Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: help - kromme bedplank Jamet Montana  (gelezen 4815 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ireneh81

  • Gast
help - kromme bedplank Jamet Montana
« Gepost op: augustus 24, 2013, 05:06:28 pm »

Hoi allemaal,

Sinds vorig jaar september zijn wij de trotse eigenaren van een Jamet Montana uit 1998.
Volgende week gaan we voor 2 weken naar Spanje en vanmorgen hebben we onze vouwwagen uit de stalling gehaald. Toen we hem openklapten bleek het 'grote' bed behoorlijk krom getrokken te zijn in het midden en hebben de lagen hout elkaar losgelaten.

Nu is dit onze eerst vw en zijn totaal onervaren en vragen ons af hoe dit kan, of dit 'normaal' is bij een vw van deze leeftijd en wat we eraan kunnen doen?  Kunnen we er zelfs nog wel op slapen? De scharnieren zijn nog intact behalve dus de plank. Het is een vaste grote plank dus geen lattenbodems oid.

We hopen dat iemand ons hierbij kan helpen. 

Groeten Irene
Gelogd

Daytona69

  • Gast
Re: help - kromme bedplank Jamet Montana
« Reactie #1 Gepost op: augustus 24, 2013, 05:40:24 pm »

Schijnbaar is het multiplex van elkaar losgelaten en dan verliest het ook een hoop stevigheid, ik zou de plank vervangen door watervast verlijmd multiplex en dat van te voren eventueel verven om het in de toekomst te voorkomen. Dat zou ik doen. Al neem ik meestal te uitgebreide maatregelen , aan gezien ik als interieurbouwer/meubelmaker soms doorsla in afwerking tips.
Gelogd

Ireneh81

  • Gast
Re: help - kromme bedplank Jamet Montana
« Reactie #2 Gepost op: augustus 24, 2013, 05:45:09 pm »

Dank je wel voor je reactie! Heel herkenbaar :) wij draven ook altijd wat door in dat soort dingen. Hier kunnen we wel wat mee. Weet jij of dit normaal is? Hij heeft gewoon binnen gestaan het hele jaar.
Gelogd

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.358
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: help - kromme bedplank Jamet Montana
« Reactie #3 Gepost op: augustus 24, 2013, 06:20:59 pm »

Soms delamineert multiplex ook van droogte; ik denk dat dat hier dan ook is gebeurd. Is de leeftijd en daar kun je weinig aan doen. Ook verven zou weinig geholpen hebben. Ik zou er gewoon een nieuwe plaat op zetten. Dan kun je weer jaren vooruit

Ik weet niet of ik hem zou verven; nadeel is dat je dan ook het vocht op kan sluiten en de vraag is ook hoe de verf/lak zich vervolgens houdt. Wij hadden in onze vorige vouwwagen onbehandelde watervaste MDF platen (iets van 10mm). Die hebben zich in al die jaren prima gehouden. Je zou ook een gemelamineerde plaat V313 MDF kunnen nemen, hoef je niet meer te verven. Ik moet wel zeggen dat onze bedplaten op een stalenframe lagen en dus voldoende ondersteuning hadden. Zonder ondersteuning moet je sowieso naar een multiplex plaat (bv een Okoume)



(Overigens ben ik werkzaam bij een van de grotere interieurbouwers van ons land, dus best wel wat ervaring op dat gebied  ;) )
« Laatst bewerkt op: augustus 24, 2013, 06:54:27 pm door nunogconway »
Gelogd

Ireneh81

  • Gast
Re: help - kromme bedplank Jamet Montana
« Reactie #4 Gepost op: augustus 24, 2013, 06:53:42 pm »

Heel erg bedankt voor de tips! Nog een laatste vraag. Zouden jullie de hele plaat vervangen (dan moeten we exact de juiste dikte vinden ivm de scharnieren) of er een dunnere plank opschroeven zodat hij weer recht getrokken wordt? 
Gelogd

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.358
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: help - kromme bedplank Jamet Montana
« Reactie #5 Gepost op: augustus 24, 2013, 06:55:32 pm »

Ik zou de hele plaat vervangen; anders blijft het niks. Ik neem aan dat je de dikte nog wel ergens kunt meten. Aan die plaat is altijd aan te komen.
Gelogd

Ireneh81

  • Gast
Re: help - kromme bedplank Jamet Montana
« Reactie #6 Gepost op: augustus 24, 2013, 07:01:58 pm »

Oke dank je wel. Jij gaf aan zelf 10 mm platen te gebruikt hebben. Bij ons is de totale dikte een cm of 4/5. Hoe heb jij dit dan gedaan?
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: help - kromme bedplank Jamet Montana
« Reactie #7 Gepost op: augustus 24, 2013, 07:05:08 pm »

Best de hele plaat vervangen. Kost je paar tientjes. watervast en verven lijkt me helemaal niet nodig, wordt toch niet nat. Anders schimmelde je tentdoek ook meteen. Multiplex is wel het sterkst. Gewoon even vragen bij de bouwmarkt.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.358
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: help - kromme bedplank Jamet Montana
« Reactie #8 Gepost op: augustus 24, 2013, 07:07:00 pm »

Oke dank je wel. Jij gaf aan zelf 10 mm platen te gebruikt hebben. Bij ons is de totale dikte een cm of 4/5. Hoe heb jij dit dan gedaan?

Ik denk dat het bij jullie dan een dunne plaat multiplex is waar vuren latten op aangebracht zijn. Kun je misschien een foto maken van de boven- en onderzijde van de plaat waarbij de hoeken zichtbaar zijn? En eventueel ook een van de scharnieren?
Als je zelf niet in staat bent om een nieuwe samengestelde plaat te maken, kun je misschien toch beter de losse laag/lagen er af halen en een nieuwe dunne plaat aanbrengen. Je moet dan wel zorgen dat je deze met een voldoende lijm/kit vast zet om kraken en piepen te voorkomen.
« Laatst bewerkt op: augustus 24, 2013, 07:13:17 pm door nunogconway »
Gelogd

Ireneh81

  • Gast
Re: help - kromme bedplank Jamet Montana
« Reactie #9 Gepost op: augustus 24, 2013, 07:09:28 pm »

Het zijn inderdaad 2 lagen multiplex en daartussen karton. We gaan de hele plaat vervangen. Dank voor jullie reacties!
Gelogd

Daytona69

  • Gast
Re: help - kromme bedplank Jamet Montana
« Reactie #10 Gepost op: augustus 24, 2013, 10:24:28 pm »

Ik zou wel maranti of Okoume Multiplex gebruiken ( zijn hard hout soorten) en geen grenen of berken ( zijn gele hout soorten en zachter) , die trekken
sneller krom !
Gelogd

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.358
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: help - kromme bedplank Jamet Montana
« Reactie #11 Gepost op: augustus 24, 2013, 10:50:10 pm »

Ik zou voor een Okoume multiplex gaan. Scheelt weer een paar kilo t.o.v. een meranti/hardwood multiplex. Moet je toch telkens omklappen. Plaat is kwalitatief ook fijner/beter.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal