Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Succes van Cocoon?  (gelezen 13239 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

nieuweklapster

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 325
  • Merk Vouwwagen: holtkamper cocoon m mtt 2009
Re: Succes van Cocoon?
« Reactie #15 Gepost op: maart 30, 2015, 07:47:21 pm »

Vorig jaar met een geleende cocoon weg geweest en helemaal verliefd geworden op het gemak. Inmiddels hebben we er eentje gekocht. Alle spullen onder het bed waar je altijd bij kan en hij staat met een poep en een scheet! De relatief kleine luifel vinden wij ook geen probleem bij slecht weer met zijn drieen binnen zitten gaat prima maar ook wij zijn mooi weer kampeerders. Alhoewel wij er volgend jaar over denken om te gaan trekken naar noord zweden. Wij willen wel graag van de dissel onder de luifel af dus gaan we de bak nog omdraaien en een keuken achterop maken. Wij vinden het een heerlijke wagen.
Gelogd

Bagheera

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 408
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Astro 2004
Re: Succes van Cocoon?
« Reactie #16 Gepost op: maart 30, 2015, 07:51:13 pm »

Citaat
Ervaringen van anderen zijn juist handig. Er komt nu discussie op gang waar de Topic starter zijn voordeel mee kan doen.
Klopt, Yella, en anderen hopelijk ook!

@mieke: ik word nu wel heel nieuwsgierig naar de reden waarom je de Astro niets vond. Ze lijken erg op elkaar, en de Astro is er ook met hardtop ( wij hebben liever een softtop). De voortent van de Spacer is door de rechtere wanden iets ruimer, denk ik. Wij liepen gewoon eerder tegen een mooie Astro aan dan een Spacer, anders had een Spacer voor ons ook prima geweest ( incl. Hardtop, voor ons geen uitsluitend punt).

Door het dwarse slapen kan je in de cocoon idd wel wat makkelijker bij de spullen, het is minder ver reiken.
Gelogd

campingloge

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 386
  • Merk Vouwwagen: Opblaasbare Kyte Full Options
Re: Succes van Cocoon?
« Reactie #17 Gepost op: maart 30, 2015, 08:09:28 pm »

Een Cocoon heeft nog een voordeel. Je kunt hem door de beperkte omvang nagenoeg altijd kwijt op een kampeerplek. Niet onbelangrijk voor een wagen ontworpen om trekkend mee te kamperen. Dat gaat met onze Kyte ook maar het is soms passen en meten om die kwijt te raken op het resterende vrije plekje op de camping en ik houd er rekening mee dat ik hem nog een keer op moet zetten zonder luifel. Een Astro/Spacer zal je ook lang kwijt kunnen maar niet altijd in vol ornaat. Door de voortent als luifel te gebruiken krijg je meer 'buitenruimte' maar lever je 'binnenruimte' in.
Holtkamper heeft de luifel van de cocoon in de loop der tijd steeds groter gemaakt en van de recente modellen is ie al heel behoorlijk. En anders kan Atomatent hem nog verlengen of zelfs helemaal dicht maken á la Aart Kok Livingstone/Zambezi Riverlodge. Maar dat gaat allemaal ten koste van het opzetgemak.
« Laatst bewerkt op: maart 30, 2015, 08:11:15 pm door campingloge »
Gelogd

Mieke

  • Gast
Re: Succes van Cocoon?
« Reactie #18 Gepost op: maart 30, 2015, 10:07:48 pm »

@Bagheera: veel heeft waarschijnlijk te maken met gevoel. We hadden voor de Astro een Flyer. En dat gevoel was totaal anders. Het tentdoek was of leek dunner, de ramen van de Flyer gingen met ritsen toe, die van de Astro met lintjes. Gevolg 's nachts wapperende lapjes. De voortent was minder diep. Het bed, de stang die sommige aanhalen vonden wij ook lichttjes storend. We vonden de soft top dus absoluut niet ons ding. We vonden het opzetten en toeklappen niet "smoot" gaan. Hij voelde niet als ons huisje :N
Gelogd

thasala

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 132
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Astro S 2009
Re: Succes van Cocoon?
« Reactie #19 Gepost op: maart 30, 2015, 10:33:35 pm »

Ervaringen van anderen zijn juist handig. Er komt nu discussie op gang waar de Topic starter zijn voordeel mee kan doen.
Ik bedoel (denk ik) eigenlijk hetzelfde, lees veel de ervaringen van anderen maar gebruik die als uitgangspunt waar je op moet letten. Wat voor de één een issue is hoeft dat voor een ander niet te zijn.
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.680
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Succes van Cocoon?
« Reactie #20 Gepost op: maart 31, 2015, 08:47:20 am »

Het basis-model van de Cocoon is erg handig, en deze vindt je dan ook bij diverse merken (Alpen Kreuzer / Aart Kok / Cabanon / Raclet / Combi Camp / Jamet / Trigano) Ieder merk heeft (kleine) verschillen en mogelijkheden, maar het toont wel aan dat dit model van een zij-klapper populair is.

En ook wij moeten zeggen dat het een handig model is, die je snel opzet. Waarbij wij ervoor gekozen hebben om met de luifel en/of voortent flexibel om te kunnen gaan, omdat we deze extra leefruimte handig vinden, zeker in een combinatie van kinderen en slechter weer.
Gelogd

moniekvogt

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
  • Merk Vouwwagen: holtkamper
Re: Succes van Cocoon?
« Reactie #21 Gepost op: maart 31, 2015, 09:29:55 am »

Wij Zijn met een spacer begonnen. Wat ons daar aan beviel was de wagenbak van degelijk materiaal. Leek ons tijdens de stalling prettig minder kans dat er muizen in zoude komen. Onze garage was niet muis vrij.
Maar het opzetten van de spacer viel ons tegen. Alles wat er aan geritst moest worden en de kleine luivel. Daar paste we niet met ons zessen onder. En de keuken die aan de zijkant zit, we waren te lui om deze verplaatsen vond ik ook niet ideaal.
Dus toch overgestapt op de cocoon. Daar passen we met zijn zessen onder de luivel. Gebruiken een zij deel voor  meer privacy. De keuken staat op de dissel onder de luivel. Hebben een kleine tafel die we over de dissel schuiven. Handig bij het koken. 
de cocoon staat nu in een stalling waar geen muizen rond rennen.
Wat ook een voordeel van de cocoon voor ons is. We kunnen nu alle bagage kwijt. de tafels en stoelen liggen boven op de tent onder de soft top met twee bijzet tentjes voor de kinderen. Bij de spacer moest dit in een dakkoffer op de auto. de dakkoffer hebben we nu niet meer nodig.
Gelogd

bert m

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 181
  • CC Valley
Re: Succes van Cocoon?
« Reactie #22 Gepost op: maart 31, 2015, 10:14:59 am »

Voorop gesteld dat ieder zijn/haar persoonlijke voorkeur heeft en dat daarom de pré van de één een contra voor de ander kan zijn.

Toen wij voor een nieuwe klapkar op stap gingen stond o.a. de HK cocoon op onze shortlist. We wilden een kwalitatief goede wagen en de wagens van HK draaien mee in het topsegment.
Dat hij het niet geworden is kwam door een paar zaken die wij als minpuntjes ervoeren. Dwars- of lengte slaper was voor ons geen punt.
De stang bij het bed, de kleine voortent en - luifel, de optionele-, in basis minimalistische keuken op de dissel (Xl niet geloof ik). Maar breekpunt was eigenlijk de dissel die hinderlijk een stuk in de voortent uitsteekt en ons beperkte in de bewegingsruimte rond/bij de keuken. En hoe Hollands; de prijs na alle opties die we op de kar wensten. Dit waren toch zaken die ons tegen stonden.
 
Mede door bovenstaande zaken hebben wij destijds voor een CC gekozen die zeker ook minpuntjes heeft. 
« Laatst bewerkt op: maart 31, 2015, 12:53:51 pm door bert m »
Gelogd

Spiegelbeeld

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 722
  • HK Cocoon, klappen doe je pas onder Lyon
Re: Succes van Cocoon?
« Reactie #23 Gepost op: maart 31, 2015, 11:30:39 am »

Wij zijn super blij met onze Cocoon vanwege de combinatie gemak, comfort en uitstraling.

Gemak: omdat ie zo staat en de heerlijke eenvoud met weinig gedoe.
Comfort: vanwege lekker bed, keuken, pack en go en natuurlijke airco.
Uitstraling: heel eerlijk, we worden graag gezien met deze klapkar.

Onze achtergrond:
We zijn echte mooi weer kampeerders (boven Lyon wordt absoluut niet geklapt) en hebben oudere kinderen die soms wel of niet meegaan.
« Laatst bewerkt op: maart 31, 2015, 11:42:49 am door Spiegelbeeld »
Gelogd

Bagheera

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 408
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Astro 2004
Re: Succes van Cocoon?
« Reactie #24 Gepost op: maart 31, 2015, 11:49:08 am »

Haha, ja, zoals de vriend die ons ooit overhaalde toch eens richting zuiden te gaan altijd al zei: 'Onder Lyon, daar schijnt de zon!'

Ik kan me overigens voorstellen dat de cocoon voor twee personen een hele fijne vouwwagen is!

Over een jaar of wat, wanneer er oudere kytes tweedehands (en dus een beetje betaalbaar) beschikbaar komen, zou ik die heel graag willen hebben. Maar tegen die tijd zijn de kinderen de deur uit en is een Cocoon waarschijnlijk groot zat voor ons twee. Jammer dan toch he? ;)
Gelogd

Drees

  • Gast
Re: Succes van Cocoon?
« Reactie #25 Gepost op: maart 31, 2015, 12:40:50 pm »

Wij hebben expres niet naar Holtkampers gekeken. Ik vind ze veel te duur (wij wilden een nieuwe vw) en ik was bang dat ik verkocht zou zijn als ik daar binnen liep. Ik houd nl erg van die stijl.

Inmiddels zijn we heel happy met onze Malawi en heb ik op campings wel wat cocoons mogen bewonderen. Eerlijk gezegd vind ik de luifel veel te klein. We passen er best onder, maar zon en regen komen door de beperkte diepte ook makkelijk onder de luifel. Ik wil in regen en zon altijd lekker onder de luifel kunnen zitten. Plus de dissel onder de luifel, dat zou mij erg storen. Zowel de luifel als de dissel zijn aan te passen, maar ja, het prijskaartje hè? Ach ja, als ik een nieuwe auto koop wordt het ook geen Jaguar :)
Onze Malawi heeft ook best minpunten, maar die storen mij minder en bovendien zijn ze goedkoop op te lossen.
Gelogd

rvesan

  • Gast
Re: Succes van Cocoon?
« Reactie #26 Gepost op: maart 31, 2015, 11:03:30 pm »

Het blijft altijd iets persoonlijks. Wij zijn helemaal weg van onze Cocoon en zouden hem nog niet voor een Kyte willen ruilen. We hebben wel een wat nieuwer model, dus een wat  grotere luifel. Een dissel onder de luifel leek ons niets en het oog wil ook wat, vandaar dat we de Kyte keuken op onze XL MTT hebben. De binnenruimte is inderdaad niet groot (zeker als je dat vergelijkt met de Roadmaster die we hier voor hadden), maar voor ons groot genoeg. Wij hebben hem gekocht om te kunnen trekken en daar is hij ideaal voor.
Gelogd

freddie

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 32
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon XL MTT
Re: Succes van Cocoon?
« Reactie #27 Gepost op: april 01, 2015, 09:04:44 am »

Het blijft altijd iets persoonlijks. Wij zijn helemaal weg van onze Cocoon en zouden hem nog niet voor een Kyte willen ruilen. We hebben wel een wat nieuwer model, dus een wat  grotere luifel. Een dissel onder de luifel leek ons niets en het oog wil ook wat, vandaar dat we de Kyte keuken op onze XL MTT hebben. De binnenruimte is inderdaad niet groot (zeker als je dat vergelijkt met de Roadmaster die we hier voor hadden), maar voor ons groot genoeg. Wij hebben hem gekocht om te kunnen trekken en daar is hij ideaal voor.

Ik sluit mij hier bij aan. In het verleden hadden we een Alpenkreuzer Parade SL. De beschikbare ruimte was alleen maar in gebruik als opslag. Inmiddels zijn de kinderen 10, 10 en 12 jaar dus die slapen in 2 seconds tentjes. En tijdens het trekken slapen ze wel in de binnentent. Maar natuurlijk, bij langdurige regenval is het wat lastiger in de kleine ruimte.

En verder zeg ik: het is mooi dat ieder iets in een (ander) merk/model vindt van zijn gading, anders zou het een saaie aanblik op de campings worden.
De diversiteit van de aanwezige modellen maakt het voor mij altijd weer leuk om op een camping een rondje te lopen.
Gelogd

gateman

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 130
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Astro S 2002
Re: Succes van Cocoon?
« Reactie #28 Gepost op: april 01, 2015, 10:30:19 pm »

Astro moet de keuken in principe van de dissel. Astro is een langslaper zoals al opgemerkt, maar dat is ook een nadeel om bij de spullen onder het bed te komen.

Wij hebben een keukenluifel bij onze Astro en die kan dus lekker blijven staan. Geen probleem om bij onze spullen te komen, ondanks mij lengte  :). maar bij de Astro kun je in de lengte en breedte bij je spullen komen. We hebben een Spacer, Flyer en een Coccon M gehad maar willen nooit meer anders dan de Astro. Is inderdaad een kwestie van smaak en gevoel. Opzetten blijft makkelijk en snel. Voor een kort verblijf doen we bijv. niet het kuipzeil er in en de voorluifel. Is het koud dan kan de hele boel dicht en kunnen we met gemak met 6 personen binnen zitten. Kortom de Astro is het helemaal voor ons.
« Laatst bewerkt op: april 01, 2015, 10:37:33 pm door gateman »
Gelogd

WimS

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 425
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte 2022
Re: Succes van Cocoon?
« Reactie #29 Gepost op: april 20, 2015, 12:33:48 pm »

Afgelopen weekeinde hebben mijn dochter en haar vriend een Cocoon M uit 1998 gekocht.
Hoewel de Cocoon dus rond de 17 jaar oud zal zijn en door de vorige (niet de eerste) eigenaar elk jaar is gebruikt ziet hij er nog geweldig uit!
De tent, het tentframe en de wagen, alles ziet er nog prima uit.
Alle ritsen werken probleemloos, en slechts twee van de oogjes van het grondzeil ontbreken.
Deze geweldige kwaliteit is natuurlijk ook een verklaring voor het succes van dit model.
Daarnaast: bij het opzetten kun je eigenlijk niets verkeerd doen wat de tent zou beschadigen, dus in al zijn eenvoud een juweeltje...
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal