Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 »   Omlaag

Auteur Topic: Bak voor tentstokken onder de vw  (gelezen 29563 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Bak voor tentstokken onder de vw
« Reactie #15 Gepost op: november 18, 2013, 04:34:21 pm »

Niet erg deskundig gelijmd neem ik aan. Maar wel kl..e.
Normaliter schiet zoiets niet meer los.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

TallGuy212

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 400
  • Merk Vouwwagen: Jamet Jametic Panorama 2014
  • Grab life by the coconuts!
Re: Bak voor tentstokken onder de vw
« Reactie #16 Gepost op: november 18, 2013, 07:08:01 pm »

Tja, eerst schuren voordat je de lijm aanbrengt... En dat wordt nogal eens vergeten. In Alu een erg mooie oplossing want de stokken van onze Dakota zijn ook gebogen en vreten veel ruimte in de wagenbak.

Toch maar eens kijken als we de klapper terug hebben van reparatie, hij is al bijna twee maanden under re-construction.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Bak voor tentstokken onder de vw
« Reactie #17 Gepost op: november 18, 2013, 07:39:48 pm »

Tja, eerst schuren voordat je de lijm aanbrengt... En dat wordt nogal eens vergeten. In Alu een erg mooie oplossing want de stokken van onze Dakota zijn ook gebogen en vreten veel ruimte in de wagenbak.

Toch maar eens kijken als we de klapper terug hebben van reparatie, hij is al bijna twee maanden under re-construction.
Onder onze Jametic zie ik echt geen mogelijkheid. Tenzij zoiets dicht boven het wegdek komt te handen, wat ik absoluut niet wil.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.755
Bak voor tentstokken onder de vw
« Reactie #18 Gepost op: november 18, 2013, 07:42:35 pm »

Waar wonen jullie? Ik wil best een keer meekijken/ denken. Evt. met onze vw ernaast.


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Bak voor tentstokken onder de vw
« Reactie #19 Gepost op: november 18, 2013, 09:08:35 pm »

Niet erg deskundig gelijmd neem ik aan. Maar wel kl..e.
Normaliter schiet zoiets niet meer los.

Je aanname is niet juist, de man in kwestie kennende was het waarschijnlijk juist erg goed gelijmd, hij is nogal een Pietje Precies en beschikt over de nodige spullen. En hoeveel van ons lijmen zoiets dan wel 'deskundig'? Zo'n verbinding is domweg niet ontworpen voor dit doel en dit soort belasting. Ik vertel het ook alleen maar even als waarschuwing: het kan mis gaan. Normaliter schiet zoiets inderdaad niet meer los, maar het kan je dus overkomen. En dan sta jij zonder stokken en inderdaad misschien iemand achter je met een paar stokken in z'n grille of erger. Een paar popnagels kan dat voorkomen. Als je het niet nodig vindt doe je het niet, ik ga het van de winter zeker wel doen.  ;)
« Laatst bewerkt op: november 18, 2013, 09:11:30 pm door NielsP »
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Bak voor tentstokken onder de vw
« Reactie #20 Gepost op: november 19, 2013, 09:50:16 am »

Je aanname is niet juist, de man in kwestie kennende was het waarschijnlijk juist erg goed gelijmd, hij is nogal een Pietje Precies en beschikt over de nodige spullen. En hoeveel van ons lijmen zoiets dan wel 'deskundig'? Zo'n verbinding is domweg niet ontworpen voor dit doel en dit soort belasting.
Als het een PVC buis met een PVC deksel was, die -na opschuren van de oppervlakken en cleanen- goed verlijmd waren, horen deksel en buis tot één geheel 'versmolten' te zijn omdat beiden voor een klein deel oplossen door de lijm. Reden waarom je bij het lijmen de verbinding altijd even moet draaien. Mijn overtuiging is dat 'niet goed gelijmd' een hele terechte suggestie is van jellejawa. Iedereen die de gebruiksaanwijzing op een potje PVC lijm zorgvuldig opvolgt en zo nu en dan wel eens een stukje afvoer lijmt, kan zo'n verbinding 'deskundig' lijmen.

Uit de aard van de reguliere toepassing van de PVC buis kan opspattend vocht ook geen invloed op de lijmverbinding gehad hebben. Wat wel het geval is, is dat het oppervlak van een gewone PVC dop vrij dun is. Ik zou dus eerder (of liever: hooguit) verwachten dat de stokken door het deksel schieten (bijvoorbeeld omdat de dop scheurt) dan dat de dop in z'n geheel van de buis afschiet.  Maar dan moet je volgens mij wel een verschrikkelijk ruige bocht nemen waabij aan het begin van de bocht alle stokken net aan de tegenoverliggende kant van de buis liggen.
Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Bak voor tentstokken onder de vw
« Reactie #21 Gepost op: november 19, 2013, 12:10:43 pm »

Ik zou dus eerder (of liever: hooguit) verwachten dat de stokken door het deksel schieten (bijvoorbeeld omdat de dop scheurt) dan dat de dop in z'n geheel van de buis afschiet.  Maar dan moet je volgens mij wel een verschrikkelijk ruige bocht nemen waabij aan het begin van de bocht alle stokken net aan de tegenoverliggende kant van de buis liggen.

Tentstokken die door de deksel schieten, tja het zou kunnen maar dan moet je inderdaad wel heel ruig een bocht omgaan en dan moeten de stokken ook ruimte genoeg hebben om te bewegen en vaart (kracht) te krijgen. Mijn stokkenbuis zit vol, het past allemaal precies.

Mischien een oude deksel gebruikt of 1 die al gescheurd was ofzo want anders lijkt het me vrijwel onmogelijk.
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

bosi

  • Gast
Re: Bak voor tentstokken onder de vw
« Reactie #22 Gepost op: november 19, 2013, 12:29:38 pm »

Als ik het gewicht van de stokken van mijn Trigano neem, dan kom je toch aan een aardig gewicht en als dat heen en weer gaat schuiven dan lijkt me de kans aannemelijk dat de PVC schroefdop dat niet gaat tegen houden.
Over dit onderwerp hebben trouwens al meerdere draadjes gelopen op dit mooie forum
Standaard word geadviseerd om de tentstokken "op te sluiten" met bijvoorbeeld sponzen om schuiven te voorkomen. Een tweede belangrijk advies, is om geen PVC of andere kunststof bevestiging beugels te gebruiken omdat die door het bewegen van de vouwwagen en of buis en door veroudering oa door UV nog wel eens makkelijk afbreken met alle gevolgen vandien. Metalen beugels worden dan ook dringen geadviseerd.

Het mooiste vind ik persoonlijk de aluminium bak van Theu, mits je hem onder je klapper kwijt kunt, zeker omdat wij ook een aantal gekoppelde buizen met koppelstukken hebben die niet makkelijk in een ronde buis van normaal formaat zouden passen.
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Bak voor tentstokken onder de vw
« Reactie #23 Gepost op: november 19, 2013, 01:11:06 pm »

@ Frankie en KenJo:

Het kan gebeuren, want het is gebeurt. Onder verder heel normale omstandigheden, of je je het nu kunt voorstellen of niet, of het nu logisch is of niet. Doe er je voordeel mee of doe het niet, kan mij verder niets schelen...  :zw
Gelogd

Emmer

  • Gast
Re: Bak voor tentstokken onder de vw
« Reactie #24 Gepost op: november 19, 2013, 03:55:51 pm »

Wil toch even waarschuwen voor al die projecten met PVC buizen onder de wagen. Als je dat wil doen is dat je volste recht en eigen keuze en wens ik iedereen alle succes ermee. Toch denk ik dat het belangrijk is om in het achterhoofd te houden dat het hier dikwijls gaat over metalen stokken die in kunststofbuizen vervoerd worden die daar helemaal niet voor bedoeld zijn. PVC buizen zijn gemaakt om in statische toestand te zorgen voor afvoer van (vuil) water. Dat er een stop loskomt of een buis barst of een deksel het begeeft lijkt mij op lange termijn vrij normaal. Kortom tentstokken in PVC buizen onder de wagen zou ik zelf nooit doen en/of aanraden. De metalen bak vind ik wel een goede optie als je echt een oplossing zoekt voor de stokken.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Bak voor tentstokken onder de vw
« Reactie #25 Gepost op: november 19, 2013, 04:16:02 pm »

PVC buizen zijn gemaakt om in statische toestand te zorgen voor afvoer van (vuil) water.
Klopt. Maar dat wil niet zeggen dat het materiaal niet geschikt is om er iets anders mee te doen. Het blijft tenslotte gewoon PVC. Een oersterke kunststof die voor talloze zaken gebruikt wordt. Niet alleen voor afvoer van water. Het probleem zit (daar zijn we het dan hopelijk wel over eens) ook niet in zozeer in de buis, maar vooral in (de constructie, de bevestiging van) de doppen.

Het kan gebeuren, want het is gebeurt. Onder verder heel normale omstandigheden, of je je het nu kunt voorstellen of niet, of het nu logisch is of niet. Doe er je voordeel mee of doe het niet, kan mij verder niets schelen...  :zw
Ik denk ook niet dat wij zeggen dat het niet kan gebeuren. Ik denk dat wij er alleen vanuit gaan dat als zoiets gebeurt, het dan niet correct gelijmd was. Dat jij veronderstelt dat dat wel zo is omdat je de persoon kent is prima, maar de vraag is dan of je die persoon op dit specifieke punt wellicht minder goed kent dan nodig om die inschatting te kunnen maken.  ;)
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Bak voor tentstokken onder de vw
« Reactie #26 Gepost op: november 19, 2013, 04:20:48 pm »

Het probleem zit (daar zijn we het dan hopelijk wel over eens) ook niet in zozeer in de buis, maar vooral in (de constructie, de bevestiging van) de doppen.

Juist. En dus geen risico lopen maar die dop extra vastzetten. Dat en alleen dat was mijn boodschap...  ;)
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.755
Bak voor tentstokken onder de vw
« Reactie #27 Gepost op: november 19, 2013, 04:24:15 pm »

Ik stel voor dat we nu met zijn allen stoppen om ons gelijk te halen. Het gaat nergens meer over. Die man is het overkomen en Niels waarschuwt ons daarvoor doordat te delen. Niet meer en niet minder. Ja PVC is sterk. Zeker als het goed word verwerkt. Maar de stokken zijn van staal en die kunnen ook schade aanrichten aan zowel de PVC-buis als aan derden. Zeker als ze al wat ouder worden. Wij zijn er niet bij geweest en dus. Niels bedankt voor het delen!
Ik ben blij met de overwegend positieve reacties op de bak onder onze vw. En zou het fijn vinden als we nu weer constructief verder kunnen praten/ chatten/ schrijven.


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Gelogd

bensi

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.426
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Ruebist
    • Mijn andere hobby
Re: Bak voor tentstokken onder de vw
« Reactie #28 Gepost op: november 19, 2013, 05:08:24 pm »

Ik stel voor dat we nu met zijn allen stoppen om ons gelijk te halen. Het gaat nergens meer over. Die man is het overkomen en Niels waarschuwt ons daarvoor doordat te delen. Niet meer en niet minder. Ja PVC is sterk. Zeker als het goed word verwerkt. Maar de stokken zijn van staal en die kunnen ook schade aanrichten aan zowel de PVC-buis als aan derden. Zeker als ze al wat ouder worden. Wij zijn er niet bij geweest en dus. Niels bedankt voor het delen!
Ik ben blij met de overwegend positieve reacties op de bak onder onze vw. En zou het fijn vinden als we nu weer constructief verder kunnen praten/ chatten/ schrijven.


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
WW
Gelogd
Ex - Smitveld Ruebist >> Combi Camp Venezia >>Camplet Concorde >>Smitveld Ruebist>> Nu een Combi Camp Country
Blijven klappen, daar gaat het om ;-)

bosi

  • Gast
Re: Bak voor tentstokken onder de vw
« Reactie #29 Gepost op: november 20, 2013, 11:35:48 am »

Ik stel voor dat we nu met zijn allen stoppen om ons gelijk te halen. Het gaat nergens meer over. Die man is het overkomen en Niels waarschuwt ons daarvoor doordat te delen. Niet meer en niet minder. Ja PVC is sterk. Zeker als het goed word verwerkt. Maar de stokken zijn van staal en die kunnen ook schade aanrichten aan zowel de PVC-buis als aan derden. Zeker als ze al wat ouder worden. Wij zijn er niet bij geweest en dus. Niels bedankt voor het delen!
Ik ben blij met de overwegend positieve reacties op de bak onder onze vw. En zou het fijn vinden als we nu weer constructief verder kunnen praten/ chatten/ schrijven.


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Helemaal mee eens  :J
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal