Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2   Omlaag

Auteur Topic: Worteldoek of tenttapijt  (gelezen 6748 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 339
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Worteldoek of tenttapijt
« Reactie #15 Gepost op: november 05, 2017, 05:17:36 pm »

Ook wij gebruiken ook 3 lagen:
1: Op de grond 680 gram/m2 zwaar PVC/Bisonyl zeil. Het zeil is op maat gesneden en steekt niet onder te tent uit waardoor er normaliter geen water op komt.
2: Het vaste (680 gram/m2) PVC/Bisonyl kuipzeil van de vouwwagen.
3: Stevig Bolon-Tapijt. Dit stevige tapijt heeft 2 functies: Vanwege de dichte weving blijft het vuil blijft erop liggen waardoor de onderliggende vastkuip schoon blijft. Even buiten uitschudden van dit tapijt was tot nu toe voldoende om het weer schoon te krijgen. Hiernaast zorgt deze stevige bovenlaag samen met de stevige onderlaag ervoor dat zware belastingen zoals het gebruik van stoelen binnen in de tent op een steenachtige ondergrond geen schade aan de ingesloten vastkuip aanricht.

Voorheen gebruikte wij vele jaren (alleen) een Polyethyleen (PE) bouwzeil onder de tent, dit hield de tentbodem prima schoon maar maar bood beperkte bescherming tegen scherpe delen.
De de laatste tijd vanwege de waterdoorlatende eigenschappen vaak aanbevolen PE worteldoek biedt mijns inziens ook maar zeer beperkte bescherming tegen scherpe delen, het is vaak slechts 100gr/m2 zwaar. Het laat water in twee richtingen door waardoor het vieze vocht van de rottende planten of baggerwater ook naar de bovenliggende laag kan doordringen... Als je het onderzeil onder de tent uit wilt laten steken en een (relatief) lichtgewicht oplossing zoekt dan kan worteldoek een prima keuze zijn.
De afgelopen 25 jaar hebben wij prima ervaringen met waterdicht zeil. Wij letten wel altijd goed op dat dit niet uitsteekt en hebben tot nu toe geen overlast van vocht tussen de lagen ondervonden. 
Het is dus een persoonlijke voorkeur wat je kiest.

Over Isolerende eigenschappen hebben wij ons nooit druk gemaakt, als je onder doek gaat kamperen kies je hoe dan ook voor beperkte afscherming van de weersomstandigheden. Wat mijns inziens veel belangrijker is om overdag goede kleding inclusief schoeisel te gebruiken en nog belangrijker s'nachts goed isolerende matras met slaapzak, dekens of dekbed te gebruiken.
 
« Laatst bewerkt op: november 12, 2017, 02:25:29 pm door JanJD »
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Worteldoek of tenttapijt
« Reactie #16 Gepost op: november 05, 2017, 11:36:17 pm »

@JanJD

Bij een stortbui of langdurige regen loopt het water uiteindelijk ook tussen je 1e laag pvc en kuipzeil in. Mijn ervaring is dat dit vocht niet meer weg wil en dit juist gaat stinken. Bij worteldoek trekt het water juist beter weg. Dat de bescherming van een 1e laag pvc voor je kuipgrondzeil beter is kan ik me voorstellen.

Wij checken voordat we het grondzeil neerleggen trouwens ook altijd de plek even op grotere steentjes en takjes.
Gelogd

sannie75

  • klappers
  • Klap gek
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.545
  • Aart Kok Livingstone game drive 2016
Re: Worteldoek of tenttapijt
« Reactie #17 Gepost op: november 06, 2017, 10:08:43 am »

wij leggen niets onder de kuip, wel erop een lekker tenttapijt, zacht aan de voetjes
Gelogd
Every day is a gift, not a given right....

Rudy78

  • Gast
Re: Worteldoek of tenttapijt
« Reactie #18 Gepost op: december 19, 2017, 07:15:59 pm »

Wij leggen er altijd een dun stuk plastic onder wat vooral dienst doet om de kuip (redelijk) schoon te houden. En in de kuip een tapijtje!
Zo deden we het bij onze tent ook altijd. Van te voren wel even checken op scherpe punten op de plaatst!
Gelogd

Paulvh

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.717
  • Merk Vouwwagen: Jamet louisiana 2013
Re: Worteldoek of tenttapijt
« Reactie #19 Gepost op: december 28, 2017, 05:42:22 pm »

1e laag - Worteldoek = bescherming voor je grondzeil en zorgt er voor dat er geen water tussen laagjes blijft staan (beluchting).
2e laag - Kuipgrondzeil of los grondzeil (eventueel zelf kuipje maken mbv (speciale)haringen). = droge voeten
3e laag - Tenttapijt = comfort en bescherming grondzeil van bovenaf.

p.s. Een stuk oud tenttapijt zou ook als 1e laag kunnen. Maar is relatief duur/zwaar en meer werk met schoonmaken.
+2
Althans onder de voortent.

En onder de luifel Worteldoek en tenttapijt en bij regen; worteldoek, grondzeiltje ( tegen opkomend modder) en dan weer tenttapijt.
Gelogd

Rick

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 7
  • Merk Vouwwagen: Jamet Arizona 2006 met 2016 tent
Re: Worteldoek of tenttapijt
« Reactie #20 Gepost op: juni 18, 2018, 11:13:27 am »

Idem 1-2-3. met het ca. 130 gram's grijze worteldoek. Dat is behoorlijk steviger dan het zwarte spul van het tuincentrum.
Gelogd

SpeedyG

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 86
  • Merk Vouwwagen: Jamet Arizona (2001)
Re: Worteldoek of tenttapijt
« Reactie #21 Gepost op: juni 18, 2018, 11:28:42 am »

Aan gezien wij geen grondzeil hebben slaan wij laag 2 over  :H

Geen idee of dat bevalt, deze zomer voor het eerst uitproberen.....  :J

1e laag - bouwfolie
2e laag -  Tenttapijt

Wel gekeken naar los grond/dek zeil en worteldoek mmar besloten eerst dit eens te proberen.
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Worteldoek of tenttapijt
« Reactie #22 Gepost op: juni 18, 2018, 01:18:45 pm »

Aan gezien wij geen grondzeil hebben slaan wij laag 2 over  :H

Geen idee of dat bevalt, deze zomer voor het eerst uitproberen.....  :J

1e laag - bouwfolie
2e laag -  Tenttapijt

Wel gekeken naar los grond/dek zeil en worteldoek mmar besloten eerst dit eens te proberen.
dat heb ik jaren gebruikt in de voortent, nu met alleen een luifel gebruik ik niks meer op de grond
Gelogd

superkoe32

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.413
  • Merk Vouwwagen: CCC Xclusive 2021
  • ** Pluk de dag! **
Re: Worteldoek of tenttapijt
« Reactie #23 Gepost op: juni 18, 2018, 01:56:34 pm »

Laag 1 is van dat doorzichtige achtige schildersfolie, maar dan wat dikker. Wil bij de Aldi nog wel eens voorbij komen, 5 euro per pak waar er 2 inzitten. Dan onze gronkuip en daar weer op tentapijt.

ik herken het stinken wel een beetje wanneer we afbreken maar ach als ik daardoor wel een redelijk schone kuip over houd dan heb ik dat er voor een paar uur wel voor over :+
Gelogd

Jon

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.572
Re: Worteldoek of tenttapijt
« Reactie #24 Gepost op: juni 18, 2018, 09:52:15 pm »

Wij leggen er niets in, geen grondzeil, geen tenttapijt of andere bodembedekkers. Een deurmatje om het zand of gras van onze voeten te vegen voordat we op het deksel stappen...
Gelogd
Combi Camp Country 2016, daarna de Waard Kuifmees, nu even niets.

muis

  • Gast
Re: Worteldoek of tenttapijt
« Reactie #25 Gepost op: juni 18, 2018, 11:03:33 pm »

Die deurmatjes gebruik ik idd ook, 1 voor de instap bij de deksel en 1 voor het opstapje om de wagenbak in te stappen. Ideaal van de Action, die zijn uitwasbaar :J
Gelogd

superkoe32

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.413
  • Merk Vouwwagen: CCC Xclusive 2021
  • ** Pluk de dag! **
Re: Worteldoek of tenttapijt
« Reactie #26 Gepost op: juni 18, 2018, 11:25:32 pm »

Een uitwasbare deurmat vd Action? Ik ga meteen even kijken morgen, dat lijkt mij ook wel wat :J
Gelogd
Pagina's: « 1 2   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal