Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3   Omlaag

Auteur Topic: Plastic of toch liever glas en hoe dan?  (gelezen 7276 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wanderer200

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 471
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2015
Re: Plastic of toch liever glas en hoe dan?
« Reactie #30 Gepost op: april 11, 2018, 08:24:10 pm »

Wij gebruiken ook mepal, vind het wel prima voor koffie/thee/melk/fris/sap. Alleen voor bier is glas wel een stuk lekkerder, misschien toch eens overwegen om 1 bierglas mee te namen :)14]
Gelogd

EriLin

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 322
  • Merk Vouwwagen: EX-KLAPPER Campooz Lazy Jack (voorheen Combi Camp Country, Hobby 460 ufe)
Re: Plastic of toch liever glas en hoe dan?
« Reactie #31 Gepost op: april 11, 2018, 10:44:51 pm »

Melamine is idd schadelijk als het verwarmd wordt. We gebruiken bamboo spul voor eten en drinken. Voor Koffie en thee komt het het bekende oersterke glas mee. Tijdens de rit zitten de theedoeken enz erom heen. Er gaan ook nog wat Ikea kinder borden en bekers mee. Die zouden in theorie geen of minder schadelijke stoffen moeten bevatten dan melamine.

Glazen kopen, sommige doen dat ook met koelkasten omdat dat goedkoper is dan huren, om ze vervolgens achter te laten op de camping afvalberg.... tja.
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Plastic of toch liever glas en hoe dan?
« Reactie #32 Gepost op: april 12, 2018, 07:07:40 am »

Melamine is idd schadelijk als het verwarmd wordt.
Dit geldt voor de meeste stoffen!
Het gaat om de gebruikstemperatuur. Uit melamine kan je rustig een kopje thee of koffie drinken.
Deze temperatuur komt nooit boven de 100 graden. Je kan er ook rustig van eten.
Je moet het niet gebruiken voor het verwarmen van je eten. Daar is het niet geschikt voor (slechte warmte geleider en niet bestand tegen magnetrongolven).
En ja als je het op het vuur zet zullen er zeker schadelijke stoffen vrijkomen. Maar dit is niet de gebruikssituatie.
Gelogd

Wanderer200

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 471
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2015
Re: Plastic of toch liever glas en hoe dan?
« Reactie #33 Gepost op: april 12, 2018, 09:46:33 am »

En volgens mij zijn eigenlijk alle kinderbordjes etc. van melamine
Gelogd

Spiegelbeeld

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 722
  • HK Cocoon, klappen doe je pas onder Lyon
Re: Plastic of toch liever glas en hoe dan?
« Reactie #34 Gepost op: april 12, 2018, 09:55:17 am »

Wij gebruiken alleen wegooi bestek en servies. Voordeel weegt nauwelijks iets, neem bijna geen ruimte in beslag en geen afwas.
Enige dat we koken is water voor de thee, eten koken doen we extern (dwz restaurant bezoek).
Gelogd

EriLin

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 322
  • Merk Vouwwagen: EX-KLAPPER Campooz Lazy Jack (voorheen Combi Camp Country, Hobby 460 ufe)
Re: Plastic of toch liever glas en hoe dan?
« Reactie #35 Gepost op: april 12, 2018, 02:24:46 pm »

En volgens mij zijn eigenlijk alle kinderbordjes etc. van melamine

Ikea spul is niet van melamine en bpa vrij. Wij hebben na bewustwording ervan (net als sucralose ;) uit voorzorg alle melamine spullen bij het restafval te gooien. Het ook niet recyclebaar. Iedereen moet het zelf weten maar lees er wat onderzoeken op na, het liefst uit scandinavie, en je zult zien dat het niet ongevaarlijk is.

Ga je voor veilig, kies bamboo of iig ikea servies voor de kids.
Gelogd

Daan Rene

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 538
  • Een droom is uitgekomen!!
Re: Plastic of toch liever glas en hoe dan?
« Reactie #36 Gepost op: april 12, 2018, 02:57:47 pm »

Ikea spul is niet van melamine en bpa vrij. Wij hebben na bewustwording ervan (net als sucralose ;) uit voorzorg alle melamine spullen bij het restafval te gooien. Het ook niet recyclebaar. Iedereen moet het zelf weten maar lees er wat onderzoeken op na, het liefst uit scandinavie, en je zult zien dat het niet ongevaarlijk is.

Ga je voor veilig, kies bamboo of iig ikea servies voor de kids.
Toch ben ik ook van mening dat ikea en bamboo ook niet volledig vrij is van allerlei stoffen.

Verstuurd vanaf mijn LG-H850 met Tapatalk

Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 339
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Plastic of toch liever glas en hoe dan?
« Reactie #37 Gepost op: april 12, 2018, 03:18:01 pm »

Wij gebruiken voornamelijk kunststof servies met normaal metaal bestek. Omdat wij bijvoorbeeld wijn toch wel prettiger uit glas vinden drinken hebben wij een paar jaar geleden een setje van 3 (rode dus wat groter) wijnglazen in een franse supermarkt gekocht. Dit was een succes: de kinderen wilde uit niets anders (hun limonade etc. :) ) drinken en het zijn ook hun favoriete glazen voor deserts etc. Wij hebben er dus maar nog een setje bijgekocht :) . De glazen reizen mee in een lade van de keuken, wij zorgen ervoor (nu met goedkope 'separators' ooit bij de action of dergelijke zaak gekocht.) dat de glazen niet tegen elkaar kunnen rammelen. Tot nu toe blijven ze met het reizen heel, er is er wel 1 tijdens het gebruik gesneuveld. Het zijn trouwens stevige redelijk grote luminarc wijn glazen, ze kunnen tegen een stootje (dikwandig) en staan stabiel op een voet. De tulpvorm ontbreekt en de steel is wat kort maar dit maakt het glas wel meer universeel, stabieler en gemakkelijker op de camping te reinigen.
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

Paddy83

  • Gast
Re: Plastic of toch liever glas en hoe dan?
« Reactie #38 Gepost op: april 13, 2018, 10:13:04 pm »

Wij hebben RvS dubbelwandige koffie mokken en voor wijn gebruiken wij een Nutella glas ( als die stuk gaat gewoon een nieuwe pot Nutella kopen)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Plastic of toch liever glas en hoe dan?
« Reactie #39 Gepost op: april 14, 2018, 12:54:20 am »

De juiste tip zit er voor mij nog niet bij. Ik heb mijn drinkgerei in een losse lade zitten en echte theedoeken heb ik niet meer. Daarvoor gebruik ik de gastendoekjes van Decathlon waar ik mn handdoeken ook van heb. Voorlopig nog maar even gebruiken wat ik heb en nog maar eens over nadenken en rondkijken tijdens het klapweekend.  :J
Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 339
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Plastic of toch liever glas en hoe dan?
« Reactie #40 Gepost op: april 21, 2018, 08:28:49 pm »

De juiste tip zit er voor mij nog niet bij. Ik heb mijn drinkgerei in een losse lade zitten en echte theedoeken heb ik niet meer. Daarvoor gebruik ik de gastendoekjes van Decathlon waar ik mn handdoeken ook van heb. Voorlopig nog maar even gebruiken wat ik heb en nog maar eens over nadenken en rondkijken tijdens het klapweekend.  :J
Wij zetten het eerder genoemde glaswerk gewoon in een lade. Op de bodem zit een antislipmatje (blokker) en tussen het glaswerk (ruimte voor 7 glazen) op maat te maken ladeverdeelschotten (kruidvat). Tot nu toe (zo'n 3500km en 39 kampeernachten) blijft dit heel. Op de foto 1 zie je de lade, met plaats voor 7 glazen (slechts 1 glas zit er op de foto in) rondom de borden en ander rond spul (met wat kruiden erom om de gaatjes te vullen). Dit is de middelste lade van een 3 laden blok van onze eigenbouw keuken (foto 2). Alle keukengerei, servies en het bestek (in bovenste met vakken ingerichte besteklade) zit heel gemakkelijk te pakken opgeborgen in dit ladeblok.
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)
Pagina's: « 1 2 3   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal