Vouwwagenclub.info
(Openbaar)De vouwwagen => vouwwagenmerken informatie => Alpen Kreuzer => Topic gestart door: stkl op maart 31, 2021, 12:09:42 pm
-
Voor de Alpenkreuzer Prestige heb ik een grote AK disselbak gekocht.
Zo groot dat de handrem niet meer aangetrokken kan worden :-(
Je zou denken dat dat wel ging passen, maar goed.
Ik heb wat extra tandjes het metaal geslepen (niet op de foto) zodat de rem nu wel blijft hangen als ie aangetrokken wordt, maar heel hard remmen doet het nog niet.
Iemand van jullie ooit zoiets aan de hand gehad en opgelost? Anders dan een kleinere bak monteren?
De remhendel op lager punt laten knikken, dissel verlengen?
-
de disselbak wat omhoog zodat je eronder extra ruimte krijgt
-
Rem stellen indien nodig
-
Dit is een betere foto denk ik. Hier staan wel de zelf toegevoegde "tandjes" op. Om de remhendel verder aan te kunnen trekken zou de bak wel erg ver omhoog moeten.
En de rem strakker te zetten lijkt me ook geen optie, de remstang maakt zo maar een hele korte slag; grote kans dat de remmen aan blijven lopen in standje "los".
Zou het een mogelijkheid zijn om de remhandel naar onder toe te verlengen om zo de remstang lager vast te maken? Onder het scharnierpunt zeg maar? Dan maakt de stang óók een grotere slag bij het aantrekken van de hendel.
-
Dat kan een optie zijn. Denk er wel aan dat het op de rem zetten dan zwaarder kan worden. Ook weet ik niet wat dit doet voor de eventuele typegoedkeuring.
Als je aan de onderzijde aan langere arm maakt, lijkt er wel een knik nodig in de remstang. Je zou zomaar van het een in het ander kunnen lopen.
Misschien kan je de camplet oplossing toepassen? Die hebben een horizontale handrem. (https://images.app.goo.gl/vZ56WWg4W14yBSs98)
-
Ik zie niks waar de hendel horizontaal om zou kunnen draaien, het zou natuurlijk wel ideaal zijn.
Dissel een kwartslag draaien laat het scharnierpunt omhoog komen, geeft waarschijnlijk problemen met de loop van de remstang.
Maar misschien is mogelijk om het hele scharnierpunt te laten zakken / naar voren te plaatsen zodat ook de hendel lager komt... 's kijken waar dat naar leidt.
Bedankt voor het meedenken iig.
-
En een knik maken in het handvat? Zodat het een V wordt die in aangetrokken stand parallel loopt met de dissel?
Voor mijn part doorzagen en vervolgens opnieuw lassen?
-
Extra gaatje boren in het koperen plaatje van de handrem met de tandjes erin en dan opnieuw monteren, de hele handrem staat dan lager, en het heeft volgens mij geen gevolgen voor de remwerking.
-
Dus een nieuw gat voor de fixatie stift boren? Op de plek van kruisje zeg maar. Dan zou idd de handrem naar beneden duiken.
Wel weinig materiaal daar... 's kijken of dat te maken is. Anders ga ik op zoek naar handige Harry of Harriëtte met lasbrander (ijzerzaag heb ik zelf) om een knik de hendel te maken.
-
Zou dit zeker aanpassen, op deze manier werkt je losbreek reminrichting niet meer goed...hoop dat je die nooit nodig hebt natuurlijk!!!
-
@stkl: Ja precies bij het kruisje inderdaad! En dan staat je remhendel meer omlaag en zou het moeten passen.
Als je gaat slijpen, slijp dan de lassen die je op je foto duidelijk ziet aan de remhendel door, en laat dan de remhendel schuiner zagen en las dan terug. Als je een knik hoger in de hendel laat maken past het stangetje die de knop van de handrem bediend niet meer en kun je de handrem niet meer lossen.
-
@cahummel: Over dat stangetje zat ik inderdaad al in. Ik had gedacht de knik bij het rode pijltje aan te passen. Maar zou ook het stangetje ter plaatse anders moeten knikken; lastig om dat precies goed te krijgen. Jouw idee is om 'm bij de groene pijl aan te passen?
Ik denk dat 'm gaat worden. Lastiger dan een extra gat boren maar naar het zich laat aanzien is daar te weinig materiaal voor aanwezig.
edit:
Belangrijk is dan wel om de afstand tussen de twee punten aangeven door de blauwe pijl gelijk te houden...
pffft, weer het volgende. Dus of het gedeelte onder de las moet langer worden, ofwel het punt bij de bovenste blauwe pijl moet verschoven worden(en hoe kom ik dan weer uit met het stangetje?)
-
Het lijkt mij dat het nieuwe gat boren voor de montage pen / fixatie stift het makkelijkste is.
Gat kun je boren zoals hij nu staat. Dan de moer even los, opschuiven en weer vast. Volgens mij...
Klappen met de Combi Camp Flexi T&T.
Niet omdat het moet....
-
ik denk bij groene pijl inzagen voor 2/3 over de lasnaad , remhandel meer naar beneden buigen zodat de zaaggleuf open gaat staan en dat dan opvullen door een plaatje wat erin gelast wordt...
-
Dingen veranderen met boren, slijpen en lassen gaat niet werken. Je verandert de verhoudingen waardoor het niet meer past. Ik denk dat er 2 opties zijn. Of de hele hendel inclusief bevestiging iets naar voren, of een kleinere disselbak.
-
Volgens mij is een extra gat boren de beste optie. Voor zover ik kan zien bij onze Alpen Kreuzer is daar voldoende "vlees" voor. Ik denk dat lassen, slijpen of buigen de geometrie van de remhendel te veel veranderd, en dat maakt het moeilijk.
-
Volgens mij is het simpelste om de handel om zijn scharnierpunt te verdraaien. Hiervoor de ondersteuningsplaat vergroten zoals in het rood aangegeven en het huidige vasthoudpunt verplaatsen.
-
maak eens een versimpeld modelletje van papier en laat daar de oplossingen op los......
kies daaruit de beste oplossing voor jullie....
suc6
-
Dingen veranderen met boren, slijpen en lassen gaat niet werken. Je verandert de verhoudingen waardoor het niet meer past. Ik denk dat er 2 opties zijn. Of de hele hendel inclusief bevestiging iets naar voren, of een kleinere disselbak.
Ja precies, ik was al benieuwd naar de uitvoering en het resultaat van de voorgestelde aanpassingen ...
-
Inderdaad, ook mijn mening. Ik ben het helemaal met @Yella eens. Dit gaat nooit werken met slijpen, boren, buigen en weet ik wat nog meer. De verhoudingen komen nooit meer overeen, en het werkt niet.
-
Maar toch lijkt het plan hierboven van Drikusniet te kunnen werken. Een grotere schetsplaat maken, op de oude vastzetten en daarop de rem iets meer naar voren vastzetten. De remstang blijft op dezelfde positie, waardoor de hele hendel iets naar voren kantelt.
-
gelukt! :K
Nieuw gat geboord bij de gele pijl. Handremhendel kan nu weer tot aan bij de rode pijl (het eerste originele tandje).
-
Goed dat het gelukt is!
-
Mooi opgelost.
Klappen met de Combi Camp Flexi T&T.
Niet omdat het moet....