Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Koelbox  (gelezen 14501 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dwerskop

  • Gast
Koelbox
« Gepost op: juli 13, 2016, 10:21:07 am »

Hallo ik ben nieuw op dit forum.
Ik heb onlangs een (2e hands) vouwwagen gekocht. Nu wil ik een koelbox aanschaffen, heeft iemand  ervaring met  hybride dan wel compressor  of absorptie koelboxen?

Bij voorbaat dank.
Gelogd

ejpwg

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 464
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL Windforce
Re: Koelbox
« Reactie #1 Gepost op: juli 13, 2016, 10:43:13 am »

absorptie        - deze koelen tot ongeveer 20 graden onder de omgevingstemperatuur (dus bij b.v. 34 graden is je koelbox rond de 14 graden bij 10 graden buiten vriest hij in)
                         en werken vaak op 12 en 230 volt (en soms ook gas) en kan dus onderweg ook koelen via de 12 volt van de auto
                         (dit systeem hadden wij toen we nog met een tent op vakantie gingen)
compressor     - hierbij kun je de temperatuur instellen op b.v. 6 graden, wat de temperatuur dan buiten ook is... de koelbox is 6 graden
                         deze werken op 230 volt en kan dus onderweg niet koelen (dit hebben wij nu in onze vouwwagen zitten)
hybride           - net even opgezocht en is een combinatie van bovenstaande 2
                         op 12 volt dus absorptie en op 230 volt compressor, onderweg dus te gebruiken als absorptie op 12 volt en op de camping als een compressor koelbox op 230 volt

Gelogd

Gait

  • Gast
Koelbox
« Reactie #2 Gepost op: juli 13, 2016, 10:50:32 am »

Lees dit maar eens. http://www.dometic.nl/products/cooling/coolers/
En de topics op dit forum. Zoekfunctie gebruiken en je vind een schat aan informatie
Gelogd

ejpwg

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 464
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL Windforce
Re: Koelbox
« Reactie #3 Gepost op: juli 13, 2016, 10:51:45 am »

Wij hebben het liefst een compressor koelbox omdat deze dus in te stellen is qua temperatuur

toen we nog een absorptie koelbox hadden was het bij erg warm weer eigenlijk te warm in de koelbox om bederf bare spullen goed te houden
en als het 's nachts wat kouder was dan stond de ventilator van de koelbox ijs te schrapen

nu hebben we dus een compressor koelbox die goed in te stellen is en die temperatuur ook gewoon vasthoud (zoals de koelkast thuis eigenlijk)
bij onze vouwwagen is de keuken onderweg niet te gebruiken en dus hoeft hij onderweg ook niet te koelen op 12 volt dus hebben wij een 230 volt (dus alleen compressor) uitvoering

als je een keuken hebt die je wel onderweg kunt (en wilt) gebruiken zou ik voor een Hybrid gaan.... dan kun je onderweg koelen met absorptie, en op de camping via compressor wat tocht beter koelt

maar een en ander is natuurlijk persoonlijk, er zijn er ook die op gas willen koelen omdat je dan geen stroom nodig hebt
 
Gelogd

DWF

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 30
  • Merk Vouwwagen: Jamet Jametic 2010
Re: Koelbox
« Reactie #4 Gepost op: juli 13, 2016, 10:52:26 am »

Welkom op het forum.

Is een topic die reeds vaak op het forum besproken is.

Mijn voorkeur gaat naar een compressor box.  Je hebt de zekerheid dat de temperatuur constant is.
Als je met een absorptie naar een warme streek gaat kan je bij manier van spreken je boter op je boterhammetjes gieten. 

Wij hebben een Mobicool C40 en deze bevalt ons best en doet wat ervan verwacht wordt.  Alles is steeds lekker fris, ook als het buiten 35 graden is.

Gelogd

xray

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 638
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2016
Re: Koelbox
« Reactie #5 Gepost op: juli 13, 2016, 10:55:29 am »

bedenk wel dat een compressor geluid maakt en in een tent kan dit storend zijn.
Wij hebben daarom een absorbtie die idd wat minder koelt maar toch goed genoeg ook al is het warm. Wel thuis al koude spullen erin en aan stroom hangen zodat de koelkast op de camping dit niet hoeft te doen dan duurt het wle ff voordat die koud is, zeker bij warme (25+) temperaturen.
Gelogd

DWF

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 30
  • Merk Vouwwagen: Jamet Jametic 2010
Re: Koelbox
« Reactie #6 Gepost op: juli 13, 2016, 11:04:50 am »

bedenk wel dat een compressor geluid maakt en in een tent kan dit storend zijn.

Is correct maar ik zou het niet storend noemen.
Trucje is om s'avonds de box iets meer te laten koelen en dan terugzetten voor het slapengaan.  Het duurt dan langer voordat de compressor aanslaat.
Wij hebben er in ieder geval geen last van.

 
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Koelbox
« Reactie #7 Gepost op: juli 13, 2016, 11:07:27 am »

Ben je van plan ooit op plekken waar geen stroom is te gaan kamperen? Dan valt een compressorkast af, die heeft stroom nodig. Veel absorptiekasten hebben de optie om ook op gas te draaien, waarbij de prestaties op dat moment beter zijn dan op stroom. En ze zijn geluidloos.
Gelogd

xray

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 638
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2016
Re: Koelbox
« Reactie #8 Gepost op: juli 13, 2016, 12:33:10 pm »

Is correct maar ik zou het niet storend noemen.
Trucje is om s'avonds de box iets meer te laten koelen en dan terugzetten voor het slapengaan.  Het duurt dan langer voordat de compressor aanslaat.
Wij hebben er in ieder geval geen last van.
klopt ik zou er ook geen last van hebben, vandaar ook kan in mijn zin. Maar is wel iets om rekening mee te houden en vooral het aanslaan en brommen erna kan vervelend zijn.
We hebben wel gekampeerd met een compressor dus dan neem je wel een absorbtie als je er wakker van wordt  :#

Maar belangrijker is wat en hoe kampeer je? Altijd met stroom hoeveel wil je koelen etc. staat genoeg op dit en andere fora over koelkasten. Maar blijft lastig en persoonlijk.
Gelogd

eriktiel

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 201
  • Merk Vouwwagen: jamet
  • Liever mijn vrouw met overgewicht dan mijn vw
Re: Koelbox
« Reactie #9 Gepost op: juli 13, 2016, 01:01:04 pm »

Neem er 1 die kan vriezen...heb je idd constante temperatuur en goed koud. Die andere koelboxen gaan tot 20°C onder buiten temperatuur. Maar is het 30 of meer dan heb je een probleem..
En het geluid is echt niet storend..op een camping hoor je altijd geluiden toch?!
Gelogd
Jamet Louisiana. Liever mijn vrouw met overgewicht dan mijn vouwwagen!

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 848
  • Merk Vouwwagen: CC-Flexi Comfort
Koelbox
« Reactie #10 Gepost op: juli 13, 2016, 01:08:38 pm »

Blijkbaar ben ik de enige die wel tevreden is met een absorptie koelbox. :)848]
Ze koelen ook best wel beter dan 20graden onder de buitentemperatuur. Volgens Dometic max 30 zelfs.
 
Bijdrage uit een vergelijkbaar topic...

Koelbox of koelkast en welke

We hadden eerste een thermo elektrische koelbox (met zo'n ventilatortje in de deksel), van Campinggaz geloof ik. Mooi compact en licht in gewicht, paste tussen de voorstoel en de achterbank in de auto. Maar wat een rotding verder! Dag en nacht het gezoem van de ventilator en het ding koelde nauwelijks waardoor je op warme dagen toch nog met koelelementen moest bijkoelen.
Nu een Electrolux absorptie koelbox. Al een oud beestje (gevonden op marktplaats) maar hij doet het prima. Koelt voldoende, ook bij warme dagen. Werkt op 230Volt, maar kan ook op 12V (in de auto) of Gas. Deze maakt helemaal geen geluid en is wel een stuk groter.
Maar hoe ik 'm ook inpak, wat ik nodig heb ligt altijd onderop! Hoort ook bij de charme van het kamperen zullen we maar zeggen...
Een compressor koelbox (koelkastjes zijn ook dit type) koelt het beste, maar hebben ook weer een motortje en maakt dus (wat) geluid. Een compressor koelbox kan vaak ook niet op 12Volt en gas.
Zie ook deze test, daar staan de verschillende types ook in uitgelegd:
http://www.anwb.nl/binbestand/lidmaatschap/syc/Test%20Koelboxen.pdf

https://r.tapatalk.com/shareLink?url=http%3A%2F%2Fwww%2Evouwwagenclub%2Einfo%2Fforum%2Findex%2Ephp%3Ftopic%3D18532%2Emsg249133%23msg249133&share_tid=18532&share_fid=83140&share_type=t&share_pid=249133
Gelogd

xray

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 638
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2016
Re: Koelbox
« Reactie #11 Gepost op: juli 13, 2016, 01:54:53 pm »

Blijkbaar ben ik de enige die wel tevreden is met een absorptie koelbox. :)848]
Ze koelen ook best wel beter dan 20graden onder de buitentemperatuur. Volgens Dometic max 30 zelfs.
 
Bijdrage uit een vergelijkbaar topic...

Koelbox of koelkast en welke

We hadden eerste een thermo elektrische koelbox (met zo'n ventilatortje in de deksel), van Campinggaz geloof ik. Mooi compact en licht in gewicht, paste tussen de voorstoel en de achterbank in de auto. Maar wat een rotding verder! Dag en nacht het gezoem van de ventilator en het ding koelde nauwelijks waardoor je op warme dagen toch nog met koelelementen moest bijkoelen.
Nu een Electrolux absorptie koelbox. Al een oud beestje (gevonden op marktplaats) maar hij doet het prima. Koelt voldoende, ook bij warme dagen. Werkt op 230Volt, maar kan ook op 12V (in de auto) of Gas. Deze maakt helemaal geen geluid en is wel een stuk groter.
Maar hoe ik 'm ook inpak, wat ik nodig heb ligt altijd onderop! Hoort ook bij de charme van het kamperen zullen we maar zeggen...
Een compressor koelbox (koelkastjes zijn ook dit type) koelt het beste, maar hebben ook weer een motortje en maakt dus (wat) geluid. Een compressor koelbox kan vaak ook niet op 12Volt en gas.
Zie ook deze test, daar staan de verschillende types ook in uitgelegd:
http://www.anwb.nl/binbestand/lidmaatschap/syc/Test%20Koelboxen.pdf

https://r.tapatalk.com/shareLink?url=http%3A%2F%2Fwww%2Evouwwagenclub%2Einfo%2Fforum%2Findex%2Ephp%3Ftopic%3D18532%2Emsg249133%23msg249133&share_tid=18532&share_fid=83140&share_type=t&share_pid=249133
nee hoor ik heb ook absorbtie en die voldoet prima ook al is het warmer :)
En wij proberen ook op campings te staan waar het (vooral) s'avonds stil is dus dan is zo'n brom/zoem van de compressor vervelend. Maar dat is zoals je ziet erg persoonlijk  :#
Gelogd

dickp

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 111
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi
Re: Koelbox
« Reactie #12 Gepost op: juli 13, 2016, 02:56:49 pm »

Wij hebben een Mobicool C40. Is een compressor koelbox. Werkt perfect, ook met 38gr in Zuid Frankrijk.
Nadeel is dat hij best groot is, hij moet bij ons tijdens de reis achterin de auto, want in de vouwwagen past het niet. Het geluid hoor je wel maar vinden wij niet storend. Zou hem zo weer kopen.
Gelogd

Sparky

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 103
  • Merk Vouwwagen: Trigano Alpha 2015
Re: Koelbox
« Reactie #13 Gepost op: juli 13, 2016, 05:38:35 pm »

Ik gebruik de Mobicool B40 Hybride.  Vriest nog (op 230 V) bij plus 30 graden Celsius. Ben er zeer tevreden over.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Gelogd

Paulvh

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.717
  • Merk Vouwwagen: Jamet louisiana 2013
Re: Koelbox
« Reactie #14 Gepost op: juli 13, 2016, 05:40:11 pm »

Wij hebben de mobicool b40 hybride. Een perfect ding en je hoort hem in compressorstand amper of zelfs niet.
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal