Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: 230V: powercon?  (gelezen 5189 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Blackraven

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • HK Flyer Expedition 1998
230V: powercon?
« Gepost op: november 28, 2012, 11:03:19 pm »

Ik ben me een beetje aan het oriënteren om m'n keuken opnieuw in te delen. Dan moeten er ook weer wat stopcontacten komen.
Aangezien ik voor het materiaal een beetje bij het origineel wil blijven, kom ik al snel in de flightcase beplating terecht. Daar kwam ik ook een interessant stukje aansluitmateriaal tegen:
Neutrik Powercon True1
Ook nog een IP65 klassering, dus beter nog dan die IP44 blauwe stekkers die ik nu heb...
Ik zit er sterk over te denken om m'n hele keuken  en camping elektra met dit spul uit te rusten: het is mooi low-profile, vergelijkbaar met de 12V aansluiting en toch weerbestendig.
Heeft iemand hier ervaring mee/ideeën over?
Gelogd

berkevelda

  • Gast
Re: 230V: powercon?
« Reactie #1 Gepost op: november 29, 2012, 09:09:22 am »

Ziet er op zich wel erg mooi/strak uit. Wat ik me wel af vraag is: Wanneer gebruik je een power-in contactdoos en wanneer een power-out? In beide gevallen kun je er een stekker in steken, als je maar aan je apparaat de juiste stekker hebt geknoopt. Of wil jij je campingsnoer aan gaan passen door daar ook zo'n stekker op te monteren. Dan kan ik het nog wel volgen.....

Wat ze ook nog zeggen is: IP65 - water resistant when mated with ready-made cord sets.  Wat houdt dit in? Ben je dan verplicht om hun snoeren af te nemen? Anders gezegd, het spul is niet waterdicht als je een losse stekker aan een stukje snoer knoopt.
Gelogd

jamaly

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 32
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee
Re: 230V: powercon?
« Reactie #2 Gepost op: november 29, 2012, 12:01:09 pm »

Het verschil tussen power out en power in is volgens mij de aanraakbaarheid van de contacten. De power out connector heeft geen contacten die je zo aan kan raken, omdat hier permanent spanning op staat. Omgekeerd geldt dit voor de power in connector.

Je kan dus ene power in connector gebruiken voor de verbinding tussen stroompaal en vouwwagen, en power out connectoren voor de verbindingen tussen vouwwagen en koelbox, lampen, laders, e.d.

Het grote nadeel is wel dat je alle stekkers van alle apparaten kan afknippen en andere op zetten. Soms kan dit helemaal niet, bv bij adapters, die steek je zo in het stopcontact.
Gelogd

berkevelda

  • Gast
Re: 230V: powercon?
« Reactie #3 Gepost op: november 29, 2012, 12:29:22 pm »

Het grote nadeel is wel dat je alle stekkers van alle apparaten kan afknippen en andere op zetten. Soms kan dit helemaal niet, bv bij adapters, die steek je zo in het stopcontact.

Dat zou je dan weer kunnen oplossen door een verlengdoos/stekkerdoos mee te nemen waar dan weer zo'n stekkertje aan zit. Het kan dus wel, maar vergt wel wat werk.
Gelogd

Theun1957

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 199
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kavango game drive
Re: 230V: powercon?
« Reactie #4 Gepost op: november 29, 2012, 07:24:43 pm »


Op zichzelf is dit een mooi systeem, heb er zelf nog 1 liggen met een chassisdeel. Ik had deze ooit gekocht om de koelkast mee aan te sluiten (12 V) voor onder het rijden. Stekker borgt zich zodat hij niet los kan trillen.

Voor 220v heb ik de gewone caravanstopcontacten gebruikt, ik zie niet direct een groot voordeel in de powercons behalve dat er een veel kleiner gat nodig is. Je moet ook wel iets verzinnen voor de achterkant anders liggen de aansluitingen open en bloot bij het chasssisdeel.
Daarnaast ben je een hoop geld kwijt aan stekkers en moet je inderdaad alles vervangen of een verloop maken maar dat is dubbel op.
Gelogd

Blackraven

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • HK Flyer Expedition 1998
Re: 230V: powercon?
« Reactie #5 Gepost op: november 29, 2012, 09:17:43 pm »

Er zitten inderdaad toch wat meer haken en ogen aan dan ik in eerste instantie had gedacht,
maar het is altijd leuk om tijdens de donkere dagen over dit soort dingen te brainstormen.
Momenteel heb ik een allegaartje van elektra, dus ik kan nog alle kanten uit  :)
Dat IP65 verhaal gaat inderdaad dan niet op. Misschien de stekker opvullen met giethars om het geheel zo waterdicht mogelijk te krijgen, aan de andere kant is het ter vervanging van de normale stekkers en stopcontacten, dus wat dat betreft maakt het niet al teveel uit.
Inderdaad moet ik dan stekkers afknippen en vervangen, dus dat is eigenlijk alleen zinvol voor apparatuur die ik alleen in de vw gebruik.
Zal van de zomer wel eens kijken wat er nu allemaal ingeplugd wordt en wat te vervangen is.
-gewoon, omdat het kan-
Gelogd

KlapJoeri

  • Klaploper met klappertanden
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.247
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero 2023
  • Het leven is mooier als je denkt!
Re: 230V: powercon?
« Reactie #6 Gepost op: november 30, 2012, 09:28:36 pm »

in mijn ogen duur, onpraktisch en nutteloos.
waarom zou je perse ip65 willen??? heeft alleen nut als je regelmatig de vouwwagen half onder water zet.....
Gelogd
The cold never bothered me anyway.....

Blackraven

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • HK Flyer Expedition 1998
Re: 230V: powercon?
« Reactie #7 Gepost op: november 30, 2012, 10:41:48 pm »

Dat IP65 verhaal had ik eigenlijk in gedachte ter vervanging van een koppeling tussen stroompaal en de vouwwagen, dus iets wat in weer en wind ligt, daar heb ik nu van die blauwe cee stekkers. Maar dat gaat dus al niet meer op aangezien het dan om prefab kabels gaat.
De inbouwdiepte is ook niet minder dan de low-profile stopcontacten die er op de markt zijn, het zit allemaal rond de 3,5cm.
Het zou wel handig zijn om de aanvoer voor de keuken hiervan te voorzien, dan kan ik mooi het gat voor de 12V voeding in de onderkant gebruiken.
Gelogd

beatleenco

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 123
Re: 230V: powercon?
« Reactie #8 Gepost op: december 08, 2012, 10:05:39 pm »

Dit soort stekkers worden in gebruikt bij P.A. (geluids) systemen. Om speakers op versterkers mee aan te sluiten. En bij mijn weten gaan ze bij een te veel aan spanning of stroom te warm worden en bestaat de kans op smelten van de stekkers. Dit noemen ze speakon stekkers. Weet niet of deze voor 12v-230v geschikt zijn...ik zou het niet doen....heb er zo,n 10 van liggen maar alleen voor de P.A. Want als je, zoals veel gebeurd, de speakers op een metertje of 4 hoog hebt hangen kun je er niet snel even bij om een los getrilt stekkertje weer in te pluggen. Deze trillen nooit los. Vandaar dat men deze speakon,s gebruikt in die wereld.
Gelogd

Theun1957

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 199
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kavango game drive
Re: 230V: powercon?
« Reactie #9 Gepost op: december 09, 2012, 11:01:48 am »

Ik heb even eea nagezocht.

Speakon is inderdaad voor speakers zoals het woord al zegt. Deze kunnen echter wel een stroom van let wel 30 ampere aan. Ook kunnen er draden in gemonteerd worden tot 6 kwadraat. Kon even niet vinden of 220V veilig is ivm isolatiewaarde maar ze zijn dus zeker bruikbaar  voor 12 V en hoge stromen. Voordeel is verder dat de gatmaat ongeveer hetzelfde is als de gewone aansteker chassisdelen dus ombouwen is eenvoudig. Ik gebruik er zelf 1 voor de koelkast onder het rijden en het werkt prefect.

Powercon daarintegen is speciaal gemaakt voor 220V. Er kunnen ook alleen dunnere draden in (2.5 kwadraat past makkelijk en je gebruikt toch niet meer). De max stroom is 20 Ampere dus ruim voldoende en meer dan "de paal" ooit levert.
Voordeel is natuurlijk dat je niet de enorm grote CEE aansluiting nodig hebt als je eea in de wagen wil inbouwen.
Powercon true1 heeft een kleinere inbouwmaat dan de speakon, dus passen niet direct in een gat vd 12 aansluiting.
Gelogd

beatleenco

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 123
Re: 230V: powercon?
« Reactie #10 Gepost op: december 09, 2012, 04:27:46 pm »

Goed gedaan Teun,

Leer ik ook nog weer iets van. :J
Gelogd

wegbaas

  • Gast
Re: 230V: powercon?
« Reactie #11 Gepost op: december 30, 2012, 07:36:02 pm »

Zelf mee gewerkt, met powercon en speakon.(Ben geluidsman geweest)
Zijn 2 totaal verschillende pluggen.
Passen ook zeker niet op elkaar.
Denk niet dat het handig/ nodig is in een vouwwagen.
Buiten het feit dat je alle stekkers overal vanaf moet knippen en andere chassisdelen moet monteren,
kun je ook geen "vreemde" dingen meer aansluiten!
Voor in de PA wereld geweldige pluggen, maar niet voor de kampeerwereld.
gr.
Gelogd

Theun1957

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 199
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kavango game drive
Re: 230V: powercon?
« Reactie #12 Gepost op: januari 04, 2013, 12:35:00 pm »

Dat ben ik ook wel met je eens wegbaas. Het is zinloos om de stekkers te vervangen op 1 na
Toch is het wel zo dat voor 12v de aansteker stekkers over het algemeen primitieve rommel is.

Daarnaast kan je deze niet goed vastzetten en onder invloed van het trillen tijdens het rijden hebben ze de neiging om eruit te trillen.
Gevolg is een slecht contact of een gesmolten stekker. In mijn geval zit de koelkast tijdens het rijden in de doorloopkeuken dus dat rammelt daar achterop lekker.

Ik ben nu alleen voor 12v  de stekker van de koelkast, onder het rijden, overgegaan op speakon (zoals eerder vermeld ivm de gatmaat)
Stekker rammelt niet meer los en zelfs onder het zeil werkt de koelkast perfect en koelt zelfs bij. Moet er wel bij vermelden dat bedrading 4 kwadraat is en de stekker tussen vw en auto van goede kwaliteit is.
Gelogd

wegbaas

  • Gast
Re: 230V: powercon?
« Reactie #13 Gepost op: januari 13, 2013, 10:45:42 am »

Daar kun je idd de speakon wel voor gebruiken.
Die zal zeker niet los gaan onder het rijden.
gr.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal