Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Wat hebben wij gemodificeerd aan onze Raclet Safari  (gelezen 16071 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.749
Wat hebben wij gemodificeerd aan onze Raclet Safari
« Gepost op: juni 01, 2013, 11:51:23 am »

Wij hebben onze Raclet Safari uit 2008 in 2010 van de eerste eigenaren gekocht.
Het was, en is nog steeds, een hele net wagen waar de vorige eigenaren duidelijk heel zuinig op waren geweest. (ze verkochten hem omdat ze te netjes waren voor een vw en zouden een caravan gaan kopen  ::) :? )
Na een eerste vakantie hadden we al snel een lijstje van verbeter punten en dingen die wij graag wilde om het leven te veraangenamen.

-Als eerste heb ik de ophanging van de keuken aan de bak verstevigd, die vond ik teveel gaan doorhangen. Dit heb ik gedaan door een stuk stalen hoekstrip van 40 x 40 x 4 mm onder de standaard ophanging te monteren door hem vast te zetten met de moer van de rubber dop. Daarna heb ik een stalen strip erlangs gelast wat ik heb vast gezet op de koker van de bak waarop ook het fietsenrek gemonteerd (kan) worden. Die komt dan dus onder een hoek te zitten waardoor er meer kracht op kan komen te staan. (Zie foto's in de bijlage.)

-Een ander puntje dat irritatie opleverde waren de 4 doppen die in de tent zitten om de stangen van de nok op zijn plek te houden. Die vielen er steeds uit en we zijn er zelfs 1 kwijt geweest (uiteindelijk wel terug gevonden) Die heb ik vast gezet door in het midden een gaatje te boren en daar een boutje doorheen te steken. Aan de andere kant heb ik er een vleugelmoer in gestoken (waar de vleugels vanaf zijn gezaagd dan zijn ze wig vormig) met de smalle kant eerst. Als je de dop dan op zijn plaats stopt en dan het boutje aandraait komt het moertje steeds verder in de dop te zitten waardoor hij vast klemt. Ik heb boutjes gebruikt met een verzonken kop zodat de voorkant van de doppen vlak blijven en het doek niet kunnen beschadigen. (zie foto onderaan)

- In de keuken zit standaard een kraan..... Maar that's it! :? Dus waterpompje, slangen en trafo gekocht. Slang in een jerrycan, andere slang ook en hopla "stromend water" vooral makkelijk met tanden poetsen en limonade maken voor de kids. Trafo heb ik bevestigd op de achterkant van het bovenste ladefront en aangesloten op de zelf ingebouwde electra. Zie verderop dit topic. De ladefrontjes zijn ook vervangen voor berken multiplex plankjes.

- Onze gasfles is weg uit het keukenblokje en staat er nu onder. Langere slang monteren met een andere verdamper voor een navulbare fles. En meer berg ruimte in de keuken en de fles tijdens transport in de disselbak. Op de plek waar de gasfles stond een extra lade gemaakt voor het bestek.  (Zie foto's in de bijlage.)


-Een ander puntje van kritiek is de onderste rits van de deuren in de voortent. Dit is 1 rits die helemaal los moet als je de voortent helemaal open wilt zetten met de deuren naar het midden toe. Zodat je ze er niet helemaal uit hoeft te halen als je helemaal open wilt hebben. Wij hebben die ene rits laten vervangen door 2 ritsen zodat je vanaf de buitenkanten naar het midden kan openritsen. Op de nieuwe(re) Safari's is dit ondertussen standaard.

-Onder de kleppen in de bak (die kleppen heb ik ook al vervangen voor berken multiplex planken) heb ik gasdempers gemonteerd. Zie het volgende topic;
http://forum.vouwwagenclub.info/index.php?topic=11818.0 met foto's.

-Ook heb ik elektra en vaste led verlichting in de bak en de keuken gemaakt. Zie daarvoor het volgende topic;  http://forum.vouwwagenclub.info/index.php?topic=10209.15

-Als last but not least heb ik zelf een fietsenrek bovenop de vouwwagen gemaakt. Zie daarvoor het topic over Imperiaal wat voor een buizen?
http://forum.vouwwagenclub.info/index.php?topic=11109.0 met foto's.

-Op het wensen lijstje staat nog de keuken poten vervangen voor exemplaren die kunnen schuiven i.p.v. in- en uit-klappen vanaf de onderkant van de keuken. Tegenwoordig ook standaard bij de nieuwe Raclets. De poten moet ik nog even goed bedenken hoe ik dat ga doen. Ik denk er aan om te kijken of ik dat kan doen op de originele manier van de nieuwe Raclets.  En wellicht ook nog een led stripje in de keuken.

Groet,
Mattheu.
« Laatst bewerkt op: september 26, 2015, 01:56:59 pm door Theu »
Gelogd

CenC

  • Gast
Re: Modificaties Raclet Safari
« Reactie #1 Gepost op: juni 01, 2013, 11:56:58 am »

Wat fijn dat bij je wensen je ook erg handig bent om het allemaal zelf uit te voeren...maakt het helemaal je eigen wagen...veel vakantieplezier...en geniet ervan!
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.749
Re: Wat hebben wij gemodificeerd aan onze Raclet Safari
« Reactie #2 Gepost op: juli 01, 2013, 03:34:14 pm »

Ondertussen heb ik in het keukentje een aluminium "plankje gemaakt waar 3 bekers in kunnen staan voor tandenborstels e.d.
Ik heb in een strook aluminium 3 gaten gezaagd met een gatenzaag. Op een omgezette rand 2 scharniertjes gemonteerd waarmee ik hem ook in het  deksel heb gepopnageld. Ik heb het plankje zo hoog gemonteerd dat deze netjes kan opklappen. En voor de vergrendeling heb ik een rubber dop in de rand van het deksel gemaakt waar hij op klemt.
Hieronder enkele foto's.

Groet Theu.
« Laatst bewerkt op: juli 01, 2013, 09:17:57 pm door Theu »
Gelogd

retteketed

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Holtkamper Cocoon S 2011
Re: Wat hebben wij gemodificeerd aan onze Raclet Safari
« Reactie #3 Gepost op: juli 01, 2013, 06:24:45 pm »

altijd leuk, het resultaat van een "doe-het-lekker-zelver.
mooi en praktische aanvullingen.

veel kampeer plezier ermee.
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.749
Re: Wat hebben wij gemodificeerd aan onze Raclet Safari
« Reactie #4 Gepost op: juli 01, 2013, 10:06:58 pm »

Dank je wel.  :P
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.749
Re: Wat hebben wij gemodificeerd aan onze Raclet Safari
« Reactie #5 Gepost op: juli 20, 2013, 09:33:25 pm »

Vandaag weer een uitbreiding/ verbetering onder de wagen gemonteerd.
Een bak om de stokken van de voortent in op te ruimen.
Zie het volgende topic.
http://forum.vouwwagenclub.info/index.php?topic=12324.msg153198#msg153198
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.749
Wat hebben wij gemodificeerd aan onze Raclet Safari
« Reactie #6 Gepost op: juni 15, 2014, 01:44:12 pm »

Gisteren even de remmen en de lagers nagelopen. Remmen iets opgesteld/ strakker gezet nieuw vet in de lagers, maar eigenlijk was alles al tip top in orde! Alleen de koppeling komt een beetje traag terug. Vind ik. Die heb ik natuurlijk ook gesmeerd. En meteen de spindels van de uitdraaipoten ingespoten.
Moet nu alleen op jacht naar andere banden. Maar wil eigenlijk ook meteen iets dikkere velgjes. Het oog wil ook wat. Leuk zoek klusje.
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.298
  • Merk Vouwwagen: Teun TTT4
Re: Wat hebben wij gemodificeerd aan onze Raclet Safari
« Reactie #7 Gepost op: juni 15, 2014, 04:14:41 pm »

Ondertussen heb ik in het keukentje een aluminium "plankje gemaakt waar 3 bekers in kunnen staan voor tandenborstels e.d.
Ik heb in een strook aluminium 3 gaten gezaagd met een gatenzaag. Op een omgezette rand 2 scharniertjes gemonteerd waarmee ik hem ook in het  deksel heb gepopnageld. Ik heb het plankje zo hoog gemonteerd dat deze netjes kan opklappen. En voor de vergrendeling heb ik een rubber dop in de rand van het deksel gemaakt waar hij op klemt.
Hieronder enkele foto's.

Groet Theu.
Mooi hoor!

maarre... ik eens aan een nieuwe tandenborstel gaan denken
Gelogd
What happens around the campfire stays around the campfire!

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.749
Wat hebben wij gemodificeerd aan onze Raclet Safari
« Reactie #8 Gepost op: juni 15, 2014, 05:54:28 pm »

Mooi hoor!

maarre... ik eens aan een nieuwe tandenborstel gaan denken

:)2]:)2]:)2]
Ik heb hem net vorige week vervangen.
Deze kreeg het motorblok van mijn motor niet meer schoon. :)4]
Gelogd

theun

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 80
  • Merk Vouwwagen: combi camp country
Re: Wat hebben wij gemodificeerd aan onze Raclet Safari
« Reactie #9 Gepost op: juni 15, 2014, 06:24:32 pm »

dat ziet er netjes uit theu :K
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.749
Wat hebben wij gemodificeerd aan onze Raclet Safari
« Reactie #10 Gepost op: juni 15, 2014, 06:34:20 pm »

Thanx Theun
Maar je had dit 2 weken geleden live kunnen bekijken. Of doel je op het onderhoud?
« Laatst bewerkt op: juni 15, 2014, 06:36:34 pm door Theu »
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.749
Wat hebben wij gemodificeerd aan onze Raclet Safari
« Reactie #11 Gepost op: augustus 03, 2014, 01:52:49 pm »

Zo er is weer een hoop gebeurd de laatste tijd.
Nog een week en dan gaan wij ook weer op pad.
De vw heeft een beurt gehad, nieuwe banden en een nieuw neuswiel.
Hij is gewogen en.... te zwaar bevonden. 685kg gewogen en hij mag 650kg wegen. (zonder fietsen  :N)
De Safari wel op dieet gezet, maar er is niet veel uitgegaan. Wel veel verplaatst omdat de kogeldruk tegen de 100kg aan zat. Die is nu een nette 70 kg. :# Onze Ford Mondeo mag 80kg hebben. Hebben we een beetje speling voor de last moment spullen.
In de keuken heb ik het e.a. veranderd. Op de achterkant zijn er snelkoppelingen gekomen voor de water- en gas- aansluiting.
Dit zodat we de slangen en de kabel niet meer in de keuken terug hoeven te frotten, maar gewoon makkelijk afkoppelen en opruimen. Makkelijker dus...
Ook is er verlichting in de keuken en de wagenbak gemaakt zie; http://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=14687.0
En ik heb extra opbergruimte gecreëerd d.m.v. een PVC buis zie; http://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=14689.0
Tijdens het rijden hadden we veel last van bonken met het remmen en daarna weer optrekken. Om dit te verhelpen heb ik de koppeling/ dissel helemaal uit elkaar gehaald en fijn schoon gemaakt. En nu (lijkt) is het probleem verholpen.  :> Dit was echt een grote ergernis. Eigenlijk niks bijzonders tegengekomen. Er zat wel een stukje ijzer o.i.d. tussen de 2 glijbussen maar omdat dat er tussen zat denk ik niet dat dat het probleem was. De glijstang waar de gasdemper in en de koppeling aan vast zit heb ik met scotch brite (schuurspons zonder de spons) schoon gemaakt en de overgang van gelakt naar kaal staal gladder geschuurd.
Van de week nog even een vers vetje erin spuiten en dan kan ook deze er weer tegen aan.  :nl
« Laatst bewerkt op: augustus 03, 2014, 06:46:51 pm door Theu »
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.628
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Wat hebben wij gemodificeerd aan onze Raclet Safari
« Reactie #12 Gepost op: augustus 03, 2014, 03:50:01 pm »

Het ziet er allemaal mooi uit, maar voor mijn nieuwsgierigheid....

Waarom maak je een buis voor extra bergruimte, terwijl de wagen al te zwaar is?
Tweede nieuwsgierigheidsvraag: ik leesnogal vaak de je iets smeert... is dat nodig? Wij laten eens per 3 jaar een beurt geven, iedere twee beurten ook maar de bandjes (als we de wagen zo lang hebben). Nooit verteld dat de wagen eigenlijk eerder gedaan had moeten worden...

Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.749
Wat hebben wij gemodificeerd aan onze Raclet Safari
« Reactie #13 Gepost op: augustus 03, 2014, 06:46:03 pm »

Vraag 1; touché die had ik kunnen verwachten. De buis weegt niet zoveel dat ik dat een drama gaat vinden. En de inhoud van de buis ging al mee, maar heeft nu een vaste plek gekregen.

Vraag 2; smeren moet met een bepaalde regelmaat dat heeft ook te maken met gebruik en belasting en veroudering van het vet waardoor het verdikt en gaat klonteren. In het geval van een koppeling e.d. is eens per jaar ruim voldoende. Het hoeft ook niet veel vet te zijn (veel gemaakte "fout"). In het geval van een koppeling kan je het zien als het verversen van het vet.
Eerder heb je kunnen lezen dat ik de wiellagers schoongemaakt hebt en daarna van vers vet heb voorzien. En inderdaad de koppeling had ik toen ook gesmeerd. Maar omdat ik hem uit elkaar heb gehaald en hij schoon is gemaakt moet hij nog een keer gesmeerd worden.
De onderhoudsinterval van 3 jaar is gebruikelijk en goed. Het kan geen kwaad om tussentijds zelf nog even te smeren. Vraag aan jou monteur welk vet hij gebruikt. Meestal is dit een standaard lagervet. Er zijn nl. vetten die elkaar niet kunnen verdragen waardoor er veel minder of niet meer gesmeerd word.
P.s. Ik doe smeer technisch onderhoud bij grote bedrijven/ grote productielijnen dus ik word geacht er wel een beetje van te weten.
« Laatst bewerkt op: augustus 03, 2014, 06:52:33 pm door Theu »
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.628
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Wat hebben wij gemodificeerd aan onze Raclet Safari
« Reactie #14 Gepost op: augustus 03, 2014, 07:37:49 pm »

Het was zeker niet naar bedoeld :P

Dank voor de antwoorden.

Over het vragen aan de monteur: Onze wagen gaat dit jaar voor het eerst op onderhoud, hiervoor was alles nog garantiewerk (of werd daarin meegenomen). Dat onderhoud gebeurd bij de stalling... Na de laatste keer klapperen melden we wat we willen en voor de eerste keer is het uitgevoerd. Wanneer? Geen idee, laat staan dat ik weet welke monteur. Ik ga er in mijn naïviteit vanuit dat men zorgvuldig werkt  :H
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal