergelijkbare regels. De hardtop scharniert op vergelijkbare wijze en wordt ook op vergelijkbare wijze op de grond gelegd. Het tentdeel oogt ook nog exact hetzelfde. Het is ongetwijfeld belangrijk dat de klep horizontaal ligt, maar exact horizontaal in alle richtingen plaatsen, dat lijkt me erg lastig. Wanneer het scharnier netjes verticaal staat, dan ligt de hardtop in het algemeen mooi vlak.

In het algemeen ligt de hardtop niet geheel vlak op de grond dan wel hangt de hardtop nog enigszins op de scharnieren. In zo'n geval is het verstandig de hardtop van onderen extra te ondersteunen met bijvoorbeeld 1 of meer plankjes zodat de hardtop niet hangt aan de vouwwagen maar feitelijk netjes op de grond ligt (en niet vrij aan de scharnieren hangt). Ik zelf controleer elke hoek van de hardtop. Gewoon met mijn hand eronder. Wanneer ik voel dat er ruimte is, dan moet er wat onder en dan is een extra plankje een makkelijke oplossing.

Tenzij, het hoogteverschil erg groot is, dus soms twee plankjes. De bij de Astro bijgeleverd plankjes zijn vrij glad en die kan je dus niet zonder meer stapelen. Die gaan waarschijnlijk glijden (met ducktape is dat te voorkomen). Voor dit jaar heb ik wat grotere blokken klaar liggen. Vorig jaar heb ik stenen gebruikt omdat er veel hoogteverschil was (10 cm). Een andere plek was niet echt een optie want de meeste nog vrije plekken waren niet vlak.

Het is volgens mij niet perse nodig dat de hardtop exact horizontaal in alle richtingen ligt. Het is volgens mij wel verstandig de hardtop goed te ondersteunen. De hardtop ligt goed wanneer deze niet verschuift en niet kraakt of voelt bewegen wanneer je er op loopt. De term binnentent is mogelijk wat verwarrend want aan de achterzijde is er geen binnentent Ik heb geen foto's maar ik zag dat ik wel een filmpje heb waar de rand is te zien. Maar eigenlijk denk ik dat je er wel uitkomt.

Oh ja, maak de ondersteuning in orde voordat de extra uitbouw of adventure tent wordt geplaatst, want anders kan je aan de achterzijde niet meer makkelijk bij de onderzijde van de hardtop komen.
Gelogd

HansAstro

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 21
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Astro XL
Re: Spacer gebruikers gevraagd voor samen maken van Spacer instructieboekje
« Reactie #10 Gepost op: maart 13, 2017, 12:20:55 am »

In de handleiding las ik nog iets over de bandenspanning.
-   Bandenspanning controleren! :
o   Vouwwagen:            2,5 Bar of 3,5 Bar?
o   Auto voor (normaal + 0,2 Bar):   2,4 Bar
o   Auto achter (normaal + 0,2 Bar):   2,2 Bar

Voor de Astro moeten de banden 2,4 bar zijn (staat uitdrukkelijk aangegeven op mijn Holtkamper). 3,5 bar lijkt me wel heel erg veel. Voor mijn auto heb ik de waarden zoals in de handleiding van mijn auto staat gebruikt, voor mijn auto moest ik toch wat meer bandenspanning geven dan hier staat vermeld. Wanneer de auto beladen is, dan moet je dus ook nog wat extra optellen bij de bandenspanning want de banden staan dan wat meer onder druk door de extra kilo's.
Gelogd

HansAstro

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 21
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Astro XL
Re: Spacer gebruikers gevraagd voor samen maken van Spacer instructieboekje
« Reactie #11 Gepost op: maart 29, 2017, 09:16:28 pm »

Bij het lezen van het Spacer instructieboekje, werd informatie gegeven over de kogeldruk en het invetten van de kogel. Ik heb hier de volgende vragen over:

Het instructieboekje meldt dat 'De kogel hoeft niet of maar een weinig ingevet te worden'. Er is mij verteld dat er geen roest op mag zitten en de kogel zou juist nooit ingevet mogen worden. Wat is juist?

Het instructieboekje meldt dat de kogeldruk nooit hoger mag zijn dan 75 kg. Zover ik weet, geldt voor de volgende auto's een maximum kogeldruk:
Ford Focus wagon 90 kg
Seat Ateca 88kg
Volkswagen Golf Sportsvan 80kg
Ford Kuga 100kg

Geldt in dit geval de eerder genoemde 75 kg, of mag de kogeldruk voor de aanhanger toch hoger zijn?



Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.792
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Spacer gebruikers gevraagd voor samen maken van Spacer instructieboekje
« Reactie #12 Gepost op: maart 29, 2017, 09:52:24 pm »

Gelogd

HansAstro

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 21
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Astro XL
Re: Spacer gebruikers gevraagd voor samen maken van Spacer instructieboekje
« Reactie #13 Gepost op: maart 30, 2017, 09:44:14 pm »

Dank je voor de tip! Zeer leerzaam. De maximum van 75 kg vind ik toch niet terug, integendeel, ik lees dat de Nederlandse wet 50 kg genoeg vind bij een gewicht van 750kg. Ik weet dat mijn Holtkamper combinatie als een rots op de weg ligt. Ik heb nog geen slinger problemen meegemaakt, ook niet bij inhalen en per ongeluk 130 km rijden op de Franse snelweg. Ik heb zelf een kogeldruk van 50 kg aangehouden, de maximum kogeldruk toegestaan voor een Ford Fiesta. Ik heb overigens wel fietsen op de Holtkamper geplaatst, dus dat is wel een extra belasting en windvanger.

Ik kan me uit het verleden goed herinneren dat de Vocatour die mijn ouders vroeger gebruikt hebben in combinatie met een Toyota Corona 1700 en Carina 1600, wel slinger problemen heeft veroorzaakt. Ik vermoed dat de oorzaak daarvan een foutieve belading is geweest. Dat lijkt me namelijk de meest logische conclusie, zo terugdenkend aan de caravanfilmpjes in  topic=16374.0. Dat slingeren van de Vocatour aanhanger trad meestal op bij het inhalen van een vrachtwagen. Schrikken dat zeker.
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.792
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Spacer gebruikers gevraagd voor samen maken van Spacer instructieboekje
« Reactie #14 Gepost op: april 19, 2017, 09:43:55 pm »

In de handleiding las ik nog iets over de bandenspanning.
-   Bandenspanning controleren! :
o   Vouwwagen:            2,5 Bar of 3,5 Bar?
o   Auto voor (normaal + 0,2 Bar):   2,4 Bar
o   Auto achter (normaal + 0,2 Bar):   2,2 Bar

Voor de Astro moeten de banden 2,4 bar zijn (staat uitdrukkelijk aangegeven op mijn Holtkamper). 3,5 bar lijkt me wel heel erg veel. Voor mijn auto heb ik de waarden zoals in de handleiding van mijn auto staat gebruikt, voor mijn auto moest ik toch wat meer bandenspanning geven dan hier staat vermeld. Wanneer de auto beladen is, dan moet je dus ook nog wat extra optellen bij de bandenspanning want de banden staan dan wat meer onder druk door de extra kilo's.

de spacer is uit de stalling, boven de banden staat toch echt door Holtkamper 3,2bar dmv een sticker aangegeven
dit lijkt mij ook veel te hoog...

wat is de ervaring van anderen?
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal