Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: In bezit van een Trigano Oceane 1999  (gelezen 8962 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Andrew

  • Gast
In bezit van een Trigano Oceane 1999
« Gepost op: augustus 17, 2012, 11:05:30 pm »

Beste Klappers,

Na veelvuldig jullie forum afgespeurd te hebben en natuurlijk ook het www ben ik gisteren via marktplaats op een Trigano Oceane uit 1999 gestuit. hij kostte mij 500 euro en is in totaal zoals ze zelf zeggen 8 keer opgezet op vakantie.  Deze heb ik zojuist opgehaald en vroeg mij af of er mensen zijn met nuttige tips!!!
Morgen wil ik hem even volledig opzetten om te oefenen en volgende week (mits het weer het toe laat) een lang weekend weg met het gezin in eigen land.
Ik zou zeggen brand maar los aangezien ik een totale leek ben met vouwwagens en het reilen en zeilen er omheen. Wij hebben voordat we onze kroost kregen altijd met een tent gekampeerd en hebben hier alle spullen nog op zolder staan.

met vriendelijke groet,
Andrew




Gelogd

Qwaqa

  • Gast
Re: In bezit van een Trigano Oceane 1999
« Reactie #1 Gepost op: augustus 17, 2012, 11:07:23 pm »

Aangezien het morgen behoorlijk warm gaat worden: zorg ervoor dat je voldoende water mee neemt om tijdens het opzetten een slokje te drinken. Eventueel koelkast/koelbox met  bier om te vieren dat 'ie staat!
Gelogd

EdwinMerks

  • Gast
Re: In bezit van een Trigano Oceane 1999
« Reactie #2 Gepost op: augustus 17, 2012, 11:12:34 pm »

Tja...waar wil je tips over hebben? Hoe je een  bier koud zet?  >:(
Hoe je moet laden, rijden, opzetten etc etc.?
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: In bezit van een Trigano Oceane 1999
« Reactie #3 Gepost op: augustus 18, 2012, 09:43:44 am »

Hoi Andrew,

Welkom op het forum en gefiliciteert met je Oceane, ook wij hebben een oceane (3.15 GL), dus met bermkeuken en aanristbare voor luifel.
Eerst is het zaak om de wagenbak goed waterpas te zetten (voor het slaap gemak), wel eerst de bermkeuken eraf halen.
Daarna is het met een beetje oefening vrij eenvoudig en heb in ca 1 uurtje de heleboeel staan en ingericht. In onderstaande link vindt je weer een document met foto's met een duidelijke opzet en afbreek instructie stap voor stap. Ik heb hem in kleur uitgeprint en geplastificeerd en hij ligr standaard in de disselbak.

http://forum.vouwwagenclub.info/index.php/topic,2841.msg18426.html#msg18426

http://forum.vouwwagenclub.info/index.php?action=dlattach;topic=2841.0;attach=789

(klikt kopieeren en plakken en je komt bij het document)

Veel plezier met je klapper en succes
Gelogd

Andrew

  • Gast
Re: In bezit van een Trigano Oceane 1999
« Reactie #4 Gepost op: augustus 19, 2012, 08:56:57 am »

Beste Bosi,

Zo, die handleiding is erg duidelijk zeg. Veel beter dan de originele die ik op internet gevonden heb.
Vandaag gaan ik hem opzetten gisteren lukte niet ivm uitslapen en nog een reden die niet zo helder was.
Maar vandaag ga ik er tegen aan en me jouw handleiding gaat dat zeker lukken.

Beste Edwin en Kwaga,
Dat  bier komt in ieder gevalt goed aangezien ik in de gelegenheid ben om hem achter ons huis op te zetten en daardoor de koelkast vlakbij is  8)

De dingen die ik zou willen weten zijn onder andere:
-Het opzetten en afbreken (opgelost door Bosi)
-Idd het laden
-Wat neem je in ieder geval mee aan kampeerspullen die je niet meeneemt als je met de tent weggaat.
-Wat zijn de ervaringen met de trigano oceane
-Hebben jullie misschien tips voor de kinderen die meegaan (zullen volgend jaar bijna 3 zijn. Waar laten    jullie ze slapen bijv.)
-Waar letten jullie op voor vertrek.
-Laten jullie hem elke 2 jaar keuren.
-Is de 100km p/u keuring de moeite waard.
-Gaan jullie er wel eens een weekend mee weg.
-Stallingskosten

Dit is wat ik ongeveer zou willen weten.
Alvast bedankt!!!! WW

Gelogd

muis

  • Gast
Re: In bezit van een Trigano Oceane 1999
« Reactie #5 Gepost op: augustus 19, 2012, 09:22:53 am »

Hier de link naar een lijst wat mensen zo al meenemen wat neem je mee in de vouwwagen
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: In bezit van een Trigano Oceane 1999
« Reactie #6 Gepost op: augustus 19, 2012, 09:41:39 am »

-Idd het laden

Wat betreft het laden, tja omdat de trigano ocean de kleinste is uit de trigano reeks, is de laad ruimte beperkt. In het middenpad passen naast de 3 stokkenzakken (1: niet keukenzijde 2: keukenzijde 3:luifel) en de voortent/luifelzak, niet zo heel veel in het middenpad (jerrycans, gronzeil opstapje). In de bankjes kun je echter een heleboel kwijt en dekbedden of slaapzakken kun je gewoon op de bedden laten liggen bij het opklappen. In de bermkeuken, kun je met een beetje slim inpakken de hele keuken uitrusting inclusief pannen en borden etc. kwijt (wel de camping gastank eruit halen).
Ondder het dekzeil kan je gelukking ook nog het één en ander kwijt (zolang het dekzeil de wagenbak afdekt en er geen tentdoek zichtbaar is, is het ok).
Standaard heeft de trigano geen disselbak, maar heb je er toch ééntje kun je hier ook nog materiaal kwijt (koelbox, haringen etc.), let wel op de disseldruk (40-50 kg). Ik heb via marktplaats een niet al te grote aluminium disselbak gekocht van een scout pivo, koste een paar tientjes en was binnen een halfuurtje gemonteerd (gaten zijn al voorgeboord in de dissel), heb ook de standaard 7 polige stekker vervangen door een 13 polige jager en heb 12V aangelegd in de disselbak.

-Wat neem je in ieder geval mee aan kampeerspullen die je niet meeneemt als je met de tent weggaat.

Wij hebben 15 jaar met een piramide tent gekampeerd, en eigenlijk hebben we de uitrusting 1 op 1 over gezet, alleen het gasstel hebben we nu niet meer nodig. Als luxe optie hebben we nu een porta potti (voor m'n dames s'nachts) aangeschaft.

-Wat zijn de ervaringen met de trigano oceane

Wij hebben onze trigano ocean 3.15 gl 2006 vorig jaar tussen kerst en oudjaar bij een dealer gekocht.
De 3.15 GL is de meest "luxe"versie met bermkeuken, voortent van 3.15 diep en aanristbare luifel (met zijwanden). In mei voor het eerst (met de opzet/opklap instructie) de klapper opgezet op een speelweide, was eventjes puzelen met de stokken en de voortent (wagenbak opklappen stelt eigenlijk niks voor), toen zoals aangegeven in de instrutie de stokken zakken gemarkeerd.

Daarna naar het voorjaars weekend klapweekend van het forum geweest in Hengelo, was een enorm succes (aanrader), hier tips opgedaan over het waterpas zetten en het in de tent hangen van de hemels, via een forum lid toen ook de imperiaal en fietsendrager voor de ocean overgekocht..

Toen in augustus 3 weken in zeeland op een kust camping gestaan, opbouw tijd was ca 1 uurtje met waterpas zetten erbij (eerste keer zijn we toch een 2 en half uurtje bezig geweest).
Tip (op gedaan op het forum) is op bij de eerste keer opzetten twee touwtjes te maken; ééntje zoalng als de VW opgezet lang is (inclusief luifel) en eetje in de breedte, haring aan 1 kant, dan kun je op de camping gelijk zien of je klapper past, zonder dat je er bij het opzetten achter komt dat je toch niet helemaal past.

Rijden met de ocean is top, ondanks de kleine bandjes ligt de ocean (zelfs volledig beladen en met 4 fietsen op de imperiaal van de VW) super stabiel achter de auto. Snelheden van 90 tot 100 km zijn geen probleem (ik heb een skoda fabia 1 combi 1.4 tdi 75PK met dakkoffer). De oplooprem is een enorm gemak (ons heinemann aanhangertje had er geen, dus altijd opduwen bij het remmen).

De eerste week beestachtig slecht weer gehad met storm (windkracht 8) en hoos buien, daarna 2 weken super weer.
De oceane is abosoluut waterdicht en met alle haringen geplaatst (ook scheerlijntjes) en de vlakke slikranden absoluut wind en regen bestendig (wel een stormband over de luifel gelegd).
We hebben wel bij ESVO een los kuipgrondzeil laten maken om te voorkomen dat de voortent onderloopt (De ondertentjes hebben ook een vast kuipzeil).

-Hebben jullie misschien tips voor de kinderen die meegaan (zullen volgend jaar bijna 3 zijn. Waar laten    jullie ze slapen bijv.)

Wij hebben 1 orginele ondertent (hangt onder de linker slaapplank, blijft ook zitten bij het opklappen) en we hebben er 1 universele bijgekocht (voor de rechterkant). Onze jongste slaapt 1 het linker ondertentje (is 8 jaar) en onze oudste (10 jaar) slaapt al 2 jaar in zijn eigen bijzet tent. Voor jonge kinderen kun je er dus voor kiezen om ze, of in een ondertentje te leggen, of ze samen in 1 van de twee bedden te leggen, de rechtse is het smalst. Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om een ouder met kind te combineren per bed.


-Waar letten jullie op voor vertrek.

Voor vertrek altijd even de bandenspanning controleren (zowel klapper als auto), vergeet ook de reserveband van de auto en de klapper niet.
Wij rijden het liefst vroeg aan, de temperatuur en de drukte op de wegen zijn dan het meest aangenaam.
De avond van te voren proberen we ingepakt en vertrek klaar te zijn, scheelt een hoop stres bij het vertrek, De koelbox (kan op gas/220V en 12V) zetten we thuis de dag van te voren op stroom aan en daarna in de disselbak op 12V, dan blijven de broodjes,drinken fruit etc voor onderweg heerlijk koel.

-Laten jullie hem elke 2 jaar keuren.

Nee, de eerste buurt krijgen we nog gratis (van de dealer, hoort bij de bovag garantie), daarna gebruik ik alleen goed mensen verstand, banden kun je zelf in de gaten houden (ouder dan 5 jaar dan gewoon vervangen).
Oplooprem, kun je zelf testen, hij moet met flinke moeite/weerstand ingedrukt kunnen worden en daarna langzaam terugkomen, let op of de dissselkoppeling rechtstaat en niet scheef. Blokkeren de remmen van de VW bij het remmen dan oploopdemper en remblokken laten controleren.
Verlicting kun je zelf controleren en repareren.
Verder kan er technisch niet zo heel veel mis  (onderstel en torsie as en wagenbak controleren op corrosie).

-Is de 100km p/u keuring de moeite waard.

Ook hierop is het antwoord nee, door de kleine bandjes lijkt me dit niet zinvol, de kosten voor montage van de hulpschokbrekers en de TUV keuring kost algauw een paar honderd euro (kun je zelf de schokbrekers monteren scheelt dit wel in de kosten).
Ik rijdt standaard 90 km tot 100 km per uur en dit gaat prima, en rijdt je door duitsland blijf dan rond de 90 km/h, in frankrijk mag je net zo hard als dat de keuring van je banden (VW) het toestaan, maar ook daar rijdt ik rond de 90 km/h, relaxed op vaskantie is een hoop waard en echt tijd winst leverd 100 km/h toch niet op..

-Gaan jullie er wel eens een weekend mee weg.

Ja zeker hoor, na het forum voorjaar weekend, staat er in september een familie weekendje gepland.
Voor volgend jaar gaan we in het voorjaar naar een staats bosbeheer camping voor een (lang) weekend.

-Stallingskosten

Wij hebben onze klapper bij een boer (in de buurt) gestald, die in een gesloten schuur meerdere caravan's, klappers en boten opslaat. Kosten zijn 125,- per jaar en hiervoor mogen we onze klapper 5 x per jaar ophalen, wil je een keertje extra kost het ?15,-. Daarnaast een vouwwagen verzekering bij de ANWB afgesloten voor ?80,- per jaar (vooral voor de uitrusting, de klapper is tegen dagwaarde, wel met storm en brand dekking).

Verders zo ik zeggen, gewoon lekker gaan kamperen, na een par keer oefenen kun je het met de ogendicht en kost opbouwen en afbreken niet meer dan een uurtje.
« Laatst bewerkt op: augustus 19, 2012, 10:11:00 am door bosi »
Gelogd

Andrew

  • Gast
Re: In bezit van een Trigano Oceane 1999
« Reactie #7 Gepost op: augustus 20, 2012, 02:47:12 pm »

Beste Bosi,

Ik kan alleen maar zeggen  WW WW WW.
Wat heb je er een werk van gemaakt zeg. Hier ben ik je heel dankbaar voor. Bedankt voor alle tips !!!
Ik ga hier zeker mee aan de slag en kijk al uit naar het lange weekend wat we dit jaar nog weg gaan.
Gisteren heb ik hem opgezet en het bleek totaal geen slechte koop te wezen. Wat een mooie wagen is het toch. Ook mijn vrouw en kinderen vinden het prachtig ze kunnen bijna niet wachten ! Als we weg zijn geweest zal ik mijn ervaringen en de uitgeprobeerde tips op het forum delen.

Muis , bedankt voor de lijst ! Ook hier heb ik zeker wat aan het meeste heb ik al maar zag toch nog het e.e.a. wat nog goed van pas kan komen.

Allen nogmaals bedankt voor de leuke reacties!!!!

Groet,
Andrew
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: In bezit van een Trigano Oceane 1999
« Reactie #8 Gepost op: augustus 23, 2012, 10:45:35 pm »

Voor wat betreft het laden:

Nou heb ik wel geen Oceane, maar wel de opvolger daarvan voor het gemak ga ik er even vanuit dat de wagens veel met elkaar gemeen hebben.

Ik heb in de banken alle stokken van de tent liggen en de electra. Het grondzeil ligt boven op de wagen onder het afdekzeil, hierdoor krijg je erg veel practische ruimte terug. nu ligt de voortent nog wel in zijn zak in de bak, maar daarnaast heb ik plek voor 6 vouwkratjes, de optitoil, de (af)wasemmer van het formaat wasmand, evt. kunnen daar ook nog spullen in twee vierkante emmers voor het hondenvoer.

Als je geen disselbak hebt, kun je inderdaad een aluminium bak kopen of een tweedehands via Marktplaats, maar bij de vrijbuiter hebben ze een hele simpele disselbak die niet duur is soms stunten ze ermee en kost die minder dan 120 euro maar standaard 149 euro, die lijkt niet zo groot maar hij blijkt uitermate praktisch! ding weegt ook haast niets. Prima voor gasflessen+jerrycan+vuilwatertank+ opstapje en nog wat spullen die ik verder nergens kwijt kon. zo als een assortiment schoenen :-)

Dus nogmaals, geen idee of het bij jullie ook zo kan, maar met een beetje geluk wel!

Heel veel kampeerplezier!

enne.... foto'tje zou wel leuk zijn natuurlijk :O
Gelogd
Adventure Awaits

moniyadi70

  • Gast
Re: In bezit van een Trigano Oceane 1999
« Reactie #9 Gepost op: augustus 07, 2014, 07:50:52 pm »

-Idd het laden

Toen in augustus 3 weken in zeeland op een kust camping gestaan, opbouw tijd was ca 1 uurtje met waterpas zetten erbij (eerste keer zijn we toch een 2 en half uurtje bezig geweest).


Hoi Bosi.

zou jij je geheim met ons willen delen? We hebben al 8 jaar een oceane en elke zomer weer vervloeken we hem bij het opzetten. Hoe krijg je dat frame het makkelijkst aan de bak vast? Het is ons in al die jaren nog nooit gelukt om het in minder dan 2 uur te doen!! Hoe doe jij dat in een uurtje, welke stappen en in welke volgorde? Ik hoop dat je ons kunt helpen om met meer plezier aan het opzetten te beginnen :)

Bedankt vast
groetjes
Yadira
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: In bezit van een Trigano Oceane 1999
« Reactie #10 Gepost op: augustus 07, 2014, 10:21:33 pm »

Hoi Yadira, ik zal zeker weten onze tips en tricks met je delen.
Ten eerste maken we gebruik van de bijgevoegde opzet instructie (we hebben een in gesealde versie in kleur standaard in de disselbak liggen) (zie bijlage).

Mijn vrouw en ik werken als team samen en weten wie welke taken uitvoert (we kamperen al meer dan 15 jaar eerst met een de Waard en sinds 3 jaar met de oceane), dus hebben we van te voren de boel een paar keer uitgeprobeerd (scheelt een hoop onnodige ergernis en misverstanden).

Hoe gaan we te werk:

Eerst meten we uit of onze oceane in al haar glorie op de plaats past op de manier zoals wij dat hebben gedacht (met het al eerder in dit topic beschreven touwtje)
Nadat we de bermkeuken hebben afgekoppeld, op zijn pootjes hebben gezet en aan de kant hebben geplaatst (en de imperiaal met fietsenrek hebben verwijderd, waarbij alleen de dwars drager wordt verwijderd en de poten naast de vouwwagen klappen)zetten we de wagenbak goed waterpas(van voor naar achter en van links naar rechts), (dit controleren we met een kleine waterpas) met keggen onder de wielen en schotels onder de uitdraaipoten (om verzakken te voorkomen), de vouwwagen staat natuurlijk op de handrem en het steunwiel helpt met het waterpas zetten.

Daarna klappen we de bedden naar beneden en controleren of deze waterpas staan (je kunt de poten van de bedden eenvoudig korter of langer maken (per poot en ook hier schotels er onder om verzakken tegen te gaan, in de schotels heb ik in de rand twee tegenover elkaar liggende 8 mm gaatjes geboord zodat ik deze met pinharingen kan vastzetten zodat ze niet meer kunnen verschuiven), omdat de ondertentjes al aan de bedplanken vastzitten (laten we gewoon zitten bij het opklappen) zetten we deze gelijk vast met haringen (je kunt er nu nog gemakkelijk bij) daarna halen we de wagentent naar beneden (ligt opgegevouwen op het dak van de wagenbaktent) en zetten nog niets vast. Wel zetten we de nokstokken/beugel van de wagentent omhoog en vast (deur daarna weer dicht risten).

Daarna de voortent met zijn tweeën aan ritsen en op het dak van de wagen tent leggen (opstapje heb je beslist nodig).
Omdat de oceane geen uitschuifstokken vanuit het wagenbak frame heeft (die de wagentent met de voortent verbinden) maar inhaakstokken heb ik uitgemeten hoever we het voortent frame voor de wagenbak moeten opbouwen, zodat we de voortent frame nog maar zeer weinig hoeven te verplaatsen om de inhaak stokken in het voortent frame te schuiven.
We hebben de drie zakken met tentstokken gemarkeerd, voortent niet keukenzijde, voortent keukenzijde en luifel, de laatste leggen we aan de kant de andere twee links dan wel rechts, waarbij de niet keukenzijde links (vooraanzicht) komt te liggen en de keukenzijde rechts.
Stokken uit de zakken halen en eerst het nok gedeelte in elkaar schuiven en tot de juiste inkeping uitschuiven en vastzetten, dan de poten in de kortste stand eronder en dan eerst links en dan rechts (of andersom) het frame op hoogte brengen (weer een klus voor met zijn tweeën).
Daarna haken we de inhaak stokken in de gaatjes van het frame van de wagenbak (doorvoer punten in de wagenbak tent), dit kan een beetje een gepriegel zijn, want het moet voor een deel op gevoel.

Daarna het voortent frame op hoogte brengen, daarbij er op letten dat het frame goed parallel en waterpas staat ten opzichte van de wagenbak, dit is erg belangrijk, niet alleen omdat het een hoop gemier scheelt met de inhaakstokken in het tentframe schuiven, maar dit zorgt er ook voor dat de voortent goed strak zal staan.

Daarna tillen we het tent frame bij de poten (die het dichts bij de wagenbak staan) iets op en schuiven (wat wringen is soms nodig maar omdat de frame stokken met veren zijn verbonden is dat geen probleem) dan de inhaakstokken in het tentframe, links rechts eerst en als laatste de nok. Daarna de andere poten (links en rechts gelijktijdig) ook iets verplaatsen in de richting wagenbak, en dit proces herhalen totdat de inhaakstokken tot aan de juiste inkeping in het tentframe zitten ( dit kost ons niet meer dan een kwartiertje). Voor de nok inhaakstok gebruik ik het opstapje, we zetten de vleugelmoeren nog niet vast.

Daarna de voortent van het dak van de wagenbak tent trekken (van binnen uit het voortent frame) en stukje bij beetje, met beleid, naar voren trekken over het voortent frame totdat de voorkant over de voorste stokken hangt. Let erop dat die kunststof/stoffen strook die over de ritst van de voortent/wagenbaktent loopt goed over de ritst klapt voordat je de voortent helemaal naar voren trekt anders kun je er nauwelijks nog bij. Let er goed op dat de open tentframbuizen met vleugelmoer, waar de petluifelstokjes in gaan, goed door de gaten in de voorkant van de voortent zitten, anders kun je de voortent lelijk beschadigen, zorg ervoor dat je alle deuren en ritsen dicht hebt voordat je de voortent gaat afspannen anders krijg je daarna de ritsen bijna niet meer dicht.

Daarna de voortent op spanning brengen door eerst vanuit de nok het frame naar de voorkant van de voortent te duwen (mag redelijk met kracht) en de vleugelmoer aandraaien, daarna dit links en recht herhalen en de andere poten mee verplaatsen (doet mijn vrouw) totdat de hele voortent goed op spanning en strak staat (niet vergeten de vleugelmoeren aan te draaien). Daarna de petluifelstokje plaatsen en de petluifel op spanning zetten, dan die rare kromme stok bij de nok naast de deur van de voortent plaatsen.
Met een beetje oefening doe je dit in een ruim uurtje. Daarna de tent (voortent en wagenbak tent), afhankelijk van terrein en weersverwachtingen, met het een en ander aan haringen vast meppen om de boel lekker strak te krijgen (onze beide kinderen helpen hierbij mee). Daarna grondzeil erin (we hebben een los kuipzeil). Daarna hangen we de binnenhemels erin en de bermkeuken in de voortent plaatsen, binnenhemel in de voortent ophangen moet je een paar keer gedaan hebben, om het soepel en snel te doen, daarna de gordijntjes ophangen en de boel inrichten.

Oke, voor alleen de voortent en wagentent hebben we ruim een uurtje nodig (vooral bij ongelijke ondergrond is het goed waterpaszetten van eerst de wagenbak en daarna het voortentframe de grootste tijd vreter). Voor al het overige reken nog een uurtje tot anderhalf. De luifel zetten we vaak pas de dag erna, en kost een klein kwartiertje.

Hopelijk heb je hier wat aan, een paar keer oefenen in alle rust en een duidelijke taakverdeling heeft bij ons in ieder geval geholpen.
Veel succes en klap plezier

 
« Laatst bewerkt op: augustus 08, 2014, 02:00:37 pm door bosi »
Gelogd

moniyadi70

  • Gast
Re: In bezit van een Trigano Oceane 1999
« Reactie #11 Gepost op: augustus 10, 2014, 10:13:48 am »

Bosi je bent geweldig! Dank je wel voor je uitgebreide uitleg. Ons grootste probleem zit 'm in het aankoppelen van het voortentframe. We krijgen ' m bijna niet richting bak geschoven. We gaan ons bijna afvragen of de stokken wel recht zijn, maar dan zijn ze dat vanaf het begin al niet geweest... We gaan het de volgende keer gewoon weer proberen met jouw instructies ernaast
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: In bezit van een Trigano Oceane 1999
« Reactie #12 Gepost op: augustus 10, 2014, 11:23:30 am »

Bosi je bent geweldig! Dank je wel voor je uitgebreide uitleg. Ons grootste probleem zit 'm in het aankoppelen van het voortentframe. We krijgen ' m bijna niet richting bak geschoven. We gaan ons bijna afvragen of de stokken wel recht zijn, maar dan zijn ze dat vanaf het begin al niet geweest... We gaan het de volgende keer gewoon weer proberen met jouw instructies ernaast

Wat je een keer kunt proberen is om een inhaakstok in 1 van de betreffende tentframe stokken te schuiven zonder dat je de inhaakstok in het wagenbakframe hebt ingehaakt.
Gaat dit soepel ( wel de vleugelmoeren goed ver opendraaien) dan zijn alle stokken recht.
Gaat het stroef dan kan een stok krom zijn.
Het zou ook kunnen dat je last hebt van corrosie (witte uitslag) op de inhaakstokken,  dan kun je dit verwijderen door met een kunststof schuurspons de aanslag met beleid te verwijderen (wel voorkomen dat je krassen maakt).
Daarna met een lap zo dun mogelijk wat autowax aanbrengen (geen vettige of olie houdende producten gebruiken want deze maken je tentdoek waterdoorlatend).

Het goed waterpas zetten van de wagenbak (van links naar rechts en van voor naar achter) en de bedplanken is niet alleen goed voor het slaapcomfort maar maakt het aan koppelen van het voortentframe makkelijker
Daarna het goed waterpas en volledig parallel zetten van het voortentframe ten opzichte van de wagenbak is erg belangrijk (controleren we altijd met de zelfde waterpas van 50cm, gekocht voor een paar euri bij de Lidl, die we ook gebruiken voor de wagenbak en de bedplanken).
Ideaal is natuurlijk als de ondergrond volkomen vlak is, maar meestal is het toch wat ongelijk en moet je wat spelen met de hoogte van elke poot van het voortent frame (en blijven controleren met de waterpas). Lijkt in het begin een hoop gedoe en tijd maar verdient zich terug bij het aankoppelen. En hoe vaker je dit doet hoe sneller het elke volgende keer gaat.
Ook zul je vaak moeten schipperen tussen hoe je graag de vouwwagen het liefst op je plek had willen hebben staan en de bulten en kuilen in het terrein.

Nogmaals veel succes met het uitproberen.
« Laatst bewerkt op: augustus 10, 2014, 11:32:22 am door bosi »
Gelogd

moniyadi70

  • Gast
Re: In bezit van een Trigano Oceane 1999
« Reactie #13 Gepost op: augustus 10, 2014, 07:49:29 pm »

we gaan de volgende keer meer aandacht besteden aan het waterpas zetten van het frame, eerlijk gezegd hebben we daar nooit zo goed naar gekeken. Timmermansoog leek goed genoeg ::) Zou heel goed kunnen dat dat het probleem is geweest al die tijd, de stokken zullen we ook nog even nalopen op al dan niet krom zijn.
Nogmaals dank!
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal