Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: de Watt controller  (gelezen 16482 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

fish

  • Gast
de Watt controller
« Gepost op: november 09, 2006, 10:10:45 pm »



Met dit apparaat kunnen kampeerders en pleziervaarders dezelfde huishoudelijke apparaten gebruiken, waaraan ze thuis gewend zijn. Waarom nog langer dat kleine waterkokertje en die minifriteuse gebruiken op camping

Comfort

Steeds meer kampeerders/pleziervaarders willen tijdens hun vakantie hetzelfde comfort en gemak als thuis. Zo willen ze het liefst zoveel mogelijk elektrische apparaten meenemen. Ze zouden graag een grote waterkoker, een ventilatiekachel, een koffiezetapparaat (met of zonder pads) en de vertrouwde frietpan meenemen. Vanaf nu kan dat!! De kampeerder/pleziervaarder moet dan alleen een Watt controller aanschaffen.

Wat doet de Watt controller?

Op de meeste campings is slechts 4 of 6 amp?re aanwezig. Dat wil zeggen dat de kampeerder/ pleziervaarder kan beschikken over 920 Watt (bij 4 amp?re) en 1380 Watt (bij 6 amp?re). Voor een tv, koelkast en verlichting hebt u al ongeveer 220Watt nodig. Bij 4 amp?re blijft er dan nog slechts 700 Watt over, hetgeen betekent dat een apparaat van 850 Watt al te veel is!

De Watt controller zorgt er echter voor dat u een waterkoker, frietpan, koffieapparaat (met pads) e.d. toch kunt gebruiken zonder dat u bang moet zijn dat de zekering op de camping of de jachthaven eruit vliegt! Zelfs een waterkoker van 2000 Watt is met de Watt controller te gebruiken. Ook friet bakken behoort dus tot de mogelijkheden. Zelfs koffie zetten met de bekende pads!! Heeft u op de camping 6 amp?re, dan kunt u zelfs uw boiler aan laten staan, indien u de Watt controller op stand 4 zet. Of er nu 3, 4 of 6 amp?re aanwezig is, door de Watt controller op de juiste stand te zetten kunt u diverse apparaten aansluiten


Apparaten die meegenomen kunnen worden naar de camping of jachthaven

Er zijn diverse apparaten die aangesloten kunnen worden op de Watt controller. Zo zijn er elektrische barbecues te koop van 1300-3000 Watt. Zoals u in onderstaande lijst kunt lezen, functioneren de barbecues tot 1600 Watt het beste als u die aansluit op de Watt controller. Gebruikt u een barbecue van 2000 Watt, dan lukt dat ook, maar heeft de barbecue iets meer tijd nodig om op temperatuur te komen. Om een indruk te geven van apparaten die optimaal gebruikt kunnen worden bij 4 of 6 amp?re , volgt hieronder een opsomming met achter ieder apparaat het ideale vermogen (Watt); een hoger vermogen is dus mogelijk, maar het duurt langer voordat het apparaat op temperatuur is:


- barbecue (elektrisch) 1600 Watt
- föhn 2000 Watt
- frietpan 1500 Watt
- koffiezetapparaat met PADS 1500 Watt (bij 4 of 6 amp?re)
- koffiezetapparaat 1300 Watt
- kookplaat 1500 Watt
- oven 1500 Watt
- raclette/grill 1500 Watt
- strijkijzer 2000 Watt
- ventilatiekachel 1000 Watt
- waterkoker 2000 Watt


nu ook al een lekker kopje koffie bij 4 amp?re

Belangrijk: heeft u een Koffiemachine met pads (Philips) met een knijpbevestiging van de padhouder en de vermelding op het typeplaatje 1450 tot 1700 Watt, dan zal dit type niet werken op de Watt controller. Vermeld het typeplaatje echter alleen 1450 watt en is de padhouder met hefboomsluiting, dan werkt uw koffiezetapparaat met pads wel.


Kamperen bij de boer

Wilt u tijdens het kamperen op een minicamping of boerencamping meer comfort? Wilt u uw boiler aanlaten en ook nog bijvoorbeeld uw koffiemachine met pads, föhn of strijkijzer gebruiken? Of wat dacht u van friet bakken of elektrisch grillen? Als u een Watt controller aanschaft is dit allemaal mogelijk.

Meer info



« Laatst bewerkt op: september 15, 2009, 11:33:07 pm door nel »
Gelogd

roland

  • Gast
Re:de Watt controller
« Reactie #1 Gepost op: oktober 14, 2009, 01:25:13 pm »

kan iemand vertellen waarom een (om het even welk) apparaat met een opgenomen vermogen van bijvoorbeeld 1380 Watt (nominaal 6A x 230 V) zijn volle vermogen zou afgeven wanneer de stroom gelimiteerd wordt tot 3A ?????
als je dan moet wachten tot de frietjes klaar zijn is iedereen of dood van de honger of razend kwaad of stomdronken van de lekkere aperitief ...
kies zelf je lot !!
je zal wel de zekering niet laten afspringen, maar of je daarmee het verwachte vermogen haalt ... zou leuk zijn hé, thuis de elektriciteitsrekening met 75% verminderen met zoén Watt-controllertje!!!
je kan natuurlijk ook bij de keuze van de camping even van tevoor checken welke stroomsyerkte je daar ter beschikking hebt ... en apparaten gebruiken met een beperkt vermogen ..
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.628
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re:de Watt controller
« Reactie #2 Gepost op: oktober 14, 2009, 02:18:37 pm »

Nee, om direct je vraag te beantwoorden, dat kan niemand... Het is namelijk onmogelijk. Er zijn echter wel redenen om zo'n apparaat aan te schaffen: op sommige campings duurt het uren voordat iemand de stroomvoorziening herstelt, soms moet je betalen voor het herstellen van de stroom, soms gaat niet alleen jouw eigen stroomvoorziening plat, maar die van het hel veldje.

Hiermee limiteer je de stroom die je afneemt. Het lijkt me logisch dat een aantal apparaten niet zal werken, een aantal apparaten zal langzamer worden (Senseo, frituurpan) terwijl het gebruik van andere zaken gelijktijdig navenamt minder goed zou gaan.

Het is tamelijk irritant als je om koffie te zetten de koelkast uit moet zetten, omdat, als de koelkast aanslaat, de zekering klapt....

Als je in kleine hoeveelheden frituurt, zoals het hoort, zijn de frieten niet later klaar, het duurt alleen langer voordat de friteuse op temeratuur is. Als we eenmaal de temperatuur bereikt hebben zal de frituurtijd niet of nauwelijks toenemen. Wel vraag ik me af hoe je kunt frituren op de camping: de meeste frituur-zooi moet in de vriezer bewaard worden, en die hebben wij in elk geval niet mee op vakantie. Dit geheel terzijde.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Richard

  • Gast
Re:de Watt controller
« Reactie #3 Gepost op: oktober 15, 2009, 05:43:40 pm »

De watt controller(WC) is er niet om zoveel mogelijk apparaten te kunnen laten lopen, maar om  een foutje te vermijden dat je de stoppen er uitslaan. Dus ben je aan het frituren en dochter lief komt de tent in en pakt bijv de haardroger dan heb je dus een probleem ,echter mer de WC gebeurt er dan niks behalve dat het langer duurt voor dochter lief haar haren droog heeft en frietpan wat langzaam opgang komt.

relax tis vakantie man.... ::)
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re:de Watt controller
« Reactie #4 Gepost op: oktober 16, 2009, 08:12:35 pm »

Ik heb eens even de handleiding doorgelezen van het ding.

Verlichting kan gaan knipperen.
Apparaten met een elektronische regeling mogen niet gebruikt worden. (alles wat ruikt naar elektronica dus niet gebruiken)
Keramische en halogeen verwarmingen werken er niet op.
Er mag maar één apparaat op aangesloten worden.
Je mag maar één watt controller tegelijk gebruiken.
Er mogen geen apparaten gebruikt worden die voorzien zijn van een elektromotor.


Dit geeft mij de indruk dat we hier te maken hebben met een apparaat dat de spanning pulserend doorgeeft o.i.d.
Een Senseo kan dus wel werken omdat hier geen roterende pomp in zit maar een pulserende pomp (het is eigenlijk een relais wat een membraam beweegt).
Een Senseo met spannende extra opties zoals een LCD display of de Latte Select (voor Cappuccino) kan je dus vergeten.

Ik zou hem eigenlijk alleen gebruiken met simpele verwarmingselementen zoals een grill, waterkoker of simpel koffiezet apparaat.

Als ik een Senseo voor op de camping zou willen dan kocht ik wel een Campeo, dat is een speciaal aangepaste Senseo die gewoon minder stroom trekt (ander verwarmings element waarschijnlijk).
Gelogd

Joseppe

  • Gast
Re:de Watt controller
« Reactie #5 Gepost op: oktober 17, 2009, 01:18:56 am »

op de laatste camping waar wij stonden hadden alle plaatsen een soort van aardlekschakelaar/automatische stop. Bij ons vloog door een foutje deze ook er uit, toen konden we hem zo weer omhoog klikken en hupsakee alles deed het weer. Vind het een geinig ding maar als je al meer dan de helft er niet op kan aansluiten, of je alles van te voren eerst moet gaan checken dan is hij nog vrij duur voor het geen aan gemak wat hij geeft. dan maar een comfortplusplek met 6 amp of meer :X
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.628
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re:de Watt controller
« Reactie #6 Gepost op: oktober 19, 2009, 09:06:32 am »

Mijn idee is dat de Watt-controller niets doet. Nou ja, bijna niets. Hij beperkt slechts de hoeveelheid stroom die hij doorgeeft. Veel apparaten werken niet of niet goed met te weinig stroom, bijvoorbeeld alle apparaten die in de gebruiksaanwijzing genoemd worden.

Als je de Watt-controller uitsluitend gebruikt om ervoor te zorgen dat bij een plotseling piek-verbruik jij zonder stroom komt te zitten, lijkt er niets aan de hand: de laptop blijft werken, ook de verwarming. Maar op het moment dat er toch nog een föhn oid wordt bijgeschakeld gaat niet alles uit...

Zelf kiezen we voor minimaal 6A stroom, waardoor wij eigenlijk niet hoeven op te letten.

Als alternatief voor de Campeo (adviesprijs 124 EUR) heeft Inventum een alternatief (adviesprijs 70 EUR, wordt momenteel meestal aangeboden voor rond de 60 EUR). Het ding heeft Inventum Invento Duo koffie pad apparaat.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

waiter

  • Gast
Re:de Watt controller
« Reactie #7 Gepost op: oktober 19, 2009, 03:18:42 pm »

Volgens mij doet dit apparaat meer schade aanrichten als dat het werkt. Een apparaat wat eigenlijk op net genoeg spanning moet werken bespaard niet echt toch en moet harder werken om te draaien.
Kortom ik geloof er niet zo in.
Gelogd

Joseppe

  • Gast
Re:de Watt controller
« Reactie #8 Gepost op: oktober 19, 2009, 09:18:31 pm »

Volgens mij doet dit apparaat meer schade aanrichten als dat het werkt. Een apparaat wat eigenlijk op net genoeg spanning moet werken bespaard niet echt toch en moet harder werken om te draaien.
Kortom ik geloof er niet zo in.


inderdaad, tis net alsof je je motorblok op 2 zuigers laat lopen omdat hij dan minder benzine verbruikt, op ten duur krijg je bij langer gebruik toch kuren lijkt me want ze hebben een apparaat niet voor niets een bep. wattage meegegeven, daarnaast als een apparaat na een opstartfase bijv. bij een friteuze/senseo minder nodig heeft om te functioneren zou dit zeker door de fabrikant zelf al op een of andere manier ingebouwd zijn.

Hierin denk ik aan de computer, die ook meer stroom en koeling(sneller draaien van de fan) vraagt bij veel en zware processen te draaien, maar ook automatisch terug kan zaken naar een rustiger draaien van een fan en stroomgebruik. Deze ingebouwde schakelingen zijn helemaal niet zo kostbaar en zitten er al jaar en dag erin, dus eigenlijk niets nieuws onder de zon deze watt controller ;)
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re:de Watt controller
« Reactie #9 Gepost op: oktober 19, 2009, 10:38:46 pm »

Uit het feit dat de fabrikant zelf al zegt dat verlichting kan gaan knipperen.
Dit kan veroorzaakt worden door het snel pulseren van de spanning zodat een aangesloten apparaat snel aan en uitgezet wordt.
Sommige mensen denken dat het werkt als een dimmer (fase aansnijding) maar dat kan het volgens mij niet zijn omdat je dan de spanning verlaagd en dat vergroot het probleem alleen maar omdat je dan een nog hogere stroom gaat trekken.

De fabrikant blijft er heel geheimzinnig over doen. Ik zal eens bij een elektronica expert navraag doen wat hij er van denkt.

Ik hanteer hier ook de stelling: If it souds to good to be true, it probably is.
Gelogd

Joseppe

  • Gast
Re:de Watt controller
« Reactie #10 Gepost op: oktober 19, 2009, 11:51:33 pm »

klopt daarom zijn sommige lichtdimmers ook niet geschikt voor sommige type's lampen. deze gaan dan ook knipperen weet ik uit ervaring :?na een tijdje gaan de lampen dan vaak kapot .
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re:de Watt controller
« Reactie #11 Gepost op: oktober 20, 2009, 08:56:40 pm »

Ik heb een antwoord wat plausibel klinkt.
Het kan een aktieve dimmer zijn die bij een te grote belasting de dimmer (triac) dicht zet.
Door de fase aansnijding kan verlichting gaan knipperen, dit effect kan je versterkt zien als je een normale spaarlamp op een normale dimmer aansluit.

conclusie van mijn kant, dit is niet aan te raden voor iets anders dan een simpele ohmse last (verwarmings element).
Gelogd

Jofiena

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 104
  • Merk Vouwwagen: Jamet Easy
Re:de Watt controller
« Reactie #12 Gepost op: oktober 21, 2009, 12:10:23 pm »

Ik had de watt-controller een tijdje geleden ook in de kampeerwinkel gezien.
Thuis zijn we gaan uitzoeken wat hij nou precies inhield. Het hele verhaal staat hierop.
Wij zijn afgelopen zaterdag op de kampeerbeurs geweest. (helemaal leuk)
En daar stond ook een stand met de watt-controller en heel enthousiast over dat ding
te praten en de nodige verkooppraatjes erbij.

Onze conclusie is dat hij gewoon duur is. Je kan hem niet op alle apparaten gebruiken.
En daarbij komt dat hij dus het wattage verminderd van je huidige apparaat en daardoor dus
langer duurt voordat je (bv water)  kookt of klaar is.

Onze conclusie is eigenlijk kan je beter lager wattage apparaten aanschaffen voor op de camping.
In verhouding ben je dan een stuk voordeliger uit. En de tijd is dan ongeveer hetzelfde dan dat je de watt-controller
op je luxe apparaat aan sluit. En voor de senseo is er inderdaad ook een andere oplossing.
En dat apparaat is ook kleiner en dus makkelijker om mee te nemen.

Overigens let ik erop dat de camping minimaal 6 amp. stroom heeft.
De watt - controller is rond de 120,-- euro en dat is best een hoop geld.
Gelogd

Joseppe

  • Gast
Re:de Watt controller
« Reactie #13 Gepost op: oktober 21, 2009, 09:04:09 pm »

120 euro is inderdaad duur, te duur voor wat het bied. Denk dat na een tijdje je het apparaat beu begint te worden omdat het ellenlang duurt voordat apparaten op bedrijfstemp. zijn. Kan je inderdaad beter voor dat geld opzoek gaan naar kampeervriendelijke apparatuur en dan kom je best wel wat tegen, zolang je het maar basic houd ;)
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re:de Watt controller
« Reactie #14 Gepost op: oktober 21, 2009, 09:12:12 pm »

120 euro is inderdaad duur, te duur voor wat het bied. Denk dat na een tijdje je het apparaat beu begint te worden omdat het ellenlang duurt voordat apparaten op bedrijfstemp. zijn. Kan je inderdaad beter voor dat geld opzoek gaan naar kampeervriendelijke apparatuur en dan kom je best wel wat tegen, zolang je het maar basic houd ;)

Precies, simpele waterkoker en een simpel koffiezettertje zijn al voor weinig te koop.
Wil je perse Senseo dan koop je de Campeo en heb je een speciaal aangepast apparaat voor het doel.
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal