Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: eerste keer met de Odyssee 1998 nog wat vragen.  (gelezen 2649 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Enidan76

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 163
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 1998
eerste keer met de Odyssee 1998 nog wat vragen.
« Gepost op: mei 09, 2016, 02:28:18 pm »

Afgelopen week voor de eerste keer gekampeerd met mijn Odyssee van 1998.
Het was de eerste dagen nog fris en de avonden en nacht koud tot vorst aan de grond aan toe.
Ik had een klein electrisch kacheltje wat het niet warm kon maken. Vervolgens de draagbare Mc Gyver gaskachel gekocht ( stond op de planning) maar ook deze kon het niet warm maken.
Wat mij opvalt is dat er een relatief grote ruimte is wat verwarmd moet worden ondanks de kleine voortent. De ruimte naast de wagenbak, tussen de twee slaapplekken is vrij open waarbij je naar het gras kijkt. Nu zitten er in de voortent wel schorten maar dit sluit niet echt aan. Het tentdoek span ik vrij strak uit naar opzij/voren.
Onder de bak zit een tochzeiltje. Naast het ondertentje onder de bedplank is het nog wat open ondanks het schort.
Onder de wagen zelf had ik anti wortel doek gelegd en in de voortent dun plastic en tenttapijt.

Hoe spannen jullie de wagen af. Zetten jullie het tentdoek dicht tegen de wagenbak aan of?

Door de disselbak kan ik de achterzijde niet mooi afspannen. Het doek ligt nagenoeg tegen de wagenbak aan en daarmee ook tegen het doek van de slaapcabine. Nu is mij altijd geleerd dat doek tegen doek lekkage gaat geven. Hoe doen jullie dat? Onder de ramen zitten ronde rubberen dopjes waar zijn deze voor?

Mijn vader heeft wieltjes voor de keuken gemaakt. Werkt super. 2 met rem en 2 zonder rem. Rijd prima over gras.

Ik gebruik de keuken niet. Iemand ervaring met het dichtmaken van de spoelbak en het afdekken van het kooktoestel. Ik gebruik van die kleine 1 pits gastoestelletjes en mijn safari chef.  Voor mijn safari chef heb ik een groene gasfles. Met dus een los pitje er naast wat nog wel eens samen aan staat.  Of toch maar een blauw gasflesje erbij en wel de pitjes van het keukentje gebruiken.
Wat ik minder mooi vind is dat je alles in het keukentje ziet staan als de klep naar beneden is. Iemand een oplossing bedacht om dit netjes te krijgen. Ik dacht al aan een gordijntje zodat je niet tegen de potjes en pannetjes aankijkt. :I

Gelogd

astridG

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 247
  • Merk Vouwwagen: trigano alpha 2011, ex-odyssee, ex-spacer
Re: eerste keer met de Odyssee 1998 nog wat vragen.
« Reactie #1 Gepost op: mei 09, 2016, 03:29:51 pm »

Hoi  Enidan,
Ik heb een paar antwoorden voor je, in willekeurige volgorde.
- wij  zijn echt mooiweer kampeerders, hebben een paar keer een kacheltje aangehad en waren toen wel blij dat we die bij ons hadden. Maar kamperen als het echt nog koudis, daar beginnen we niet aan, dus weinig tips helaas
- afspannen deden wij ook redelijk strak, maar niet knetterstrak want bij regen kan het doek behoorlijk krimpen en je wil niet dat de tent dan scheurt
- bij de disselbak is inderdaad lastig, maar met behulp van de achterste stokken, die van ons hadden een knik, die knik naar achter laten wijzen, en mbv de scheerlijn door de ogen op ong. 1 meter hoogte, kan je toch de boel goed naar achter spannen en ruimte creeeren
- wij hadden altijd de tent zoveel mogelijk naar buiten afgespannen,
- wij letten ook op dat de slaaptenten niet teveel naar achter schoven, gewoon met matras en al regelmatig even naar voren trekken
- eigenlijk nooit last gehad van lekkage door contact binnen en buitentent
- klep van wasbakje zat bij ons altijd dicht, werd gebruikt als opslag voor theedoeken e.d., maar koken deden we wel op de 3 pitten. Je kan die klep toch ook gewoon dicht laten?
- potten en pannen zichtbaar? Heb ik me nooit aan gestoord en dus ook nooit over nagedacht
- de pannen en andere grote dingen, vergiet, slabak, zette ik achter de neergeklapte klep. Op de schapjes stonden de borden, kopjes, bekers en ander klein spul.
Gelogd

astridG

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 247
  • Merk Vouwwagen: trigano alpha 2011, ex-odyssee, ex-spacer
Re: eerste keer met de Odyssee 1998 nog wat vragen.
« Reactie #2 Gepost op: mei 09, 2016, 06:47:38 pm »

O ja, de plastic doppen onder de ramen: aan de ramen hoort een elastiek te zitten, in een soort 8vorm, daarmee kan je de raamflappen aan de rubberdoppen vastzetten, Deze elastieken vergaan na een aantal jaar en worden niet altijd vervangen. Vervangen is niet zo duur Google maar eens op raamelastiek Trigano
Gelogd

Hayalet

  • Gast
Re: eerste keer met de Odyssee 1998 nog wat vragen.
« Reactie #3 Gepost op: mei 09, 2016, 08:13:46 pm »

Die elastieken heb je voor een euro of 2, 3 bij elke kampeerzaak volgens mij. Ik heb de mijne pas ook vervangen omdat ze verweerd waren.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

Gelogd

weep

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 397
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 1999
Re: eerste keer met de Odyssee 1998 nog wat vragen.
« Reactie #4 Gepost op: mei 09, 2016, 08:34:57 pm »

hetzelfde verhaal als Astrid. Ook mooiweerkampeerders. Ik span de tent altijd redelijk strak af, eerst de vier hoekpunten en dan daartussen aan elke kant nog een paar haringen. Er zit inderdaad vrij veel ruimte tussen het schort en het buitendoek.  Bij de disselbak laat ik het gewoon los hangen, de tent zit bij mij niet tegen de binnentent. Ik heb daar nog nooit lekkage gehad, de enige lekkage die ik ken is door het niet goed dicht maken van de ritsen.

Die raamelastieken gebruik ik niet om de ramen dicht te maken, dat doe ik door ze dicht te ritsen. Ze zijn wel erg handig om de ramen op te rollen en vast te zetten (tja, mooiweerkampeerders). Het keukentje gebruiken we hetzelfde als Astrid, we kunnen de bovenklep in twee delen dichtmaken: boven het gootsteentje en boven de gaspitten. De gaspitten gebruiken we wel, hoewel ze niet heel veel vermogen geven.

Gelogd

Enidan76

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 163
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 1998
Re: eerste keer met de Odyssee 1998 nog wat vragen.
« Reactie #5 Gepost op: mei 10, 2016, 10:13:50 pm »

Dank jullie wel. Astrid overdag was het mooi weer. De nacht was erg koud.
Het afspannen doe ik dan wel goed. De raamelastieken heb ik niet gemist. De flappen zitten immers met ritsen dicht.
Hebben jullie nog tips voor handige bakken voor onder het bed?
Gelogd

hoek_tre

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 630
Re: eerste keer met de Odyssee 1998 nog wat vragen.
« Reactie #6 Gepost op: mei 27, 2016, 01:50:14 pm »

Bij Staples hebben wij een soort kratten/boxen gekocht, van het merk ReallyUsefulBox oid. Deze zijn in diverse maten voor een redelijke prijs te krijgen in vergelijking met andere webshops. Ze zijn behoorlijk stevig, volgens een foto kan een Mini bovenop 4 van deze boxen staan, zonder dat ze kapot gaan. Handig, want onze kinderen zijn helaas erg goed in het slopen van curver-achtige opbergboxen... Afgelopen klapweekend in mei gebruikt, en ik vind ze ideaal, ook omdat wij voor 2 stapelbare verschillende inhoudsmaten zijn gegaan. En ja, een van onze kinderen heeft 'm grondig uitgeprobeerd,  :# en niet kapot gekregen, door m als sleetje op ons bouwgrondzeil te gebruiken, en er bovenop staan te stampen.
Gelogd

astridG

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 247
  • Merk Vouwwagen: trigano alpha 2011, ex-odyssee, ex-spacer
Re: eerste keer met de Odyssee 1998 nog wat vragen.
« Reactie #7 Gepost op: mei 27, 2016, 02:15:54 pm »

Ik zou ook voor stevige (klap)kratten gaan. Wij hadden in eerste instantie goedkopere klapkratten. Als we op onze plek stonden dan zetten we de kratten zo neer dat er een 'paadje' in het midden van de bak was zodat we goed overal bij konden komen. Maar als je achter uit de bak iets wil hebben dan leun je toch vaak ongemerkt op de rand van een krat en daar waren ze niet echt tegen bestand. Boodschappenklapkratten van b.v. de AH of de Jumbo zijn wel steviger en houden zich beter. Je kan ook kiezen voor dichte kratten, maar daar hebben wij nooit behoefte aan gehad, wij sleepten nooit met de kratten, ze stonden altijd in de bak van de wagen.

Nog even over de raamelastieken, die gebruikten wij ook nooit, hadden bijna altijd de raamflappen open, alleen bij regen dicht.
Maar de elastieken houden de ramenflappen wel beter op hun plaats als het hard waait, dan kan de wind en regen er niet onder slaan.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal