Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Flyer, Spacer of Cocoon  (gelezen 12001 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kampeermeneer

  • Gast
Flyer, Spacer of Cocoon
« Gepost op: december 04, 2016, 10:52:04 pm »

Al veel tijd op dit forum doorgebracht maar ik kom er toch niet echt uit.

Wij zijn/waren echte tent kampeerders en trekkers ( heb  er zelfs een kampeerblog over maar dat terzijde ) Met kleine kinderen bleven we wat langer op één plek maar willen nu weer meer gaan trekken en met de zooi van de kids is dat toch wel veel gesleep. Dus gaan we de overstap maken naar een klapper.  Qua tentgevoel kom je dan uit op Holtkamper, Aart Kok of Smitsveld. Hoewel de 3Dog's en Campooz ook nog in de overweging zijn geweest.  Echter omdat we vanwege ons budget van €4000 tot €5000 toch een op een tweedehands uitkomen en de Holtkampers daar het meest beschikbaar zijn daar een paar vragen over.

Wensen:
- Snel opzetbaar
- Keuken kan op dissel blijven
- 4 slaapplaatsen als we trekken
- White of Greenbox keuken
- Voldoende ruimte om te zitten met 4 personen ook bij slecht weer
- Liefst pack & go
- Kan ook nat ingepakt worden
- Willen hem veel gebruiken om te trekken maar ook voor weekendjes in NL

Als ik dit alles bij elkaar zet kom ik zelf op een Spacer uit. Ben wel benieuwd of jullie die mening delen.

Verder vroeg ik me af of er nog bepaalde dingen zijn die ik over het hoofd zie? Zou bijvoorbeeld een Cocoon met kidstent ook een optie zijn? Weet niet of het budget dat haalt en is er voor de Spacer ook zoiets als een kids tent of een extra slaapcomportiment. Dat laatste is het grote voordeel van de Flyer. Onze zoon slaapt al in een eigen tent maar onze dochter slaapt nog wel een paar jaar in de VW en dan is de klep van een Spacer wel een beetje krap is mijn gevoel. Of zit je dan vooral in de voortent? 

Ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn?
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Flyer, Spacer of Cocoon
« Reactie #1 Gepost op: december 04, 2016, 11:06:39 pm »

Bij de Flyer kan de keuken niet op de dissel blijven en heeft geen pack & go. Bij de Spacer kun je met 6 prima in de voortent zitten  :J op de deksel met z'n tweeën maximaal denk ik.

Gelogd

johan123

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 148
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Flyer
  • Johan
Re: Flyer, Spacer of Cocoon
« Reactie #2 Gepost op: december 05, 2016, 12:14:05 pm »

Herkenbare zoektocht. Voor alle 3 is wat te zeggen. Allemaal mooi en eigen voor en nadelen.

Spacer heeft als voordeel op de flyer dat de keuken kan blijven zitten.
Cocoon heeft als voordeel op de spacer dat je in basis bij het opzetten al een leefruimte hebt, maar die is een stuk kleiner als je de spacer volledig opzet.

De Flyer heeft (voor ons) het beste van beide: als je de basis opzet heb je vier slaapplekken en een leefruimte en luifel.
Ideaal voor een weekend of als je op doorreis bent.
Wil je langer ergens blijven staan dan kan je uitbreiden door voorwand en kuipzeil in te ritsen (evt extra luifel er aan te zetten). Je slaapt iets verder van de kinderen (iets rustiger) en kan beide goed in en uit bed. Maar heeft als nadeel dat de keuken er altijd eerst af moet. (gaat overigens wel snel met het kruiwagensysteem doe ik dat alleen).

Met jullie budget hebben alle 3 denk ik geen pack en go. Het is op de spacer en flyer sowieso niet mogelijk.
Ik ervaar het zelf niet als een nadeel, de basis kampeeruitrusting ligt in de vouwwagen, de tafels, stoelen, lampen, wasrekje, etc. Voor vertrek gaan slaapzakken en luchtbedden door het bagageluikje aan de achterzijde erin en klaar (dit hebben ook de oudere flyers). Koffers gaan in de auto.

Cocoons hebben de dissel soms omgedraaid met de keuken vast onder de luifel en op de dissel een fietsendrager. De cocoon kan je dan opzetten zonder de fietsen er af te halen. Neem je de fietsen altijd mee op vakantie, dan is dat een groot voordeel van de cocoon.

Succes met de keuze. (Eigenlijk wil ik ze nog steeds alle 3!)
Gelogd
Space

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.206
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Flyer, Spacer of Cocoon
« Reactie #3 Gepost op: december 05, 2016, 12:15:55 pm »

Ik heb nog een Flyer Bedoein expedition te koop. Interesse laat het me weten


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Gelogd

jvdkruijff

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 9
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon M mtt
Re: Flyer, Spacer of Cocoon
« Reactie #4 Gepost op: december 05, 2016, 07:50:31 pm »

Wij zijn in het bezit van een Holtkamper Cocoon MTT. Deze vouwwagen staat snel.  De tent kan zeiknat ingepakt worden als je gaat trekken. De MTT heeft de keuken achterop en niet op de dissel.  Heeft als voordeel dat je geen blauwe schenen hebt tijdens de vakantie. De ruimte is voldoende voor twee extra slaapplaatsen. Sinds dit jaar een binnentent aangeschaft voor onze dochter. Zij meer privacy, wij ook. :-)
Wij hadden dezelfde eisen en kwamen uit bij de Cocoon.
De aanschaf voor die prijs gaar waarschijnlijk niet lukken. Maar je weet maar nooit...

Succes met de zoektocht.




Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gelogd

Kampeermeneer

  • Gast
Re: Flyer, Spacer of Cocoon
« Reactie #5 Gepost op: december 05, 2016, 09:41:36 pm »

Bedankt voor de tips en ervaringen. Blijft lastig. So far is de Spacer nog het beste van both worlds voor ons maar ik vind ze niet zo mooi dat is eigenlijk het grootste nadeel.

Bij de flyer is het grootste obstakel inderdaad de keuken die er altijd af moet. Hoeveel werk is dat?  Bij de cocoon zouden we inderdaad een kindertent nodig hebben. Scheelt dat een hoop in opzetgemak? Kost het veel tijd?
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.206
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Flyer, Spacer of Cocoon
« Reactie #6 Gepost op: december 05, 2016, 09:50:39 pm »

Keuken van de Flyer eraf halen is niet zoveel werk. Moet deze niet te zwaar maken, koelkast niet te vol met vloeistoffen en zo. Normaliter hadden we de Flyer, inclusief afkoppelen, fietsen eraf, op zijn plek zetten, pootjes uitdraaien, voortent gaatjes kleed neerleggen, keuken eraf en voor de wagen zetten (al bijna op de juiste plek), tent openklappen en vast zetten, voor een nacht, ongeveer een 20 minuten nodig. Doen we het heel rustig aan. Tent openklapppen en vastzetten deed mijn vrouw, ik was op zoek naar power, ed. Afijn veel tijd heb je er niet voor nodig. Volledig opzetten inclusief een veranda aanbouw (ja zo heet dat ding zag ik nog in de brochure van 2000) ben in totaal vanaf start ronde een uur tot 1,5 uur bezig, rustig aan dat wel. Valt allemaal wel mee. In de 16 jaar dat we met de Flyer gekampeerd hebben is het toch een soort van routine geworden, jij doet dat ondertussen doe ik dat. Invouwen deed ik meestal, was je langer mee bezig dan met opzetten, goed de lucht eruit en geduld hebben, als de klep niet lekker dicht gaat, check of de wagen volledig op de bandjes rust ed. Alles heeft voordeel en nadelen. Flyer heeft een zee van ruimte. Zeker als je erkers ook nog plaatst, wordt de voortent waqt vierkanter van.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.792
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Flyer, Spacer of Cocoon
« Reactie #7 Gepost op: december 05, 2016, 11:44:21 pm »

afgelopen jaar hebben we ons dezelfde vraag gesteld, zie

http://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=19202.0

we kwamen op een Spacer 2008 uit...
Gelogd

whizzle

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re: Flyer, Spacer of Cocoon
« Reactie #8 Gepost op: december 06, 2016, 07:48:42 pm »

Wij hadden hiervoor (met kleine kinderen) een Flyer en nu met iets oudere kinderen een Cocoon. Wat ons uiteindelijk nekte bij de Flyer was het aftillen van de keuken (nog een oude rapidokeuken zonder wielen)en het er op tillen van het imperiaal voor de fietsen die we mee wilden nemen. Dit was mij ivm bekkenklachten te zwaar. Daarnaast vond ik elke keer het opstapje als ik iets wilde pakken uit de wagenbak (en dat moet je vaak met kinderen) vervelend worden en verder het steeds spullen uit het middenpad moeten halen bij korte overnachtingen.
Nu met de cocoon hebben we de keuken onder de luifel dus geen getil en de fietsen achterop met een zelf in elkaar geknutselde trailerhitch. Kind 1 ligt in M -uitbouw, heb er een gordijn voorgenaaid aan een verandastang, kind 2 ligt met korte overnachtingen/weekenden links van de deur met een fleecedeken ervoor.
We kunnen met 4 personen + hond (bordercollie) binnen zitten aan een tafeltje. Niet heel ruim maar goed te doen.
Onze spullen liggen grotendeels onder het bed, op het bed liggen de matten en dekbedden van de kinderen, boven op de tent liggen spullen die we bij elke overnachting nodig hebben.
Mijn wens is ooit nog een pack en go, dat lijkt me helemaal ideaal maar daarvoor moeten we nog ff sparen.

Gelogd

Kampeermeneer

  • Gast
Re: Flyer, Spacer of Cocoon
« Reactie #9 Gepost op: december 06, 2016, 07:55:14 pm »

afgelopen jaar hebben we ons dezelfde vraag gesteld, zie

http://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=19202.0

we kwamen op een Spacer 2008 uit...

Bedankt ik ga het topic eens doorspitten
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Flyer, Spacer of Cocoon
« Reactie #10 Gepost op: december 07, 2016, 07:49:10 am »

Voor dat bedrag zul je niet snel een Cocoon met Pack&Go vinden. Maar een Cocoon XL is redelijk ruim. Spullen opbergen onder het bed. Keuken op de dissel. Kan er af, maar is niet nodig. Kinderen slapen in de XL uitbouw, die 140 cm diep is. Bij ons sliepen er soms 2 pubers. Wij hadden geen binnentent, maar gewoon een groot kleed. dat bespaart ook ruimte. De tent is niet de ruimste, maar wij waren weinig binnen.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

michr

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 40
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL
Re: Flyer, Spacer of Cocoon
« Reactie #11 Gepost op: december 07, 2016, 02:00:06 pm »

Wij hebben een flyer met twee kleine kinderen. Op zich een hele fijne oplossing omdat de kinderen echt een eigen kamertje hebben (met HK stapelbed). 's Ochtends spelen ze daar lekker terwijl wij uitslapen  :) De wagen zelf vind ik met z'n luifel e.d. ook echt heel erg fijn.

Grootste nadeel van de Flyer vind ik het verkassen, dus het inklappen en uitklappen. Dat gaat nog steeds vrij snel, maar omdat alles in en uit de wagen moet, in en tussen de bankjes, ben je daar wel even druk mee. Dat is nog los van de keuken, dat vind ik nog het minste werk. Als je de wieltjes hoog genoeg opdraait van de keuken zit ie er zo op en af.

Mijn zus heeft een Cocoon en het grote voordeel daarvan is dat alles onder het bed gaat. En daar ook kan blijven. Dat is bij de Flyer niet mogelijk. Wij hebben al gezegd dat we na deze Flyer, als de kinderen in een eigen tentje gaan, voor een Cocoon gaan. Die is nog steeds best ruim.

Succes met de keuze!
Gelogd

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: Flyer, Spacer of Cocoon
« Reactie #12 Gepost op: december 07, 2016, 05:46:00 pm »

Geen van beide hahah. Beide zijn voor ons geen optie. Wij hebben gekozen voor een Roadmaster. Die paste beter in ons plaatje. Succes met de keuze.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Gelogd

Kookaburra

  • Kouwe Klappert
  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 357
Re: Flyer, Spacer of Cocoon
« Reactie #13 Gepost op: december 08, 2016, 11:33:07 am »

Wij hebben een Smitveld Ruebist, hoofdzakelijk om het tentgevoel. Het opzetten van een NLse stormtent (De Waard, ESVO etc) kost meer moeite dan het opzetten van deze vouwwagen. De hoeveelheid zooi die je mee kan nemen is ongekend en is ook nog eens goed bereikbaar. Met slaaptentjes geschikt voor 4 personen. Nat inpakken geen bezwaar door hoes over bed. En gebruikt zeker binnen jullie budget haalbaar. Eventuele Frollies maken van de bedplanken ware hotelbedden.

De keuken moet getild worden maar je kan hem zelf zo groot en zwaar maken als je zelf wilt.

http://www.smitveld-vouwwagens.nl/
Gelogd
Smitveld Ruebist Elegance 2015-2021
Kip Shelter Plus heden

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.792
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Flyer, Spacer of Cocoon
« Reactie #14 Gepost op: december 11, 2016, 06:21:35 pm »

Heeft de zoektocht al wat opgeleverd?
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal