Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Banden spanning  (gelezen 2973 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

fish

  • Gast
« Laatst bewerkt op: juni 01, 2009, 10:38:47 am door nel »
Gelogd

screech

  • Gast
Re:Banden spanning
« Reactie #1 Gepost op: juni 03, 2009, 10:15:54 pm »

Hierop inhakend.
Aangezien er behoorlijk wat mensen een 2e-hands vouwwagen aanschaffen... het is mogelijk om uit de coderingen op de banden te achterhalen wanneer deze gefabriceerd zijn.
Is best handig om te weten hoe lang je banden nog mee kunnen.

Kijk hier om te zien wat er allemaal op een band vermeld staat.
Gelogd

jadatis

  • Gast
Re:Banden spanning
« Reactie #2 Gepost op: juni 22, 2009, 02:13:40 pm »

Bandenspanning, of zoals ik me eens heb laten vertellen beter woord is Bandendruk, kun je ook zelf uitrekenen.
Daarvoor heb ik op het camperforum een artikel geschreven met de formule en hoe die te gebruiken
Dit leek me voor vouwwagens ook wel nuttig, daarom heb ik me speciaal aangemeld op dit forum om jullie dit te melden. Vooral omdat ook op vouwwagens wel eens andere banden gezet worden dan de originele, met andere specificaties, en daardoor een andere druk nodig hebben.



www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8397755

Daar staat het artikel van mij met de nodige doorlinken, over het zelf berekenen van de bandendruk met behulp van de formule die de bandenfabrikanten zelf ook gebruiken.
Als je dat doorgespit hebt, weet je welke gegevens belangrijk zijn voor het bepalen van de bandendruk.
Ook linken naar diverse Excell-sheets die het rekenwerk voor je doen.
Gegevens die je nodig hebt is het gewicht dat op de band drukt, en de maximum druk en laadvermogen ( load index of in Kg of LBS) die vaak op de zijwang van de band staan.
Let wel op, bij de meeste  vouwwagens wordt dus de druk verdeeld over 2 wielen.
Zelf heb ik door reacties de conclusie getrokken dat als het gewicht wat op de band drukt, 80% tot 100% is van het gewicht waarop de druk berekent is , dat dan de band geen schade aan gedaan wordt en de wagen niet gaat stuiteren. Voor de auto is de ondergrens 85% voor het comfort van de passagiers.

Speel er maar eens mee en laat me weten of je op de waarden komt die je nu gebruikt.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal