Vouwwagenclub.info
(Openbaar)De vouwwagen => Tips & Tricks => Topic gestart door: KenJo op mei 29, 2015, 01:32:08 am
-
Naar aanleiding van de discussie in een andere topic heb ik het een en ander samen gevoegd zodat we nu in een topic kunnen lezen en zien welke trucs er zijn er om een vouwwagen waterpas 'neer te zetten op de kampeerplaats.
Een waarschuwing vooraf: gebruik de uitdraaipoten niet om de wagen waterpas te zetten, als de fabrikant niet nadrukkelijk vermeld heeft in de handleiding dat de uitdraaipoten daar geschikt voor zijn!
Om het principe van het waterpas-stellen te kunnen begrijpen, moet je eerst de werking van de terugrij-automaat van een Vouwwagen goed begrijpen:
- Je trekt de rem aan, tot de eerste klik waarbij je weerstand voelt. De vouwwagen kan dan wel naar achteren rijden, maar niet meer naar voren. De terug-rij automaat is dus nu actief. Je kunt nu de vouwwagen wel steeds naar achteren drukken, maar niet naar voren. Dit geldt voor elk wiel apart.
- Je trekt de rem nog een klik verder. Nu is de remming volledig, dus zowel naar achteren, als naar voren.
Controleer het systeem thuis maar eens door in beide gevallen de vouwwagen naar voren en/of achteren te drukken. Dan zal je zien hoe de terugrij-automaat werkt.
Methode 1:
we maken hier geen gebruik van een terugrij-automaat.
https://youtu.be/EQx9_AsvWp8
Met dank aan de KCK.
Methode 2:
We maken hier wél gebruik van de terugrij-automaat.
https://youtu.be/KFz3DfZ0Fo4
Met dank aan onze eigen Bensi.
Voor methode 2 hebben we ook een getekende instructie:
(http://imagizer.imageshack.us/v2/320x240q90/540/Pu2AFS.jpg)
Methode 3:
Lijkt op methode 2 maar wijkt af doordat je de wagen niet in 1x waterpas probeert te trekken:
(http://imagizer.imageshack.us/v2/320x240q90/908/tvpolB.jpg)
Je kan de instructies uiteraard ook uitprinten en meenemen op vakantie. Wellicht is het makkelijk om beide methodes dubbelzijdig uit te printen en in een plastic-hoes te doen. Dan kan je zelf ervaren welke methode jou bevalt:
methode 2:http://imageshack.com/a/img540/883/Pu2AFS.jpg (http://imageshack.com/a/img540/883/Pu2AFS.jpg)
methode 3:http://imageshack.com/a/img908/6449/tvpolB.jpg (http://imageshack.com/a/img908/6449/tvpolB.jpg)
Methode 4:
De laatste methode maakt gebruik van een krik(je) zoals ze zo vaak standaard geleverd worden in een auto. Deze methode is door "poldertoerist" onder de aandacht gebracht omdat hij toch problemen had met de eerder genoemde methodes.
Plaats het krikje onder de as van de klapper en krik de wagen zover omhoog zodat hij waterpas staat. Draai daarna de steunpoten uit zodat de wagen stabiel staat! Dit MOET je doen om te voorkomen dat de krik bijvoorbeeld door regen onder de wagen weg glijdt.
Daarna kan je de krik weer naar beneden draaien en weghalen maar je kan hem ook laten staan.
Wees er wel zeker van waar je de krik plaatst! Een krikje heeft een héél klein draagvlak en valt dus vrij gemakkelijk om!
-
Hij is ondertussen aangepast. Uiteraard zijn aanvullingen en tips welkom!
-
Ziet er goed uit! Dank voor je werk :-)
-
Wat fijn, dankjewel!
-
Handig die Ben.
Bedankt voor de info.
-
Superhandig! :)
-
Overigens: bij eventueel vergeten van een waterpas doet een bekertje water wonderen. Tot net onder de rand vullen bij het waterpas zetten voor een grove indicatie. En ter controle tot precies op de rand volschenken.
Als de wagen precies horizontaal staat kun je zelfs een 'kop' op het water krijgen. Drie weken terug noodgedwongen toegepast en het werkt perfect.
Werkt niet met bier overigens.
-
Nieuwe vouwwagenfans hier... Kwam toevallig op dit topic! Wij hebben pas 3x gekampeerd, (trigano odyssee, waarschijnlijk uit 2008) maar wél steeds de uitdraaipoten gebruikt om waterpas te zetten... Hoe weet ik of dat gewoon mag of moet t echt met van die wiggen?
-
Nieuwe vouwwagenfans hier... Kwam toevallig op dit topic! Wij hebben pas 3x gekampeerd, (trigano odyssee, waarschijnlijk uit 2008) maar wél steeds de uitdraaipoten gebruikt om waterpas te zetten... Hoe weet ik of dat gewoon mag of moet t echt met van die wiggen?
Inderdaad! Die vraag heb ik mijzelf ook gesteld. Ook wij hebben in de afgelopen jaren al diverse keren de klapper waterpas gezet met de uitdraaipoten. Maar na de discussie (die geleid heeft tot deze topic) bedacht ik mij dat je schade beter kan voorkomen en dus heb ik wiggen gekocht.
-
Truukje van Bensi geprobeerd op een tussenstop naar hier Zuid-Frankrijk en dat was een faliekante mislukking. De boel was volledig geblokkeerd en kwam voor geen meter de wig op. Kan het kloppen dat de T&T uitvoering van de CC Flexi geen terugrij-automaat heeft? Ik heb namelijk ook geen klikken bij het aantrekken.
-
Volgens mij gaat een geremde aanhanger altijd samen met een terugrijd-automaat. Anders wordt het terugrijden zo lastig... Heb je de rem niet tè ver aangetrokken? Want dan werkt inderdaad de terugrijd-automaat ook niet meer.
-
Ik probeer de terugrij-automaat functie maar niet denk ik :N, en zal eens gaan kijken naar wiggen (heb nog wel afgezaagde 3-hoeken, zou dit kunnen??) Bedankt voor de tips heren, mijn uitdraai is inmiddels gelamineerd en zal ik in de disselbak leggen. I:
-
Ik probeer de terugrij-automaat functie maar niet denk ik :N, en zal eens gaan kijken naar wiggen (heb nog wel afgezaagde 3-hoeken, zou dit kunnen??) Bedankt voor de tips heren, mijn uitdraai is inmiddels gelamineerd en zal ik in de disselbak leggen. I:
Maar hoe ga je je vouwwagen dan òp die wiggen krijgen? Juist daarvoor is de truuk met de terugrijd-automaat bedoelt :)
-
Zal het nog ff weer doorlezen, misschien verkeerd begrepen, maar in filmpje 1, kun je het met 2 man ook doen, bovendien is ons klappertje niet zo zwaar, dus moet te doen zijn toch?? Wat vinden jullie van het plan van mijn afgezaagde balkjes te gebruiken als wig?
Heb ze overgehouden bij het in verstekzagen, misschien lukt het hier ook mee???
-
Volgens mij gaat een geremde aanhanger altijd samen met een terugrijd-automaat. Anders wordt het terugrijden zo lastig... Heb je de rem niet tè ver aangetrokken? Want dan werkt inderdaad de terugrijd-automaat ook niet meer.
Onze Camplet heeft er nog geen. Is af en toe een kwestie van even naar voren en weer verder. En heel soms een kwestie van even doorrammen helaas.
-
Wat vinden jullie van het plan van mijn afgezaagde balkjes te gebruiken als wig?
Ook dat lukt, maar het in verhouding zwaar ten opzichte van een kunststof wig.
Ik heb laatst een wig gekocht, alles bij elkaar net iets meer dan € 10,-. Dus daarvoor hoef je het niet te laten.
-
Maar hoe ga je je vouwwagen dan òp die wiggen krijgen? Juist daarvoor is de truuk met de terugrijd-automaat bedoelt :)
Volgens mij kan je niet alle vouwwagens zelf op de terugrijd-automaat zetten. Je moet het andere wiel dan blokkeren met 2 keggen.
(http://images.tapatalk-cdn.com/15/06/29/b50b3f8d30839258127af7d8a4b8fbf1.jpg)
Dit type is inklapbaar, dus mooi compact mee te nemen. Maar ik zou de voorkeur geven aan het kunststof type dat een beetje hol is. Daarmee sluit je het wiel beter op en schuift het niet zo snel weg.
-
Ik heb nog wel een set gele kunststof keggen liggen die ik niet gebruik maar die zijn 5,99 bij de Wit en Obelink dus verzenden is nog duurder ::)
(http://www.bits4caravans.co.uk/images/cache/Fiamma_level_chocks.580.jpg)
Chock leveller - Fiamma
-
Zal het nog ff weer doorlezen, misschien verkeerd begrepen, maar in filmpje 1, kun je het met 2 man ook doen, bovendien is ons klappertje niet zo zwaar, dus moet te doen zijn toch?? Wat vinden jullie van het plan van mijn afgezaagde balkjes te gebruiken als wig?
Heb ze overgehouden bij het in verstekzagen, misschien lukt het hier ook mee???
Hout wordt relatief glad met name als het nat is, het laatste dat je wilt is dat de wiggen van elkaar glijden maar het zou ook kunnen. Wiggen zijn zoals gezegd niet zo duur en lekker licht dus als besparingsprogramma zou ik iets anders zoeken.
-
Ik heb het 2 keer geprobeerd met een Wig maar eigenlijk moet je met een volgeladen wagen en in het gras gewoon met twee volwassenen zijn.
Vorige week een klein krikje gekocht en afgelopen weekend uitgeprobeerd. in de lengte waterpas gezet met het neuswiel en in de breedte met het krikje.
......en dat had ik veel eerder moeten doen!
-
Maar laat je hem dan op het krikje staan?
-
Curieus dat dat niet lukt. Ik heb onze wagen (met netto 450 kg toch niet een van de lichtere) sinds het filmpje van Bensi zonder uitzondering elke keer en onafhankelijk van de ondergrond probleemloos met één ruk de 'banaan' op getrokken.
-
Frankie,
Ik wil je niet teleurstellen maar als die van poldertoerist net zo beladen is als de mijne heb je het over 200kg meer. Die van ons weegt ruim 650kg....
-
Bij Roadmaster niet nodig je mag hem waterpas zetten op de poten. De uitdraai poten gebruik ik niets eens. Alleen die op de hoek zitten werkt prefect.
-
Maar laat je hem dan op het krikje staan?
jep, laat ik staan. maar natuurlijk draai ik de steunpoten wel uit. dus heel veel nut heeft het krikje dan niet meer.
Curieus dat dat niet lukt. Ik heb onze wagen (met netto 450 kg toch niet een van de lichtere) sinds het filmpje van Bensi zonder uitzondering elke keer en onafhankelijk van de ondergrond probleemloos met één ruk de 'banaan' op getrokken.
Ik heb de bagage bij me van mezelf en van 2 kinderen en vrijwel alles (ook boodschappen) staat in de vouwwagen. feit is dat ik het in mijn eentje (en op de waterpas kijken en aan de wagen trekken) gewoon niet (goed) voor elkaar krijg. Het krikje werkt voor mij dus uitstekend.
Ik vond het sowieso wel handig als ik een krik in de vouwwagen had liggen. Maar voor iedereen die problemen heeft met het eenvoudig waterpas krijgen van de wagen zou ik willen zeggen.. Probeer het eens!
-
Wij zetten de vouwwagen eerst waterpas dmv neuswiel en daarna checken we de zijkanten en zetten waterpas d.m.v. De voetsteunen zoals door de dealer verteld...
-
jep, laat ik staan. maar natuurlijk draai ik de steunpoten wel uit. dus heel veel nut heeft het krikje dan niet meer.
Nee oké! Goed dat je de steunpoten wel gebruikt want anders wordt het wel een héél erg wankel geheel.
Maar én op de waterpas kijken en de wagen waterpas trekken lukt mij ook niet hoor! Tis een handigheidje die echt wel werkt net als dat het gebruiken van een krik ook goed werkt :J
Ik heb de methode bij de "handleiding" op pagina 1 gezet. Dank voor de tip!
-
Gelijktijdig lukt mij ook niet. Maar dat is ook een kwestie van ervaring en wat vingertoppengevoel: bij welke stand van de waterpas moet ik de wagen hoe ver de wig op trekken. De truuk, mij ooit verteld door onze dealer, werkt voor mij altijd zonder echt veel krachtinspanning.
ik heb er (nog) geen filmpje van, maar (gewoon omdat het kon) laatst eens de wagen op twee wiggen gezet, elk wiel één. Met precies hetzelfde truukje.
In de auto heb ik wel een potkrik liggen maar die bewaar ik voor lekke banden en andere ellende :#
-
Maar én op de waterpas kijken en de wagen waterpas trekken lukt mij ook niet hoor!
Wij doen het altijd samen, 1 kijkt op de waterpas de ander draait het neuswiel of de poten op de goede hoogte.
-
Frankie,
Ik wil je niet teleurstellen maar als die van poldertoerist net zo beladen is als de mijne heb je het over 200kg meer. Die van ons weegt ruim 650kg....
Daarom gaf ik ook aan dat de Livingstone 450 kg NETTO weegt. Daar komt de belading dus bovenop.
Wat natuurlijk ook een (ik denk grote) rol speelt is het 'stijgingspercentage' van de wig. De 'gele bananen' hebben een relatief klein stijgingspercentage.
-
Daarom gaf ik ook aan dat de Livingstone 450 kg NETTO weegt. Daar komt de belading dus bovenop.
Wat natuurlijk ook een (ik denk grote) rol speelt is het 'stijgingspercentage' van de wig. De 'gele bananen' hebben een relatief klein stijgingspercentage.
Ik had 1 woord, 2 lettergrepen en 5 letters gemist...
-
Ik heb met mijn Jamet de methode van de blokkering via de terugrij automaat geprobeerd maar bij de eerste klik blokkeert hij alles. Dus met z'n allen maar duwen en snel op de handrem trekken is het waterpas zetten gelukt. Het klein beetje verschil regel ik nog wel met de steunen.
-
Ik kampeer toch al zo'n 15 jaar met de vouwwagen, en heb nog nooit wiggen gebruikt om horizontaal te stellen. Altijd enkel met het neuswiel en de stelpoten. Het heeft me nog nooit problemen opgeleverd. Zijn de poten van jamets dan gemiddeld steviger ofzo? Ik heb ook regelmatig behoorlijke hoogte verschillen moeten overwinnen
-
Dus met z'n allen maar duwen en snel op de handrem trekken is het waterpas zetten gelukt.
Dit is mij ook overkomen, totdat ik het filmpje van Ben nog eens goed bekeken en me realiseerde dat ik de wig aan de verkeerde kant gelegd had en de wagen de verkeerde kant op trok. :+
Het kan altijd zijn dat het bij jou niet zo is, maar in principe moet dit toch echt gewoon goed gaan.
-
Ik kampeer toch al zo'n 15 jaar met de vouwwagen, en heb nog nooit wiggen gebruikt om horizontaal te stellen. Altijd enkel met het neuswiel en de stelpoten. Het heeft me nog nooit problemen opgeleverd. Zijn de poten van jamets dan gemiddeld steviger ofzo? Ik heb ook regelmatig behoorlijke hoogte verschillen moeten overwinnen
Je hebt van Alko in feite steunpoten en stelpoten. De ene is voor de stabiliteit en kan slecht overweg met de kracht als je de wagen er mee opkrikt. De andere is daar juist voor bedoeld. Onder heel veel wagens zit de eerste variant. Dat heel veel mensen die gebruiken om de wagen mee op te krikken en dat dit heel vaak gewoon goed gaat wil niet zeggen dat ze er voor bedoeld zijn.
-
Dat heel veel mensen die gebruiken om de wagen mee op te krikken en dat dit heel vaak gewoon goed gaat wil niet zeggen dat ze er voor bedoeld zijn.
Dat geldt overigens niet alleen voor de poten. Afhankelijk van de uitvoering van het frame en de bak die erop gemonteerd is, kan 'opkrikken' van de wagen met steunpoten gebruikt als stelpoten, een vervorming van het frame veroorzaken die spanning veroorzaakt tussen het frame en de erop gemonteerde bak (omdat je de kans loopt het frame te 'torderen'). Toegegeven, dit speelt sterker bij onze kamperende buren met van die zware witte ijskasten op wielen, maar bij een strak op het frame gemonteerde bak van een zware vouwwagen op een relatief licht frame zou het verschijnsel ook wel eens kunnen meespelen.
-
Het kan altijd zijn dat het bij jou niet zo is, maar in principe moet dit toch echt gewoon goed gaan.
Afgelopen weekend, tijdens 'ons' najaarsweekend, kwam hetzelfde probleem ter sprake: het lukte gewoon echt niet wat men er ook aan deed. Toen heb ik het nog een keer voorgedaan, met stomverbaasde gezichten als gevolg. We hebben niet gekeken wat de anderen dan anders deden (de wagens waren al weer aangekoppeld).
-
Ik heb afgelopen vakantie de 'Bensi-methode' telkens toegepast en dat werkte voor ons uitstekend. Ik heb nog een klein potkrikje ergens in de vouwwagen liggen voor het geval dat. Maar ik heb 'm niet nodig gehad. Het is inderdaad wel wat zwaarder in hobbelig gras en met volle bepakking, maar met zijn 2-en prima te doen.
-
Wat ik bij onzee caravan (1300kg) wel eens deed: de lage kant opkrikken tot de caravan aan die kant iets hoger dan waterpas stond. Daarna de wig onder het opgekrikte wiel inschuiven en de caravan weer laten zakken. De schokbreker zakte dan nog iets in, maar de caravan stond nagenoeg waterpas.
-
Ik heb methode 2 zelfs al een paar keer bij een caravan gedaan bij mensen die stonden te stuntelen om de caravan op een wig te zetten met één wiel. En dus zelfs met mijn slechte rug is een redelijk grote caravan makkelijk op die manier op een wig te zetten. Een caravan van pak 'm beet 1200 kg krijg ik in m'n eentje niet vooruit getrokken maar het "omtrekken" aan de dissel is een eitje.
-
wij hebben vorig jaar ons uitdraaipoot kapot gedraaid omdat we niet wisten dat je de vouwwagen niet op mocht krikken met alleen de uitdraaipoot.. lekker slim.. not.. Er zit nu een nieuwe onder en we hebben een klein krukje in de wagen gelegd. toch ga ik die methode van Bens eens proberen. Echter staat dan niet je wig erg scheef hierna?? staat wel je volledige wiel dan op de wig zeg maar?
-
Hoewel men bij ons gezegd had dat met onze wagen het mogelijk is ze zo op te krikken, heb ik omwille van de verhalen die ik hier gelezen heb voor de zekerheid niet gedaan en dus de methode van bensi uitgevoerd. Die werkte zeer goed. De eerste keer vond ik dat het wiel te veel half op de leveler terecht kwam, maar dan doe je het gewoon opnieuw en zet je de leveler een beetje anders. Na een keer of twee weet je voortaan hoe je best je leveler zet en is er geen probleem. Werkt prima!
-
zet je de wig dan iets schuiner eronder?? zodat hij uiteindelijk na het waterpas trekken recht en er helemaal op staat?
-
Waterpas zetten altijd met het neuswiel en wiggen onder de banden.
NOOIT met de uitdraaisteunen. Die zijn daar niet voor gemaakt.
-
Waterpas zetten altijd met het neuswiel en wiggen onder de banden.
NOOIT met de uitdraaisteunen. Die zijn daar niet voor gemaakt.
niet helemaal waar, er bestaan wel degelijk wagens waar dat bij kan. En er zijn ook andere methodes dan alleen de wiggen.
-
niet helemaal waar, er bestaan wel degelijk wagens waar dat bij kan. En er zijn ook andere methodes dan alleen de wiggen.
Onderandere Roadmaster
Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
-
Ik heb methode 2 zelfs al een paar keer bij een caravan gedaan bij mensen die stonden te stuntelen om de caravan op een wig te zetten met één wiel. En dus zelfs met mijn slechte rug is een redelijk grote caravan makkelijk op die manier op een wig te zetten. Een caravan van pak 'm beet 1200 kg krijg ik in m'n eentje niet vooruit getrokken maar het "omtrekken" aan de dissel is een eitje.
In de koude maanden verruil ik tegenwoordig de klapkar voor euh, zo'n groot ding wat je achter je auto aansleurt zeg maar. En gebruik ik deze methode ook moeiteloos. Toen ik afgelopen zondag op de camping arriveerde en eerst de auto afkoppelde voordat ik de boel rechtzette was de ontzetting bij de buren groot. Geen mover, geen hulp en niet eerst de boel rechtzetten? Gaat dit wel goed komen 'jongen'???
Heerlijk, die verbaasde koppen toen ik met deze 'truuk' moeiteloos de caravan de wig op duwde net zo ver tot hij perfect recht stond. :K :K
-
wij hebben vorig jaar ons uitdraaipoot kapot gedraaid omdat we niet wisten dat je de vouwwagen niet op mocht krikken met alleen de uitdraaipoot.. lekker slim.. not.. Er zit nu een nieuwe onder en we hebben een klein krukje in de wagen gelegd. toch ga ik die methode van Bens eens proberen. Echter staat dan niet je wig erg scheef hierna?? staat wel je volledige wiel dan op de wig zeg maar?
Hoe bedoel je "erg scheef"? Je zet de wagen iets schuin (dissel richting de te hoge kant) zodat je na het 'opduwen' weer recht staat, de wig leg je van te voren in de goede richting. Dus vòòr je begint staan vouwwagen en wig in een kleine hoek tov elkaar. Na het 'opduwen' staat de wagen keurig recht en met het betreffende wiel in z'n geheel op de wig. Dit vergt enige oefening/inzicht/ervaring: hoe schuin leg je de boel neer om recht uit te komen.
-
Handige topic! Wie weet waar ik die dissel waterpas kan vinden, die is ook erg handig. Op de HK zijn er weinig plekken om hem goed waterpas te zetten als hij helemaal ingeklapt is. Heb nu een 30cm waterpas bij, maar is wel wat groter om mee te nemen.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
-
Handige topic! Wie weet waar ik die dissel waterpas kan vinden, die is ook erg handig. Op de HK zijn er weinig plekken om hem goed waterpas te zetten als hij helemaal ingeklapt is. Heb nu een 30cm waterpas bij, maar is wel wat groter om mee te nemen.
https://www.dewitschijndel.nl/carasafe-magnetische-waterpas/?gclid=CjwKEAjw5_vHBRCBtt2NqqCDjiESJABD5rCJ0A0TLBLZ7zIUAKjy92xiRc3ApDM1sidYtKTi2llFmBoCLX3w_wcB
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
-
Handig, dank Fam Knijff!
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
-
ging mij erom of de wig idd iets schuin onder het wiel gezet moet worden zodat hij bij het omhoog duwen dan recht op de wig staat. op het filmpje lijkt het alsof de wig recht achter het wiel wordt gezet en dan na het omhoog trekken/duwen de wig iets schuin onder het wiel staat.. dus kans dat niet je hele wiel ondersteunt wordt?
-
Dat klopt Linda. Met deze methode is het altijd gokken hoever de wig scheef gezet moet worden. Ook moet je tegelijk aan de dissel trekken en op de waterpas kijken. Prima als je met z'n tweeën bent. Om alleen te doen is wat lastiger.
-
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170427/d782bd4fc22de8ad655a078aa921751b.png)Ik heb deze op de dissel gemonteerd. Opgelet (!): niet vastschroeven want dan kun je niet kalibreren. Rups kit op de onderzijde smeren en waterpas plaatsen. Dan met een langere waterpas kalibreren en licht aandrukken. 24 uur laten drogen en de waterpas zit vast en geeft de juiste stand aan.
-
Ik zie het verschil niet tussen lijmen en schroeven
-
Of dubbelzijdig tape?
Verstuurd vanaf mijn ONE E1003 met Tapatalk
-
Ik zie het verschil niet tussen lijmen en schroeven
Bij lijmen kun je tijdens het lijmen/drogen van de lijm de boel nog bijstellen (mbv een andere waterpas controleren of alles juist staat). Bij schroeven werkt dat lastiger, de kans bestaat dat je bij het vastdraaien de waterpas net iets beweegt en daarmee schever zet dan de bedoeling.
-
Bovenzijde waterpas gelijk houden met de dissel
Kleiner schroefje gebruikendan het gat van de waterpas zodat je tijdens vastdraaien nog kunt verschuiven
-
Volgens mij heeft onze Trigano Odyssee van 2015 geen terugrij automaat. Bij de eerste eerste klik kan ik de wagen nog steeds naar voren trekken, uiteraard wel met weerstand.
Tot nu heb ik nog maar 2 keer de wiggen gebruikt door samen met mijn vrouw wat aan de wagen te sjorren is te doen.
De andere keren stond de wagen redelijk horizontaal, scheelde dan 1-2 millimeter in het waterpas wat ik wel durf te compenseren met de steunpunten.
Ik zal nooit mijn steun poten gebruiken om echt hoogte te overwinnen.
Sent from my XT1092 using Tapatalk
-
Volgens mij heeft onze Trigano Odyssee van 2015 geen terugrij automaat. Bij de eerste eerste klik kan ik de wagen nog steeds naar voren trekken, uiteraard wel met weerstand.
Is de wagen geremd? Dan zul je ook een terugrijdautomaat hebben? Of heb je alleen een losse handrem voor het parkeren?
-
Hoe zie ik het verschil tussen.geremd en een handrem?
Sent from my XT1092 using Tapatalk
-
Je noemt 2 verschillende dingen. Een plaatje is dan soms makkelijker :)
Geremd, ofwel met een oplooprem, is te herkennen aan de 'harmonika'-afdichting. Dit deel kan een stukje in elkaar schuiven.
Door met de auto te remmen, druk de klapper zelf dit deel in elkaar en activeert daarmee z'n eigen rem.
Op dit plaatje is de handrem dat ding met 't rode handvat.
-
Is de wagen geremd? Dan zul je ook een terugrijdautomaat hebben? Of heb je alleen een losse handrem voor het parkeren?
Een losse handrem zonder oploopmechaniek bestaat bij mijn weten niet. Een oploopmechaniek zonder terugrijautomaat is zeker niet zeldzaam. Wel is het zo dat trommelremmen niet in beide richtingen even hard remmen. Oplopend remmen ze doorgaans harder dan achteruit rijdend. Consequentie van de bouw van het remmechaniek in de trommel.
-
Dan heb ik wel een geremde wagen.
Zal het nog eens proberen met de terugrijdautomaat.
Sent from my XT1092 using Tapatalk
-
Afgelopen vakantie waren we lui en hebben de wagen alleen in de lengte (met het neuswiel) waterpas gezet. In de breedte scheelde het wel wat, maar dat hebben we gecompenseerd met de bedden zelf (door de poten korter/langer te maken). Was ook vooral vanwege de harde wind dat ik liever snel wilde staan dan exact waterpas.
-
Ik zie het verschil niet tussen lijmen en schroeven
Leg zo'n waterpasje maar eens op een vlakke plaat met een lange waterpas ernaast. Dan zie je dat de kleine flink afwijkt. Met schroeven kun je die afwijking niet corrigeren. Als je hem in een kitlaag drukt wel
-
Heb hem vlak op de dissel gekit
-
Vanmiddag even geprobeerd met onze Zambezi RC. Handrem 1 klik aantrekken, daarna de wagen aan de dissel op de wig proberen te trekken maar na de volgende klik staat de boel volledig vast. Ik kom dus niet verder dan een centimeter of twee a drie op de wig.
Daarna zonder handrem geprobeerd maar dan met een contrawig bij het andere wiel. Dit werkte perfect.
Iemand ook dergelijke ervaringen?
-
Vanmiddag even geprobeerd met onze Zambezi RC. Handrem 1 klik aantrekken, daarna de wagen aan de dissel op de wig proberen te trekken maar na de volgende klik staat de boel volledig vast. Ik kom dus niet verder dan een centimeter of twee a drie op de wig.
Daarna zonder handrem geprobeerd maar dan met een contrawig bij het andere wiel. Dit werkte perfect.
Iemand ook dergelijke ervaringen?
De kans is vrij groot dat je geen terugloopautomaat hebt. Zat oploopremmen zijn niet per definitie voorzien van een automaat of überhaupt een achteruitrijblokkering.
-
De Zambezi heeft wel degelijk een terugrijautomaat. Het is gewoon een standaard Alko chassis met en Alko as.
Bij onze Zambezi was dat precies hetzelfde en bij onze Kip nu ook. Als je geen terugrijautomaat zou hebben zou je ook niet achteruit kunnen rijden met de aanhanger zonder de oploopinrichting te blokkeren.
Ik denk niet dat er in de afgelopen 15 jaar nog vouwwagens nieuw zijn geleverd zonder achteruitrijautomaat.
-
De Zambezi heeft wel degelijk een terugrijautomaat. Het is gewoon een standaard Alko chassis met en Alko as.
Bij onze Zambezi was dat precies hetzelfde en bij onze Kip nu ook. Als je geen terugrijautomaat zou hebben zou je ook niet achteruit kunnen rijden met de aanhanger zonder de oploopinrichting te blokkeren.
Ik denk niet dat er in de afgelopen 15 jaar nog vouwwagens nieuw zijn geleverd zonder achteruitrijautomaat.
Jawel hoor, dat achteruitrijden gaat doorgaans prima, de auto drukt hem achteruit doorgaans gewoon door de remmen. Onze vouwwagen, aanhanger en geleende caravan hebben geen van alle en terugloopautomaat. Alleen zwaar beladen (bv puin) achteruit de garage in lukt niet zonder wat geweld vanwege omhoog en tegen een drempeltje op in een bocht. Terugloopautomaten worden inderdaad wel steeds meer gemeengoed.
-
Zelfs de vouwwagen van mijn ouders uit 1988 had een terugrijautomaat. De oploopinrichting druk je helemaal in en als je dan iets doordrukt laat de rem los. Dat is de werking van de terugrijautomaat van ALKO en ook van de BPW as die onder onze Gerjak zat.
Jamet heeft heel lang nog assen zonder automaat gebruikt, dan moest je een palletje tussen de oploopinrichting zetten om te voorkomen dat de rem er op ging.
-
Projecten aan onze Trigano Alpha
https://r.tapatalk.com/shareLink?share_fid=83140&share_tid=17336&url=http%3A%2F%2Fwww%2Evouwwagenclub%2Einfo%2Fforum%2Findex%2Ephp%3Ftopic%3D17336&share_type=t. Deze manier gebruik ik nu. Makkelijk, effectief en beter voor je rug
-
Korte uitleg hoe de oplooprem werkt en dat bij alko de achteruitrijautomaat er al heel lang standaard in zit.
http://www.al-ko.co.uk/edit/files/handbooks/overrun-braking-system-handbook.pdf
-
De oploopinrichting druk je helemaal in en als je dan iets doordrukt laat de rem los.
Het is een beetje offtopic, maar voor wie het interessant vindt. Het is niet zo dat door het doordrukken van de oploopinrichting de rem weer gelost wordt. Dan zou de rem ook lossen tijdens een normale remmanoeuvre of noodstop. Terugrijautomaten kunnen alleen op trommelremmen worden gebruikt. Op aanhangers worden bij oploopremmen altijd trommelremmen gebruikt, nooit schijfremmen. Trommelremmen hebben een enorm voordeel en dat is dat ze door hun constructie zelfbekrachtigend zijn. Normaal gesproken draait de trommel voorwaarts. Als er geremd wordt, is één van de remschoenen oplopend. Dit is te vergelijken door een voet op de grond te zetten als je zit en deze voet eerst van je af te duwen over de grond (oplopend) en daarna naar je toe te trekken over de grond (slepend). Zelfde voet, zelfde zool, zelfde oppervlak. Toch gaat van je af lastiger, omdat je bij het wegduwen de zool harder tegen de grond duwt. Schuiven wordt dus lastiger, dus wat doe je? Harder duwen. Waardoor de druk op de grond weer toeneemt en het schuiven lastiger wordt. Een trommelrem doet dat ook en heeft dus ook veel minder rembekrachtiging nodig. Ideaal dus voor mechanische oploopsystemen zonder extra bekrachtiger. De hele aanhanger kent het principe van slepen en duwen ook trouwens. Achteruit rijdend worden de geremde wielen van de aanhanger niet meer gesleept, maar geduwd. Drukt de aanhanger in de rem, moet de auto harder duwen, waardoor de rem er sterker op wordt gezet. Daarom is de terugrijautomaat uitgevonden. Het zelfbekrachtigen van de rem werkt goed als de trommel in voorwaartse richting draait en de belangrijkste remschoen oplopend in de trommel is. Achteruit draaiend begint die remschoen te slepen en is daarmee al minder krachtig. Een auto duwt er meestal wel doorheen als het geen al te zware bak is. Bij een terugloopautomaat wordt dat effect nog verder versterkt doordat de terugdraaiende remtrommel de schoenen makkelijk los kan duwen. De remschoen 'herkent' dus niet of de dissel ingedrukt wordt door oplopen tegen de auto doordat die remt of oplopen omdat die achteruit rijdt, de remschoen "herkent' de draairichting van de trommel en wordt daardoor ofwel zelfbekrachtigd, ofwel gelost. Daarom voel je hem inderdaad even oplopen tijdens achteruit rijden en dan losgedrukt worden. Die methode van Benji maakt hier dus gebruik van. Als je een aanhanger aan de dissel opzij draait, draait hij om een denkbeeldige vertikale as door het midden van de aanhanger. Eén wiel loopt naar voren en wordt geremd door de aangetrokken handrem, het andere wiel loopt achteruit en drukt daarbij de remschoenen los van de trommel en kan vrij draaien.
De pal of vork werkt als handmatige terugrij inrichting ook, alleen heeft die een wettelijk probleem. De blokkering (automatisch of handmatig) moet namelijk altijd automatisch opgeheven worden als je weer naar voren rijdt. Palletjes en vorken lossen zelf als je naar voren rijdt. Niet handig als je een paar keer moet steken. Die dingen werden vervolgens vastgezet met tape of tiewraps en vervolgens vergeten met als gevolg dat de aanhanger helemaal niet meer geremd was.
-
Korte uitleg hoe de oplooprem werkt en dat bij alko de achteruitrijautomaat er al heel lang standaard in zit.
http://www.al-ko.co.uk/edit/files/handbooks/overrun-braking-system-handbook.pdf
Hier wordt inderdaad benoemd dat de parkeerrem pas na 25 cm achteruit rijden zijn maximale remkracht bereikt. Echter heb ik het idee dat dat bij ons al na 5 cm is. Dan ben ik nog lang niet op de wig..
-
Duw je de wagen recht achteruit de wig op of draai je hem er op door aan de dissel te trekken? Bij dat laatste kan natuurlijk het andere wiel naar voren draaien en dan trekt hij hem snel vol de rem in.
-
Ik gebruik altijd een potkrik waar de zijde omhoog moet, kost 8 euro bij de action. Dan die leveller eronder en klaar.
-
Duw je de wagen recht achteruit de wig op of draai je hem er op door aan de dissel te trekken? Bij dat laatste kan natuurlijk het andere wiel naar voren draaien en dan trekt hij hem snel vol de rem in.
Ik draai hem er op. Wat je eigenlijk bedoeld te zeggen is dat ik dan het andere wiel voorwaards moet blokkeren met een blokje?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
-
Ik draai hem er op. Wat je eigenlijk bedoeld te zeggen is dat ik dan het andere wiel voorwaards moet blokkeren met een blokje?
Dat zou niet moeten hoeven. Op de rem is (naar voren) op de rem. De truc is juist, dat als je de wagen op de rem zet, het ene wiel niet naar voren rijdt maar het andere wiel wel (een stuk) naar achteren, waarna bij loslaten dat andere wiel alsnog niet meer naar voren kan. Zie het fil mpje van forumlid Bensi:
https://www.youtube.com/watch?v=KFz3DfZ0Fo4
-
Vorige week mijn waterpassysteem in Luxemburg gebruikt. Plek liep naar 2 kanten scheef weg. Met de rode keg zet je de wagen aan één kant hoger, met de opdraaileveler draai je het andere wiel simpel tot waterpas. Geen geduw en getrek en in één keer goed. Wel zo fijn als je net 5 uur aan het rijden bent geweest.
Voor de geïnteresseerden nogmaals de details:
Na het afkoppelen stond de wagenbak binnen 2 min waterpas. Zonder rugklachten :)3]
Paar foto's van de aanpak:(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170502/3816be446b8e55987ae11e26fba42f47.jpg)Stand waterpas bij begin. (https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170502/0e97cc4d1e02a9a98e064c51b04ab6ad.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170502/89ea0b2e281fdc0c1479483347e6f76a.jpg)Leveler aan scharnierzijde voor het wiel geplaatst. Opduwen gaat makkelijk. Maatvoering is nog niet goed. Blauwe klos past niet. Lijkt me eigenlijk ook overbodig. Ik haal hem eraf en doe het zonder. (https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170502/daba87aae028d9ce9f14a72658b506d1.jpg)Opdraai leveler aan de andere zijde geplaatst. (https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170502/63c73eada96c9908f839f09db856e2c8.jpg)Leveler omhoog gedraaid. (https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170502/eae9123a400c6c976312f43e54130b86.jpg)En hij staat waterpas en de scharnierzijde staat 4 cm hoger. Wagendeksel kan nu altijd goed open en waterpas worden gesteld.
De rode keg ligt in de disselbak en de alu opdraaileveler heb ik voor aan de disselbak op beugels hangen. Geborgd en wel past het precies.
-
Heeft iemand wel eens een ronde wielkeg gebruikt om hem waterpas te zetten?
-
Yep. Werkt goed.
Makkelijker dan zo’n keg, het is net of je de wagen niet omhoog hoeft te duwen.
mar-ine
-
Waarom de wagen aan één kant op de rode keg zetten, en dan de andere kant met de opdraaikeg? Ik gebruik al jaren een opdraaikeg aan een kant, en dat is voldoende om de wagen waterpas te krijgen. 2 kanten omhoog lijkt mij werk voor niets.
-
Dat heeft te maken met zijn vaste deksel. Als die keg eronder ligt is hij zeker dat het deksel waterpas kan komen te liggen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
-
Ik heb het nooit nodig gehad, altijd mooie vlakke plekken, maar heb de methodes toch uitgeprint en de filmpjes op mijn telefoon gezet voor het geval het een keer nodig is. De levelers liggen altijd keurig in de disselbak voor het geval dat.
-
Ik heb kort geleden bovenop een schaarkrik uit een auto een stuk strip gelast. Zodat deze vlak is. En een M12 bout gelast op de plek voor de slinger. Op deze manier kan ik de slinger van de vw gebruiken. Deze zet ik onder de as en draai hem dan zo waterpas. Kosten €0,00 en resultaat 100%.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
-
Yep. Werkt goed.
Makkelijker dan zo’n keg, het is net of je de wagen niet omhoog hoeft te duwen.
mar-ine
Nou dan ga ik die bestellen en maar eens proberen dit jaar
-
In de meivakantie aan het tobben geweest om de VW dmv het omtrekken waterpas te zetten op keggen. Toekijkende kampeerders, discussie met de vrouw, pijn in m'n rug van het gesjor, etc.
Nu stond de potkrik methode mij ook wel aan, dus krikje aangeschaft.
Nu 3x waterpas gezet m.b.v. de krik, echt geweldig makkelijk, binnen no time staat hij waterpas.
Aanrader dus!
-
Ik zit de gebruiksaanwijzing van mijn jamet arizona nog eens te lezen..maar daar staat letterlijk de wagen waterpas stellen dmv neuswiel en uitdraaipoten...hij moet wel blijven rusten op de wielen maar heb gemerkt dat hij best een stukje omhoog kan als het erg oneffen is
-
Een Jamet mag je zeker weten niet met de uitdraaisteunen waterpas zetten. Je hebt kans op een krom trekkend chassis.
Waterpas zetten doe je dmv je neuswiel of een levelblok/leveler onder je wiel.
https://www.obelink.nl/flat-jack-leveller.html?gclid=CjwKCAjw4ZTqBRBZEiwAHHxpflpL9vPLUxPg12fK17_GXimBk2QHK2VZHUgMwkUfsK4vf2l4dn5THRoCUr4QAvD_BwE
https://www.obelink.nl/milenco-aluminium-leveller.html?gclid=CjwKCAjw4ZTqBRBZEiwAHHxpflyvMda8pca5xNyHWrVcBVAYNdTQF_OVNdUEz4CIIbc2M61l6zI8XxoCkdIQAvD_BwE
https://www.obelink.nl/milenco-wedge-leveller-set.html?gclid=CjwKCAjw4ZTqBRBZEiwAHHxpfkB9qOzxvtBCvOSZ2JM9Zei9SRnkBnon289DSkWaVxSyFU86jho3tBoCywkQAvD_BwE
-
Er staat letterlijk in de instructie van mijn jamet arizona " hoekkrikken uitdraaien om wagen horizontaal te zetten daarbij de as licht optillen , niet de wielen
Ik weet fff niet hoe ik er een foto van kan maken en toevoegen, ik vind het wel verwarrend dat het in de instructie staat.
Of bedoelen jullie als het zo oneffen is dat het bijv een hoogte verschil van 10 cm is.
Hij staat bij mij altijd nog op de wielen
-
Zolang hij op z'n wielen blijft staan kun je dat prima met de uitdraaipoten doen en het neuswiel.
-
Je zet de vouwwagen eerst waterpas, daarna draai je pas de uitdraaisteunen uit.. met uitzondering van de vouwwagens waarbij je dat met de stabilisatiepoten doet. Maar bij mijn weten hebben de Jamets dat niet.
https://www.mijntenttrailer.nl/nieuws/vouwwagen-waterpas-zetten/
-
Dat is normaal ook de methode, net zoals bij caravans. Poten zijn voor stabilisatie, niet voor waterpas zetten. Er zijn een paar uitzonderingen, zoals Holtkamper (iig voor de Kyte en Aero) waarbij de fabrikant expliciet aangeeft dat de poten gebruikt mogen worden voor waterpas zetten. Desnoods met een wiel van de grond. Gezien een vouwwagen niet extreem licht is, vind ik dit wel verrekte handig. Scheelt tijd, maar vooral ook zwaar werk.
-
Mijn ervaring is dat je veel energie kunt stoppen in het perfect waterpas zetten (wat lekkerder slaapt :-) ) maar dat je op een hellende staanplek dan toch altijd weer een andere probleem krijgt. Bij mijn vouwwagen kom je dan bijvoorbeeld tentdoek te kort aan de aflopende zijde en dan staan de elastieken erg strak bij het slaan van de haringen.
-
Probeer ook altijd het plattere plaatsje te kiezen in plaats van dat met een helling. echter de stokken van de vouwwagen zelf kunnen wij op 5 verschillende hoogten zetten. Aan de kant dat het afloopt zetten we dat dan wat lager en aan de kant dat het oploopt wat hoger in tot op heden hebben we zo altijd het issue van Maarten kunnen verhelpen.
-
Ik zie hier eenieder (weliswaar verjaard) praten over wiggen, levellers etc.
Wij gaan dit jaar voor de eerste keer met de vouwwagen, maar werkelijk alle vrienden om ons heen werken gewoon met houten plankjes / balkjes om de boel in de breedte waterpas te zetten en die claimen dat, dat overal prima te doen is.
Wat is jullie ongezouten mening hierover?
-
Ik doe dit al jaren met een leveler. Leveler onder het wiel, en je draait zonder moeite de wagen omhoog totdat deze waterpas staat. Geen gezeur met plankjes of getrek en gesjor aan de wagen.
-
Ik zie hier eenieder (weliswaar verjaard) praten over wiggen, levellers etc.
Wij gaan dit jaar voor de eerste keer met de vouwwagen, maar werkelijk alle vrienden om ons heen werken gewoon met houten plankjes / balkjes om de boel in de breedte waterpas te zetten en die claimen dat, dat overal prima te doen is.
Wat is jullie ongezouten mening hierover?
Al 2 vouwwagens en ongeveer 6 jaar en een week of 30 gekampeerd met de vouwwagen en ik heb het altijd met plankjes gedaan. Ongeveer waterpas is ook waterpas bij mij. Op een paar minuten staat hij prima. Gewoon met de uitdraaisteunen.
Alleen op echt scheve plekken heb ik ooit zitten sukkelen en een wig onder het wiel moeten leggen, verder altijd gewoon een paar plankjes onder de poten, en nooit problemen mee gehad (1 jaar cabanon mercury, 5 jaar Trigano Odyssee).
Vanaf dit jaar zullen we een combi camp hebben met hard deksel. Benieuwd of het daarmee ook nog zo makkelijk gaat, ivm de scharnieren.
Verstuurd vanaf mijn motorola one hyper met Tapatalk
-
Een ongezouten mening .... die heb ik niet, maar heb wel wat ervaring.
Wij kamperen nu inmiddels bijna 40 jaar met een vouwwagen. Begonnen met een Camplet, daarna een Conway Mirage, een CCV en een CCCX, 3 totaal verschillende modellen. In de eerste jaren zette ik de wagens steeds (bijna dwangmatig) strak waterpas en zeker 35 jaar hebben wij dat alleen alles met plankjes gedaan, maar eigenlijk altijd de wielen gewoon op de grond. De plankjes gebruik je eigenlijk alleen maar om onder de poten van het bed of uitdraaisteunen te leggen om te voorkomen dat deze de grond in zakken.
Maar bij een wagen met een hard deksel is het 'waterpas' zetten een hele andere uitdaging dan bij wagens zonder, de deksel moet namelijk volledig uit kunnen klappen. Daarom kun je eigenlijk alleen het wiel aan de scharnierkant omhoog zetten, anders gaat het uitklappen in de meeste gevallen niet goed. Bij aanschaf van onze CCV hebben we wiggen van de dealer meegekregen, maar dat was niet zo mijn ding. Wij hebben nu 2 flat-jacks in de CCCX liggen, waarvan we er eentje 1 keer echt nodig hadden, voor de rest ben ik een stuk makkelijker geworden, net zoals mijn voorganger, bijna waterpas is ook waterpas; dat maakt je kampeerleven een stuk eenvoudiger.
Je zou 1 leveller of 1 flat-jack aan kunnen schaffen om de wagenbak waterpas te zetten, zoals Herman aangeeft 'geen geduw, gesjor en getrek'. Met een flat-jack wel een stukje vooruit denken als je de wagen op zijn plek zet. Deze moet tenslotte onder het wiel liggen.
-
Wij zetten eigenlijk nooit echt waterpas... Neus tegen de helling op, met het neuswiel zo goed mogelijk horizontaal zetten en daar doen we het verder mee. We reizen rond, geen zin om iedere keer veel moeite daar voor te moeten doen. Staan eigenlijk altijd wel ok.
-
Veel hangt ook af van waar je gaat camperen. In de bergen en ook wat de hogere gelegen campings, niet alleen de grote mastodont campings in de vallei, dan ben je best ook op meer voorzien dan de plankjes en zo meer. Dan gebruiken wij ook wel een leveller en bijna elk jaar al moeten gebruiken op dergelijke campings.
De wagen zelf zet ik ook niet altijd 100% waterpas, eerder ongeveer. Wij slapen bij onze wagen ook niet op de wagen zelf, De bedden bekijk ik met iets meer detail, maar ook nooit 100% waterpas, maar redelijk goed gelukt waterpas. Ga er zeker geen half uur gaan in steken om hem waterpas te gaan krijgen. Met een leveler gaat dat ook redelijk vlot. Eventueel kan je op een elektrische schroefmachine de kop voor het opdraaien zetten en dan gaat het nog vlotter. Neemt wel wat ruimte in.
Buiten de bergen heb ik zelden nog deze leveler dienen te gebruiken.
-
Het enige waarom wij waterpas zetten is om te zorgen dat we niet ons bed uit rollen.
We zetten hem eerst in de lengte goed met het neuswiel en daarna in de breedte. Dit hebben we op verschillende manieren geprobeerd ( wig, maar ook een schaarkrik onder de as.) Maar meestal lukt het prima met alleen de poten.
-
Ik zeg potkrik onder de as.
Oftewel eerst in de lengterichting waterpas met het neuswiel, zo gebeurd. Dan potkrik onder de as aan de zijde die omhoog moet. Minuutje werk.
Poten uitdraaien ter stabilisatie.
Bier :#
-
Een ongezouten mening .... die heb ik niet, maar heb wel wat ervaring.
Wij kamperen nu inmiddels bijna 40 jaar met een vouwwagen. Begonnen met een Camplet, daarna een Conway Mirage, een CCV en een CCCX, 3 totaal verschillende modellen. In de eerste jaren zette ik de wagens steeds (bijna dwangmatig) strak waterpas en zeker 35 jaar hebben wij dat alleen alles met plankjes gedaan, maar eigenlijk altijd de wielen gewoon op de grond. De plankjes gebruik je eigenlijk alleen maar om onder de poten van het bed of uitdraaisteunen te leggen om te voorkomen dat deze de grond in zakken.
Maar bij een wagen met een hard deksel is het 'waterpas' zetten een hele andere uitdaging dan bij wagens zonder, de deksel moet namelijk volledig uit kunnen klappen. Daarom kun je eigenlijk alleen het wiel aan de scharnierkant omhoog zetten, anders gaat het uitklappen in de meeste gevallen niet goed. Bij aanschaf van onze CCV hebben we wiggen van de dealer meegekregen, maar dat was niet zo mijn ding. Wij hebben nu 2 flat-jacks in de CCCX liggen, waarvan we er eentje 1 keer echt nodig hadden, voor de rest ben ik een stuk makkelijker geworden, net zoals mijn voorganger, bijna waterpas is ook waterpas; dat maakt je kampeerleven een stuk eenvoudiger.
Je zou 1 leveller of 1 flat-jack aan kunnen schaffen om de wagenbak waterpas te zetten, zoals Herman aangeeft 'geen geduw, gesjor en getrek'. Met een flat-jack wel een stukje vooruit denken als je de wagen op zijn plek zet. Deze moet tenslotte onder het wiel liggen.
Dank voor je reactie. Ik heb echter geen idee wat je met harde deksel en scharnierkant bedoelt 😀
-
Dank voor je reactie. Ik heb echter geen idee wat je met harde deksel en scharnierkant bedoelt 😀
Dat geldt dus voor wagens met een harde deksel zoals een Combicamp Country, Trigano Alpha e.d.
(Start van dit topic was met een Combi Camp, vandaar)
-
Hoi,
Met veel interesse dit topic doorgenomen.
Maar hoeveel levellers heb je nu echt nodig? Als ik het filmpje bekijk helemaal in het begin en ik er over nadenk dan is 1 toch genoeg? Je wilt hem maar van 1 kant omhoog brengen om hem waterpas te zetten. Waarom zou ik er dan 2 moeten gebruiken?
Je ziet ze namelijk ook veel als set verkocht worden.
Waarom hebben de meeste mensen twee levellers mee gebruiken jullie die dan ook allebei?
Johan
-
Hoi,
Met veel interesse dit topic doorgenomen.
Maar hoeveel levellers heb je nu echt nodig? Als ik het filmpje bekijk helemaal in het begin en ik er over nadenk dan is 1 toch genoeg? Je wilt hem maar van 1 kant omhoog brengen om hem waterpas te zetten. Waarom zou ik er dan 2 moeten gebruiken?
Je ziet ze namelijk ook veel als set verkocht worden.
Waarom hebben de meeste mensen twee levellers mee gebruiken jullie die dan ook allebei?
Johan
Ik denk dat die voor campers bedoeld zijn. Voor een vouwwagen en caravan heb je er maar 1 nodig.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
Hoi,
Met veel interesse dit topic doorgenomen.
Maar hoeveel levellers heb je nu echt nodig? Als ik het filmpje bekijk helemaal in het begin en ik er over nadenk dan is 1 toch genoeg? Je wilt hem maar van 1 kant omhoog brengen om hem waterpas te zetten. Waarom zou ik er dan 2 moeten gebruiken?
Je ziet ze namelijk ook veel als set verkocht worden.
Waarom hebben de meeste mensen twee levellers mee gebruiken jullie die dan ook allebei?
Johan
Dat hangt er van af hoe het terrein is denk ik, soms stapelen mensen ze ook wel eens als het echt extreem is. Maar normaal gesproken zou ik ook denken dat je aan één wel genoeg hebt, tenzij je neuswiel niet genoeg gesteld kan worden.
Zelf heb ik er helemaal geen. Wij hebben een softtop en die staat gewoon beter als de kar het terrein volgt, dan is het niet meer dan een kwestie van hem zo zetten dat je niet uit bed rolt maar echt waterpas hoeft niet.
-
Klopt het dat je een Camplet waterpas zet met de achterste poten?
Ik lees in de gebruiksaanwijzing dat de achterste 2 poten krikpoten zijn. En in een filmpje op Youtube https://www.youtube.com/watch?v=LzuW-AKt4bY (https://www.youtube.com/watch?v=LzuW-AKt4bY)stellen ze hem ook waterpas (op de dissel) met de achterste poten.
Of doen jullie het toch anders bij een Camplet (bijv. op advies van de verkoper)?
-
Zelf heb ik er helemaal geen. Wij hebben een softtop en die staat gewoon beter als de kar het terrein volgt, dan is het niet meer dan een kwestie van hem zo zetten dat je niet uit bed rolt maar echt waterpas hoeft niet.
Maar dan slaap je toch scheef?
-
Wij hadden met onze vorige vouwwagens nooit problemen. Dit jaar voor het eerst met een combi camp, met hard deksel dus, gereisd. 1 van de 6 campings was zodanig scheef dat we 2 keer hebben moeten verplaatsen omdat hij niet helemaal uit klapte.
Met de pootjes mag je het wiel niet laten zweven, en plankjes eronder steken is moeilijk.
Ik las hier op het forum over flat Jacks. Die leken me ideaal. Wel duur voor die 1 a 2 keer per jaar. Online vond ik iets gelijkaardigs. Net eens geprobeerd met de aanhangwagen (leeg dus licht). Ging prima. Als de vouwwagen uit de stalling is, probeer ik die ook eens met een fietspompje. Als dat niet goed gaat, koop ik nog zo'n accucompressortje erbij, maar ik weet niet of het nodig gaat zijn. Hopelijk is ons waterpas-proces hierdoor weer wat versneld!
(Let niet op de plankjes. De aanhanger is niet geremd, wat wel nodig is natuurlijk).
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240315/b0498ffb22c668096ba06441d6de3786.jpg)
Verstuurd vanaf mijn moto g54 5G met Tapatalk
-
Welke zijn dit dan?
-
Ik vond deze op Marktplaats (in NL Limburg).
Als je daar caravan leveler ingeeft kom je ze tegen, voor €50. De persoon die ze verkoopt, maakt deze zelf. Volgens hem kunnen de originele flat Jacks niet goed tegen hitte (zwart plastic), en deze wel omdat ze van een soort hogedrukslang gemaakt zijn, en dus niet kunnen uitzetten door warmte. 't Is alleszins zwaar materiaal.
Deze mogen wel minder gewicht dragen, maar nog steeds meer dan genoeg voor een vouwwagen (+-1500 kilo).
Verstuurd vanaf mijn moto g54 5G met Tapatalk
-
Oke eens kijken of dit iets voor onze Beachy is.
Want die mag je ook niet op zijn poten waterpas zetten.