Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Bandenspanning voor Scout Routier 1979  (gelezen 5834 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

niekos

  • Gast
Bandenspanning voor Scout Routier 1979
« Gepost op: juli 12, 2013, 02:05:24 pm »

Ik heb aardig wat doorgelezen in de verschillende topics op dit forum, maar kom nergens het exacte antwoord tegen.
Ik heb een Scout Routier uit 1979, maar kan nergens vinden op welke druk de banden moeten worden gebracht.
Er zitten Marshal l 145r10 68s banden onder, wat er verder nog op de banden staat is max load 310 kg at 220 kpa.
Ik heb geen idee hoe zwaar de vouwwagen is, maar er zit geen disselbak op. Voor de rest volgens mij helemaal standaard.

Wat zouden jullie adviseren voor de bandenspanning?
Gelogd

Lutgerink

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 230
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Parade 2000
  • PARADEpaartje
    • Vouwwagenclub
Re: Bandenspanning voor Scout Routier 1979
« Reactie #1 Gepost op: juli 12, 2013, 02:36:13 pm »

Ik heb aardig wat doorgelezen in de verschillende topics op dit forum, maar kom nergens het exacte antwoord tegen.
Ik heb een Scout Routier uit 1979, maar kan nergens vinden op welke druk de banden moeten worden gebracht.
Er zitten Marshal l 145r10 68s banden onder, wat er verder nog op de banden staat is max load 310 kg at 220 kpa.
Ik heb geen idee hoe zwaar de vouwwagen is, maar er zit geen disselbak op. Voor de rest volgens mij helemaal standaard.

Wat zouden jullie adviseren voor de bandenspanning?


2,2 bar
kpa is Kilo PAscal 220 kpa = 2,2bar.

zie omrekentabel op onderstaande site

http://www.translatorscafe.com/cafe/units-converter/pressure/7-22/
Gelogd
Op vakantie in DE Parade :-)

niekos

  • Gast
Re: Bandenspanning voor Scout Routier 1979
« Reactie #2 Gepost op: juli 12, 2013, 04:47:32 pm »

Bedankt!
Maar die druk lijkt mij de druk voor de max belasting van 310 kg? Als ik naar de excel kijken die ik heb gevonden (http://forum.vouwwagenclub.info/index.php?topic=5166.0) is de druk die in de band moet/hoort afhankelijk van een aantal factoren (en teveel daarvan weet ik niet voor deze vouwwagen).  Had daar wat dingen in ingevuld, maar kwam daar op 2,6 bar (maar zoals ik als schreef: ik weet weinig van de vouwwagen om goede de waarden daarin te vullen). Ik lees ook mensen die 4,5 bar in de banden pompen, maar dat zijn vast heel andere banden met andere vouwwagens.
Anyway, ik ga in ieder geval nu maar uit van de 2,2 bar  :)
Gelogd

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 865
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Bandenspanning voor Scout Routier 1979
« Reactie #3 Gepost op: juli 12, 2013, 06:26:59 pm »

Voor een normale band is een druk van 2,5 bar gebruikelijk.
Het maakt op zich niet zo veel uit of het 2,2 of 2,6 bar is.

Transportbanden ( verzwaarde banden) hebben een gebruikelijke druk van 4 bar, let dan wel op dat je hoge druk ventielen gebruikt!

Overigens zijn verzwaarde banden helemaal niet nodig, normale banden hebben voldoende draagvermogen.
Verzwaarde banden hebben een stuggere wang ( zijkant), waardoor er meer kans is op springen  van de wagen.   
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

niekos

  • Gast
Re: Bandenspanning voor Scout Routier 1979
« Reactie #4 Gepost op: juli 12, 2013, 09:14:42 pm »

Voor een normale band is een druk van 2,5 bar gebruikelijk.
Het maakt op zich niet zo veel uit of het 2,2 of 2,6 bar is.

Transportbanden ( verzwaarde banden) hebben een gebruikelijke druk van 4 bar, let dan wel op dat je hoge druk ventielen gebruikt!

Overigens zijn verzwaarde banden helemaal niet nodig, normale banden hebben voldoende draagvermogen.
Verzwaarde banden hebben een stuggere wang ( zijkant), waardoor er meer kans is op springen  van de wagen.   

Thanks Tago Herman voor de verdere uitleg, ik zal ze denk ik op 2.5 doen dan denk ik. Morgen eens kijken, nog nooit eerder mee gereden dus ben heel benieuwd :)
Sowieso nog nooit met een vouwwagen op pad geweest  O0
Gelogd

JOtto

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 42
  • Merk Vouwwagen: Scout Pivo
Re: Bandenspanning voor Scout Routier 1979
« Reactie #5 Gepost op: juli 12, 2013, 09:52:02 pm »

Mij is ooit door een bandenspecialist 3 bar aangeraden.
Dit rijdt prima, ook 130 km/u over langere afstand.

dit was met een scout uit 1994
Gelogd
Jan-Otto

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 865
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Bandenspanning voor Scout Routier 1979
« Reactie #6 Gepost op: juli 13, 2013, 12:42:40 am »

3 bar kan ook wel, wel is dit het maximum voor een gewone band.
Ook dan is er wel de kans op meer springen ( onrustig) gedrag van de wagen.
Nogmaals, ca 2,5 bar is de standaard.
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

jadatis

  • Gast
Re: Bandenspanning voor Scout Routier 1979
« Reactie #7 Gepost op: juli 13, 2013, 08:58:01 pm »

Het enige wat je nog moet weten is wat het werkelijke gewicht van de vouwwagen is zoals je er mee gaat rijden.
Mogelijk kun je er een metaalachtig plaatje op vinden met de MTM ( maximaal toelaatbare massa).
De 220 kPa is de referentiedruk en niet de maximum druk van de band.
Bij die 2,2 bar mag de band 310 kg dragen als je niet boven de maximum snelheid van de band gaat van waarschijnlijk 160km/u omdat er S aan het eind staat wat voor tot maximaal 180 km/u staat.
voor lagere snelheid staat de fabrikant meer draagvermogen toe.
dus het Excel van mijn hand, dat je gebruikt heb, heb je een gewicht ingevuld , anders kwam er geen antwoord uit.
Mijn Excel rekent met een reserve van nu 11,1 % op de aslast, en een kogelgewicht van 4% van de MTM.
Daarom kom je op 2,6 bar uit , en geeft het excel een snelheidsbeperking aan, waaronder je alle reserves kunt benutten.
Dus dat die 2,6 bar hoger is dan de referentiedruk van 2,2 bar , wat lager is dan gemiddeld maar bij kleine bandjes uitzondering is op de regel, is niet erg en geeft zo maximale veiligheid zonder te gaan stuiteren.
Fout kan het alleen nog gaan als je flink overbeladen bent, wat nog steeds niet wettelijk toegestaan is.
Maar je kunt ook een meergewicht invullen , om te zien hoeveel speling je dan hebt.

het topic waar je naar verwijst , gaat over een wat ouder spreadsheet , maar in de zelfde map van de link daar , staan ook de niewere, die met mijn eigen formule werkt.
Je banden moeten wettelijk zamen de MTAslast kunnen dragen dus MTM is waarscheinlijk 620 kg of de kogeldruk mag er nog bij, en er is ook een 10% regel gebruikt dat je 10% bij de Maximum load van de band mocht tellen als je 10% bij de referentiedruk deed ( 2,2 bar hier) met dan een maximum snelheid bij gewone autobanden van 100km/u , dus maximaal 620+10%= 682 kg + kogeldruk van misschien 40kg , ronden we af op 720kg wat de MTM maximaal is.


« Laatst bewerkt op: juli 13, 2013, 09:14:56 pm door jadatis »
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal