Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Trekkracht  (gelezen 239351 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Trekkracht
« Reactie #330 Gepost op: juli 05, 2015, 06:46:08 pm »

er zijn mensen die echt alles naar de kloten krijgen...
Ik :X :X :X :X :X

 :H :H :H :H :H :H
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Trekkracht
« Reactie #331 Gepost op: juli 05, 2015, 06:58:34 pm »

Wij rijden met C4 picasso 1.6 hdi met voorlopig 110000km op de teller
Op een lekkende verstuiver na nog nooit problemen mee gehad... (Gefixt voor 17 euro en enkele uren klooien).
Dus mij hoor je niet klagen over PSA diesel...
Maar er zijn mensen die pech hebben, en er zijn mensen die echt alles naar de kloten krijgen...
Onze C4 HDI 1.6 van 2011 heeft net 93700 km op de teller, maar gelukkig nog niets mee gehad.
Van Leaserijders heb ik wel eens gehoord dat ze geen tijd hebben de auto voor een beurt te brengen. Maar ik neem aan dat de leasemaatschappij zoiets niet pikt. Onderhoud is toch wel belangrijk. Ook al zijn er mensen die beweren al 100000 km te hebben gereden zonder olie te verversen. Niet specifiek met een auto van PSA.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.016
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Trekkracht
« Reactie #332 Gepost op: juli 05, 2015, 08:33:39 pm »

Haha zo ben ik dus op de Althea XL gekomen ;-)
Was op zoek naar een Touran, max 2 jaar oud met 40k op de teller omdat ik 5 jaar met een auto wil doen, en zelf rond de 40k per jaar rijdt.
Daarnaast moeten mijn 3 kids van 10,12 en 14 op de achterbank passen (veel auto's te smal, of geen voetenruimte V50....)
Toen Seat met de nieuwe Toledo kwam dacht ik aan de oude (model 1) die was behoorlijk ruim en had een jel van een kofferbak.
Maar de nieuwe Toledo is niet ruimer dan een Polo/ Seat cordoba.... toen zag mijn vrouw een Althea XL staan, en zei is dat niet wat.
Hoewel mijn gevoel zei dat model is al jaaaren op de markt en heeft 1-2 facelifts gemist deed een proefritje mij anders denken:
voor minder geld dan een tweedehands touran, een auto met beproefde techniek en een goede TDI motor (ik lees op fora veel minder problemen met VW diesels dan met de PSA motoren die ook in Volvo en Ford liggen) en bovendien als toegift alle toeters en bellen die ik nodig had standaard (goed navigatiesysteem, bluetooth, MP3, cruise control, climate control) En de auto zit lekker, en dat is bij mij vaak een probleem. Ik ben inmiddels 2 jaar verder en nog steeds tevreden, en dat was bij de jongebruikte V50 wel anders.....

Jullie hebben drie kinderen op de achterbank van een Altea? Gaat dat goed? Ik knapte helemaal af op het feit dat een fabrikant die toentertijd voornamelijk MPV's maakte, daar structureel niet drie losse stoelen achterin heeft geplaatst, maar altijd van die voorgevormde achterbanken met twee zitplaatsen en iets in het midden. Zowel Altea, als Altea XL, als Toledo. Wat is de meerwaarde dan nog tov een gewone station? Ik zoek 3 losse zitplaatsen, maar dan het liefst in een auto met lengte en breedte, geen hoogte.
Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Trekkracht
« Reactie #333 Gepost op: juli 05, 2015, 10:54:02 pm »

Ik zoek 3 losse zitplaatsen, maar dan het liefst in een auto met lengte en breedte, geen hoogte.
Deden wij ook. Maar kinderen worden groter, kinderstoeltjes ook en helaas mijn auto niet. Of ik moet regelmatig een ander auto willen kopen, maar helaas heb ik geen geldboom maar een kersloze kersenboom in de tuin staan  :H
En weet je wat zo raar is? Ze willen allemaal achterin zitten, op stoeltje 6 of 7 van mijn Mazda 5  :J

Waarom? ...... Dan kan je alles zien ::)
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

boswachter

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 912
  • Merk Vouwwagen: Europa Camper Futura 2015
Re: Trekkracht
« Reactie #334 Gepost op: juli 07, 2015, 10:57:02 am »

Jullie hebben drie kinderen op de achterbank van een Altea? Gaat dat goed? Ik knapte helemaal af op het feit dat een fabrikant die toentertijd voornamelijk MPV's maakte, daar structureel niet drie losse stoelen achterin heeft geplaatst, maar altijd van die voorgevormde achterbanken met twee zitplaatsen en iets in het midden. Zowel Altea, als Altea XL, als Toledo. Wat is de meerwaarde dan nog tov een gewone station? Ik zoek 3 losse zitplaatsen, maar dan het liefst in een auto met lengte en breedte, geen hoogte.
Het is een bank ja, en de versnellingsbak blijft in de weg zitten, maar het gaat prima. Mijn jongste is 10, dan een meid van 12 en een lange slungel van 14.
Ach wij zaten met zijn 3en op de achterbank van een golfje type 1, en de 3e in het midden was oma.....
Als je stoelen wilt kom je bij een Alhambra/Sharan/Galaxy uit, of wellicht een amerikaan (als die nog te krijgen zijn) maar stoelen zonder de hoogte in te gaan lijkt mij onmogelijk.
Ik heb vroeger ook een Alhambra gehad, heerlijke reisauto, maar te duur in de wegenbelasting en onderhoud, en bovendien niet bepaald milieuvriendelijk.
Dat is voor mij toch een van de selectiecriteria. De auto moet ondanks het benodigde formaat wel zo zuinig/milieuvriendelijk mogelijk zijn . En elektrisch reken ik niet onder milieuvriendelijk.....
En de meerwaarde t.o.v. een gewone station is dat de auto toch iets ruimer is..... (net iets breder de bank, die hebben we bij diverse auto's opgemeten)
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.016
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Trekkracht
« Reactie #335 Gepost op: juli 07, 2015, 12:00:02 pm »

Het is een bank ja, en de versnellingsbak blijft in de weg zitten, maar het gaat prima. Mijn jongste is 10, dan een meid van 12 en een lange slungel van 14.
Ach wij zaten met zijn 3en op de achterbank van een golfje type 1, en de 3e in het midden was oma.....
Als je stoelen wilt kom je bij een Alhambra/Sharan/Galaxy uit, of wellicht een amerikaan (als die nog te krijgen zijn) maar stoelen zonder de hoogte in te gaan lijkt mij onmogelijk.
Ik heb vroeger ook een Alhambra gehad, heerlijke reisauto, maar te duur in de wegenbelasting en onderhoud, en bovendien niet bepaald milieuvriendelijk.
Dat is voor mij toch een van de selectiecriteria. De auto moet ondanks het benodigde formaat wel zo zuinig/milieuvriendelijk mogelijk zijn . En elektrisch reken ik niet onder milieuvriendelijk.....
En de meerwaarde t.o.v. een gewone station is dat de auto toch iets ruimer is..... (net iets breder de bank, die hebben we bij diverse auto's opgemeten)

Ik ken één voorbeeld, de 307 en 308 in SW uitvoering. Helaas weer niet de huidige 308 SW.





Ik snap niet zo goed waarom auto's als de Mondeo of V70 niet met drie stoelen achterin geleverd zijn. Zelfs een enorme sloep als de V70 heeft nauwelijks een zitwaardige zitplaats in het midden. Het feit dat die auto met AWD is geleverd, snoept wat van de ruimte in het midden af, maar toch. Maar we rijden veel en LPG is dan wel een must. Daar valt veel op af. Zal dus wel een Grand Scenic worden. De extra hoogte moeten we dan maar voor lief nemen. Milieubewust zit bij ons vooral in het feit dat we echt heel lang met auto's doen. Ik ben nu na 13 jaar nog met m'n eerste (20 jaar oude) auto bezig en de tweede auto (gezinssloep) is inmiddels ook al weer bijna 15 jaar oud. De ecotorretjes van nu geloof ik nog niet heel erg hard in, liever een wat grotere atmosferische tor. De peiling is daar ook beter op ingericht  :J
Gelogd

Matthijs_164

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 295
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL 2012
Re: Trekkracht
« Reactie #336 Gepost op: juli 07, 2015, 12:16:20 pm »

Die extra hoogte is toch juist erg prettig? De bouwkwaliteit van de Scenic vond ik wat matig - zegt natuurlijk niets over de betrouwbaarheid. Vind persoonlijk de nieuwe C4 Picasso erg geslaagd - rijdt ook goed. We hebben zelf als 2e auto een Grand C4 Picasso van de vorige generatie - geweldige auto voor wat betreft gebruiksgemak, wegligging is daarentegen wat minder geschikt voor lange snelwegritten op hoog tempo (150km/h +).
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.016
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Trekkracht
« Reactie #337 Gepost op: juli 07, 2015, 02:31:37 pm »

Die extra hoogte is toch juist erg prettig? De bouwkwaliteit van de Scenic vond ik wat matig - zegt natuurlijk niets over de betrouwbaarheid. Vind persoonlijk de nieuwe C4 Picasso erg geslaagd - rijdt ook goed. We hebben zelf als 2e auto een Grand C4 Picasso van de vorige generatie - geweldige auto voor wat betreft gebruiksgemak, wegligging is daarentegen wat minder geschikt voor lange snelwegritten op hoog tempo (150km/h +).

Ik heb niet zo veel aan 20 cm loze ruimte boven het hoofd. Ik hoef ook niet heel hoog boven de weg te zitten. Liever heb ik meer beenruimte en een lange en brede kofferbak en brede achterbank. Bovendien is het lastiger om spullen op het dak te tillen van een hoge auto en komt het de luchtweerstand en wegligging absoluut niet ten goede (niet voor niets zijn de falers in de elandtest meestal hoog: https://www.youtube.com/watch?v=yAPa3flxuG8). Dus liever meer lengte en breedte dan hoogte. Tel daarbij de wens voor gas en een beetje hmmpf om op vakantie ook een beetje met het verkeer mee te kunnen rijden en er blijft niet veel over.
Gelogd

mars

  • Gast
Re: Trekkracht
« Reactie #338 Gepost op: juli 07, 2015, 05:10:40 pm »

Ik ken één voorbeeld, de 307 en 308 in SW uitvoering. Helaas weer niet de huidige 308 SW.





Ik snap niet zo goed waarom auto's als de Mondeo of V70 niet met drie stoelen achterin geleverd zijn. Zelfs een enorme sloep als de V70 heeft nauwelijks een zitwaardige zitplaats in het midden. Het feit dat die auto met AWD is geleverd, snoept wat van de ruimte in het midden af, maar toch. Maar we rijden veel en LPG is dan wel een must. Daar valt veel op af. Zal dus wel een Grand Scenic worden. De extra hoogte moeten we dan maar voor lief nemen. Milieubewust zit bij ons vooral in het feit dat we echt heel lang met auto's doen. Ik ben nu na 13 jaar nog met m'n eerste (20 jaar oude) auto bezig en de tweede auto (gezinssloep) is inmiddels ook al weer bijna 15 jaar oud. De ecotorretjes van nu geloof ik nog niet heel erg hard in, liever een wat grotere atmosferische tor. De peiling is daar ook beter op ingericht  :J

Onze 14 jaar oude 406 break is helaas weggegaan door de hoge aankomende kosten. Zou zo'n 2000 euro worden.
Is uiteindelijk verkocht aan een handelaar voor 500 euro.
9 jaar met plezier in gereden.
Nu de v50 met  betrouwbare 2.4 en nu 88.000km op teller. Moet weer een flink aantal jaartjes meekunnen.
En ik ben geen voorstander van een 1.2l met 140pk, die je op toeren moet houden.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Trekkracht
« Reactie #339 Gepost op: juli 07, 2015, 05:20:00 pm »

Ik ken één voorbeeld, de 307 en 308 in SW uitvoering. Helaas weer niet de huidige 308 SW.
De ecotorretjes van nu geloof ik nog niet heel erg hard in, liever een wat grotere atmosferische tor. De peiling is daar ook beter op ingericht  :J
Hmm, heb ook zo'n torretje. Maar rijdt enorm goedkoop. LPG en 29 euro per maand belasting. 1 op 15. Kom maar eens met wat goedkopers.
We laten de diesel C4 steeds vaker staan omdat op LPG gewoon stukken goedkoper is. De C4 wordt voor lange ritten gebruikt en door mijn vrouw naar het werk. Ik gebruik het torretje voor woon/werk. Ik rij ook de meeste km's. Is niet snel, maar rijdt prima.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

weep

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 397
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 1999
Re: Trekkracht
« Reactie #340 Gepost op: juli 07, 2015, 08:00:07 pm »

Ik heb niet zo veel aan 20 cm loze ruimte boven het hoofd. Ik hoef ook niet heel hoog boven de weg te zitten. Liever heb ik meer beenruimte en een lange en brede kofferbak en brede achterbank. Bovendien is het lastiger om spullen op het dak te tillen van een hoge auto en komt het de luchtweerstand en wegligging absoluut niet ten goede (niet voor niets zijn de falers in de elandtest meestal hoog: https://www.youtube.com/watch?v=yAPa3flxuG8). Dus liever meer lengte en breedte dan hoogte. Tel daarbij de wens voor gas en een beetje hmmpf om op vakantie ook een beetje met het verkeer mee te kunnen rijden en er blijft niet veel over.
Da's wel wat erg kort door de bocht (waar grote mpv's overigens slecht in zijn :)). De extra ruimte in een MPV zit m heus niet alleen in meer hoofdruimte. Je zit in zo'n hoge auto heel anders, veel meer rechtop, waardoor je bij dezelfde lengte veel meer beenruimte krijgt. En doordat de zijkant ook veel rechter is van beneden naar boven heb je meer binnenruimte, vooral bij de schouders. En dus ruimte voor drie stoelen. En een volledig vlakke voer achter de voorstoelen, geen rare tunnel in het midden. Je hebt echt een hele serieuze station nodig om de beenruimte van een midsize mpv te evenaren. En door de hoogte en de plaatsing van de wielen zijn het meestal zeer stabiele trekauto's (kijk maar eens hoeveel er trekauto van het jaar zijn geworden). Voor het verbruik (vooral bij hogere snelheden gaat het hard) en het hoge zwaartepunt heb je gelijk, hoewel er ook mpv's zijn die echt strak rijden.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.016
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Trekkracht
« Reactie #341 Gepost op: juli 08, 2015, 12:10:33 pm »

Hmm, heb ook zo'n torretje. Maar rijdt enorm goedkoop. LPG en 29 euro per maand belasting. 1 op 15. Kom maar eens met wat goedkopers.
We laten de diesel C4 steeds vaker staan omdat op LPG gewoon stukken goedkoper is. De C4 wordt voor lange ritten gebruikt en door mijn vrouw naar het werk. Ik gebruik het torretje voor woon/werk. Ik rij ook de meeste km's. Is niet snel, maar rijdt prima.

Dat LPG verreweg te prefereren is als particuliere (veel)rijder staat volledig buiten kijf. Helaas kunnen veel moderne motoren er steeds minder goed mee omgaan omdat ze steeds meer op de limiet ontworpen worden. Een 1.2 of 1.4 TCE zou ik best willen hebben, als hij op gas kon. Maar helaas. En qua verbruik komen ze niet eens heel veel beter uit dan de 1.6 16V en 2.0 16V die ze hebben opgevolgd. Jij hebt een Spark of Mazda2 of zo?
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.016
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Trekkracht
« Reactie #342 Gepost op: juli 08, 2015, 12:14:43 pm »

Da's wel wat erg kort door de bocht (waar grote mpv's overigens slecht in zijn :)). De extra ruimte in een MPV zit m heus niet alleen in meer hoofdruimte. Je zit in zo'n hoge auto heel anders, veel meer rechtop, waardoor je bij dezelfde lengte veel meer beenruimte krijgt. En doordat de zijkant ook veel rechter is van beneden naar boven heb je meer binnenruimte, vooral bij de schouders. En dus ruimte voor drie stoelen. En een volledig vlakke voer achter de voorstoelen, geen rare tunnel in het midden. Je hebt echt een hele serieuze station nodig om de beenruimte van een midsize mpv te evenaren. En door de hoogte en de plaatsing van de wielen zijn het meestal zeer stabiele trekauto's (kijk maar eens hoeveel er trekauto van het jaar zijn geworden). Voor het verbruik (vooral bij hogere snelheden gaat het hard) en het hoge zwaartepunt heb je gelijk, hoewel er ook mpv's zijn die echt strak rijden.

Zit zeker een kern van waarheid in. Met name auto's die ook met 4WD geleverd zijn kunnen een behoorlijke middentunnel hebben (bv de Passat en V70), maar de 307/308 heeft bewezen dat het met een station ook echt wel kan. En die rechtop zit is prima, maar ik hoef niet zo hoog te zitten. Wel eens in een SuperB gezeten? Zou perfect zijn. Maar helaas, ook niet met drie stoelen. Verbruik is zeker een issue, de Berlingo LPG van mijn buurman deed net 1 op 10 met z'n 1.4. Onze 2.0 station op LPG doet het zelfs beter, met 1 op 11. Hoogte en een vlakke achterkant zijn niet zo gunstig.
Gelogd

boswachter

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 912
  • Merk Vouwwagen: Europa Camper Futura 2015
Re: Trekkracht
« Reactie #343 Gepost op: juli 08, 2015, 02:26:28 pm »

Ik heb liever een diesel voor de kilometers, met LPG kan ik elke dag tanken, en met een diesel volstaat eens per week (in slechte weken 2x). En ik ben ook geen flink deel van de achterbak kwijt.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.016
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Trekkracht
« Reactie #344 Gepost op: juli 08, 2015, 02:33:03 pm »

Ik heb liever een diesel voor de kilometers, met LPG kan ik elke dag tanken, en met een diesel volstaat eens per week (in slechte weken 2x). En ik ben ook geen flink deel van de achterbak kwijt.

Ik ook niet, tanks zijn weg gewerkt. Ik kan 500 en 520 km met beide auto's rijden, dus iedere auto staat gemiddeld 1 a 2 keer per week aan de pomp. Tanken kunnen mijn vrouw en ik op weg naar het werk. Een diesel kan inderdaad minder vaak toe met tanken en in het buitenland is het ook makkelijker, maar financieel weegt een diesel simpelweg niet op tegen een LPG'er. En het anti-dieselbeleid dat veel landen en (nog veel lastiger) steden voeren maakt dat ik op dit moment eigenlijk helemaal niet meer over zou willen op een diesel. Zit ik over 5 jaar ineens met een waardeloos ding. Maar trekkracht hebben ze in elk geval wel voldoende is huis.  :P
Gelogd
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal