Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5   Omlaag

Auteur Topic: Het grote pootuitdraai topic: waterpas stellen  (gelezen 29339 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Taan

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 391
  • Merk Vouwwagen: Dethleffs 510TK 2003
Re: Het grote pootuitdraai topic: waterpas stellen
« Reactie #60 Gepost op: september 11, 2012, 07:55:46 pm »

Als je het zo doet als hierboven beschreven staat ie gegarandeerd te laag en kun je de tent niet afspannen.
Of je moet met de uitdraaipoten de wagen nog wat liften. Bovendien krijg je door de uitdraaipoten het wankele tafel idee.
Ik ben benieuwd naar de bron.

Je kunt het ook met de uitvalpoten doen.
1. Je doet eerst de voorpoten (keukenzijde) zoals normaal
2. Dan met het neuswiel de disselkant omhoog zodat de wagen enigszins vlak staat
3. Dan de uitvalpoot bij de dissel die het laagst op de helling staat laten zakken
4. Nu kun je het neuswiel indraaien. De voorpoot die het laagst op de helling stond komt omhoog. Je moet misschien nog op de disselkant duwen op de hoogste zijde van de helling of de achterkant optillen bij de laagste kant van de helling. Zo kun je de keukenzijde waterpaszetten.
5. Nu de voorpoot die het laagst op de helling stond (en omhoog gekomen is) weer op de grond zetten.
6. Nu de wagen eventueel nog in de lengte waterpas zetten dmv het neuswiel
7. De poten aan de disselkant laten zakken en klaar.

Bovenstaande is uit mijn hoofd bedacht, maar volgens mij kan het zo werken. Je moet wel zorgen dat de wielen na stap 2 vrij zijn van de grond. Anders werkt het niet.

De methode die robbie hier beschrijft spreekt me ook wel aan. Lekker makkelijk. http://forum.vouwwagenclub.info/index.php/topic,7403.msg8605.html#msg8605
« Laatst bewerkt op: september 11, 2012, 08:49:47 pm door Taan »
Gelogd

peter123456

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 437
  • Merk Vouwwagen: (G) roadmaster
Re: Het grote pootuitdraai topic: waterpas stellen
« Reactie #61 Gepost op: september 11, 2012, 08:54:25 pm »

hoe ik het ook probeer, mijn wielen komen niet van de grond. zelfs op de vlakke straat geprobeerd!
wel is de tent gewoon goed af te spannen.
dit jaar, voor de derde keer de wagen opgezet, nu in frankrijk op een best wel scheef plekje binnen 5 minuten waterpas gezet, eerst in de breedten dan in de lengte . in de lengte met het neuswiel(bijna waterpas zetten), dan  de breedte eerst de "kortste poot neerzetten,neuswiel iets verder draaien, dan de langste . Laatste stukje om de lengte waterpas te zetten( iets doordraaien) pootjes laten vallen, neuswiel van spanning af en klaar . :#
Gelogd
nu roadmaster familie S, was holtkamper Family de luxe.....
heet tegenwoordig (g)roadmaster

mavi

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 286
  • Holtkamper Cocoon
Re: Het grote pootuitdraai topic: waterpas stellen
« Reactie #62 Gepost op: september 11, 2012, 09:12:41 pm »

Helemaal offtopic : ik denk bij deze topictitel steeds dat er iemand een poot is uigedraaid :)):))

Verstuurd van mijn Transformer TF101 met Tapatalk
Gelogd

papajur

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 431
  • Cabaon Malawi 2.0
Re: Het grote pootuitdraai topic: waterpas stellen
« Reactie #63 Gepost op: september 12, 2012, 01:52:24 pm »

Ik heb diversen merken voorbij zien komen die je met een neuswiel waterpas moet zetten.
(bv. Cabbanon?)

Maar bij veel merken is het neuswiel een optie........
Meestal is het een pakket dat er toevallig bijzit.(neuswiel/disselbak/luifel)

Wat nu als je een methode B   vw hebt en zegt tegen de dealer: "ik hoef geen neuswiel" W:
Gelogd
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮

nikkel1964

  • Gast
Re: Het grote pootuitdraai topic: waterpas stellen
« Reactie #64 Gepost op: september 12, 2012, 02:36:33 pm »

Lijkt mij logisch dat wanneer een neuswiel een onderdeel is van het waterpas stellen, deze dan niet als optie verkrijgbaar is maar gewoon standaard.

Dus voor we hier een hele theoretische discussie krijgen: is er hoe dan ook een vouwwagen op de markt die ?n het neuswiel nodig heeft voor het stellen ?n waarbij het neuswiel een *optie* is?
Gelogd

Qwaqa

  • Gast
Re: Het grote pootuitdraai topic: waterpas stellen
« Reactie #65 Gepost op: september 12, 2012, 02:57:23 pm »

Lijkt mij erg onhandig, je koppelt de wagen los, dan ligt 'ie met z'n neus op de grond en dan moet een van de twee de wagen eerst omhoog houden terwijl de ander de poten naar beneden doet.... Bij het weggaan moet er iemand weer de wagen horizontaal houden om 'm om te draaien en aan de auto te koppelen. Oftewel, bestaan ze echt, zonder neuswiel?
Gelogd

Ccindy

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.450
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL 2017
Re: Het grote pootuitdraai topic: waterpas stellen
« Reactie #66 Gepost op: mei 27, 2014, 09:38:20 am »

Onze Jamet Dakota moet volgens de dealer worden opgezet volgens methode B.
Gelogd
Don't be afraid to fail, be afraid not to try

Caroline S

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 458
  • Merk Vouwwagen: 2017: Combi Camp (2007), 2015: Trigano Odyssee (2002)
Re: Het grote pootuitdraai topic: waterpas stellen
« Reactie #67 Gepost op: april 06, 2015, 11:13:54 pm »

Klappers kunnen horizontaal gesteld worden door

A. de poten (tot op zekere hoogte) te gebruiken als krik.

B. de wagen eerst stabiel waterpas te zetten met blokken en het neuswiel,
    waarna de poten als niet meer dan een stabilisatiemiddel dienen.

C. De  'Roadmastermethode' waarbij de twee achterste poten niet gedraaid maar uitgeschoven
    worden, de wagen vervolgens omhooggedraaid wordt met het neuswiel, waarna de voorste
    twee poten uitgeschoven worden en het neuswiel weer ingedraaid wordt

Het gebruik van methode A bij wagens die bedoeld zijn voor methode B kan schade veroorzaken.
Hang hieronder als reply het merk en -type van je klapper en geef aan wat voor jouw wagen geldt met daarbij de bron van deze kennis.

Wij hebben pas net een klapper, Trigano Odyssee 2002, en eigenlijk ging ik automatisch uit van methode B. Ik dacht altijd dat het volle gewicht niet op de pootjes mocht. Daarom was ik zojuist op zoek naar wat info over levellers / keggen, maar stuiite daarbij op dit topic. Leerzaam!

Overigens moet ik zeggen dat mij bij het doorlezen van dit topic opviel dat in enkele bijdragen de A en B verwisseld zijn, mensen omschrijven B en noemen dan dat ze A hanteren. Beetje verwarrend.
Ook lees ik over een kruising tussen beide methodes: in de lengte waterpas zetten met het neuswiel en dan in de breedte waterpas zetten met de pootjes. In mijn beleving is dat niet methode B, want dasrbij staat blokken (keggen) en neuswiel...

Maar dat ter zijde...

Gelogd

Caroline S

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 458
  • Merk Vouwwagen: 2017: Combi Camp (2007), 2015: Trigano Odyssee (2002)
Re: Het grote pootuitdraai topic: waterpas stellen
« Reactie #68 Gepost op: april 06, 2015, 11:32:21 pm »

Ik zie in dit topic twee keer genoemd staan dat de Trigano volgens methode A waterpas gesteld zou moeten worden, dus m.b.v. de pootjes. Dus dan zou het kunnen dat één wiel komt te zweven...

Doen / durven jullie dit werkelijk zo te doen? Of stoppen jullie in praktijk toch maar een blok of keg onder dat ene wiel?

Overigens (zie ik nu) dat het boekje onderscheid maakt tussen de Odyssee en de andere modellen.
- Voor de andere modellen geldt de tekst op de foto.
- Voor de Odyssee staat er verderop: voor het opzetten, zie het aparte instructieblad, hetgeen zich in de vouwwagen bevindt. En daarin staat dan weer: make the trailer tent level by jacking up the corner steadies / mit den Stützen den Anhänger im Niveau stabilisieren.


Gelogd

Caroline S

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 458
  • Merk Vouwwagen: 2017: Combi Camp (2007), 2015: Trigano Odyssee (2002)
Re: Het grote pootuitdraai topic: waterpas stellen
« Reactie #69 Gepost op: april 06, 2015, 11:34:50 pm »

Sorry, misschien beter als ik mijn laatste vraag in het Trigano-deel zet... Oeps!
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Het grote pootuitdraai topic: waterpas stellen
« Reactie #70 Gepost op: april 07, 2015, 11:42:44 am »

Een Camplet moet je in elk geval niet met de wieltjes los zetten van de grond. Ik heb het wel eens gedaan om de kantelbeugels er links en rechts onder te kunnen zetten, maar het levert een zeer instabiele bak op. Die pootjes zijn niet bedoeld om zijwaartse krachten op te vangen. De as vangt alle krachten op, de pootjes stabiliseren het geheel. En als de tent eenmaal is afgespannen, doen die pootjes ook niet meer zo heel veel.
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 5   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal