Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 4 »   Omlaag

Auteur Topic: Houtkachel in de tent  (gelezen 7672 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Erwin ter Riet

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 22
  • Merk Vouwwagen: Camplet en Holtkamper
  • klapperdeklap
    • huurjevouwwagen
Houtkachel in de tent
« Gepost op: november 20, 2017, 04:44:21 pm »

Wij gaan nogal eens kamperen met een groep waarbij sommige mensen op pad gaan met een tipi-tent (niet de tipi-klaptrailer!)   Die hebben dan IN de tent een houtkacheltje staan met een schoorsteen door het dak.   De leverancier van deze kacheltjes levert ook dakdoorvoeren voor allerlei stoffen en nu had ik het idee om zo'n kacheltje in de Camp-Let te plaatsen.  Dakdoorvoer in de voortent knutselen en gaan...

Ben alleen zo benieuwd of er meer klappers zijn die dit al eens gedaan hebben ?!

Erwin
Gelogd
Erwin

verhuurt vouwwagens...

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: Houtkachel in de tent
« Reactie #1 Gepost op: november 20, 2017, 06:51:09 pm »

Nee niet gedaan. Maar ik zal wel beren op de weg zien denk ik. Maar ik ben bang dat als je de houtkachel niet gebruikt dat je dan een niet lek vrije tent meer hebt. Waarom niet anders doen. Houtkachel in de buurt van de deur zetten pijp er doorheen en deur dicht ritsen en klaar.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Houtkachel in de tent
« Reactie #2 Gepost op: november 20, 2017, 08:27:13 pm »

Hou er rekening mee dat een kachelpijp van een houtkachel serieus heet wordt. Veel heter dan een gaskachelafvoer, daarom moeten die ook van (dubbelwandig) staal zijn. Maar waarom niet een Zibro in de voortent zetten? Zelfde warmte, veel beter beveiligd. Sowieso altijd een CO-melder erbij gebruiken.
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.680
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Houtkachel in de tent
« Reactie #3 Gepost op: november 20, 2017, 09:22:41 pm »

Een houtkachel in een tent is prima te doen, maar je moet het dan wel goed aanpakken.
Dus een doorvoer in het doek maken met een siliconen doorvoer & een dubbele pijp die zorgt voor de afstand. Goede vonkvanger erop. De opening kun je met een 'klepje' weer dicht maken als je geen kachel nodig hebt. Zoiets als voor een gazen raam. Oude legertenten hebben dit ook.

Bedenk je wel dat een tipi van (dik) puur katoen is gemaakt, en niet direct een probleem heeft met een klein vonkje, zeker niet als het nat is. Kunstof doek (zoals de moderne Camplet) kan daar echt niet tegen. Ik zou dus het zeker niet door het dak doen, maar door een zijwand en een redelijk stuk laten doorsteken, zodat vonken niet in de buurt van het doek kunnen komen. Omdat je toch boven de tent moet uitkomen ivm de trek, moeten er dus wat extra bochten en ondersteuning bijkomen.
Alternatief zou een extra overdak kunnen zijn, die als vonkenvanger dient. Of dat allemaal zo handig is...

Volgens mij kan het dus wel, maar een risico neem je wel.
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Houtkachel in de tent
« Reactie #4 Gepost op: november 20, 2017, 09:27:49 pm »

Een houtkachel en pijp worden serieus heet in deze eerste meters. Verder moet je een wettelijke afstand houden met de wanden.

Hoe denk je goede trek te krijgen op een relatief korte afstand? Hoe zet je de kachelpijp vast? Vonken die uit de pijp dwarrelen? Meeslepen van droog stookhout?

Gelogd

Erwin ter Riet

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 22
  • Merk Vouwwagen: Camplet en Holtkamper
  • klapperdeklap
    • huurjevouwwagen
Re: Houtkachel in de tent
« Reactie #5 Gepost op: november 20, 2017, 10:33:39 pm »

Kennis van me heeft het gemaakt, uiteraard met siliconen doorvoer in de voortent van zijn sleurhut.. een Isabella dus hetzelfde doek als Camp-Let.   De vouwwagen is al wat ouder en met katoenen doek. 
Volgens de verkoper wordt de pijp onderin 300 graden. Op de hoogte van het dak ongeveer 200.  De siliconen kan ruim 300 hebben.   

De pijp met vonkenvanger heeft de opening op bijna 80cm boven het doek. Ik ga het gewoon proberen denk ik.  Hou jullie op de hoogte!
Gelogd
Erwin

verhuurt vouwwagens...

nikkel1964

  • Gast
Re: Houtkachel in de tent
« Reactie #6 Gepost op: november 21, 2017, 01:44:25 pm »

Volgens mij is dit, met de juiste dakdoorvoer die inderdaad speciaal voor dit doel te krijgen is, heel goed te doen. Geen vouwwagen maar ook geen tipi, ergens in het vroege voorjaar in Bant met een linkje naar dit type doorvoer

https://www.bushcraftshop.nl/anevay-traveller-frontier-plus-stove-tent-flashing.html?gclid=EAIaIQobChMI6eP__NfP1wIVzr_tCh0WAgy8EAYYASABEgL0s_D_BwE

(Maar er zijn meerdere typen, ook voor platte tentdaken. Even Google gebruiken met zoekterm 'dakdoorvoer kachel tent'  :) )

Gelogd

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 844
  • Merk Vouwwagen: CC-Flexi Comfort
Re: Houtkachel in de tent
« Reactie #7 Gepost op: november 21, 2017, 07:38:58 pm »

En voor 60,- kun je uitproberen of het wat is:
https://www.marktplaats.nl/a/caravans-en-kamperen/kamperen-toebehoren/m1227345702-wildo-tent-houtkachel-met-5-pijpjes-compleet-van-200-euro.html

(Al is zo’n gat in je dak wel vrij definitief natuurlijk)
Gelogd

Jon

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.560
Re: Houtkachel in de tent
« Reactie #8 Gepost op: november 22, 2017, 12:54:58 pm »

Lijkt me een ongezond idee, vrijwel alle houtkachels hebben een onvolledige verbranding. Je zal er maar naast staan.
Gelogd
Combi Camp Country 2016, daarna de Waard Kuifmees, nu even niets.

Johanpg

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 108
  • Merk Vouwwagen: Alpenkreuzer GT Royale
Re: Houtkachel in de tent
« Reactie #9 Gepost op: november 22, 2017, 02:11:13 pm »

Misschien beetje domme opmerking, maar als het hout in de kachel lekker knispert en er wat vonken uit de pijp komen, deze vallen op de tent. Wat gebeurt er dan?
Gelogd
Alpenkreuzer GT Royale achter Ford Focus 1.5 TDCi PowerShift

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Houtkachel in de tent
« Reactie #10 Gepost op: november 22, 2017, 02:25:49 pm »

Lijkt me een ongezond idee, vrijwel alle houtkachels hebben een onvolledige verbranding. Je zal er maar naast staan.

Dat dacht ik ook. Genereerd ook behoorlijk wat fijn stof. Ga je op camping om in de buitenlucht te kunnen zijn, meestal op een locatie waar de luchtkwaliteit beter is dan thuis, en dan heb je dat.
Gelogd

jari

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 2.476
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon XL
Re: Houtkachel in de tent
« Reactie #11 Gepost op: november 22, 2017, 02:55:35 pm »

Misschien beetje domme opmerking, maar als het hout in de kachel lekker knispert en er wat vonken uit de pijp komen, deze vallen op de tent. Wat gebeurt er dan?
Wat ik me zat af te vragen.... je gaat je eigen vw goed beschermen maar... je buren op de camping dan? Die hebben last van de rook van de as deeltjes en misschien wel van de vonkje. Maar ja dat idee had ik ook al bij de tipitrailer.
Gelogd
Jevipro

jari

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 2.476
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon XL
Re: Houtkachel in de tent
« Reactie #12 Gepost op: november 22, 2017, 02:56:28 pm »

Dat dacht ik ook. Genereerd ook behoorlijk wat fijn stof. Ga je op camping om in de buitenlucht te kunnen zijn, meestal op een locatie waar de luchtkwaliteit beter is dan thuis, en dan heb je dat.
Vraag me af of de camping eigenaren het wel een goed idee vinden.
Gelogd
Jevipro

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Houtkachel in de tent
« Reactie #13 Gepost op: november 22, 2017, 04:35:34 pm »

In de kachelpijp van de marktplaats advertentie zie ik een vonkenvanger zitten.
Gelogd

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 861
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Houtkachel in de tent
« Reactie #14 Gepost op: november 22, 2017, 05:32:40 pm »

Ik hoop je nooit als buren te treffen op een camping. Zelfs met een vonkenvanger is er kans op hete as op mijn tent, en ik kan je vertellen dat ik dan niet vrolijk wordt.   :( :( :( >:( >:( >:( >:( :evil: :evil: :evil: :evil:
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar
Pagina's: 1 2 3 4 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal