Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Aansluiting kraan incl. pomp e.d.  (gelezen 13575 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

teunbrouwers

  • Gast
Aansluiting kraan incl. pomp e.d.
« Gepost op: augustus 12, 2013, 08:32:23 pm »

Hallo,
In onze bermkeuken zit een kraan die aan moet gaan als je hem naar boven "draait".
Echter zit er aan de onderkant enkel nog een slangenaansluiting. de rest ontbreekt.
Weet iemand wat ik hier nog aan moet maken, en waar ik dit kan halen (hoe het heet). Zodat ik de kraan gewoon kan gebruiken.

Alvast bedankt.
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.354
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Aansluiting kraan incl. pomp e.d.
« Reactie #1 Gepost op: augustus 12, 2013, 09:42:15 pm »

Er moet bedrading aan de onderzijde uit de kraan komen. Bij het open draaien van de kraan hoor je de schakelaar de de verbinding sluit. Hiermee is de pomp te schakelen. Als deze draad er niet aan zit (er uit getrokken?) zul je een nieuwe kraan moeten halen vrees ik. Deze zijn er al vanaf een tientje.
Gelogd

teunbrouwers

  • Gast
Re: Aansluiting kraan incl. pomp e.d.
« Reactie #2 Gepost op: augustus 12, 2013, 09:51:48 pm »

Er moet bedrading aan de onderzijde uit de kraan komen. Bij het open draaien van de kraan hoor je de schakelaar de de verbinding sluit. Hiermee is de pomp te schakelen. Als deze draad er niet aan zit (er uit getrokken?) zul je een nieuwe kraan moeten halen vrees ik. Deze zijn er al vanaf een tientje.

Volgens mij zit er niks onder enkel een zwart geribbeld tuitje waar je een slang op kunt aansluiten. Ook geen pomp. Zie ook geen pomp op de website van De Wit, vandaar mijn vraag.
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: Aansluiting kraan incl. pomp e.d.
« Reactie #3 Gepost op: augustus 12, 2013, 10:05:12 pm »

Jullie hebben het standaard kraan pijpje.  Hieraan moet normaal een dompelpompje met een batterij box en voetschakelaar worden gekoppeld. Je kunt vroj simpel dit pijpje vervangen door een kraan met ingebouwde schakelaar.  Pompje, slangen,  batterij box of omvormer  blijven het zelfde.  Je kunt alle spullen bij elle camping shop voor een paar tientjes kopen.  Aansluiten is geen raketwetenschap,  slang aan pomp en kraantje,  stroom aansluiten,  door de schakelaar van kraan of voetschakelaar tussen de plus (rode)draad van de omvormer of batterij box en die van de dompelpomp en de min (blauw) van aan de pomp en de omvormer of batterij box met die van de pomp en je bent klaar. Dompelpomp in emmer of jerrycan met water en pompen maar. Het kan zijn dat je het gat van het pijpje iets moet uitvijlen om het kraantje met schakelaar in het wasbakje te krijgen.

Verstuurd vanaf mijn GT-I8190 met Tapatalk 4

Gelogd

teunbrouwers

  • Gast
Re: Aansluiting kraan incl. pomp e.d.
« Reactie #4 Gepost op: augustus 12, 2013, 10:24:41 pm »

Bedankt!
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.354
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Aansluiting kraan incl. pomp e.d.
« Reactie #5 Gepost op: augustus 12, 2013, 10:43:50 pm »

Helderder als Bosi zou ik het niet kunnen beschrijven! Succes met ombouwen... Ik zou, aangezien wij altijd stroom nemen, kiezen voor een omvormer. Nooit meer lege batterijen. De omvormer die wij gebruiken kent ook een 12v ingang zodat je nog steeds van batterijen gebruik zou kunnen maken.
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: Aansluiting kraan incl. pomp e.d.
« Reactie #6 Gepost op: augustus 13, 2013, 09:21:07 am »

Ik zie dat je ook nog om voorbeelden vraagt van wat je moet aanschaffen, dus zie in de bijlages.
Voor het verbinden van de 12 V aansluitingen heb ik gebruik gemaakt van AMP stekker verbindingen maar kroonsteentje zal ook werken.

Wij hebben zelf ook een omvormer waaraan als extra ook een 12 Volt voeding, dus de batterijbak, kan worden aangesloten. De accubak met de twee batterijen hadden we al en het voordeel nu is dat als je een keertje geen stroom hebt je kraantje toch werkt, zodra je 220V aansluit wordt de 12V ingang direct onderbroken.
De omvormer heb ik hoog, tegen de achterwand van de bermkeuken vastgeschroefd zodat hij niet in de weg zit.
Ik kan je alleen maat adviseren om geen terugslag klepje te monteren, hierdoor blijft er altijd water staan in je waterslang, dat water gaat na verloop van tijd bederven en de boel gaat schimmelen. Zonder terugslag klep kun je de slang helemaal leeglaten lopen door voor vertrek en met de pomp op het droge, de kraan open te draaien.

Ik heb de meeste spullen bij de Wit in Schijndel gekocht, maar Obelink en elke camping/caravan boer verkoopt het ook.
Gelogd

teunbrouwers

  • Gast
Re: Aansluiting kraan incl. pomp e.d.
« Reactie #7 Gepost op: augustus 13, 2013, 11:35:09 am »

Super!!
Dit is echt ideaal, binnenkort gaan we inderdaad naar Schijndel dus dan zla ik het eens gaan aanschaffen!
Bedankt man!
Gelogd

Avec

  • Klapperraar
  • **
  • Online Online
  • Berichten: 89
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Chamonix
Re: Aansluiting kraan incl. pomp e.d.
« Reactie #8 Gepost op: augustus 13, 2013, 01:19:29 pm »

Ik heb aan mijn kraan een 12V stekker geknutseld, deze kun je dan zowel op de autospanning als via een omvormer aansluiten. Daarnaast kan ik ook nog steeds met het kroonsteentje het accupack aansluiten.
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: Aansluiting kraan incl. pomp e.d.
« Reactie #9 Gepost op: augustus 13, 2013, 01:22:59 pm »

Super!!
Dit is echt ideaal, binnenkort gaan we inderdaad naar Schijndel dus dan zla ik het eens gaan aanschaffen!
Bedankt man!

Als je naar de Wit in Schijndel gaat, kan ik je aanraden om niet naar de kampeerhal te gaan voor de onderdelen maar net aan de overkant tegenover de kampeerhal hebben ze een een apparte kleinere hal ook van de Wit (met eigen parkeer terrein) voor allerlei van dit soort onderdelen. Officieel is dit de carav-dinges tupperware doos op wielen  :# accesoires afdeling. Heb je bijvoorbeeld ook nog slangen, reduceren, t-stukjes etc. voor je gas aansluitingen of verlichting van VW (stekkers armaturen etc.) dan is dat eveneens de place to be
Gelogd

FiPe

  • Gast
Re: Aansluiting kraan incl. pomp e.d.
« Reactie #10 Gepost op: augustus 13, 2013, 02:58:31 pm »

Ikzelf heb slechte ervaringen met die 6 V blokbatterijen.
Dat is ... Ze zijn altijd leeg als je op een plek kampeert waar in de verre omtrek deze batterijen niet te krijgen zijn.
Ik heb de goedkoopste Crusader 220V-12V 25 Watt omvormer gekocht die te krijgen is.
Heel eenvoudig te monteren en aan te sluiten.
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: Aansluiting kraan incl. pomp e.d.
« Reactie #11 Gepost op: augustus 13, 2013, 03:16:53 pm »

Ikzelf heb slechte ervaringen met die 6 V blokbatterijen.
Dat is ... Ze zijn altijd leeg als je op een plek kampeert waar in de verre omtrek deze batterijen niet te krijgen zijn.
Ik heb de goedkoopste Crusader 220V-12V 25 Watt omvormer gekocht die te krijgen is.
Heel eenvoudig te monteren en aan te sluiten.

Op de genoemde omvormer (220V naar 12V) zit oook een apparte ingang waarop je bestaande batterij box aangesloten kan worden, die ingang wordt afgelsoten als je de 220V in het stopcontact doet.
Wat betreft de 6V blok batterijen, vind ik het nogwel meevallen. Vooral vocht (kans op lekspanning) en kou (bij lager dan 5 °C verliezen batterijen en accu's snel capaciteit) zijn de boosdoeners als de batterijen snel leeglopen. dus in de winter de batterijen eruit halen en als je ze niet gebruikt op de kop in de doos doen, heb heb je gelijk geen kant op lekspanning. Wij doen/deden gemiddeled 2 seizoenen met een setje batterijen en het maakt niet uit of je de duurdere Varta of onbekend merk type neemt.

Met name in het voor en najaar gaan we nog wel eens op een boeren camping of een staatsbosbeheer camping staan, waar geen stroom ter plaatse is, voor licht gaan we dan gewoon over op gas of benzine en koken doen we zo wie zo op gas (of benzine). Dan is het toch lekker als je het kraantje gewoon kunt gebruiken.
Heb dan bij de keuken een 12.5 ltr. jeryrcan staan en onder de afvoer een 15 liter vuilwater tank, is precies genoeg voor zo'n weekend
Gelogd

teunbrouwers

  • Gast
Re: Aansluiting kraan incl. pomp e.d.
« Reactie #12 Gepost op: augustus 15, 2013, 09:42:03 pm »

Mooi,

Vandaag even naar Schijndel geweest, naast 70 grote en 60 kleine stieken ook het kraangebeuren gehaald.
Heb nu een dompelpomp 15L, een watertank 15L een slang, en een omvormer gekocht.
Heb besloten om de batterijen achterwege te laten aangezien we niet zonder stroom op vakantie gaan met de 3 kleine kids.
Mocht dit voorkomen kunnen we altijd nog de watertank apart vullen en gebruiken. (ben alleen de deksel met kraan vergeten).
De kraan die overeind staat gaat niet lukken, het gat zit namelijk in de bak zelf in de wand. Maar het omknikkraantje is goed genoeg.

Ik laat na het bevestigen wel een foto zien in mijn voorstel topic.  :K
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: Aansluiting kraan incl. pomp e.d.
« Reactie #13 Gepost op: augustus 15, 2013, 10:47:33 pm »

Succes met de inbouw en veel plezier met de water voorziening

Verstuurd vanaf mijn GT-I8190 met Tapatalk 4

Gelogd

teunbrouwers

  • Gast
Re: Aansluiting kraan incl. pomp e.d.
« Reactie #14 Gepost op: augustus 16, 2013, 01:12:16 pm »


Kraanproject:


Schakelaar aan de omvormer gemaakt, zodat ik straks de kraan kan bedienen met een knop. Want deze kraan heeft dat nog niet elektrisch.



Het kastje krijgt nog lades en deurtjes dus dat volgt nog.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal