Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4   Omlaag

Auteur Topic: Auto icm vouwwagen  (gelezen 14295 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jeronimo

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 228
  • Merk Vouwwagen: Campooz Lazy Jack Trekking
Re: Auto icm vouwwagen
« Reactie #45 Gepost op: april 21, 2020, 06:50:25 pm »

Voor de vouwwagen heb ik wel een reservewiel, maar de A4 die ik recent gekocht heb heeft alleen een spuitbus... en op de plek waar je een reservewiel zou verwachten zitten de de gewone accu en de accu voor het mild hybrid systeem...
Ik heb geen zin om met een los wiel in de koffer rond te gaan rijden dus neem ik het risico maar, mijn laatste lekke band was 10 jaar geleden.

En terug op het onderwerp: met de moderne kleine turbomotoren kom je er wel maar ik vind het persoonlijk niet fijn en ben erg blij nu weer een auto te hebben met krachtigere motor, met moderne techniek (en rustige rijstijl) is deze ook behoorlijk zuinig (tot nu toe 6.9 / 100km over 4500km)

We keken er erg naar uit om er komende zomer mee op pad te gaan maar houden er rekening mee dat dat er dit jaar niet in zit...
Gelogd
Die-hard mooi-weer-kampeerder

Lars

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 353
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Flexi Comfort XL LL
Re: Auto icm vouwwagen
« Reactie #46 Gepost op: april 21, 2020, 09:08:13 pm »

Een thuiskomer kan gelukkig heel wat meer hebben dan de aangegeven 80 km/h, die dingen zijn lange tijd gebruikt in de autocross. Maar als je met zo'n band een belemmering vormt voor het verkeer, moet je ze niet toestaan voor gebruik op de openbare weg. 80 is langzamer dan de vrachtwagens rijden, als die om je heen moeten gaan slingeren, is het totaal foute boel wat mij betreft. Dan wordt zo'n auto of combinatie een gevaar op de weg.

https://www.youtube.com/watch?v=TwmL2_ZK8i4

Maar daarom is het dus ook een thuiskomer. Je hoort me niet zeggen dat je uren moet doorrijden. Je rijdt naar een bandenboer toe, of zoekt een rustige plek op om de ANWB (of iets dergelijks) te bellen.

En bedenk dat in de autocross of iets vergelijkbaars, de meesten als het goed is weten hoe ze een wiel moeten vervangen. Dat kun je je bij de doorsnee weggebruiker afvragen: ik kan me zo indenken dat die 80 ook is gedaan ivm eventueel loskomen de wielen omdat ze niet strak genoeg, of te strak, zijn aangedraaid. Niet iedereen heeft een momentsleutel in de achterbak

Dus uren lang 80 rijden? Nee, absoluut niet. Maar 80 rijden tot de eerste afslag van de snelweg? Zeker wel.

Oja, ik heb overigens ook liever een normaal wiel trouwens, ben zeker geen fan van thuiskomers. Onlangs nog nodig gehad  :I
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.018
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Auto icm vouwwagen
« Reactie #47 Gepost op: april 21, 2020, 09:47:42 pm »


Dus uren lang 80 rijden? Nee, absoluut niet. Maar 80 rijden tot de eerste afslag van de snelweg? Zeker wel.

Oja, ik heb overigens ook liever een normaal wiel trouwens, ben zeker geen fan van thuiskomers. Onlangs nog nodig gehad  :I

 :off Zelfs dat kan geen kwaad, zo lang het maar geen aangedreven wiel is. Door het verschil in wielomtrek krijgt het differentieel het fors te verduren, dat is één van de redenen dat er 80 op staat. Bovendien wordt het spul bij een noodstop wat onberekenbaarder.  Maar ze zijn sterker dan je denkt:
https://www.youtube.com/watch?v=uVUwpnAv9xU
https://youtu.be/HPh90yNX-mY?t=210
https://www.youtube.com/watch?v=3jAwh6jwbh4

Maar rij vooral met het verkeer mee. Eén keer een caravan gezien waar een vrachtwagen met een flink snelheidsverschil achterop geklapt was.  Het Berlingootje dat ervoor zat kreeg het ding niet snel genoeg de heuvel op. Het hele spul stond in lichterlaaie. Het hoeft niet hard te gaan, maar de snelheidsverschillen moeten zo minimaal mogelijk blijven. Tegen een heuvel opkruipen waar de rest tempo kan houden, is vragen om problemen. Het argument dat het 30, 40 jaar geleden wel kon, is daarom geen argument wat mij betreft. Het verkeer van 40 jaar geleden moest ook geen koets tegen komen op de autobaan. Ook al was dat 40 jaar dáárvoor nog niet zo'n issue...
Gelogd

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 932
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Re: Auto icm vouwwagen
« Reactie #48 Gepost op: april 21, 2020, 09:58:22 pm »

Ik vraag me af of de mensen hier wel eens in Engeland en Schotland hebben gereden. Op veel snelwegen kom je daar soms zelfs landbouwverkeer tegen.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.018
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Auto icm vouwwagen
« Reactie #49 Gepost op: april 21, 2020, 10:53:11 pm »

Ik vraag me af of de mensen hier wel eens in Engeland en Schotland hebben gereden. Op veel snelwegen kom je daar soms zelfs landbouwverkeer tegen.

Ja hoor, geregeld. De afritten zijn er soms ook uitdagend en beklimmingen op B wegen helemaal. Maar de snelheid ligt er een stuk lager en de snelheidsverschillen op de motorways zijn toch kleiner dan bv op de Autobahn, Peage of Autostrada.
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.794
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Auto icm vouwwagen
« Reactie #50 Gepost op: april 22, 2020, 07:01:33 am »

Een thuiskomer kan gelukkig heel wat meer hebben dan de aangegeven 80 km/h, die dingen zijn lange tijd gebruikt in de autocross. Maar als je met zo'n band een belemmering vormt voor het verkeer, moet je ze niet toestaan voor gebruik op de openbare weg. 80 is langzamer dan de vrachtwagens rijden, als die om je heen moeten gaan slingeren, is het totaal foute boel wat mij betreft. Dan wordt zo'n auto of combinatie een gevaar op de weg.

https://www.youtube.com/watch?v=TwmL2_ZK8i4

daar gaat het ook al mis
de meeste vrachtwagens kunnen tegenwoordig goed meekomen met de 100km/u limiet terwijl ze maar 80km/u mogen...
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Auto icm vouwwagen
« Reactie #51 Gepost op: april 22, 2020, 08:52:00 am »

Ach, zo kunnen we door blijven zeuren. Auto's met aanhangers mogen in Duitsland bijv. ook maar 80. De een doet dat keurig, de ander rijdt sneller. Dus dan is rijden met een "thuiskomer" met 80 ook geen probleem. Als vrachtwagens dan gaan inhalen omdat ze sneller kunnen, maar niet mogen,  dan overtreden ze bewust de regels.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.018
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Auto icm vouwwagen
« Reactie #52 Gepost op: april 22, 2020, 09:30:50 am »

Vrachtwagens rijden 85 tot 88 op de limiter. Daarom is de snelheidslimiet met aanhangers in NL ook 90 geworden en geen 80 meer. Dat moet en kun je met een thuiskomer ook rijden. Zie dat filmpje van die BMW die door een vrachtwagen wordt ingehaald met een motor in het kielzog die niets kan zien. Bloedlink, terwijl de volledige snelweg ervoor vrij is. Het hoeft niet hard, het moet met het verkeer mee. Als je dat niet kunt, voldoet de constructie niet.
Gelogd

Lars

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 353
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Flexi Comfort XL LL
Re: Auto icm vouwwagen
« Reactie #53 Gepost op: april 22, 2020, 09:47:29 am »

Maar het is toch niet de schuld van de thuiskomer (even simpel gezegd) dat een motorrijder zo dicht achter een vrachtwagen gaat rijden?

Dat is dan gewoon dom van deze motorrijder.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben geen fan van thuiskomers en heb liever een volwaardig reservewiel, maar het is wat kort door de bocht om te stellen dat er gevaarlijke situaties ontstaan omdat andere weggebruikers geen rekening houden met de mogelijkheid van een auto die 80 rijdt, terwijl dat gewoon is toegestaan.

Anders moeten we de vluchtstrook ook maar wegdoen omdat het gevaarlijk is om daar stil te gaan staan in geval van pech, omdat anderen daar geen rekening mee kunnen houden. Lijkt me ook bijzonder. Ook hiervoor geldt dat het gebruik met mate moet, en indien het mogelijk is rijd je de snelweg af (natuurlijk) maar dat gaat nu eenmaal niet altijd. Ook dit heb ik aan den lijve ondervonden in een Fiat Stilo (waardeloze auto) waarbij al rijdende met 120 de motor en alle elektronica uitviel. Ik was blij dat ik de ruimte had om überhaupt op de vluchtstrook te geraken. Auto deed niks meer.

Ik denk dat de conclusie simpel is: fabrikanten moeten inderdaad verplicht worden om een volwaardig reservewiel te leveren  :J
Gelogd

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 932
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Re: Auto icm vouwwagen
« Reactie #54 Gepost op: april 22, 2020, 12:23:52 pm »

Ik rij al jaren zonder reservewiel in de auto.
Ik lease en als ik een lekke band krijg dan zet ik hem wel ergens aan de kant en bel ik op. De afgelopen 5 jaar slechts 2 keer voorgekomen. 1 keer was ik al thuis en de andere keer heb ik hem achter een tankstation neergezet. Binnen een uur was er iemand om er een prop in te schieten.
Gelogd

Rijksen

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 560
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive
Re: Auto icm vouwwagen
« Reactie #55 Gepost op: april 22, 2020, 02:53:31 pm »

Ik denk dat de conclusie simpel is: fabrikanten moeten inderdaad verplicht worden om een volwaardig reservewiel te leveren  :J

Klopt maar bij sommige auto's is het ook gewoon een optie die je aan kan vinken dus ook de berijder zelf heeft een verantwoordelijkheid.

Die spuitbussen zijn ook rommel, het kan je velg beschadigen en het vervangen of repareren van je band kost ook meer tijd.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.377
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Auto icm vouwwagen
« Reactie #56 Gepost op: april 22, 2020, 08:45:14 pm »

De reden daarvoor is minder gewicht, dan kregen ze met de oude normen ook lagere quotering voor CO2 uitstoot. Nu is dat niet meer, en zie je terug meer standaard. Behalve dan bij de hybrides waar de ruimte wordt gebruikt om batterijen te steken.
Gelogd

wpnd

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 13
  • Merk Vouwwagen: Jamet Arizona 2018
Re: Auto icm vouwwagen
« Reactie #57 Gepost op: april 22, 2020, 10:09:13 pm »

Beste lezers,

Enigszins een gekke tijd om je met vakantie en kamperen bezig te houden, maar ik heb een vraag over een mogelijke combinatie van vouwwagen met een (nieuwe) auto en ik hoop dat hier lezers zijn die ervaringen kunnen delen.

Wij hebben sinds 3 jaar een Trigano Odyssee. Icm met een Renault Scenic (2 liter 6 versnellingen) zijn we hier de afgelopen 3 jaar met volle tevredenheid mee naar Frankrijk gereden. Nu hebben we onze trouwe 4wieler gisteren van de hand gedaan en overweeg ik een Opel Astra sports tourer Innovation. Even los wat iedereen van het type auto vindt (smaken verschillen), zit mijn twijfel voornamelijk in de kleine motor. Betreft een 1 liter turbo met 3 cilinders. 77 kw = 105 pk. Opel dealer gesproken en deze zegt dat ik er ook een caravan achter kan hangen. Beste man had in deze geen commercieel belang (kopen de auto daar niet) dus geloof hem wel. Toch ben ik benieuwd of hier andere vouwwagen bezitters zijn die de vouwwagen met een gelijkwaardige motor trekken. Auto heeft een max trekgewicht van 1150 dus ook dat is prima. Dat ik zo nu en dan terug moet schakelen is prima. Wat ik  niet wil is met 50 km per uur een heuvel op moeten rijden omdat de auto het eigenlijk niet aan kan. Of nog erger stil komen te staan  :)

Hoor graag ervaringen van anderen. Vast dank voor evt reacties.

gr

Afgelopen zomer met deze combinatie door de Alpen gereden.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal