Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Waar kun je het beste raften?  (gelezen 6610 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cadillacfreak

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
  • Merk Vouwwagen: 2010 Aart Kok Kavango
Waar kun je het beste raften?
« Gepost op: juni 25, 2016, 11:10:04 pm »

Ik wil dit jaar voor het eerst eens gaan raften met mijn 3 jongens van 9, 11 en 14 jaar. Waar in Europa of gebied in Frankrijk kun je dit het beste doen? Omdat wij, zoals altijd, nog niks geboekt hebben staan alle opties nog open. Ik kan mij voorstellen dat je het beste in bergachtig gebied kunt raften. Oostenrijk zou voor ons kunnen maar zeker ook de Franse Alpen. En wat zijn de do's en dont's bij het raften? alvast bedankt!
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Waar kun je het beste raften?
« Reactie #1 Gepost op: juni 26, 2016, 08:05:28 am »

Hoe zwaar wil je het hebben? Ik denk dat gewoon met de kano ook geweldig is voor de jongens. En garantie op wild of minder wild water heb je niet. Hangt van vele omstandigheden af. wij zijn nu 4 jaar naar de Drome geweest. daar staat in de zomer niet zo veel water en moet je voor raften in vroege voorjaar of najaar zijn als er meer regen valt. Maar toch konden we 3 jaar geleden wel raften omdat er de hele nacht noodweer was geweest en het water 1 meter was gestegen in de ochtend.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

weep

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 397
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 1999
Re: Waar kun je het beste raften?
« Reactie #2 Gepost op: juni 26, 2016, 11:57:10 am »

 Ik heb dat wel eens gedaan op de Ubaye in de zuidelijke Franse alpen.  Daar zijn heel veel mogelijkheden. Was leuk, vond het ook niet te heftig(en ben zelf toch bepaald niet zo'n sportieve thrillseeker) hoewel je met met een 9-jarige  een aangepaste tocht zult krijgen. Je raft altijd onder begeleiding en krijgt van tevoren instructie.
Ik heb zelf de indruk dat het aanbod van dit soort dingen in Frankrijk veel groter is dan in Oostenrijk, daar ligt de nadruk toch meer op wandelen en klimmen.
« Laatst bewerkt op: juni 26, 2016, 09:58:57 pm door weep »
Gelogd

sanneman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 490
Re: Waar kun je het beste raften?
« Reactie #3 Gepost op: juni 26, 2016, 01:18:35 pm »

Bergachtig gebied werkt het beste voor de wat wildere rivieren: rond de skigebieden in de Alpen bijvoorbeeld (tignes, la plagne etc). Daar heb je het smeltwater wat voor snelheid (en kou) zorgt.

Afhankelijk van de kids en de organisatie is dat voor hen geweldig of nog iets te hoog gegrepen uiteraard. Dan dus lager in de Alpen zoeken bijvoorbeeld, waar rivieren breder en rustiger zijn.

Te laag levert dan inderdaad weer te weinig stroming op, dan is een kano zoals gezegd de betere optie (drome, Rhône etc).

Als ik me niet vergis is er ook een overkoepelende organisatie in Frankrijk, die hebben vast een site met info en richtlijnen.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

Drees

  • Gast
Re: Waar kun je het beste raften?
« Reactie #4 Gepost op: juni 26, 2016, 04:49:27 pm »

Noorwegen. Sowieso geweldig met sportieve kinderen van die leeftijd (raften, gletsjertocht, bergwandelen, kanoen, mountainbiken).
Gelogd

Zeldenrust

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 226
Re: Waar kun je het beste raften?
« Reactie #5 Gepost op: juni 26, 2016, 07:59:06 pm »

Afgelopen week wezen fietsen in Frankrijk. Tijdens de beklimming van de Izoard vanuit Guillestre veel rafters gezien op de Guile.
Gelogd
Zambezi River Camp Cross-road 2016

Cadillacfreak

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
  • Merk Vouwwagen: 2010 Aart Kok Kavango
Re: Waar kun je het beste raften?
« Reactie #6 Gepost op: juni 29, 2016, 08:30:50 am »

Ok, bedankt voor jullie reakties. Ik ga eens kijken of er leuke campings zijn in de gebieden die genoemd zijn. Ik heb het zelf ook nog nooit gedaan maar raften lijkt me zelf ook erg leuk. :)
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.681
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Waar kun je het beste raften?
« Reactie #7 Gepost op: juni 29, 2016, 10:36:47 am »

Let wel op hoe moeilijk en rivier is. Want als je het nog nooit hebt gedaan is het niet iets wat je zomaar doet. In de buurt van Guillestre hebben we op camping du lac "Les Iscles" gestaan. Hier staan vele ' professionele'  rafters. De rivier is dan ook lekker ruig en er zitten ook vlakbij scholen voor een cursus.
Gelogd

Kookaburra

  • Kouwe Klappert
  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 357
Re: Waar kun je het beste raften?
« Reactie #8 Gepost op: juni 29, 2016, 10:44:00 am »

Er wordt veel geraft in Oostenrijk, op de Salza vanuit Wildalpen. Het is wel een natuursport dus wel of geen regen heeft veel invloed op waterstand en debiet. In het dorp en de omgeving zitten bedrijven die rafts, vervoer en begeleiding leveren voor 1 of meerdere dagen. In de omgeving wordt veel gewandeld en gefietst.

Kijk maar eens op: http://wildalpen.at/
Gelogd
Smitveld Ruebist Elegance 2015-2021
Kip Shelter Plus heden

Kookaburra

  • Kouwe Klappert
  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 357
Re: Waar kun je het beste raften?
« Reactie #9 Gepost op: juni 29, 2016, 11:20:56 am »

Wanneer kajakken ook een optie is, komen wellicht de volgende organisaties in beeld:

www.europagaai.nl
www.zwalker.nl
www.stip-yaks.com

Gelogd
Smitveld Ruebist Elegance 2015-2021
Kip Shelter Plus heden

Klapband

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 199
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Flexi Comfort IQ LL XL
Re: Waar kun je het beste raften?
« Reactie #10 Gepost op: juli 01, 2016, 12:03:35 am »

Tipje: check je reisverzekering (en verzekeringen voor arbeidsongeschiktheid, ongevallen en overlijden) of ze ook dekking bieden voor rafting. Sommige polisvoorwaarden sluiten dit soort sporten namelijk uit.
Gelogd
Wat is jouw klapband?

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Waar kun je het beste raften?
« Reactie #11 Gepost op: juli 01, 2016, 09:45:49 am »

Tipje: check je reisverzekering (en verzekeringen voor arbeidsongeschiktheid, ongevallen en overlijden) of ze ook dekking bieden voor rafting. Sommige polisvoorwaarden sluiten dit soort sporten namelijk uit.
Als je gaat raften onderteken je ook meestal een risico verklaring. Of hoe zoiets ook mag heten. Dat de organisatie niet aansprakelijk is voor schade, ongevallen, etc.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Kookaburra

  • Kouwe Klappert
  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 357
Re: Waar kun je het beste raften?
« Reactie #12 Gepost op: juli 01, 2016, 12:38:23 pm »

Wij hebben jarenlang aan wildwatervaren gedaan. Vanwege de verzekering zijn we eens gaan kijken bij de Ned. Bergsportvereniging.

http://www.nkbv.nl/verzekering

Hoewel er natuurlijk altijd risico's zijn heeft een organisatie geen baat bij slachtoffers. Je moet (goed) kunnen zwemmen, krijgt een passend zwemvest, helm en wetsuit. Daarnaast zal er instructie gegeven worden. Zeker Europagaai heeft veiligheid hoog in het vaandel staan en zullen je altijd begeleiden, zeker wanneer er gevaar dreigt. Vraag eens naar informatie.
Gelogd
Smitveld Ruebist Elegance 2015-2021
Kip Shelter Plus heden

weep

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 397
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 1999
Re: Waar kun je het beste raften?
« Reactie #13 Gepost op: juli 01, 2016, 07:48:35 pm »


Hoewel er natuurlijk altijd risico's zijn heeft een organisatie geen baat bij slachtoffers. Je moet (goed) kunnen zwemmen, krijgt een passend zwemvest, helm en wetsuit. Daarnaast zal er instructie gegeven worden.
Zo was het ook op de Ubaye. Er ging een engelssprekende gids mee, die ons langs de stroomversnellingen leidde. Heel veel mensen gingen daar raften.
Gelogd

linda75

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 799
  • Merk Vouwwagen: aart kok livingstone
Re: Waar kun je het beste raften?
« Reactie #14 Gepost op: juli 01, 2016, 10:14:18 pm »

wij gaan naar slovenie. schijn je prachtig te kunnen raften.
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal