Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 »   Omlaag

Auteur Topic: Bak voor tentstokken onder de vw  (gelezen 29525 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cadillacfreak

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
  • Merk Vouwwagen: 2010 Aart Kok Kavango
Re: Bak voor tentstokken onder de vw
« Reactie #30 Gepost op: augustus 06, 2014, 03:30:14 pm »

Ik zocht al een tijdje naar een goede oplossing voor de tentstokken, en vond de 'PVC buis methode' niet sterk genoeg. Zeker niet als ik de verhalen hier lees. Maar deze constructie van aluminium vind wel erg goed gevonden. Misschien ga ik deze schaamteloos nabouwen. Grote dank. WW
Gelogd

maartenvb

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 25
  • Merk Vouwwagen: Jamet Montana
Re: Bak voor tentstokken onder de vw
« Reactie #31 Gepost op: augustus 06, 2014, 07:56:13 pm »

Er bestaat ook hoge druk pvc, deze is tot 6 mm dik!
Als deze juist verlijmd wordt, en desnoods geschroefd, denk ik dat het nog altijd een veel goedkopere en lichtere oplossing is dan de alu bak!
Ik wil natuurlijk geen afbreuk doen aan het zeer professionele werk geleverd door Theu!
Zeer goed gemaakt en kwalitatief bijna onverwoestbaar, alleen even oppassen met de sluiting!
Er zijn meerdere mensen met zo een sleutel, ik zou er nog een hangslot ophangen.
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.753
Re: Bak voor tentstokken onder de vw
« Reactie #32 Gepost op: augustus 07, 2014, 05:47:01 am »

@cadillacfreak; zeker doen! Ik zie het als een compliment. En beter goed gejat dan slecht verzonnen!
@maartenvb; een hangslotje roept volgens mij alleen maar vragen op. En wat hebben ze aan die stokken dat ze ze onderweg gaan stelen? Moet je het heel toevallig net nodig hebben.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Bak voor tentstokken onder de vw
« Reactie #33 Gepost op: augustus 07, 2014, 08:05:31 am »

En wat hebben ze aan die stokken dat ze ze onderweg gaan stelen? Moet je het heel toevallig net nodig hebben.
De vraag is denk ik ook niet zozeer wat zij eraan hebben, maar wat jij er aan mist als je ze niet meer hebt.
Gelogd

Birdy

  • Gast
Re: Bak voor tentstokken onder de vw
« Reactie #34 Gepost op: augustus 07, 2014, 08:30:03 am »

In mijn geval is er 10cm ruimte onder de vw.
In een PVC buis van 110 past geen kruisstuk van mijn tent. Dus was een alu bak de enige optie.
Gelogd

maartenvb

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 25
  • Merk Vouwwagen: Jamet Montana
Re: Bak voor tentstokken onder de vw
« Reactie #35 Gepost op: augustus 07, 2014, 01:29:41 pm »

@theu, het gaat niet alleen over diefstal, maar ook tegen openvallen als je over onze zo perfecte Belgische "snel"wegen rijdt!
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.753
Bak voor tentstokken onder de vw
« Reactie #36 Gepost op: augustus 07, 2014, 02:20:27 pm »

@Frankie;
Op zich heb je daar gelijk in.
Maar door er slotjes aan te hangen vestig je er juist de aandacht op. Terwijl er nu vaak aan voorbij word gelopen. Misschien dat ik hem ooit eens in de kleur gaat wrappen zodat hij nog minder opvalt.
@Maartenvb; zo had ik het nog niet bekeken. Maar op de vrachtwagens waarop ik gereden heb hadden de meeste ook wel dat soort sloten en ik heb nooit gehad dat ze waren open gegaan.
En gelukkig klemt het klepje van deze bak ook nog eens.
Maar ik begrijp jullie op opbouwende kritiek.
« Laatst bewerkt op: augustus 07, 2014, 02:22:26 pm door Theu »
Gelogd

bvp

  • Gast
Re: Bak voor tentstokken onder de vw
« Reactie #37 Gepost op: augustus 07, 2014, 07:59:17 pm »

Ziet er erg goed uit en lijkt mij ook erg handig dit!
Heb al gekeken zojuist onder de vw en hebben hier de ruimte ook.
Nu mijn (noob)vraag, hoe maak je zo'n bak van aluminium/traanplaat? wat voor materialen heb je nodig? Kan de (gemiddelde) hobbyist dit zelf maken in de garage of moet dit professioneel gebeuren? ::)
Of wellicht is een bak van die afmetingen ook ergens (niet te duur :P) te bestellen? Montage moet zelf zeker wel te doen zijn.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Bak voor tentstokken onder de vw
« Reactie #38 Gepost op: augustus 07, 2014, 08:19:22 pm »

Ziet er erg goed uit en lijkt mij ook erg handig dit!
Heb al gekeken zojuist onder de vw en hebben hier de ruimte ook.
Nu mijn (noob)vraag, hoe maak je zo'n bak van aluminium/traanplaat? wat voor materialen heb je nodig? Kan de (gemiddelde) hobbyist dit zelf maken in de garage of moet dit professioneel gebeuren? ::)
Als je het zelf wilt maken, heb je minstens een metaalzaag, een boor, een zetbankje en een popnageltang nodig, maar wil je het netjes doen, dan heb je ook nog een stuk gereedschap nodig waarmee je hoeken van 90 graden uit plaatmateriaal kunt knippen (heb dat op school wel ooit geleerd maaar weet niet meer hoe dat heet).

Kortom: als het netjes moet, is dat niet voor de eerste de beste hobbyïst weggelegd. Mag het allemaal wat krakkemikkiger dan kan het op de Indiaas/Pakistaanse manier t.w. met een metaalzaag, een hamertje, een boor, een kraspen, een meetlat en een popnageltang en een olifant. Maar ik zou het je niet aanraden, want dan krijg je al snel het Peugeot gevoel:

http://youtu.be/50A9wjJ40Dk 
« Laatst bewerkt op: augustus 07, 2014, 08:25:02 pm door Frankie »
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.753
Bak voor tentstokken onder de vw
« Reactie #39 Gepost op: augustus 07, 2014, 09:48:00 pm »

De hoekjes die je eruit moet zagen heb ik gewoon met een slijptol uitgesneden.
Dus het lastigste is het omzetten van het materiaal voor de rest valt het wel mee.
Zegt hij die er 2 heeft gemaakt. :)12]
Als je niet zelf of iemand in de buurt hebt die kan zetten is het denk ik het handigst om een goede tekening te maken, lokaal een bedrijf te zoeken dat aluminium plaatmateriaal verkoopt en bewerkt. En daar informeren wat het kost om het te zetten. En het in elkaar zetten kan je dan zelf doen.
« Laatst bewerkt op: augustus 07, 2014, 09:51:44 pm door Theu »
Gelogd

Birdy

  • Gast
Re: Bak voor tentstokken onder de vw
« Reactie #40 Gepost op: augustus 07, 2014, 09:50:20 pm »

Je zou als het zetten echt niet lukt denk ik een eind kunnen komen met aluminium plaat icm hoekprofielen. Die kun je overal krijgen en dan met popnagels de boel aan elkaar zetten.
Niet echt heel mooi, maar dan kom je er wel zonder zetten. (Dat was ook het enige dat ik niet zelf kon, gelukkig heeft Thue dat voor me kunnen doen :-P)
Gelogd

mars

  • Gast
Re: Bak voor tentstokken onder de vw
« Reactie #41 Gepost op: augustus 07, 2014, 10:15:09 pm »

Zo heb ik vorig jaar een alu traanplaat op 4 zijden laten omzetten als versteviging van de alutec disselbak deksel.
Hier bij een metaalbedrijfje.
Maatwerk, dat perfect uitgevoerd is.
Voor hun maar ff werk.
Alu plaat geleverd door hun, daar komt de winst dan ook vandaan.
Dat omzetten stelt niks voor.

Als je het goed wilt doen(constructief verantwoord!) en je hebt zelf de mogelijkheden of kennis niet in huis, moet je het gewoon laten doen. Niet gaan 'prutsen'.
Maar dat is mijn mening.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Bak voor tentstokken onder de vw
« Reactie #42 Gepost op: augustus 07, 2014, 10:49:08 pm »

Dat omzetten stelt niks voor.
Niets is moeilijk als je weet hoe het moet. En als het niet precies hoeft is er ook niks aan. Maar ik geef je op een briefje dat als zetten correct uitgevoerd moet worden en de nauwkeurigheid kleiner dan een millimeter moet zijn, dat in de praktijk betekent: "denk aleer gij doende zijt en doende denk dan nog".
 
Bij elke hoek die gemaakt moet worden, spelen de straal van de bocht en de dikte van het materiaal een rol. En heeft de dikte bovendien invloed op de straal en de instellingen van de zetbank. Ik heb geen twee linkerhanden als het gaat om 'dingetjes maken', maar ik heb op de HTS ooit als praktijkopdracht een heel eenvoudig bakje met een oversluitend dekseltje ter grootte van een botervloot moeten zetten met een vingerzetbank op basis van een tekening met maten en voorgeschreven toleranties. Ik geef het je te doen dat in één keer foutloos te realiseren... Ik heb sindsdien mateloos respect voor de vakmannen in de metaal. D'r is heel wat plaatmateriaal de afvalbak ingegaan voor het goed was. :J
« Laatst bewerkt op: augustus 07, 2014, 10:50:46 pm door Frankie »
Gelogd

bvp

  • Gast
Re: Bak voor tentstokken onder de vw
« Reactie #43 Gepost op: augustus 08, 2014, 12:16:19 am »

Hmm thnx allemaal. Boodschap is voor mij duidelijk, vooral NIET zelf hieraan gaan proberen te prutsen  :+
Moet wel gewoon helemaal goed zijn en niet half/half.
Zal eens rond gaan vragen of ik ergens wat kan regelen  :P
Gelogd

maartenvb

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 25
  • Merk Vouwwagen: Jamet Montana
Re: Bak voor tentstokken onder de vw
« Reactie #44 Gepost op: augustus 08, 2014, 04:50:25 pm »

Met hoekprofielen en popnagels zou ik het niet doen, deze gaan zeker lostrillen!
Ik had op mijn auto aanhangwagen de spatborden verstevigd met inoxplaat en deze vastgezet met popnagels, nog geen 1000km verder alle popnagels weg!
Lassen kunnen scheuren, dus ik denk zetten is het beste!
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal