Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2   Omlaag

Auteur Topic: met vouwwagen rijden.  (gelezen 4312 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: met vouwwagen rijden.
« Reactie #15 Gepost op: januari 29, 2013, 05:47:33 pm »

Een eenvoudige disselweger heb je al voor een euro of 7. Zo'n langwerpig geval met een veer er in en een schaalverdeling er op. Zal niet echt secuur zijn, maar voldoende om bij benadering het gewicht te weten. En makkelijk mee te nemen in de vw.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Margueritha

  • Gast
Re: met vouwwagen rijden.
« Reactie #16 Gepost op: januari 29, 2013, 07:26:05 pm »

Tja, met je klapper op weg gaan is gewoon goed verstand gebruiken en een paar standaard zaken in de gaten houden:

-zorg voor een goede belading van je VW, het meeste gewicht boven de as van de VW (dus geen wip/wap met een volgepakte disselbak  en weer een hoop gewicht achterop om de boel weer in balans te krijgen)
-controleer je kogeldruk, rond de 50 kg is normalerwijs prima (je hebt disselwegers, maar een stuk bezemsteel boven op je personen weegschaal doet het ook).


Bedankt voor de tips! :J WW
« Laatst bewerkt op: januari 29, 2013, 07:28:31 pm door Margueritha »
Gelogd

ko

  • Gast
Re: met vouwwagen rijden.
« Reactie #17 Gepost op: januari 29, 2013, 08:33:43 pm »

bedankt voor de tips:
heb even gebelt krijg inderdaat wite nummerplaat en op de vw zit een 7 polige aansluiting.
heb eens gekeken wat er allemaal mee moet ben benieuwt of dat allemaal in de vw past.
en ik begrijp dat een goede gewicht verhoudig belangrijk is. heb de keuken achter  zitten
dus het zwaare gewicht moet echt op de as zitten. en ik zal zeker ergens een rustig plaatsje
op zoeken om te oefenen. hoe zit het eigenlijk met het mistlicht kan dat ook met een 7 polige
sluiting ?

gr ko
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: met vouwwagen rijden.
« Reactie #18 Gepost op: januari 29, 2013, 08:48:34 pm »

Als het een af fabriek 7 polige aansluiting is op de auto is dan zit op pool 5/58R het mist achterlicht (soms met hulp schakelaar zodat het mist achter licht van de auto wordt uitgeschakeld als je de vouwwagen aansluit). Is het een bestaande aansluiting dan bestaat de kans dat de pool bedoelt voor het mistachterlicht is gebruikt voor de constante/schakelde stroom voorziening voor de caravan. Dat zie meteen als je de VW aankoppeld dan brandt het mistachterlicht continu.
Krijg je een 13-polige jager stekkerdoos op je auto dan moet je een verloop naar 7 polig aanschaffen (kost een tientje bij de halvord) en werkt het mistachterlicht gewoon zoals het hoort. Krijg je een 13 polige multicon stekkerdoos dan kun je gewoon de 7 polige stekker van je vouwwagen gebruiken, mits deze van kunststof is (metaal geeft kortsluiting gevaar).

Hierbij een linkje naar de verschillende systemen en de aansluitschema's

http://www.trailerplus.nl/picdb/v5o/250/3116.gif


Wat betreft het beladen, het is verleidelijk om, als je zo'n enorme disselbak hebt, deze vol te doen met de (volgepakte) koelbox, gasflessen, haringen etc. Om dat weer inbalans te krijgen, moet je vaak boven op de toch al volgeladen keuken (achterop) weer het nodige gewicht pakken. Dan krijg je met een wat lichtere auto als je over een hobbel rijdt gauw het wipwap effect en blijft de hele combinatie na schommelen en deinen. Dus de disselbak met beleid pakken en het gewicht goed verdelen, boven de as van je VW.
« Laatst bewerkt op: januari 29, 2013, 08:56:57 pm door bosi »
Gelogd

papajur

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 431
  • Cabaon Malawi 2.0
Re: met vouwwagen rijden.
« Reactie #19 Gepost op: januari 30, 2013, 09:04:18 am »

Ga ergens oefenen!!!

Het is al een keer genoemd,terecht.
Op een industrie terrein bochtje achteruit enz.
RECHT achteruit.
Als dat een beetje lukt ga je naar de snelweg en ga je proberen bij een parkeerplaats op de vrachtwagenplaatsen achteruit op te rijden enz.

Je hebt er zeker plezier van als je (een beetje) met je vw overweg kan.
Niet alleen onderweg maar ook op vole/krappe campings.

Ik koppel de vw alleen af op de camping.
Het wordt door de rest van de fammillie niet altijd gewaardeerd als ik even aan het pielen ben
maar ik krijg de vw altijd waar ik hem wil hebben.
Onderweg afkoppellen is mijn eer te na.
(Moet wel vertellen dat ik in een grijs verleden vrachtwagen chauffeur ben geweest)
Gelogd
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: met vouwwagen rijden.
« Reactie #20 Gepost op: januari 30, 2013, 09:18:08 am »

(Moet wel vertellen dat ik in een grijs verleden vrachtwagen chauffeur ben geweest)

 :off

Dat is geen absolute garantie vrachtwagen in de problemen

 :#
Gelogd

papajur

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 431
  • Cabaon Malawi 2.0
Re: met vouwwagen rijden.
« Reactie #21 Gepost op: januari 30, 2013, 11:06:33 am »

 :# :# :# :#

Das appels met peren vergelijken.

Was weer 1 van onze "vrienden uit het Oosten"
roemeen als ik het goed zag.
Gelogd
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: met vouwwagen rijden.
« Reactie #22 Gepost op: januari 30, 2013, 11:12:11 am »

:# :# :# :#

Das appels met peren vergelijken.

Was weer 1 van onze "vrienden uit het Oosten"
roemeen als ik het goed zag.
Ehh... zoek maar eens op youtube op "Bijna aanrijding met trein", dan zie je een landgenoot in de bocht (letterlijk).  :P
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: met vouwwagen rijden.
« Reactie #23 Gepost op: januari 30, 2013, 11:52:37 am »

:# :# :# :#

Das appels met peren vergelijken.

Was weer 1 van onze "vrienden uit het Oosten"
roemeen als ik het goed zag.

Wis nie da ze daar zulke grote vouwklappers hadde..... :#, zeker nie met een wit kenteken en rijbewijs B ::)
Gelogd

Qwaqa

  • Gast
Re: Re: met vouwwagen rijden.
« Reactie #24 Gepost op: januari 30, 2013, 01:19:20 pm »

Ga ergens oefenen!!!

Het is al een keer genoemd,terecht.
Op een industrie terrein bochtje achteruit enz.
RECHT achteruit.
Als dat een beetje lukt ga je naar de snelweg en ga je proberen bij een parkeerplaats op de vrachtwagenplaatsen achteruit op te rijden enz.
Of een aantal E-bij-B lessen nemen. Je hoeft geen examen te doen, en anders zijn er tegenwoordig weer kleinere examens geloof ik.
Gelogd

cahummel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 484
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Select (in wording)
  • Als je spelfouten vindt mag je ze houden!
Re: met vouwwagen rijden.
« Reactie #25 Gepost op: januari 30, 2013, 03:40:06 pm »

Ja klopt, dat is geloof ik B code 96, maar in feite is de opleiding daarvoor gelijk aan E achter B, en het zou dan zonde zijn een code 96 aantekening te laten maken op je rijbewijs terwijl je dan ook een "normale" E achter B kunt hebben.

Mijn devies is net als dat van de anderen: Oefenen! Ik kan inmiddels de vouwwagen in alle situaties achteruit rijden, draaien, maart mij niet uit, ben zelfs een keer gedraaid op een zeer smal bergweggetje. Maar goed, ik speel vals, ik rijd voor mijn eigen zaak een BE-combi van 15 meter totale lengte.
Gelogd
Pagina's: « 1 2   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal