Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Cocoon omdraaien  (gelezen 12685 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cocoon66

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 42
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon M
Re: Cocoon omdraaien
« Reactie #15 Gepost op: mei 26, 2016, 12:21:06 am »

Foto's
Gelogd

Matthijs_164

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 295
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL 2012
Re: Cocoon omdraaien
« Reactie #16 Gepost op: mei 26, 2016, 07:27:05 am »

Heel mooi gedaan - deze opbouw zou ik ook zo kiezen. Keuken meteen op de goede plek. Mooie vouwwagen zo!
Gelogd

linda75

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 799
  • Merk Vouwwagen: aart kok livingstone
Re: Cocoon omdraaien
« Reactie #17 Gepost op: mei 26, 2016, 01:45:16 pm »

jeetje prachtig geworden zeg!!!! complimenten. ik vind het ook mooier om geen dissel in de voortent te hebben maar goed ieder zijn smaak. En ook handig om te zien hoe jij al je ballen opbergt. die tip ga ik ook gebruiken in onze schuur/garage :P
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Cocoon omdraaien
« Reactie #18 Gepost op: mei 26, 2016, 05:00:31 pm »

Hallo kampeerders
Na anderhalve week klussen in de avonduren en en weekends voor zover er tijd beschikbaar was is ons project bijna klaar.
Ik heb onze  keuken is verplaatst vast achterop onze cocoon, we hadden deze eerst op de dissel.

Heb de tent eerst zo'n 35 cm naar voren verplaatst en daarna het chassis verlengt met alluminium ziegler profielen,deze profielen worden veel gebruikt voor de inrichting in brandweerauto's.
De profielen zijn supersterk en vrij licht , ideaal voor dit soort klussen.

Vervolgens heb ik het onderstel van de keuken (voorzien van uitdraapoten met wielen) verwijderd  en de keuken achterop het verlengde chassis gemonteerd.
Wilde ivb met de gewichtsverdeling het reservewiel voor de as plaatsen maar kwam in conflict met de remstang die daar langs loopt,dus dat wordt em niet op die plaats.

Maar hoop eigenlijk niet dat ik ooit een lekke band krijg op de route du soleil :N,wat een crime om het reservewiel er onderuit te krijgen,ok je hebt er een bij je maar daar is dan ook alles mee gezegd.
En om terug te plaatsen gaat niet echt makkelijk  iemand nog tips?
We gaan dit weekend de cocoon ff uitklappen zodat we kunnen zien of alles goed werkt.
Stuur nog even wat foto's mee van "de verbouwing"
Reservewiel er onder uit en terug plaatsen kan hoor. Kan bij onze nog meer verlengde Cocoon ook.  Die heeft het reservewiel op een soort van slede.
« Laatst bewerkt op: mei 26, 2016, 05:02:39 pm door Yella »
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Cocoon66

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 42
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon M
Re: Cocoon omdraaien
« Reactie #19 Gepost op: mei 26, 2016, 11:34:51 pm »

Reservewiel er onder uit en terug plaatsen kan hoor. Kan bij onze nog meer verlengde Cocoon ook.  Die heeft het reservewiel op een soort van slede.

@Yella  Ja idd op die manier is het veel handiger, bij onze cocoon van 2012 gaat het dus niet zo handig, hier hangt het resevewiel aan 2 M10 draadeinden met vervolgens een rechthoekig plaatje, 2 ringen en dan 2 vleugelmoeren die geborgd worden dmw 2 splitpennen.
Dus als het reservewiel er weer onder moet moet ik het met een hand om de draadeinden heen schuiven en vast houden.
Vervolgens met mijn andere hand het rechthoekige plaatje er omheen dan de 2 ringen en de vleugelmoeren er op draaien.
Dit lukt mij dus niet in mijn eentje  ::) of ik doe iets echt helemaal verkeerd. :# en als dat zo is hoor ik het graag.
Gelogd

Cocoon66

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 42
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon M
Re: Cocoon omdraaien
« Reactie #20 Gepost op: mei 26, 2016, 11:47:27 pm »

Voor alle duidelijkheid nog ff met foto's
Gelogd

!kk3

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 45
  • Merk Vouwwagen: Easy Caravaning TakeOff 2022
Re: Cocoon omdraaien
« Reactie #21 Gepost op: mei 27, 2016, 12:10:13 am »

Dit lukt mij dus niet in mijn eentje  ::) of ik doe iets echt helemaal verkeerd. :# en als dat zo is hoor ik het graag.

zomaar een idee (heb t nog niet gedaan): omhoog met de krik - dan heb je 2 handen vrij?
Gelogd

Gait

  • Gast
Cocoon omdraaien
« Reactie #22 Gepost op: mei 27, 2016, 11:20:12 am »

Dat is inderdaad een vreselijk gepruts. Met z'n tweeën gaat het aanzienlijk makkelijker.
« Laatst bewerkt op: mei 27, 2016, 07:25:57 pm door Gait »
Gelogd

hoek_tre

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 630
Re: Cocoon omdraaien
« Reactie #23 Gepost op: mei 27, 2016, 12:55:31 pm »

Goeie, dat is een fijne plek. Je zal maar pech onderweg hebben na een hoosbui, dan zit die band helemaal onder de stof en vuiligheid van onderweg...
Gelogd

DrogeR

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 66
  • Merk Vouwwagen: Cocoon S Adventure
Re: Cocoon omdraaien
« Reactie #24 Gepost op: mei 27, 2016, 01:26:20 pm »

...maar je ligt in een regenbui wel overdekt en beschut het kapotte wiel weer op te hangen.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Cocoon omdraaien
« Reactie #25 Gepost op: mei 27, 2016, 06:53:34 pm »

@Yella  Ja idd op die manier is het veel handiger, bij onze cocoon van 2012 gaat het dus niet zo handig, hier hangt het resevewiel aan 2 M10 draadeinden met vervolgens een rechthoekig plaatje, 2 ringen en dan 2 vleugelmoeren die geborgd worden dmw 2 splitpennen.
Dus als het reservewiel er weer onder moet moet ik het met een hand om de draadeinden heen schuiven en vast houden.
Vervolgens met mijn andere hand het rechthoekige plaatje er omheen dan de 2 ringen en de vleugelmoeren er op draaien.
Dit lukt mij dus niet in mijn eentje  ::) of ik doe iets echt helemaal verkeerd. :# en als dat zo is hoor ik het graag.
Zo zat het bij de Jametic ook. En die kreeg ik er wel alleen onder. Moest er wel onder gaan liggen en met mijn knieen het wiel omhoog liften. Ging vrij goed. Ik heb wel altijd een oude overall in de auto liggen overigens. Erg nuttig bij dit soort van pech. Ik kan nu geen foto maken, de Cocoon net gisteren weer in de stalling gezet. Maar het werkt eigenlijk super simpel. Een stang loopt van ene naar andere zijde in de chassisbalken. En dan 2 stangen naar voren die voor bij elkaar komen. daar ligt het wiel op. Achter de Cocoon wordt het vast gezet met eenzelfde grendel als waar het keukenframe mee vast zit. Maar ik denk dat niemand het zo begrijpt. Maar feit is dat je de haak los maakt en het frame laat zakken en naar achteren kunt trekken waardoor het wiel naar beneden en naar je toe komt.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Kever1970

  • Gast
Re: Cocoon omdraaien
« Reactie #26 Gepost op: september 19, 2016, 10:29:01 pm »

Ook ik heb de bak van onze cocoon uit 2011 omgedraaid, stelt niet zo heel veel voor eigenlijk.
De gaten (en moeren) voor de spatborden moet ik opnieuw boren. Op zich ook geen probleem.
Nu zaten de voorste bevestigingen van de bak aan de onderkant met twee moeren vast door de plaat met twee gaten. Deze bevestiging is nu natuurlijk verder naar voren gekomen zodat die niet meer gebruikt kan worden. Hoe hebben jullie de voorste bevestiging vastgemaakt?

En waar hebben jullie uiteindelijk het reserve wiel gelaten? Toch voor onder de handremstang? of opnieuw aan de achterkant vastgezet?

Alvast bedankt!
Gelogd

Cocoon66

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 42
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon M
Re: Cocoon omdraaien
« Reactie #27 Gepost op: oktober 24, 2016, 01:05:54 am »

Uiteindelijk heb ik het reservewiel toch achter de as geplaatst, moest iets opgeschoven worden.
En ik heb voor wat extra gewicht op de dissel nog een allutec alluminium transportkist geplaatst waar de verlengsnoeren, haringen, gasfles etc etc in liggen. 
Voorste bevestiging heb ik met met rechthoekige aluminium plaatjes (5mm) vastgezet, heb de bevestigingsplaatjes op het chassis hiermee
als het ware iets verlengt.
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.792
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Cocoon omdraaien
« Reactie #28 Gepost op: mei 08, 2018, 10:47:07 pm »

Heel mooi gedaan - deze opbouw zou ik ook zo kiezen. Keuken meteen op de goede plek. Mooie vouwwagen zo!

de keuken staat dan toch achter je wagen, niet onder je luifel, dus onbeschermd?
Gelogd

Mustang

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 259
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2018, ex Cocoon Aero 2013, ex Flyer 2004
  • wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
Re: Cocoon omdraaien
« Reactie #29 Gepost op: mei 09, 2018, 12:44:34 am »

Keuken staat dan acherop en de bak met tent gedraaid. Dus keuken zonder dissel onder de luifel.
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal