Gisteren de Raclet Panama nog eens goed bekeken.
Hij past uitstekend thuis in het rijtje Combi Camp Country, Trigano Alpha, Raclet Panama.
Zoals hier al vaker op het forum besproken is de Alpha een kopie van de CCC. Mogelijk op sommige punten iets beter, ongetwijfeld op enkele punten minder goed. Maar zelfde afmetingen, uiterlijk, twee persoons vw met harde deksel en vaste keuken.
Raclet is een onderdeel van Trigano. De Panama is eigenlijk weer een kopie van de Alpha, maar dan zonder vaste deksel.
Dus tweepersoons, precies de zelfde keuken als de Trigano Alpha, precies de zelfde disselbak. Veel ruimte onder het bed (meer dan bij de CCC en de Alpha) En je kan hem thuis inladen (de wagenbak), zonder de wagen op te zetten.
Geen deksel die op de grond ligt, maar wel een ingeritst kuipzeil. Stahoogte vond ik niets mis mee. De opstelling had een luifel met dichte zijkanten. Voorzijde was geheel open.
En als de CCC 13.000 euro kost, kost de Alpha 9300 en kost deze Panama 6500 euro (grofweg) Allemaal "waar naar je geld". Ik ben best kritisch ingesteld als het om vouwwagens gaat, maar stond met plezier naar deze Raclet Panama te kijken. Als je voor een redelijke prijs een snelle opzetter wilt hebben, met een goed bed en flink wat laadruimte is hij volgens mij prima op orde. Het nadeel van deze "softtop" is dat als je de disselbak erop gemonteerd hebt, je je fietsen alleen mee kunt nemen via een ingewikkelde constructie op de vouwwagen. (of op het dak van je auto?)
Hierboven wordt nog gesproken over de 3Dog; deze is inderdaad te vergelijken, heeft een soortgelijke vw. Staat bij De Wit in Schijndel. 3Dog is echter dan weer een flink stuk robuuster, zwaarder tentdoek, zwaardere aanhangwagen, dikker matras, bed met grotere afmetingen doordat deze op een overstekende rand op de aanhangwagen ligt, etc.
Maar dan moet je ook het dubbele betalen.