Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 4 »   Omlaag

Auteur Topic: Ervaringen Cabanon Malawi  (gelezen 21556 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Drees

  • Gast
Ervaringen Cabanon Malawi
« Gepost op: augustus 17, 2014, 11:59:41 am »

In het voorjaar hebben we onze nieuwe Malawi opgehaald bij De Wit en we hebben er in totaal dit seizoen bijna vijf weken mee gekampeerd, in de kou, (harde) regen, wind en bij zonnig en warm weer. Tijd dus om onze ervaringen hier te delen.

Wij hebben de uitvoering in rood met achtertentje en voortent. We zijn erg blij met onze keuze en wel om de volgende redenen:
+Bed is super! Dik matras, goede lattenbodem, slaapt heerlijk
+Achtertentje bevalt heel goed, jongste zoon sliep als een roos
+Voortent is heel praktisch. In vier delen oprolbaar, zodat je hem als luifel kunt gebruiken. Gaat het hard regenen of waaien dan rol je de wanden even naar beneden, in een paar seconden gepiept. Is het koud, dan heb je toch een volwaardige voortent met ramen en ventilatie. Hij is bovendien lekker diep, waardooor je er gemakkelijk met vier mensen kan eten, zonder te proppen, en waardoor je altijd schaduw hebt.
+Keuken bevalt erg goed. Je kunt makkelijk alle keukenspullen erin kwijt en gedurende de reis laten staan. Je kunt ook heel gemakkelijk vanaf de voorkant bij alle spullen. Het gasstel is lekker ruim, dus je kunt er makkelijk drie pannen op zetten.
+Formaat is erg prettig. De achtertent loopt gelijk met de dissel en neemt dus geen extra ruimte in. De voortent en wagentent zijn ruim genoeg, maar niet giga. Ook op een kleine plek dus altijd voldoende ruimte, zelfs met het slaaptentje van de oudste erbij. Bovendien is de wagentent groot genoeg om daar tijdens een enkele overnachting (of twee) met zijn vieren te slapen. Twee op het grondzeil en twee in bed. Ook dan nog ruimte voor kleding.
+Pack and go systeem. Superhandig.
+Opbergruimte. Wat past er enorm veel in de wagenbak en onder het dekzeil. Dit is echt een groot pluspunt. We hadden echt veel mee maar hoefden niet te passen en meten, geen dakkoffer mee!

Het opzetten gaat vrij snel, wagentent inclusief achtertent en grondzeil en waterpas zetten in ongeveer twintig minuten tot half uur (ik heb het niet getimed). Voortent in tien tot vijftien minuten. Afbreken ongeveer in dezelfde tijd, inclusief schoonmaken van de flappen en droog maken grondzeil. Kan vast sneller, wij zijn niet zo heel handig, maar we werden wel steeds handiger en sneller. Maar ik vond het (als we langere tijd hadden gestaan) toch nog wel aardig wat werk om alles op te ruimen, schoon te maken en in te pakken. Maar dat heeft niks met de vouwwagen te maken, wel met alle spullen die we meenemen.  ::) Na een enkel nachtje staan met alleen de wagentent waren we in een half uur tot drie kwartier klaar voor vertrek, inclusief luchtbedden en beddengoed inpakken, excl ontbijt.

Ik vond het onhandig dat de keuken niet waterdicht is. Met de voortent erbij geen probleem, maar als we ergens een nachtje stonden met alleen de wagentent, deden we er een zeil overheen. Konden dan meteen de stoelen onder, dat dan weer wel  :J




Gelogd

jvanderlans

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 113
  • Camp-let Savanne 2007
Re: Ervaringen Cabanon Malawi
« Reactie #1 Gepost op: augustus 17, 2014, 04:41:20 pm »

Klinkt goed. Maar kan je de keuken er aan laten zitten met de voortent? Op alle foto's staat de keuken op pootjes.
Gelogd

Drees

  • Gast
Re: Ervaringen Cabanon Malawi
« Reactie #2 Gepost op: augustus 17, 2014, 07:19:40 pm »

Je kunt de keuken met het opzetten van de voortent iets naar voren schuiven op de steunen, maar we vinden dat onhandig. we hebben wieltjes onder de keuken laten zetten en verplaatsen is een eitje, kan zelfs alleen. Dus wij halen hem er even af en rijden hem later weer terug.
Gelogd

Vlinder73

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 237
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi 2015 vanaf voorjaar!
Re: Ervaringen Cabanon Malawi
« Reactie #3 Gepost op: augustus 17, 2014, 07:44:18 pm »

Erg leuk om te lezen, zeker omdat wij zelf graag een Malawi willen! Ik lees veel terug van wat wij er ook zo praktisch aan vinden.
@Drees: Waar hebben jullie de Malawi gekocht?
Gelogd

Drees

  • Gast
Re: Ervaringen Cabanon Malawi
« Reactie #4 Gepost op: augustus 17, 2014, 08:55:36 pm »

Bij De Wit.
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.681
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Ervaringen Cabanon Malawi
« Reactie #5 Gepost op: augustus 18, 2014, 09:19:21 am »

Ook wij hebben de Malawi nu voor het eerste jaar, en zijn er 2x in NL in het voorjaar mee weg geweest en 3 weken naar Zuid-Frankrijk. De positieve punten van Drees kan ik onderschrijven.
Bij ons echter duurt het ongeveer een uur voor het inpakken bij een overnachting en klaar te staan voor vertrek (exclusief een kop koffie en douchen, dus van opstaan naar vertrek was toch een dikke anderhalf uur) Ook het opzetten met de spullen erin zetten duurt bij ons ietsje langer. Alles bij elkaar een 2 uur na arriveren staat alles (bassisstation & de voorluifel inclusief de extra voorwand) Je moet toch even kijken op de plek waar je precies wilt staan, en alle eerste spullen op de goede plek neerzetten. Hier gaat ongemerkt toch meer tijd inzitten dan je denkt. De kale opzet- en afbreektijd is natuurlijk veel korter, maar ja, de rest moet natuurlijk ook gebeuren.

Voor de rest merk ik dat de klitteband aansluitingen van de tent op het stoffen opstaande deel van het grondzeil en daarboven op de bak niet altijd even goed zitten. Bij de achtertent, kun je die niet mooi strak zetten, want dan trek je het klittenband los van de bak. Ook aan de andere kant, is er net te weinig ruimte om het lekker gesloten te laten zitten. Tenslotte merk ik dat de spanbanden aan het einde over de buis heen glijden en daardoor de tent een beetje vreemd opspannen, en bij een kant leide dit tijdens de vakantie tot een lichte lekkage.

Voor de keuken hebben we een extra kleed voor de overnachting, voor dezelfde reden. Momenteel denken we erover of het niet mogelijk is om een soort extra zonneluifel te (laten) maken. Deze zou dan tijdens overnachtingen aan het bassisstation kunnen zitten, en ook aan de luifel voor extra schaduw en regenbescherming. Hieronder zit dan de keuken droog en ook de stoelen en tafel tijdens overnachtingen. Een andere mogelijkheid is het extra aanschaffen van de voortent (met grondzeil), maar dat geeft de voordelen zoals Drees al heeft beschreven, maar niet de overnachtingsvoordelen. Nog genoeg om over na te denken dus.

Maar overall zijn wij zeer tevreden met de wagen, en zijn zeer blij met de overstap. :>
Gelogd

Drees

  • Gast
Re: Ervaringen Cabanon Malawi
« Reactie #6 Gepost op: augustus 18, 2014, 12:41:32 pm »

Bij ons zit het grondzeil niet met klitteband aan de wagenbak, maar op een andere manier (loopt door een richel). De Wit heeft dit bij aankoop aangepast en dit werkt heel handig.

Ik zat ook te denken aan een simpel luifeltje voor een enkele overnachting, dus ben benieuwd of jullie dit gaan doen!
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.681
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Ervaringen Cabanon Malawi
« Reactie #7 Gepost op: augustus 18, 2014, 08:58:46 pm »

Bij ons zit het grondzeil niet met klitteband aan de wagenbak, maar op een andere manier (loopt door een richel). De Wit heeft dit bij aankoop aangepast en dit werkt heel handig.
Als ik het goed begrepen had, hebben jullie dit gedaan met de bovenste rand van de stof dat aan het kuipzeil zit. Bij ons trekt de achtertent de zijkant van de basistent los van de bak, je hebt dan een open gat naar buiten. Alleen als ik die kant van de achtertent niet opspan dan blijft het zitten.

Ik zat ook te denken aan een simpel luifeltje voor een enkele overnachting, dus ben benieuwd of jullie dit gaan doen!
We houden je op de hoogte :)
Gelogd

Drees

  • Gast
Re: Ervaringen Cabanon Malawi
« Reactie #8 Gepost op: augustus 18, 2014, 09:26:12 pm »

Als ik het goed begrepen had, hebben jullie dit gedaan met de bovenste rand van de stof dat aan het kuipzeil zit. Bij ons trekt de achtertent de zijkant van de basistent los van de bak, je hebt dan een open gat naar buiten. Alleen als ik die kant van de achtertent niet opspan dan blijft het zitten.
Klopt, hadden wij op de derde camping ook last van. Regende het met een flinke bui daar ook naar binnen. Minder strak zetten hielp.
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.681
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Ervaringen Cabanon Malawi
« Reactie #9 Gepost op: september 01, 2014, 12:37:32 pm »

Citaat
Klopt, hadden wij op de derde camping ook last van. Regende het met een flinke bui daar ook naar binnen. Minder strak zetten hielp.

Voor de achtertent zit in het nieuwe 2014 model er al extra bandjes, zodat je het tentdoek tegen kunt houden. Daarmee zou het opgelost moeten zijn. Hebben jullie deze er niet opzitten, of werkt het niet helemaal?

Citaat
Citaat
Ik zat ook te denken aan een simpel luifeltje voor een enkele overnachting, dus ben benieuwd of jullie dit gaan doen!
We houden je op de hoogte :)

We hebben gekeken naar de mogelijkheden: rits is verkrijgbaar bij De Wit, beige katoenen stof ook, maar de kleur kan afwijken. Samen met het maken bij een tentenmaker moet je dan ongeveer op € 300-400 rekenen, waarvan de helft materiaal. Nadeel is bij ons dan nog dat er extra ritsen aan de Luxe-luifel moet komen om hem vast te kunnen maken. (Bij jullie met de voortent hoeft dit volgens mij niet)
Voor dit moment hebben we gekozen voor een soort van tussenoplossing: Een extra ring in het hoogste punt, met 3 simpele losse staanders. De luxe luifel laten we aangeritst aan de wagenbak zitten en kunnen hem dan onderweg met een paar haringen en lijnen snel opzetten, bij langer staan gebruiken we het frame. Hebben dit van het weekend in onze voortuin geprobeerd, en het lijkt de ideale oplossing voor ons.
Overigens denken we er nog steeds over na om de voortent (met kuipzeil) er nog bij te nemen, dan hebben we een heleboel extra ruimte en alle flexibiliteit.
Gelogd

Vlinder73

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 237
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi 2015 vanaf voorjaar!
Re: Ervaringen Cabanon Malawi
« Reactie #10 Gepost op: oktober 19, 2014, 08:49:24 pm »

Nog even een paar vragen voor Malawi-eigenaren

-Hebben jullie een gewoon of een verlegd dekzeil? En wat past daaronder?
-Past er nog een dekmatras op het bestaande matras?
-Hebben jullie wel of niet gekozen voor een kraantje in de keuken?

En wat voor koelbox hebben jullie? Ik heb daar ook aardig wat over gelezen op dit forum en denk dat het mobicool b40 of c40 wordt, maar tips zijn welkom!
Gelogd

PetraL

  • Gast
Re: Ervaringen Cabanon Malawi
« Reactie #11 Gepost op: oktober 19, 2014, 09:39:49 pm »

Ik weet niet precies hoe het bij de Malawi is. Maar we hebben een paar x volledig "kaal" gestaan, dus alleen de wagenbak.
Over de keuken drapeerde ik dan (s nachts en als we weg waren), het dekzeil over de keuken. Dat is een super dik zeil, die alle regen etc zal weren, en je hebt hem toch al bij je ;-).
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.681
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Ervaringen Cabanon Malawi
« Reactie #12 Gepost op: oktober 19, 2014, 09:45:59 pm »

Citaat
-Hebben jullie een gewoon of een verlegd dekzeil? En wat past daaronder?
Wij hebben het verlengde dekzeil, daar past heel veel onder:
4 grote stoelen / 4 krukjes / 1 of 2 tafels / grondzeil met worteldoek / gaatjestapijt / droogmolentje + wat op het matras ligt.

Citaat
-Past er nog een dekmatras op het bestaande matras?
Wij hebben er op liggen: 2x 10cm Self Inflatables, wel met meeste lucht eruit, 2x 2 slaapzakken. Dus een dekmatras is zeker mogelijk, maar het matras zelf ligt ook al zeer goed, dus of het nodig is?

Citaat
-Hebben jullie wel of niet gekozen voor een kraantje in de keuken?
Ja wij hebben dat erin, wel de batterijbox snel vervangen door een trafo. Kun je beter er direct bij doen, scheelt werk en geld.

Citaat
En wat voor koelbox hebben jullie? Ik heb daar ook aardig wat over gelezen op dit forum en denk dat het mobicool b40 of c40 wordt, maar tips zijn welkom!
Wij hebben kleine 'gewoon'kampeerkoelkastje en nog een een waeco CF25, zowel voor onderweg, als op de camping als extra voor o.a. het vlees extra koel te kunnen bewaren. Ik zou zeker voor een combinatie van een compressor en een Peltier doen, dus de B40 als je voor 1 kiest.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Ervaringen Cabanon Malawi
« Reactie #13 Gepost op: oktober 20, 2014, 07:25:45 am »

Nog even een paar vragen voor Malawi-eigenaren

-Hebben jullie een gewoon of een verlegd dekzeil? En wat past daaronder?
-Past er nog een dekmatras op het bestaande matras?
-Hebben jullie wel of niet gekozen voor een kraantje in de keuken?

En wat voor koelbox hebben jullie? Ik heb daar ook aardig wat over gelezen op dit forum en denk dat het mobicool b40 of c40 wordt, maar tips zijn welkom!
OP de Jametic hadden wij het dekzeil zelf laten verlengen. ONTZETTEND practisch, kon veel onder. Onze Cocoon heeft dit standaard, kan heel veel onder. Alleen gaan we daar niet zo veel gebruik meer van maken omdat we zo weinig mogelijk troep van en op de wagen willen halen bij in- en uitklappen. Onze ideeen zijn wat bijgesteld. Hou daar rekening mee.
water hebben wij niet in de keuken, nog nooit gebruikt, vinden we onhandig geklieder.
En een koelbox. Tja, wij hebben er 1 die op 12 V, 230V en op gas kan. Bedenk wat je zelf wilt. Wij hebben dit jaar voor het tweede jaar zonder elektriciteit gekampeerd. En ik moet zeggen dat dit prima bevalt. De koelbox gaat dus altijd op gas. Tijdens 3 weken vakantie gebruiken we zo'n 6,5 kg gas voor koelen en koken.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Vlinder73

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 237
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi 2015 vanaf voorjaar!
Re: Ervaringen Cabanon Malawi
« Reactie #14 Gepost op: oktober 26, 2014, 07:42:18 am »

Is er ook iemand die geen verlengd dekzeil heeft? Ik vraag me af wat daar dan onder kan?

Zaterdag 8 november gaan we de Malawi bestellen! :>

Misschien nog een stomme vraag, maar hoeveel meter elektriciteitskabel hebben jullie? Ik zag bij de Action 20 m voor €19,95. Vroeg me af of dat genoeg is. Ik ben altijd tentkampeerder geweest zonder elektriciteit...

En hebben jullie ook tenttapijt op het kuipgrondzeil? Dat zag ik vorige keer bij De Wit in sommige vouwwagens. En wat leg je onder het kuipgrondzeil? Ik las hier een en ander over worteldoek?
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 4 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal