Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4   Omlaag

Auteur Topic: Bak voor tentstokken onder de vw  (gelezen 29508 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.753
Re: Bak voor tentstokken onder de vw
« Reactie #45 Gepost op: augustus 08, 2014, 05:01:44 pm »


Met hoekprofielen en popnagels zou ik het niet doen, deze gaan zeker lostrillen!
Ik had op mijn auto aanhangwagen de spatborden verstevigd met inoxplaat en deze vastgezet met popnagels, nog geen 1000km verder alle popnagels weg!
Lassen kunnen scheuren, dus ik denk zetten is het beste!

Helemaal mee eens.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Bak voor tentstokken onder de vw
« Reactie #46 Gepost op: augustus 08, 2014, 06:11:53 pm »

Lassen kunnen scheuren, dus ik denk zetten is het beste!
In eerste aanleg wel, maar vroeg of laat moet er toch altijd ergens gepopt, gelast of (ook nog een optie) gefelsd worden. Want zo'n kast kloppen of dieptrekken is tenslotte niet echt een optie. ;)
En een goeie las is in het algemeen even sterk of sterker dan het gelaste materiaal. Bij aluminium kunnen echter afhankelijk van de soort legering al bij afkoelen inderdad warmtescheuren ontstaan.
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.753
Bak voor tentstokken onder de vw
« Reactie #47 Gepost op: augustus 08, 2014, 06:15:46 pm »

In dit soort gevallen (plaatmateriaal) is het het sterkst om aluminium over elkaar heen te leggen om te lassen. En niet (haaks) tegen elkaar aan om te lassen.
En dan moeten de kopkanten ook gezet worden. Dan komt er ook echt verband in zo'n bak.
« Laatst bewerkt op: augustus 08, 2014, 06:24:03 pm door Theu »
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Bak voor tentstokken onder de vw
« Reactie #48 Gepost op: augustus 08, 2014, 06:31:39 pm »

In dit soort gevallen (plaatmateriaal) is het het sterkst om aluminium over elkaar heen te leggen om te lassen. En niet (haaks) tegen elkaar aan om te lassen.
En dan moeten de kopkanten ook gezet worden. Dan komt er ook echt verband in zo'n bak.
Helemaal eens. Maar dan nog is aluminiumlassen niet iets voor de eerste de beste hobbyist. Goed lassen is al een 'slag' die je te pakken moet hebben. En dan moet je dat ook nog met TIG kunnen. En dan ook nog met aluminium. Overlaten aan vakmensen anders wordt het een drama.
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.753
Bak voor tentstokken onder de vw
« Reactie #49 Gepost op: augustus 08, 2014, 06:33:04 pm »

Ik weet het. Ik heb het een poosje mogen doen.
Het fietsenrek op onze vw heb ik helemaal zelf gemaakt van aluminium.
Gelogd

Birdy

  • Gast
Re: Bak voor tentstokken onder de vw
« Reactie #50 Gepost op: augustus 08, 2014, 09:35:23 pm »

Met hoekprofielen en popnagels zou ik het niet doen, deze gaan zeker lostrillen!
Ik had op mijn auto aanhangwagen de spatborden verstevigd met inoxplaat en deze vastgezet met popnagels, nog geen 1000km verder alle popnagels weg!
Lassen kunnen scheuren, dus ik denk zetten is het beste!

Ik ben het eens met het verhaal over dat zetten het beste is.
Maar van die popnagels niet. Volgens mij zit mijn hele vw met popnagels in elkaar, en dat zou niet zo zijn als ze "zeker lostrillen"
Een goede popnagelverbinding (juiste lengte en diameter), en de juiste hoeveelheden in de te koppelen delen moet een goede verbinding geven...

[Ik gok dat bij jou aanhanger zich een materiaalprobleem heeft voorgedaan. Inox en aluminium willen namelijk niet zo lekker samen. Google maar eens op contactcorrosie) ]
« Laatst bewerkt op: augustus 08, 2014, 09:45:05 pm door Birdy »
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Bak voor tentstokken onder de vw
« Reactie #51 Gepost op: augustus 08, 2014, 09:44:59 pm »

Een goede popnagelverbinding (juiste lengte en diameter), en de juiste hoeveelheden in de te koppelen delen moet een goede verbinding geven...
Klopt, maar bij de vouwwagen zelf (althans bij Aart Kok) zijn dat industriƫle (constructie-)popnagels en staal.
Maar ik meen me te herinneren dat om een of andere reden plaatdelen aan een auto gek genoeg weer niet gepopt mogen worden.

Maar persoonlijk zou ik het er best op wagen. Lekker royaal popnagelen. Vliegtuigen worden tenslotte ook gepopt en gelijmd.  ;)
Maar ook dan moeten er nog steeds, net als bij het voorstel van het lassen, hoeken gezet worden.
Wellicht is er iets te fabrieken met onderdelen voor alu flightcases  (worden ook gepopnageld).

Overigens is aluminium zetten in principe wel zonder zetbank te doen, maar dat vereist dan wel een werkbank waar je een lang werkstuk in kan klemmen. Vervolgens kun je de plaat dan met een houten balk omzetten en dan met een plaatwerkhamer de hoek scherper kloppen.
« Laatst bewerkt op: augustus 08, 2014, 10:42:47 pm door Frankie »
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.324
Re: Bak voor tentstokken onder de vw
« Reactie #52 Gepost op: augustus 10, 2014, 12:33:04 am »


Maar ik meen me te herinneren dat om een of andere reden plaatdelen aan een auto gek genoeg weer niet gepopt mogen worden.


Dat mag wel, zolang het maar geen dragende delen betreft.
Gelogd
Adventure Awaits

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Bak voor tentstokken onder de vw
« Reactie #53 Gepost op: augustus 10, 2014, 06:04:56 am »


Helemaal eens. Maar dan nog is aluminiumlassen niet iets voor de eerste de beste hobbyist. Goed lassen is al een 'slag' die je te pakken moet hebben. En dan moet je dat ook nog met TIG kunnen. En dan ook nog met aluminium. Overlaten aan vakmensen anders wordt het een drama.

TIG lassen geeft wel het mooiste resultaat, maar is echt iets voor de vakman. Maar aluminium is ook te lassen met MIG/MAG, dit is door een betere hobbyist wel uit te voeren.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Bak voor tentstokken onder de vw
« Reactie #54 Gepost op: augustus 10, 2014, 09:04:21 am »

Maar aluminium is ook te lassen met MIG/MAG, dit is door een betere hobbyist wel uit te voeren.
Ik heb een paar jaar geleden bij http://www.beqwaam.nl/ een cursus lassen gedaan met zowel beklede electrode als MIG. Mijn indruk is dat als je dat niet niet bijhoudt door regelmatig te oefenen op verschillende materialen met je eigen apparatuur (best prijzig bij MIG), je het heel snel verleert. Dus tenzij je regelmatig dingen aan je eigen youngtimer zit te bakken of hobbymatig metalen kunstwerkjes maakt wordt zo'n stokkenbak n.m.m. toch al snel een drama. :) Niet in de laatste plaats omdat het relatief dun materiaal is.
« Laatst bewerkt op: augustus 10, 2014, 09:21:51 am door Frankie »
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Bak voor tentstokken onder de vw
« Reactie #55 Gepost op: augustus 10, 2014, 09:51:02 am »


Mijn indruk is dat als je dat niet niet bijhoudt door regelmatig te oefenen op verschillende materialen met je eigen apparatuur (best prijzig bij MIG), je het heel snel verleert.
Klopt, ik las niet vaak, maar de keren dat ik het doe is het steeds zoeken naar de juiste instellingen. En als je die dan hebt, heb je een net resultaat.
Met aluminium blijft het t.o.v. staal altijd een minder fraaie las. Of je bent een TIG kunstenaar. En een MIG/MAG apparaat is redelijk betaalbaar. Het is niet nodig het meest professionele apparaat te kopen.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Bak voor tentstokken onder de vw
« Reactie #56 Gepost op: augustus 10, 2014, 01:06:16 pm »

Ik heb een paar jaar geleden bij http://www.beqwaam.nl/ een cursus lassen gedaan met zowel beklede electrode als MIG. Mijn indruk is dat als je dat niet niet bijhoudt door regelmatig te oefenen op verschillende materialen met je eigen apparatuur (best prijzig bij MIG), je het heel snel verleert. Dus tenzij je regelmatig dingen aan je eigen youngtimer zit te bakken of hobbymatig metalen kunstwerkjes maakt wordt zo'n stokkenbak n.m.m. toch al snel een drama. :) Niet in de laatste plaats omdat het relatief dun materiaal is.
Daarom besteed ik het laswerk ook uit aan een collega. Ik kan zelf prima lassen, veel gelast ook. Maar de laatste jaren niet meer. En die vaardigheden moet je bij houden. Stap na de winter maar eens op je motor hoe onwennig dat aanvoelt.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.
Pagina's: « 1 2 3 4   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal