Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: wat kunnen we nog verwachten van feluka van 1995?  (gelezen 7515 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

tiny

  • Gast
wat kunnen we nog verwachten van feluka van 1995?
« Gepost op: oktober 07, 2013, 10:36:13 pm »

Hallo, wij kunnen een feluka van 1995 overnemen (voor 1000 euro), volgens de eigenaar is de tent en wagen zonder gebreken.
Wat mogen wij van zo'n 'oude' vouwwagen nog verwachten?
Is het te verwachten dat deze nog een paar jaar mee kan?
Als er wel tentproblemen zijn kunnen we de tent er dan zelf afhalen en (laten) repareren?
En rijdt de wagen net zo stabiel achter de auto als jongere wagens?
Helaas moeten we er wel 200km voor rijden om hem te kunnen bekijken, dus vandaar al deze vragen voordat we erheen gaan.



Gelogd

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.358
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: wat kunnen we nog verwachten van feluka van 1995?
« Reactie #1 Gepost op: oktober 07, 2013, 11:35:41 pm »

Toch wel aan de prijs voor die leeftijd. Als ie van een eerste eigenaar is zou het nog wel iets kunnen zijn, met meerdere eigenaren is dat maar de vraag; dan is er vaak toch anders mee om gegaan. Ook de tent zal zijn beste tijd inmiddels wel gehad hebben en dan is ? 1.000,- nog behoorlijk geld.
Gelogd

PetraL

  • Gast
Re: wat kunnen we nog verwachten van feluka van 1995?
« Reactie #2 Gepost op: oktober 07, 2013, 11:55:40 pm »

Ik google nu ook al twee maanden naar tweedehandse vw's, nu ken ik het merk niet, maar 1000 euro lijkt mij ook erg veel voor een vw uit '95....
Gelogd

rvesan

  • Gast
Re: wat kunnen we nog verwachten van feluka van 1995?
« Reactie #3 Gepost op: oktober 08, 2013, 12:10:25 am »

Lijkt me ook behoorlijk aan de prijs voor deze oude Holtkamper.
Maar goed, het hangt van veel factoren af, zie ook deze eerdere post: http://forum.vouwwagenclub.info/index.php?topic=10230.msg123475#msg123475

Op marktplaats staat er nu een voor 1150 uit de periode 1998-2000, waar in september al 1200 euri op geboden is, maar hij is blijkbaar niet weg.

Los van de prijs zou ik zo'n wat oudere vouwwagen vooral ook willen zien. Pas dan krijg je een echt goed beeld.
Helaas kan ik je overige vragen niet beantwoorden. Suc6 met de zoektocht.
Gelogd

CenC

  • Gast
Re: wat kunnen we nog verwachten van feluka van 1995?
« Reactie #4 Gepost op: oktober 08, 2013, 08:05:02 am »

Over prijzen heb ik geen verstand. Vouwwagens ook niet.... :#
Maar onze Holtkamper komt uit 1988 en het doek is nog steeds goed. En achter de auto merk je hem niet, dus volgens mij verschilt dat niet veel met de huidige nieuwe wagens.
Bij oude wagens moet je hem echt zien, voelen en ruiken...als dat goed is dan kan ie nog prima jaren mee...
Gelogd

teunbrouwers

  • Gast
Re: wat kunnen we nog verwachten van feluka van 1995?
« Reactie #5 Gepost op: oktober 08, 2013, 09:26:24 am »

Onze Montana koste afgedingt 550 euro (ipv 750) en die is uit 2000.


Moet je keus perse die Feluka zijn? Anders kun je je keuze richten op je budget en wat je daarvoor in goede kwaliteit kunt aanschaffen.
Zo hebben wij dat ook gedaan namelijk.
Gelogd

Loura

  • Gast
wat kunnen we nog verwachten van feluka van 1995?
« Reactie #6 Gepost op: oktober 08, 2013, 10:05:40 am »

Wij hebben onze scout (dit jaar overleden) uit 1986 begin 2008 gekocht voor 100 euro
Gelogd

Mieke

  • Gast
Re: wat kunnen we nog verwachten van feluka van 1995?
« Reactie #7 Gepost op: oktober 08, 2013, 12:25:35 pm »

Een Holtkamper Feluka van 1995 KAN er nog best goed uit zien en KAN zeker nog 1000 euro waard zijn. Er is eigenlijk maar een optie en dat is gaan kijken. Onze Holtkamper Spacer is van 1999 of 2000 en is dus eigenlijk maar 5 jaar jonger op MP gaan ze nog 2500 - 3500 euro dus waarom zou die Feluka dan geen 1000 euro meer waard zijn???
We kunnen natuurlijk weer de merken discussie beginnen. En ik heb weinig zin om me er aan te wagen... Ik zal me hier op houden, de ene vouwwagen is de andere niet  ;)
Gelogd

Loura

  • Gast
wat kunnen we nog verwachten van feluka van 1995?
« Reactie #8 Gepost op: oktober 08, 2013, 12:35:11 pm »


We kunnen natuurlijk weer de merken discussie beginnen. En ik heb weinig zin om me er aan te wagen... Ik zal me hier op houden, de ene vouwwagen is de andere niet  ;)

Mee eens; ene merk is het andere niet. Daarom voor jezelf goed nagaan of je dat type wilt/zoekt. En wat ik al zei; leeftijd zegt niets!


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: wat kunnen we nog verwachten van feluka van 1995?
« Reactie #9 Gepost op: oktober 08, 2013, 01:50:27 pm »

Gewoon goed mensen verstand gebruiken zou ik zeggen en eerst goed gaan bekijken, ziet het er goed uit, voelt het goed, dan is de prijs ook goed. Geen vertrouwen, geen duidelijke antwoorden op je vragen of argwaan dan gewoon laten staan.
Laat de klapper helemaal opzetten en dus niet alleen de wagenbak en vraag of je mee mag helpen, dan heb je gelijk een indruk van het geheel en zie je hoe de huidige eigenaar met zijn klapper omgaat en hoe gemakkelijk of moeilijk het is om het zelf te doen. Bekijk ook het afbreken en inklappen, dan weet je gelijk hoe makkelijk/moeilijk dat gaat.

Let op zaken als
-Slijtplekken in het doek, waar het doek strak staat om frame en stokken.
-Heb je stokken die door doorvoeren in het tentdoek gaan, dus stokken met punt door een metalenring in het doek), controleer dan de ringen en het doek goed, iets los of gescheurd laten staan, reeds gerapareerd met een versteviging, dan is het geen probleem.
-Heeft de klapper een vaste deksel, controleer of deze nog masief aan voelt, vocht en rot en de klep moet vervangen worden. controleer ook of de klep nog soepel open en dichtgaat (schanieren) en of alle rubber dichtingen nog in redelijke staat zijn.
-Zo wie zo, als de vouwwagen en de tent muf, vochtig, schimmelig ruikt gewoon laten staan dan zit er vocht in
-weer vlekken (van de zwarte spikkels of in erge gevallen vlekken), vergeet het maar, dan is het einde in zicht.
-Kromme, gebogen stokken wijzen vaak op onoordeelkundig gebruik, uitkijken dus.
-Kromme bedplanken, lekker laten staan.
-Door ingenaaide reparatie stukken, hersteld tentdoek moet normalerwijze geen punt zijn.
-Tentdoek gerepareerd door plakken en lijmen, hangt er vanaf met wat en hoe oud, uitkijken dus.
-Ritsen moet het ALLEMAAL soepel doen, runners moeten er allemaal aan zijn en er mogen geen tandjes missen.
-Missende rubbers en scheerlijnen voor haringen etc., geen probleem simpel zelf te vervangen.
-Uitgescheurde lussen waar rubbers en scheerlijnen horen te zitten, kan problematisch zijn om deze te herstellen dus uitkijken als het er te veel zijn of als ze op essentiele plaatsen zitten.
-Chasis en frame moeten redelijk roestvrij zijn, bij twijfel laten staan
-Oplooprem en oplooprem demper, handrem, dissel koppeling en uitdraai poten moeten het allemaal doen, dus testen.
-Binnen tenten (in de wagenbak) ook controleren op scheuren en schimmel (weer vlekken)
-Matrassen kun je zelf eenvoudig vervangen, vele opties mogelijk evenals prijzen.
-Houd er rekening mee dat banden na 5 jaar vervangen moeten worden (inclusief reserve wiel kost dat ca ?400,-)
-Gasslang en reduceer in de (berm)keuken is niet duur om zelf te vervangen, kapotte branders en brander beveiligingen etc. wel, dus testen.

Ga ook op de algemene indruk af, is de eigenaar zuinig en zorgzaam voor en op zijn klapper geweest, ziet de klapper er nog verzorgd uit........ tja het blijft een gok ongeacht het merk. Ik heb releatief jonge afgeragte Holtkampers gezien die je beslist niet wilt hebben maar ook bijna antieke Alpen kruizers en oudere Jamets en Trigano's die er nog fris en verzorgt uitzagen.

Veel succes gewenst

 
« Laatst bewerkt op: oktober 08, 2013, 01:53:09 pm door bosi »
Gelogd

bert m

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 181
  • CC Valley
Re: wat kunnen we nog verwachten van feluka van 1995?
« Reactie #10 Gepost op: oktober 08, 2013, 07:37:08 pm »

Hoe je het ook bekijkt en beoordeeld.
Een klapper van 18 jaar oud is met een vraagprijs van ?1000 gewoonweg te hoog geprijsd.


Gelogd

tiny

  • Gast
Re: wat kunnen we nog verwachten van feluka van 1995?
« Reactie #11 Gepost op: oktober 08, 2013, 07:43:37 pm »

Tjonge bedankt voor de snelle en uitgebreide reakties.
Er zal toch niets anders op dan hem gaan bekijken, helaas wel een flinke trip van bijna 2 uur, de vouwwagen staat nl te koop in duitsland.
We zullen zeker de tips gebruiken en hopelijk kunnen we jullie na dit weekend een update geven.

Voor de reakties die betrekking hebben over waarom perse een holtkamper feluka, dat is een model die ons erg aantrekt, de ruimte, het feit dat je kunt klappen zonder keuken te vertillen, een voortent die redelijk snel is op te zetten maa ook als soort luifel gebruikt kan worden en het feit dat we verwachten genoeg ruimte te hebben voor hei inklappen met opgemaakte bedden...

Gr, tiny
Gelogd

whizzle

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re: wat kunnen we nog verwachten van feluka van 1995?
« Reactie #12 Gepost op: oktober 08, 2013, 09:30:34 pm »

We hebben zelf een Flyer uit 1990/1991 en die is nog prima van kwaliteit. Hij heeft afgelopen zomer noodweer met valwinden, hagel, onweer en stortregens glansrijk doorstaan. Dus oude vouwwagens kunnen nog goed zijn, maar dat hangt wel af van het gebruik/onderhoud.
Toen we hem 4 jaar geleden kochten hebben we 2 vouwwagens bekeken. Allebei rond dezelfde prijs (? 2000.-) en lft. De ene was jarenlang gebruikt voor 2-3 wkn zomervakantie in Zuid- Frankrijk, de andere voor van noord- naar zuidkaap rondtrekken. De ene eigenaar was een handige klusser die allemaal extra dingetjes had gemaakt, de andere was iets minder handig. Het verschil in eigenaar/gebruik was de wagens duidelijk af te zien. Dus de wagen bekijken is het enige wat rest en liefst nog een of twee andere wagens ter vergelijk.
Punten van aandacht wat ons is gebleken met een oude vouwwagen: ritsen, ventilatieramen (zijn sneller gaar dan doek), matras, doek wat over hoekpunten geschoven moet worden (is bij de flyer maar weet niet of dit bij feluka ook moet) binnentent.
Succes met de beslissing.
Gelogd

tiny

  • Gast
Re: wat kunnen we nog verwachten van feluka van 1995?
« Reactie #13 Gepost op: oktober 09, 2013, 08:24:41 pm »

Nog 1 extra vraag die nog niet beantwoord is, kunnen we evt de tent er zelf afhalen?
Deze zomer hadden we nl in onze (inmiddels verkochte) roadmaster een klein gaatje.
De tent was er gemakkelijk af te halen zodat de zeilmaker deze voor weinig geld kon repareren.
Kan dat bij de holtkampers ook?
Gelogd

Mieke

  • Gast
Re: wat kunnen we nog verwachten van feluka van 1995?
« Reactie #14 Gepost op: oktober 09, 2013, 09:36:25 pm »

Ik ben er zeker van dat dit bij de Flyer en de Spacer kan. Ik ben alleen niet 100% zeker van de Feluka, even Hk bellen om zekerheid te hebben?
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal