Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: zonne-energie op de camping of bij de klapkar  (gelezen 17705 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CJ-Petra

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 369
  • Merk Vouwwagen: Polynorm met Gordigear Taiga
Re: zonne-energie op de camping of bij de klapkar
« Reactie #15 Gepost op: januari 28, 2015, 06:58:02 pm »

Wij hebben nog nooit met stroom gekampeerd. De koelkast gaat op gas en het kookpitje en lamp gaan op benzine (of gas). De telefoons en oplaadbare batterijen worden opgeladen in de auto. Meer hebben we niet nodig.
Gelogd

retteketed

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Holtkamper Cocoon S 2011
Re: zonne-energie op de camping of bij de klapkar
« Reactie #16 Gepost op: januari 28, 2015, 08:54:45 pm »

OK; hele legale redenen.

Maar hoe voorzien jullie jezelf in stroom? Of hebben jullie koeling op gas?

op gas,
koelt dusdanig dat de koelkast snachts uit gaat, anders bevriest de boel.
ijsmelk en ijsboter is niet lekker  :#
Gelogd

Jasper

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 15
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Country
Re: zonne-energie op de camping of bij de klapkar
« Reactie #17 Gepost op: januari 28, 2015, 10:10:10 pm »

Wij gebruiken sinds vorig jaar een zonnepaneel voor onze stroomvoorziening. Voornamelijk om de reden om meer flexibel te zijn qua plaats, maar ook de relatief hoge kosten op veel campings voor ons minimale stroomverbruik stoorde mij.

Onze opstelling bestaat uit een accu (17Ah)
Opvouwbaar zonnepaneel van 45W ('solarkoffer')
laadregelaar + lang snoer voor het paneel
Nodige aansluitmateriaal om LED verlichting in vouwwagen/keuken, het kraantje en diverse USB laders/sigarettenaanstekers 'vast' aan te sluiten op de accu.

Dit is voor ons voldoende voor het gebruik van de kraan, verlichting en regelmatig opladen van camera's, telefoons en ipads. De koelkast brandt op gas.

Als we op een plek aankomen is het voldoende om het paneel uit te klappen en met een verlengsnoer aan te sluiten op de laadregelaar in de keuken. Per saldo is dit niet meer werk dan het aansluiten van een stroomsnoer aan de 'paal'.

Belangrijk bij het uitzoeken is dat je een goede inschatting maakt van je verbruik per dag (bepaalt hoeveel je minimaal moet kunnen bijladen per dag via je paneel) en hoeveel dagen je wilt kunnen overbruggen zonder bij te laden (bepaalt capaciteit van de accu).
Gelogd

Jasper

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 15
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Country
Re: zonne-energie op de camping of bij de klapkar
« Reactie #18 Gepost op: januari 28, 2015, 10:12:00 pm »

Oja, aangezien we vaak na een paar dagen weer verder trekken heb ik nog overwogen of ik de accu tijdens het rijden kon laten opladen via de auto, maar dit werd mij te ingewikkeld.
Gelogd

Krizz

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.005
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Tuareg Gamedrive
Re: zonne-energie op de camping of bij de klapkar
« Reactie #19 Gepost op: januari 29, 2015, 10:08:40 am »

Oja, aangezien we vaak na een paar dagen weer verder trekken heb ik nog overwogen of ik de accu tijdens het rijden kon laten opladen via de auto, maar dit werd mij te ingewikkeld.
Heb je geen sigaretten aansluiting in de VW voor een koelkast? Die zou je daarvoor kunnen gebruiken toch?
Gelogd
The KubbKing is dead... long live the New King

Jasper

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 15
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Country
Re: zonne-energie op de camping of bij de klapkar
« Reactie #20 Gepost op: januari 29, 2015, 01:11:48 pm »

Dat was inderdaad mijn idee, maar ik wist niet zeker of er kans was op een retourstroom van de accu in de vouwwagen naar de auto en wat dit eventueel voor effecten zou kunnen hebben (zeker met een hybride auto wilde ik geen risico's nemen).
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.011
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: zonne-energie op de camping of bij de klapkar
« Reactie #21 Gepost op: januari 29, 2015, 02:30:27 pm »

Heb je geen sigaretten aansluiting in de VW voor een koelkast? Die zou je daarvoor kunnen gebruiken toch?

Nee, moet je niet doen. De ene accu kan de andere dan slopen. Parallel opladen van accu's is alleen dan aan te raden als beide accu's exact identiek zijn en even oud. Het kan wel met een laadregelaar er tussen. Als één van de twee accu's slechter is dan de ander, gaat de ene accu zich over de andere ontladen.

Zo'n ding moet je er dan tussen zetten:

http://www.dewitschijndel.nl/cyrix-ct-scheidingsrelais/
« Laatst bewerkt op: januari 29, 2015, 02:32:28 pm door sanderv »
Gelogd

Krizz

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.005
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Tuareg Gamedrive
Re: zonne-energie op de camping of bij de klapkar
« Reactie #22 Gepost op: januari 29, 2015, 03:13:09 pm »

Oké duidelijk.
Gelogd
The KubbKing is dead... long live the New King

Kookaburra

  • Kouwe Klappert
  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 357
Re: zonne-energie op de camping of bij de klapkar
« Reactie #23 Gepost op: januari 29, 2015, 03:23:05 pm »

Kijk, zo leer je nog eens wat. Bedankt!
Gelogd
Smitveld Ruebist Elegance 2015-2021
Kip Shelter Plus heden

Jasper

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 15
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Country
Re: zonne-energie op de camping of bij de klapkar
« Reactie #24 Gepost op: februari 02, 2015, 11:54:27 am »

Goed om te horen dat mijn vermoeden terecht was. In de praktijk mis ik het opladen tijdens de rit trouwens niet. Het zonnepaneeltje geeft meer dan voldoende vermogen. Zelfs het opladen van de iPads gaat bijzonder snel.
Gelogd

mars

  • Gast
Re: zonne-energie op de camping of bij de klapkar
« Reactie #25 Gepost op: februari 02, 2015, 02:09:17 pm »

Heeft iemand ook een daglichtpaneel in gebruik en wat zijn de PRAKTISCHE plussen en minnen tov zonnepaneel?
Dus waar loop je evt. tegen aan bij gebruik van beide soorten?
Gelogd

Jasper

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 15
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Country
Re: zonne-energie op de camping of bij de klapkar
« Reactie #26 Gepost op: februari 02, 2015, 03:57:53 pm »

Zit daar dan echt een verschil in? ik had de indruk dat dat vooral een marketing term was..
Gelogd

boom

  • Gast
Re: zonne-energie op de camping of bij de klapkar
« Reactie #27 Gepost op: februari 11, 2015, 10:59:01 pm »

Situatiebeschrijving voor zonne-energie op de camping:

De zonnepanelen zorgen voor gelijkstroom, die loopt naar de laadregelaar.

Een laadregelaar zorgt dat de accu juist wordt opgeladen. Als er geen laadregelaar zou zijn, zou het Voltage te hoog zijn en zouden de zonnepanelen doorladen, ook al is de accu vol. Daar gaat een accu stuk van.

Van de accu kunt u 12V/24V of 48V pakken voor bijvoorbeeld een pomp, LED-verlichting of een koelkast.

De meeste mensen gebruiken een omvormer om van de gelijkstroom 12V/24V of 48V uiteindelijk 230V wisselstroom te maken. In die situatie heeft u stroom net als thuis uit het stopcontact.
Het is belangrijk dat u een pure sinus omvormer koopt, omdat die het beste is voor uw elektrische apparaten en gadgets. (o.a. TV, smartphone, pc etc)

-

nu de hamvraag: een omvormer ja of nee?

ik heb via via een setje in en bij elkaar gezocht voor nog geen 150 euro!! (exclusief omvormer) komende voorjaar ga ik testen.
Ik ga alles in een oude koelbox bouwen zoals:

https://www.youtube.com/watch?v=bj3zR0d9t0c

hier nog meer uitleg en wat je ongeveer nodig hebt:

https://www.youtube.com/watch?v=G8YcFNGauoY
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.011
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: zonne-energie op de camping of bij de klapkar
« Reactie #28 Gepost op: februari 12, 2015, 03:34:32 pm »

Ik ga zelf eens wat hobbyen. Die zonnekoffers zijn me veel te duur tov het geleverde vermogen. Bovendien, met een geschikt vermogen worden ze snel erg groot. Heb zelf vier zonnepaneeltjes van 36 bij 36 cm op de kop getikt. 12W per paneel. Twee aan twee maak ik ze aan elkaar met scharnieren, zodat ze ingeklapt glas tegen glas liggen. Dan heb ik dus twee opvouwbare zonnepaneeltjes van 4 kg per set. Iedere set zonnepanelen krijgt een MPPT ladertje van 5A:

http://www.ebay.co.uk/itm/380771446929?_trksid=p2060778.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Gecombineerd stroom/spanningsmetertje er tussen om de accutoestand in de gaten te houden:

http://www.ebay.co.uk/itm/Latest-100A-DC-Digital-Voltmeter-Ammeter-Dual-LED-Amp-Volt-Meter-Current-Shunt/221642724740?_trksid=p2047675.c100010.m2109&_trkparms=aid%3D555012%26algo%3DPW.MBE%26ao%3D1%26asc%3D29167%26meid%3D7937d4c1cda14d429f7f97be3e188b39%26pid%3D100010%26rk%3D5%26rkt%3D24%26sd%3D271757384897

En dan de autoaccu als buffer.
Gelogd

Jasper

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 15
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Country
Re: zonne-energie op de camping of bij de klapkar
« Reactie #29 Gepost op: februari 12, 2015, 07:29:05 pm »

of je een omvormer nodig hebt kan je alleen zelf inschatten. Verwacht je 220v apparaten te gaan gebruiken of niet?
Volgens mij zijn er maar weinig apparaten waar je echt 220v voor nodig hebt. Ik gok dat die apparaten meteen ook stevigere eisen zullen stellen aan vermogen van je panelen en capaciteit van je accu omdat ze simpelweg meer verbruiken.
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal