Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Problemen Jamet Dakota 2013  (gelezen 13060 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TallGuy212

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 400
  • Merk Vouwwagen: Jamet Jametic Panorama 2014
  • Grab life by the coconuts!
Problemen Jamet Dakota 2013
« Gepost op: juli 09, 2013, 07:00:48 am »

Bij het eerste klapweekend leek er geen vuiltje aan de lucht, maar tijdens de langere zomervakantie manifesteren zich toch een drietal serieuze problemen.

Ten eerste blijkt de wagenbak niet waterdicht. Zowel in een compartiment in de linkerbank als de wagenbak staat water als het onderweg regent. Zodanig overigens dat de roest onder de kitranden door komt!

Ten tweede is het bed van onvoldoende sterkte. Daar wij beiden stevig zijn, zijn er twee extra pootjes geplaatst, maar aan de zijde van de wagenbak zakt het bed door want het bed is uitsluitend aan de kopsekant bevestigd aan de wagenbak. Met een houten T-constructie en een krikje is het tijdelijk verholpen, maar fijn is het niet.

Ten derde ben ik met mijn hiel door de bodemplaat heen gezakt.dit lijkt een composiet materiaal dus zou een luchtbel kunnen zijn. Er zit nu wel een kuil onder het zeil. Overigens kraakt, kreunt en steunt de vloer altijd bij belasting, ook door onze twee jaar oude dochter.

Al met al zijn we niet zo blij, al bevalt de klapper verder wel erg goed. Als we terug zijn moet de klapper dus helemaal leeg en terug naar de dealer.
« Laatst bewerkt op: juli 09, 2013, 10:36:05 am door TallGuy212 »
Gelogd

bensi

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.426
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Ruebist
    • Mijn andere hobby
Re: Problemen Jamet Dakota 2013
« Reactie #1 Gepost op: juli 09, 2013, 10:23:00 am »

wooow, dat zijn toch geen zaken die je verwacht bij een nieuwe VW.  :N
Succes met de afhandeling bij de dealer.
Gelogd
Ex - Smitveld Ruebist >> Combi Camp Venezia >>Camplet Concorde >>Smitveld Ruebist>> Nu een Combi Camp Country
Blijven klappen, daar gaat het om ;-)

bosi

  • Gast
Re: Problemen Jamet Dakota 2013
« Reactie #2 Gepost op: juli 09, 2013, 11:58:04 am »

De lekkages (en gevolgen) die je beschrijft is een bekend probleem bij Jamet, heeft te maken met kit problemen bij de wielkasten en afdichtings problemen van de breedte en signalerings lampjes. Hier hebben al heel wat draadjes overgelopen (ook hoe en wat ivm met oplossen van de lekkages) op het forum, dus even met de zoek machime van het forum zoeken.

Wat betreft de lattenbodems betreft, zowel mijn vrouw als ik, vallen ook niet bepaald in de catogorie licht gewicht en bij het testen van de bedden in een Trigano Galeon had ik geen goed gevoel of dat allemaal wel goed zou gaan. We zijn daarom toch maar gegaan voor een ouder model Trigano met bedplanken en geinvesteerd in goede matrassen (koudschuim) met daaronder twee stuk 2-persoons self-inflable van 5 cm (blijft allemaal gewoon liggen bij het opklappen).

Wat betreft het door de bodemplaat zakken, dat moet eigenlijk niet kunnen en al helemaal niet voor een nieuwe vouwwagen, de bodemplaat lijkt op een soort betonplex en is van voldoende dikte (bij de Trigano tenminste en de Jamets komen uit de zelfde fabriek) dat doorbuigen en kraken bij ons niet voorkomt. Lijkt me dus duidelijk een productie en/of materiaal fout.
Let wel, daar de bodem plaat uit 1 stuk bestaat, en dus ook mede bijdraagd aan de stijfheid van de vouwwagen als geheel en in het bijzonder vloer, zou de hele plaat vloerplaat moeten worden vervangen. Dit zou dus inhouden dat de hele opbouw (wagenbak en wagentent + frame) eraf moet, is nogal ingrijpend voor een nieuwe vouwwagen.  Een nieuw stuk er in zetten is dus geen redelijke optie en zal het kraken ook niet wegnemen.
Ik kan je alleen aanraden om dit goed met de dealer te bespreken (in het kader van de garantie) en je niet zomaar laten afschepen.
Gelogd

Bosje

  • Gast
Re: Problemen Jamet Dakota 2013
« Reactie #3 Gepost op: juli 09, 2013, 12:33:12 pm »

(bij de Trigano tenminste en de Jamets komen uit de zelfde fabriek)

Trigano en Jamet (en Raclet) komen dan wel uit de zelfde fabriek,
de wagen opbouw is echt wel anders!

Trigano maakt gebruikt van een opbouwwagenbak (soort kunsstofschroten zijkant), terwijl Jamet een uit plaatstaal gebogen caissonconstructie gebruikt.

Dit is ook duidelijk te zien aan de buitenzijde van de wagenbak, ook de binnenzijde is anders
(bij Jamet alles gebogenplaatstaal, en bij trigano veel houtachtig plaatmateriaal)

Uiteraard ga ik niet de discussie aan wat beter/mooier is, want daar zijn verschillende meningen over. en over meningen valt niet te twisten, luidt het spreekwoord. ;)
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: Problemen Jamet Dakota 2013
« Reactie #4 Gepost op: juli 09, 2013, 01:55:12 pm »

Kunstofschroten???? Onze trigano Oceane en de trigano galeon (opvolger van de Oceane) hebben toch wel degelijk een volledig metalen buitenbak constructie, alleen de binnen bankjes zijn inderdaad van hout.
Maar dit is volgens mij ook niet waar het hier omgaat.
Ik heb geen waarde oordeel of Jamet,  Trigano of welk ander merk nu de betere vouwwagen is, dat is aan ieder om zelf te beoordelen  :O.

Het gaat op de bodemplaat, en deze is van een gelamineerd soort hout (zoals ook bij de trigano's), zoals ik al beschreef doet het mij denken aan een soort betonplex-achtig materiaal.
Deze zou langdurig weer en water bestendig moeten zijn, er doorheen zakken, kraken of indeuken moet gezien de dikte niet tot moeten mogen.
Gelogd

Bosje

  • Gast
Re: Problemen Jamet Dakota 2013
« Reactie #5 Gepost op: juli 09, 2013, 02:32:01 pm »

heb nu mijn 2de Jamet, bodemplaat veert altijd iets in het caisson. ligt ook niet koud op het chassis vast, maar meer zwevend in de bak tussen de 2 bankjes in (bodem van de banken zijn gewoon staalplaat van de bak.
Durf niet te zeggen waar de bodemplaat nu van gemaakt is, maar moet niet moeilijk zijn voor de dealer om deze te vervangen.

de ellende is wel dat je, je hele wagen moet leeg maken. constructie hoeft verder niet los!
Gelogd

Taan

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 391
  • Merk Vouwwagen: Dethleffs 510TK 2003
Re: Problemen Jamet Dakota 2013
« Reactie #6 Gepost op: juli 09, 2013, 02:58:07 pm »

Maar gelukkig ziet het er wel mooi uit allemaal.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Problemen Jamet Dakota 2013
« Reactie #7 Gepost op: juli 09, 2013, 04:50:03 pm »

Jametic drama, leesvoer elders op dit forum. Wij hadden het eerste jaar ook veel problemen. Uiteindelijk allemaal opgelost. Vloer is niet zo heel dik in de Jametic en lijkt me gewoon een soort van multiplex. Zo uit mijn hoofd is de vloer iets van 15 mm dik ongeveer. Had wel iets steviger gekund vind ik zelf. Maar ik weeg maar 80 kg, dus zal er wel niet doorheen gaan.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Qwaqa

  • Gast
Re: Re: Problemen Jamet Dakota 2013
« Reactie #8 Gepost op: juli 09, 2013, 05:31:38 pm »

Trigano en Jamet (en Raclet) komen dan wel uit de zelfde fabriek,
de wagen opbouw is echt wel anders!
Het blijft een hardnekkig idee dat als iets uit dezelfde fabriek komt de kwaliteit ook hetzelfde zou moeten zijn. Een fabrikant kan enorm sleutelen aan het productie proces om verschillende producten met verschillende prijsklassen te maken met verschillende kwaliteiten. Dezelfde fabriek zegt helemaal niets.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4 Beta

Gelogd

oscar

  • Gast
Re: Problemen Jamet Dakota 2013
« Reactie #9 Gepost op: juli 11, 2013, 11:44:58 pm »

Succes met het oplossen van de problemen.

Wij hadden vorigjaar ook water in de wagenbak, kitnaden leken goed te zijn de oorzaak waarschijnlijk te veel onder het dekzeil waardoor het spatwater net er onderdoor is gekomen.

We horen het wel hoe het is afgelopen.
Gelogd

TallGuy212

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 400
  • Merk Vouwwagen: Jamet Jametic Panorama 2014
  • Grab life by the coconuts!
Re: Problemen Jamet Dakota 2013
« Reactie #10 Gepost op: juli 13, 2013, 01:54:12 pm »

Doordat er roestwater door de kit heen komt denk ik toch  dat het niet aan het dekzijl ligt. Goede eerste reactie an de Vries, gaan eind augustus om tafel om problemen op te lossen.
Gelogd

TallGuy212

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 400
  • Merk Vouwwagen: Jamet Jametic Panorama 2014
  • Grab life by the coconuts!
Re: Problemen Jamet Dakota 2013
« Reactie #11 Gepost op: juli 13, 2013, 06:02:15 pm »

Overigens moet de afleverbeurt met de Franse slag zijn uitgevoerd... Een van de bouten waar het bed mee bevestigd is zat gewoon los.... Zal niet hebben bijgedragen aan de stabiliteit van het bed.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Problemen Jamet Dakota 2013
« Reactie #12 Gepost op: juli 14, 2013, 07:12:40 am »

Doordat er roestwater door de kit heen komt denk ik toch  dat het niet aan het dekzijl ligt. Goede eerste reactie an de Vries, gaan eind augustus om tafel om problemen op te lossen.
De Vries heeft bij ons de problemen ook netjes opgelost. Wel jammer dat er nog steeds zoveel en met name dezelfde problemen zijn. want die wielkasten weten ze al jarenlang, was met onze Jametic 2010 al zo.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

DrLivingstone

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 473
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country Exclusive
    • MTBTrails
Re: Problemen Jamet Dakota 2013
« Reactie #13 Gepost op: juli 14, 2013, 10:26:45 am »

En wat ik dan niet snap, is waarom er nog zo veel Jametics / Jamets verkocht worden als dit probleem algemeen en al jaren bekend is. Nope, dan iets meer geld uitgeven voor ook meer kwaliteit. Maar dat zijn persoonlijke keuzes...
Gelogd

Spiegelbeeld

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 724
  • HK Cocoon, klappen doe je pas onder Lyon
Re: Problemen Jamet Dakota 2013
« Reactie #14 Gepost op: juli 14, 2013, 12:09:51 pm »

En wat ik dan niet snap, is waarom er nog zo veel Jametics / Jamets verkocht worden als dit probleem algemeen en al jaren bekend is. Nope, dan iets meer geld uitgeven voor ook meer kwaliteit. Maar dat zijn persoonlijke keuzes...

De Jamet is een klapkar uit een andere prijsklasse en er zijn mensen die daar voor kiezen, een andere prijsklassen betekent natuurlijk ook een ander kwaliteitsniveau, alle waar naar zijn geld.

Er zijn er trouwens ook genoeg die heel veel plezier aan hun Jamet beleven.
« Laatst bewerkt op: juli 14, 2013, 02:12:33 pm door Spiegelbeeld »
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal