-Idd het laden
Wat betreft het laden, tja omdat de trigano ocean de kleinste is uit de trigano reeks, is de laad ruimte beperkt. In het middenpad passen naast de 3 stokkenzakken (1: niet keukenzijde 2: keukenzijde 3:luifel) en de voortent/luifelzak, niet zo heel veel in het middenpad (jerrycans, gronzeil opstapje). In de bankjes kun je echter een heleboel kwijt en dekbedden of slaapzakken kun je gewoon op de bedden laten liggen bij het opklappen. In de bermkeuken, kun je met een beetje slim inpakken de hele keuken uitrusting inclusief pannen en borden etc. kwijt (wel de camping gastank eruit halen).
Ondder het dekzeil kan je gelukking ook nog het één en ander kwijt (zolang het dekzeil de wagenbak afdekt en er geen tentdoek zichtbaar is, is het ok).
Standaard heeft de trigano geen disselbak, maar heb je er toch ééntje kun je hier ook nog materiaal kwijt (koelbox, haringen etc.), let wel op de disseldruk (40-50 kg). Ik heb via marktplaats een niet al te grote aluminium disselbak gekocht van een scout pivo, koste een paar tientjes en was binnen een halfuurtje gemonteerd (gaten zijn al voorgeboord in de dissel), heb ook de standaard 7 polige stekker vervangen door een 13 polige jager en heb 12V aangelegd in de disselbak.
-Wat neem je in ieder geval mee aan kampeerspullen die je niet meeneemt als je met de tent weggaat.
Wij hebben 15 jaar met een piramide tent gekampeerd, en eigenlijk hebben we de uitrusting 1 op 1 over gezet, alleen het gasstel hebben we nu niet meer nodig. Als luxe optie hebben we nu een porta potti (voor m'n dames s'nachts) aangeschaft.
-Wat zijn de ervaringen met de trigano oceane
Wij hebben onze trigano ocean 3.15 gl 2006 vorig jaar tussen kerst en oudjaar bij een dealer gekocht.
De 3.15 GL is de meest "luxe"versie met bermkeuken, voortent van 3.15 diep en aanristbare luifel (met zijwanden). In mei voor het eerst (met de opzet/opklap instructie) de klapper opgezet op een speelweide, was eventjes puzelen met de stokken en de voortent (wagenbak opklappen stelt eigenlijk niks voor), toen zoals aangegeven in de instrutie de stokken zakken gemarkeerd.
Daarna naar het voorjaars weekend klapweekend van het forum geweest in Hengelo, was een enorm succes (aanrader), hier tips opgedaan over het waterpas zetten en het in de tent hangen van de hemels, via een forum lid toen ook de imperiaal en fietsendrager voor de ocean overgekocht..
Toen in augustus 3 weken in zeeland op een kust camping gestaan, opbouw tijd was ca 1 uurtje met waterpas zetten erbij (eerste keer zijn we toch een 2 en half uurtje bezig geweest).
Tip (op gedaan op het forum) is op bij de eerste keer opzetten twee touwtjes te maken; ééntje zoalng als de VW opgezet lang is (inclusief luifel) en eetje in de breedte, haring aan 1 kant, dan kun je op de camping gelijk zien of je klapper past, zonder dat je er bij het opzetten achter komt dat je toch niet helemaal past.
Rijden met de ocean is top, ondanks de kleine bandjes ligt de ocean (zelfs volledig beladen en met 4 fietsen op de imperiaal van de VW) super stabiel achter de auto. Snelheden van 90 tot 100 km zijn geen probleem (ik heb een skoda fabia 1 combi 1.4 tdi 75PK met dakkoffer). De oplooprem is een enorm gemak (ons heinemann aanhangertje had er geen, dus altijd opduwen bij het remmen).
De eerste week beestachtig slecht weer gehad met storm (windkracht
en hoos buien, daarna 2 weken super weer.
De oceane is abosoluut waterdicht en met alle haringen geplaatst (ook scheerlijntjes) en de vlakke slikranden absoluut wind en regen bestendig (wel een stormband over de luifel gelegd).
We hebben wel bij ESVO een los kuipgrondzeil laten maken om te voorkomen dat de voortent onderloopt (De ondertentjes hebben ook een vast kuipzeil).
-Hebben jullie misschien tips voor de kinderen die meegaan (zullen volgend jaar bijna 3 zijn. Waar laten jullie ze slapen bijv.)
Wij hebben 1 orginele ondertent (hangt onder de linker slaapplank, blijft ook zitten bij het opklappen) en we hebben er 1 universele bijgekocht (voor de rechterkant). Onze jongste slaapt 1 het linker ondertentje (is 8 jaar) en onze oudste (10 jaar) slaapt al 2 jaar in zijn eigen bijzet tent. Voor jonge kinderen kun je er dus voor kiezen om ze, of in een ondertentje te leggen, of ze samen in 1 van de twee bedden te leggen, de rechtse is het smalst. Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om een ouder met kind te combineren per bed.
-Waar letten jullie op voor vertrek.
Voor vertrek altijd even de bandenspanning controleren (zowel klapper als auto), vergeet ook de reserveband van de auto en de klapper niet.
Wij rijden het liefst vroeg aan, de temperatuur en de drukte op de wegen zijn dan het meest aangenaam.
De avond van te voren proberen we ingepakt en vertrek klaar te zijn, scheelt een hoop stres bij het vertrek, De koelbox (kan op gas/220V en 12V) zetten we thuis de dag van te voren op stroom aan en daarna in de disselbak op 12V, dan blijven de broodjes,drinken fruit etc voor onderweg heerlijk koel.
-Laten jullie hem elke 2 jaar keuren.
Nee, de eerste buurt krijgen we nog gratis (van de dealer, hoort bij de bovag garantie), daarna gebruik ik alleen goed mensen verstand, banden kun je zelf in de gaten houden (ouder dan 5 jaar dan gewoon vervangen).
Oplooprem, kun je zelf testen, hij moet met flinke moeite/weerstand ingedrukt kunnen worden en daarna langzaam terugkomen, let op of de dissselkoppeling rechtstaat en niet scheef. Blokkeren de remmen van de VW bij het remmen dan oploopdemper en remblokken laten controleren.
Verlicting kun je zelf controleren en repareren.
Verder kan er technisch niet zo heel veel mis (onderstel en torsie as en wagenbak controleren op corrosie).
-Is de 100km p/u keuring de moeite waard.
Ook hierop is het antwoord nee, door de kleine bandjes lijkt me dit niet zinvol, de kosten voor montage van de hulpschokbrekers en de TUV keuring kost algauw een paar honderd euro (kun je zelf de schokbrekers monteren scheelt dit wel in de kosten).
Ik rijdt standaard 90 km tot 100 km per uur en dit gaat prima, en rijdt je door duitsland blijf dan rond de 90 km/h, in frankrijk mag je net zo hard als dat de keuring van je banden (VW) het toestaan, maar ook daar rijdt ik rond de 90 km/h, relaxed op vaskantie is een hoop waard en echt tijd winst leverd 100 km/h toch niet op..
-Gaan jullie er wel eens een weekend mee weg.
Ja zeker hoor, na het forum voorjaar weekend, staat er in september een familie weekendje gepland.
Voor volgend jaar gaan we in het voorjaar naar een staats bosbeheer camping voor een (lang) weekend.
-Stallingskosten
Wij hebben onze klapper bij een boer (in de buurt) gestald, die in een gesloten schuur meerdere caravan's, klappers en boten opslaat. Kosten zijn 125,- per jaar en hiervoor mogen we onze klapper 5 x per jaar ophalen, wil je een keertje extra kost het ?15,-. Daarnaast een vouwwagen verzekering bij de ANWB afgesloten voor ?80,- per jaar (vooral voor de uitrusting, de klapper is tegen dagwaarde, wel met storm en brand dekking).
Verders zo ik zeggen, gewoon lekker gaan kamperen, na een par keer oefenen kun je het met de ogendicht en kost opbouwen en afbreken niet meer dan een uurtje.