Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 »   Omlaag

Auteur Topic: Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht  (gelezen 20164 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mustang

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 259
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2018, ex Cocoon Aero 2013, ex Flyer 2004
  • wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
Re: Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht
« Reactie #105 Gepost op: september 17, 2017, 09:41:41 am »

Bij de Cocoon Aero moet je nog wel de zijluifels doen.  Dus 2 lange stangen inritsen. De carbon luifelstok zit bij ons in 3 delen. (Oude type 2013 zonder windforce) Wij hebben de Kyte kindertent, die moet ook met een aantal stokken nog opgezet worden. Mooie tent maar nog wel bewerkelijk. En voor 1 persoon best zwaar. Met zn tweeen half uurtje. Maar dan is ook wel alles helemaal klaar. Dat is eigenlijk prima natuurlijk.  Maar als gewicht en/of met 1 persoon, is dit niet de beste optie. Met windforce wordt wel het zwaarste werk gedaan, maar blijft nog wel wat over, wordt niet getoond op de filmpjes.
Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 339
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht
« Reactie #106 Gepost op: september 17, 2017, 09:42:50 am »

Bij de 3Dog gaat het grappig genoeg heel licht. De methode op het filmpje is de zware methode die voor mij niet zo werkt. De optie die voor mij en mijn vrouw (klein en onder de 60kg) werkte is de punten vast pakken, zoals op het filmpje daarna je voet op de band van de aanhanger en je naar achteren laten vallen. Je gewicht doet het werk en kost echt totaal geen enkele kracht. Deze methode is een door 3Dog geaccepteerde methode, waarbij gewoon je 10 jaar garantie in stand blijft.
In de aangehechte pagina's van de gebruiksaanwijzing staan 2 methodes en inderdaad de methode waarbij je gewoon aan de punten van de zij-luifel (en als je wat kleiner ben eventueel een voetje op het wiel) is de meest gemakkelijke voorkeursemethode.
De luifel hoef je trouwens hiervoor niet open de ritsen als je 'm na het inklappen niet dicht ritst, scheelt 2 (zinloze) handelingen (dit nav opm in handleiding).
Op het filmpje filmpje wordt de tent vastgepakt zoals beschreven in de methode opzetten voor 2 personen, mijn ervaring is dat je zelfs met 2 personen het meest gemakkelijk de tent door 1 persoon aan de luifel ophoog trekt waarbij de 2e persoon aan de andere zijde de eerste 20 cm helpt tillen waarbij de 2e persoon, ook als die klein is, gewoon op de grond kan blijven staan.
De scoutdog en de traildog gaan precies hetzelfde en er is verwacht ik geen verschil zwaarte (alke u frames draaien onafhankelijk van elkaar en zodra de 1e over het hoogste punt is helpt het met de 2e etc.)



Sent from my iPhone using Tapatalk
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

Mustang

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 259
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2018, ex Cocoon Aero 2013, ex Flyer 2004
  • wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
Re: Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht
« Reactie #107 Gepost op: september 17, 2017, 09:49:41 am »

Oja, vergis je niet in het openen van de pack n go: is ook best pittig zwaar omdat je een soort boven je macht het eerste zwaarste deel tilt. Als het eenmaal een stukje open is gaat het stukken beter. Als je op een krukje staat, gaat het wel gemakkelijker. Las laatst dat iemand anders dat ook doet
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.223
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht
« Reactie #108 Gepost op: september 17, 2017, 11:14:09 am »

Door die hoogte van de aanhanger van de 3dog is het wel weer zwaarder om de tent omhoog te krijgen als deze plat op de kar ligt. Bij rugklachten iets om rekening mee te houden. Bij de River Lodge kun je het uitklappen volgens mij ook makkelijker met z'n 2en doen, het eerste gedeelte.
Bij de River Lodge met je dan weer aan de kant van het slaapgedeelte boven je macht de stang een klein stukje uit trekken. Ook een wat meer belastende krachtsinspanning.
Als op dergelijke details aan gaat komen, zou het mooi zijn als je ze naast elkaar kan proberen... (ik heb trouwens beide nog nooit opgezet)

Overigens leuk on te lezen dat jij met andere criteria als ons bij dezelfde merken uitkomt. Wij hebben echter 3dog laten afvallen vanwege de minder mooie ruimte voor de kinderen en de enorme hoogte om de voortent aan te ritsen en ik vind de tent en aanhanger minder mooi. HK hebben wij nog niet kunnen bezichtigen. Ben wel benieuwd aan welke korting ik moet denken voor de cocoon aero.

HK heeft weer voordeel aankoop korting lopen, denk aan de voorwand voor half geld, korting op het pakket (reservewiel, big foto's ed). En onderhandelen helpt. Straks weet de beurs in Utrecht, dan wordt het een en ander weer als lokker uitgegooid.


Mobiele reactie via Tapatalk
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.223
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht
« Reactie #109 Gepost op: september 17, 2017, 11:14:40 am »

Door die hoogte van de aanhanger van de 3dog is het wel weer zwaarder om de tent omhoog te krijgen als deze plat op de kar ligt. Bij rugklachten iets om rekening mee te houden. Bij de River Lodge kun je het uitklappen volgens mij ook makkelijker met z'n 2en doen, het eerste gedeelte.
Bij de River Lodge met je dan weer aan de kant van het slaapgedeelte boven je macht de stang een klein stukje uit trekken. Ook een wat meer belastende krachtsinspanning.
Als op dergelijke details aan gaat komen, zou het mooi zijn als je ze naast elkaar kan proberen... (ik heb trouwens beide nog nooit opgezet)

Overigens leuk on te lezen dat jij met andere criteria als ons bij dezelfde merken uitkomt. Wij hebben echter 3dog laten afvallen vanwege de minder mooie ruimte voor de kinderen en de enorme hoogte om de voortent aan te ritsen en ik vind de tent en aanhanger minder mooi. HK hebben wij nog niet kunnen bezichtigen. Ben wel benieuwd aan welke korting ik moet denken voor de cocoon aero.

HK heeft weer voordeel aankoop korting lopen, denk aan de voorwand voor half geld, korting op het pakket (reservewiel, big foto's ed). En onderhandelen helpt. Straks weet de beurs in Utrecht, dan wordt het een en ander weer als lokker uitgegooid.


Mobiele reactie via Tapatalk
Gelogd

linda75

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 799
  • Merk Vouwwagen: aart kok livingstone
Re: Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht
« Reactie #110 Gepost op: september 17, 2017, 11:29:22 am »

misschien geen gek idee om naar de beurs te gaan.. dan kan je alle modellen testen.. Ik denk dat iedere wagen voor en nadelen heeft. Ik vind het pack and go systeem bij onze ak niet zwaar. we hebben twee gasveren die hem met gemak omhoog tillen.. ligt het topmatras met dekens en dekbedden en slaapzakken en luchtbedden van de kids er bovenop is het een ander verhaal maar dat vind ik ook logisch... zwaardere gasveren zijn dan een optie maar dan moet je goed oppassen dat het bed niet omhoog gaat als er niks bovenop ligt :). Als de 3 dog zie hoef je geen frames uit te schuiven dat is bij de hk en ak en cc allemaal wel het geval. Zelf vind ik dat niet erg.. kost wig geen/weinig kracht.. voordeel vind ik dat je de tent mooi kan afspannen tov de ondergrond... soms moet de linker kant net ff wat strakker gespannen worden dan de rechterkant ivm oneffenheden in de bodem.. ik weet niet hoe de 3ddog dat oplost..


veel wijsheid en ga vooral proberen.. een harde deksel lijkt mij idee maar meer ivm schoonmaken wat dan niet meer hoeft vh grondzeil... anderzijds halen wij die nu pas einde vd vakantie los en spuiten hem thuis ff schoon op de oprit...
Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 339
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht
« Reactie #111 Gepost op: september 17, 2017, 08:29:29 pm »

misschien geen gek idee om naar de beurs te gaan.. dan kan je alle modellen testen.. Ik denk dat iedere wagen voor en nadelen heeft. Ik vind het pack and go systeem bij onze ak niet zwaar. we hebben twee gasveren die hem met gemak omhoog tillen.. ligt het topmatras met dekens en dekbedden en slaapzakken en luchtbedden van de kids er bovenop is het een ander verhaal maar dat vind ik ook logisch... zwaardere gasveren zijn dan een optie maar dan moet je goed oppassen dat het bed niet omhoog gaat als er niks bovenop ligt :). Als de 3 dog zie hoef je geen frames uit te schuiven dat is bij de hk en ak en cc allemaal wel het geval. Zelf vind ik dat niet erg.. kost wig geen/weinig kracht.. voordeel vind ik dat je de tent mooi kan afspannen tov de ondergrond... soms moet de linker kant net ff wat strakker gespannen worden dan de rechterkant ivm oneffenheden in de bodem.. ik weet niet hoe de 3ddog dat oplost..


veel wijsheid en ga vooral proberen.. een harde deksel lijkt mij idee maar meer ivm schoonmaken wat dan niet meer hoeft vh grondzeil... anderzijds halen wij die nu pas einde vd vakantie los en spuiten hem thuis ff schoon op de oprit...
Deze vraag heb je al eerder gesteld en is in een bericht van 15 september 2017, 11:57:55 beantwoord. Maar wel een goede vraag; een jaar geleden zaten wij ook in het keuze proces welke vouwwagen voor ons het meest geschikt is en heb ik dezelfde vraag in een facebook groep van 3Dog gebruikers gesteld. De slikrand van de 3Dog is om struikelen over de drempel bij de deur te voorkomen relatief laag en hier lag dan ook mijn zorg. De reacties waren in eerste instantie voor mij nogal onbevredigend, het probleem werd niet herkend ... dus wat op te lossen? Gelukkig zijn er toen ook wat foto's gedeeld met voorbeelden van schuine opstellingen ... wat zonder problemen lukte. (en dus ook geen probleem was). Dus aangehecht wat foto's van de eerdere benoemde stevige helling opstelling om te visualiseren hoe het kan.
Bij grote bouwwagen mastodonten moet de tent met de ondergrond mee aflopen (anders wordt het gat gewoonweg te groot) en dit betekend dat soms zelfs de wagen met bed scheef moet staan. ;-(  Voor de besproken modellen is dit niet het geval en kan de wagen prima waterpas gezet worden.
Bij elk van de besproken vouwwagens zit het doek aan de wagenbak vast en moet voor 100% strak beeld dit doek dan ook ten opzichte van de wagenbak afgespannen worden. Als de ondergrond ten opzichte de wagenbak scheef afloopt dan moet er gekozen worden, gaan we de tent ten opzichte van de grond afspannen of ten opzichte van de wagenbak of kiezen wij voor een compromis. In alle gevallen is het ergens niet 100% optimaal.
Zoals je opmerkt hoeven er bij de 3Dog voor het afspannen van de tent op de wagenbak geen frames uitgeschoven te worden. De 3Dog tent is gemaakt van een speciaal uit Australië geïmporteerd doek dat extreem sterk, vormvast en duurzaam is. Op beurzen en in sommige showrooms mag je dit zelf testen door op het doek te springen... (zie laatste foto) De vormvastheid van dit doek, samen met een uitgekiende wagen en tent constructie zorgt ervoor dat de 3Dog zonder veel stellen gewoon strak staat en ook na jaren gebruik strak blijft staan.
De grond ongelijkheid is op de aangehechte foto's opgelost in de rand van de vastkuip. De opstaande rand van de kuip blijft over een wat grotere lengte verticaal staan, vloer wordt hier dus wand. Hiermee komen de bevestigingsogen van de haringen wel hoog te zitten, hierom heb ik de op de foto zichtbare rubber verlenghaken toegevoegd.
Zoals genoemd kan de 3Dog ook zonder haringen staan, als je hiervoor kiest dan is de verlenging natuurlijk ook niet nodig. Ik zet 'm alleen zonder haringen op op verharde ondergrond, bijvoorbeeld om te drogen voor de deur. Voor overnachtingen ga ik voor zeker en plaats ik meestal 4 tot 6 haringen.

@RDDR Leuk dat je je afwegingen deelt! Wij hebben een jaar geleden ook een vergelijkbare afweging gemaakt en ook op online media vragen gesteld, het eerste resultaat was toen dat ik nog meer modellen voorgesteld kreeg waar ik ook naar moest kijken...
Ik ben het met je eens dat qua vormgeving de andere modellen het goed doen, ook wij hebben zitten twijfelen maar vonden beide vanaf het begin de 3Dog een mooie vouwwagen. Naar mijn ervaring is kiezen vooral lastig als je compromissen moet sluiten; als niet alles in één product aanwezig is geef je dan prioriteit aan prijs, vormgeving, functionaliteit of kwaliteit? Bij mij komt in dit soort gevallen de rationele ik naar boven, de kwantitatieve zaken worden in een spreadsheet gezet. Prioriteiten worden gezet (functionaliteit en kwaliteit krijgen bij mij in het algemeen hoge prioriteit) en op basis hiervan wordt er gekozen. Gelukkig heeft iedereen zijn eigen wensen en prioriteiten en mede hierom is er gelukkig nog steeds diversiteit op de camping.
Een tip die ik eens kreeg toen ik zat te twijfelen over een aankoop: Als het kiezen lastig is dan zijn de verschillen meestal klein en val je je ook geen grote buil aan alle keuzes waarover je twijfelt ;-)
Ik sluit mij aan bij de tip om naar de KCJ in oktober in Utrecht te gaan. Wij hebben vorig jaar op de KCJ onze 3Dog gekocht. We konden toen vlak voor de uiteindelijke keuze nog lekker vergelijken en er is vanwege de beurs ook wat korting aangeboden. Het heeft ons wel een hele dag gekost en hebben niets anders dan vouwwagens op de beurs gezien ... maar kwamen met een aankoop met een goed gevoel van de beurs thuis.
Succes met jullie zoektocht en keuze...
« Laatst bewerkt op: september 17, 2017, 08:47:25 pm door JanJD »
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

linda75

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 799
  • Merk Vouwwagen: aart kok livingstone
Re: Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht
« Reactie #112 Gepost op: september 18, 2017, 12:19:35 am »

helemaal helder zo met die foto's.. als ik het zo lees is de 3 dog dan echt de snelste.. vast kuilzeil en een frame wat je niet hoeft te spannen... ik hoop dat de TS genoeg info heeft om een mooie wagen te kopen. Ik denk dat net wat je schijft de verschillen niet zo heel groot meer zijn en iedereen zijn eigen vouwwagen toch promoot... Ik vind het systeem erg mooi van de 3 dog maar de uitstraling niet maar dat is een persoonlijk iets.
Gelogd

RDDR

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 530
  • Merk Vouwwagen: Voorheen HK Kyte XL (MY2019) - nu een caravan
Re: Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht
« Reactie #113 Gepost op: september 18, 2017, 12:20:54 pm »

Allemaal bedankt voor de uitgebreide info weer. Ik reageer wellicht niet overal op, maar we lezen alles aandachtig (vaak meerdere malen) door. Dat ik jullie vervolgens ook op de hoogte houdt lijkt mij logisch. Jullie steken er ook werk in om mij te helpen.

De kampeer en caravan beurs is een goed idee. Zijn we jaren geleden al eens geweest en vonden we ook een leuk dagje. Jammer genoeg lijkt Aart Kok daar niet te staan, waardoor we binnenkort alsnog naar Heemstede moeten. Voor ons bepaald niet handig, maar wil er toch even langs gaan.
Mochten we dan overtuigd zijn van de 3Dog (en na bovenstaande stukken lijkt het daar steeds meer op) dan op de beurs een korting pogen te krijgen. De korting die ik kon krijgen bij de Wit was namelijk echt heel slecht.
@Jan: kan je (via PB) een indicatie geven van het kortingspercentage dat jullie hebben gekregen?
« Laatst bewerkt op: september 18, 2017, 12:30:16 pm door RDDR »
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht
« Reactie #114 Gepost op: september 18, 2017, 02:48:31 pm »

De korting is bij de Wit misschien niet zo hoog. Maar de service is wel goed.
Des tijds met de aankoop van onze wagen hebben we ook geen korting gekregen maar wel extra accessoires.
Gelogd

katjakley

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 119
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte S
Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht
« Reactie #115 Gepost op: september 21, 2017, 04:05:15 pm »

Als je fan bent van de 3dog dan is de Campwerk misschien ook wat voor je. Is wat schappelijker geprijsd. Wij twijfelden ook tussen de 3dog, camperwerk en holkkamper kyte en hebben uiteindelijk voor de Kyte gekozen omdat de Luifel erg snel op te zetten was (en vonden hem stiekem mooier maar ook erg duur) tov campwerk. Campwerk kon je wel vier fietsen op de dissel meenemen en erg snel uitklappen en super bed. Succes met je keuze


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: september 21, 2017, 04:07:10 pm door katjakley »
Gelogd

RDDR

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 530
  • Merk Vouwwagen: Voorheen HK Kyte XL (MY2019) - nu een caravan
Re: Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht
« Reactie #116 Gepost op: september 22, 2017, 09:17:54 am »

OK, goed om te weten dat de service wel goed is bij de Wit. Even kijken wat we me dat waard is, gezien elders wel redelijke kortingen te krijgen zijn.

Dan Campwerk: die is eerder besproken in dit topic (maar kan me prima voorstellen dat je geen 8 pagina's gaat doorlezen). Ik vind dat wel heel schaamteloze kopieën zijn van 3Dog, maar dan met iets mindere kwaliteit tegen een iets lagere prijs. Wel vind ik hun kleurstelling wat fraaier en hebben ze een goedkope, handige keukenoplossing.
Gelogd

PetrusPaulus1972

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 20
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok River Lodge
Re: Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht
« Reactie #117 Gepost op: september 23, 2017, 06:01:15 pm »

Een zambezi origineel met vaste luifel.....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

RDDR

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 530
  • Merk Vouwwagen: Voorheen HK Kyte XL (MY2019) - nu een caravan
Re: Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht
« Reactie #118 Gepost op: oktober 13, 2017, 11:40:56 am »

Tijd voor een update.

Afgelopen woensdag naar de Kampeer en Caravan Jaarbeurs geweest. Ten eerste al een leuke dag gehad, lekker ontspannen beurs zonder absurde rijen bij stands of eetgelegenheden.

Op bezoek geweest bij 3Dog, Campwerk en Campooz. Toen we er naar toe reden hadden we duidelijk de 3Dog op nummer 1 staan. En vreemd genoeg nu niet meer. Op de een of andere manier voelen we ons prettiger in de Campooz en Campwerk. De 3Dog is veruit het duurste, maar je voelt ook wel de kwaliteit van vooral de tent, die beter is dan campwerk en campooz. Dus an sich waren we daar wel over heen gekomen. En toch vond ik het weer een niet zo mooi, hoog ding in sombere kleuren.

Voor de Campooz brengt wat design erin. Ook staan te praten met 2 zeer tevreden eigenaren (waren ook gewoon bezoekers van de beurs). De beursaanbieding was overigens totaal niet interessant (300 Euro korting), dus daar hoefde ik niet direct voor te beslissen. Ook bij Campwerk een goed gesprek gehad, fijne uitleg en een prettige ervaring.

Knoop die we nu nog moeten doorhakken: Campooz over Campwerk.
Prijs is nagenoeg hetzelfde, kwaliteit lijkt vergelijkbaar. Bed van Campwerk is iets fijner, de Campooz is ietsje completer en een fijnere luifel. Denk dat we de gok gaan nemen en het jonge merk Campooz nemen.
Gelogd

sanneman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 490
Re: Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht
« Reactie #119 Gepost op: oktober 13, 2017, 08:10:12 pm »

Leuk om te lezen dat jullie het naar jullie zin hebben gehad op de beurs.
Maar nog veel leuker om te lezen dat de vergelijking ‘in het echt’ toch wel weer nieuwe inzichten heeft gegeven, en jullie van een bijna zekere 3dog hebben gestuurd naar een model/merk dat nog beter bij jullie wensen past. Herkenbaar :-)

Succes met de laatste keuze!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal