Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: waterpas zetten  (gelezen 9084 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gait

  • Gast
waterpas zetten
« Gepost op: december 08, 2016, 02:48:45 am »

Na 3 jaar klungelen met het waterpas zetten van de wagenbak. Levelers en 'disselmethode' van dit forum gebruikt. Het blijft lastig om precies op tijd te stoppen met het wiel wat omhoog moet. Daarom heb ik het volgende bedacht.
Ik ga een eigen leveler maken (zie tekening). Het gele deel leg ik voor het wiel aan de scharnierkant van de Trigano Alpha. Dan duw ik de wagen op de leveler tot aan de stootnok. Dit wiel staat nu 3 cm hoger. Het wiel blokkeer ik met de rode keg.

Vervolgens gebruik ik een andere leveler (zie foto). Deze doe ik om het andere wiel en vervolgens draai ik dat wiel omhoog totdat de wagenbak waterpas staat in de breedte. De wagen bak rust dan nog steeds op de banden.

Het waterpas zetten in de lengte tot slot met het neuswiel.
Dan de pootjes uitdraaien totdat ze steunen en de wagen staat als een huis. Ik weet dan zeker dat het deksel goed open kan scharnieren en ik hoef niet te duwen en te trekken of het meerdere keren proberen.
Denken jullie dat dit kan werken?
« Laatst bewerkt op: december 08, 2016, 03:35:57 am door Gait »
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 811
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: waterpas zetten
« Reactie #1 Gepost op: december 08, 2016, 05:11:46 am »

Na 3 jaar klungelen met het waterpas zetten van de wagenbak. Levelers en 'disselmethode' van dit forum gebruikt. Het blijft lastig om precies op tijd te stoppen met het wiel wat omhoog moet. Daarom heb ik het volgende bedacht.
Ik ga een eigen leveler maken (zie tekening). Het gele deel leg ik voor het wiel aan de scharnierkant van de Trigano Alpha. Dan duw ik de wagen op de leveler tot aan de stootnok. Dit wiel staat nu 3 cm hoger. Het wiel blokkeer ik met de rode keg.

Vervolgens gebruik ik een andere leveler (zie foto). Deze doe ik om het andere wiel en vervolgens draai ik dat wiel omhoog totdat de wagenbak waterpas staat in de breedte. De wagen bak rust dan nog steeds op de banden.

Het waterpas zetten in de lengte tot slot met het neuswiel.
Dan de pootjes uitdraaien totdat ze steunen en de wagen staat als een huis. Ik weet dan zeker dat het deksel goed open kan scharnieren en ik hoef niet te duwen en te trekken of het meerdere keren proberen.
Denken jullie dat dit kan werken?
Zijn twee van deze blokken niet even doeltreffend?
Je kan ze ook kopen met houders voor aan de zijkant van de vouwwagen. Zijn ze meteen opgeborgen en toegankelijk als je ze nodig hebt.
Gelogd

Gait

  • Gast
Re: waterpas zetten
« Reactie #2 Gepost op: december 08, 2016, 12:32:15 pm »

Nee, de truuk is het wagenwiel aan de scharnierkant 3 cm hoger te zetten en waterpas te zetten bij het andere wiel. Omdat je de wagen op een vlakke plank duwt. Hoef je hem niet de helling op te duwen. De aanslagnok voorkomt dat het wiel er weer afloopt. Rode keg is voor extra zekerheid.
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.680
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: waterpas zetten
« Reactie #3 Gepost op: december 08, 2016, 09:56:00 pm »

Dit gaat niet werken als de scharnierkant meer dan 3 cm lager ligt. Ik heb stevigere uitzetpoten aangebracht die direct op de balken afsteunen.
Gelogd

Gait

  • Gast
Re: waterpas zetten
« Reactie #4 Gepost op: december 10, 2016, 01:21:21 am »

Dat klopt. Daarom heb ik vulplanken tot 10 cm. Die kunnen onder de leveler indien nodig. Als het dan nog niet lukt zoek ik een andere campingplaats.
Gelogd

TallGuy212

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 400
  • Merk Vouwwagen: Jamet Jametic Panorama 2014
  • Grab life by the coconuts!
Re: waterpas zetten
« Reactie #5 Gepost op: december 10, 2016, 01:39:43 pm »

Waarom niet gewoon twee levelers?

Draai je elke kant probleemloos naar de gewenste hoogte.
« Laatst bewerkt op: december 10, 2016, 01:42:56 pm door TallGuy212 »
Gelogd

Gait

  • Gast
Re: waterpas zetten
« Reactie #6 Gepost op: december 10, 2016, 01:56:21 pm »

Dat kan wellicht ook, maar ik denk dat er niet genoeg ruimte is tussen spindel en hard top deksel.
Gelogd

michield

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 188
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Chamonix 2015 -> Cabanon Malawi 2.0 Royale DeLuxe 2022
    • Campings met Privesanitair
Re: waterpas zetten
« Reactie #7 Gepost op: februari 26, 2017, 09:11:15 pm »

Waarom die zelfgemaakte leveler? Wat is het doel om één kant 3 cm hoger te zetten en dan vervolgens dat met de andere leveler weer op te heffen?

Zelf ook met het vraagstuk van levelen bezig. Bij de laatste camping moest er wel wat overbrugt worden en dat is uiteindelijk gelukt met een kunststof leveler (Fiamma Level Up). Maar dat draaien is toch wel veel gedoe. Je moet ook maar net goed uitkomen. Daarnaast is die Level Up zo groot dat de één van de uitdraaisteunen op de leveler komen.

Mijn oplossing: een Alko krik. Dan heb ik een krik en leveler in één.
De vraag is: is het verstandig? Bij de krik staat in de omschrijving dat de vouwwagen aan de auto moet blijven, omdat de dissel dan kan wegdraaien. Het lijkt mij dat de combi van krik, handrem en uitdraaisteunen wel voldoende moet zijn.
Gelogd

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: waterpas zetten
« Reactie #8 Gepost op: februari 26, 2017, 09:30:55 pm »

Dit heb ik nooit meegemaakt. Bij Roadmaster is dat niet nodig door het gebruik van de hoek poten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: waterpas zetten
« Reactie #9 Gepost op: februari 26, 2017, 10:43:45 pm »

Ik ga van mijn levensdagen geen leveler mee sjouwen om de klapper waterpas te krijgen, neemt veelsteveel ruimte in en weeg ook nog eens ik weet niet wat. Ik heb in al die jaren dat wij klappen en op al die campings die wij hebben gehad maar 1x een plek gehad waar ik met wat plankjes en die dingen die Jerome laat zien, moest gebruiken om uit de kuilen te komen.
En om 100 euro te besteden aan een krik om de vouwwagen waterpas te krijgen ga ik ook niet doen. Dan zet ik wel andere uitdraaisteunen onder de klapper, daar heb ik een beter gevoel bij.

Wat ik zeg: Ik heb 6 plankjes (20*15*1,5cm) en 1 "balk" van 10 cm dik en 20 cm breed 30cm lang, en 2x zo'n setje van Jerome. Bij elkaar nog geen 30 euro en nu pas 1x gebruikt.
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

Gait

  • Gast
waterpas zetten
« Reactie #10 Gepost op: februari 27, 2017, 02:33:46 am »

Waarom die zelfgemaakte leveler? Wat is het doel om één kant 3 cm hoger te zetten en dan vervolgens dat met de andere leveler weer op te heffen?

Zelf ook met het vraagstuk van levelen bezig. Bij de laatste camping moest er wel wat overbrugt worden en dat is uiteindelijk gelukt met een kunststof leveler (Fiamma Level Up). Maar dat draaien is toch wel veel gedoe. Je moet ook maar net goed uitkomen. Daarnaast is die Level Up zo groot dat de één van de uitdraaisteunen op de leveler komen.

Mijn ervaring is ook dat het opdraaien van de wagen met de uitdraaisteunen flink wat kracht kost. Je moet er dan een slagmoersleutel op accu bij hebben om dat soepeltjes te kunnen doen. En ja, mijn uitdraaisteunen lopen soepel en zijn goed ingevet.

Mijn oplossing: een Alko krik. Dan heb ik een krik en leveler in één.
De vraag is: is het verstandig? Bij de krik staat in de omschrijving dat de vouwwagen aan de auto moet blijven, omdat de dissel dan kan wegdraaien. Het lijkt mij dat de combi van krik, handrem en uitdraaisteunen wel voldoende moet zijn.
Ik wil zeker zijn dat de scharnierkant voldoende hoog staat. Het vaste deksel kan dan goed open en blijft nooit een beetje omhoog staan. Dat is beter voor de scharnieren en het afspannen van de tent. Het gokken met plankjes en het op een flamma leveler trekken is me niet goed bevallen. Ook niet met de 'disselmethode'. Met de leveler aan de andere zijde kan ik de wagen eenvoudig opdraaien tot waterpas. De wagen blijft dan ook op de wielen staan en dat vind ik veiliger voor de constructie.
Opdraaien met een krik kan wel, maar ik ben er geen voorstander van. Een krik heeft een klein oppervlak en kan er makkelijk onder weg schieten.
« Laatst bewerkt op: februari 27, 2017, 02:36:05 am door Gait »
Gelogd

Gait

  • Gast
waterpas zetten
« Reactie #11 Gepost op: februari 27, 2017, 02:39:52 am »

Ik ga van mijn levensdagen geen leveler mee sjouwen om de klapper waterpas te krijgen, neemt veelsteveel ruimte in en weeg ook nog eens ik weet niet wat. Ik heb in al die jaren dat wij klappen en op al die campings die wij hebben gehad maar 1x een plek gehad waar ik met wat plankjes en die dingen die Jerome laat zien, moest gebruiken om uit de kuilen te komen.
En om 100 euro te besteden aan een krik om de vouwwagen waterpas te krijgen ga ik ook niet doen. Dan zet ik wel andere uitdraaisteunen onder de klapper, daar heb ik een beter gevoel bij.

Wat ik zeg: Ik heb 6 plankjes (20*15*1,5cm) en 1 "balk" van 10 cm dik en 20 cm breed 30cm lang, en 2x zo'n setje van Jerome. Bij elkaar nog geen 30 euro en nu pas 1x gebruikt.
De alu leveler weegt ca. 5kg. Ik maak hem vast aan de disselbak en heb er dan dus geen last van. Heb er €25 voor betaald op MP, dus ben ik nog goedkoper uit dan jij KenJo :-). Wij gaan vaak naar de bergen en daar zijn de plekken niet vaak echt vlak. Voor een dubbelklapper, 123-systeem of klapper met grondzeil ipv harde dekselvloer komt het waterpassen ook niet zo nauw. Bij een hard top zoals de Alpha of CCC wel
« Laatst bewerkt op: februari 27, 2017, 02:42:56 am door Gait »
Gelogd

Stiebe

  • Klap fanaat
  • *
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 176
  • Merk Vouwwagen: Campooz Lazy Jack Camping/Trekking
Re: waterpas zetten
« Reactie #12 Gepost op: maart 29, 2020, 03:44:52 pm »

Ik kwam onderstaand filmpje op You-tube tegen.

https://youtu.be/KFz3DfZ0Fo4

Is dit alleen maar mogelijk op een Combi Camp? Ik krijg het bij een Campooz niet voor elkaar...
Gelogd
Begonnen met een klein tentje, toen een bungalowtent, vervolgens een Tago Super Comfort, even afgedwaald naar een Adria 435PH, daarna een nieuwe Cabanon Malawi 2.0, en op dit moment een nieuwe Campooz Lazy Jack 2020 Camping/Trekking.

olaf

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.747
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL
Re: waterpas zetten
« Reactie #13 Gepost op: maart 29, 2020, 04:56:18 pm »

Film is van een forum lid.

Zou met de meeste wagens moeten kunnen lijkt mij.

Waar loop je tegen aan wat niet goed gaat?
Gelogd
The need for the many outweigh the needs of the few

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 861
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: waterpas zetten
« Reactie #14 Gepost op: maart 29, 2020, 05:07:49 pm »

Waar ik tegenaan loop is een versleten rug. :( 
 Daarom ga ( en kan) ik niet lopen trekken en/of duwen met een wagen van pakweg 500 kg.
Dan is een leveler hééél gemakkelijk. :K
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal