Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Zambezi RL of Livingstone RL?  (gelezen 8904 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

barryvl

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 23
  • Merk Vouwwagen: Zambezi RL in Olijfgroen
Zambezi RL of Livingstone RL?
« Gepost op: augustus 28, 2013, 03:33:37 pm »

Hallo,

Eerst even kort voorstellen. Wij, gezin van vijf, zijn ervaren VW kampeerders. 8 jaar een Cocoon gehad. Dit jaar wilden we voor een RL gaan maar op marktplaats kwamen we een Original tegen voor een scherpe prijs, dus die eerst maar eens uitgeprobeerd. Prima vakantie gehad, maar toch weer verkocht. Nu weer zinnen gezet op een RL. Alleen welke? de Zambezi of Livingstone Gamedrive versie? Over smaak qua keuken en wagenbak valt te twisten maar wat zijn de ervaringen in de praktijk. De zambezi ervaring hebben we nu qua keuken. Het uitklapbare keukenblad vond ik ideaal maar opbergruimte vond ik minder handig. Ook het constant om de keuken heenlopen voor de koelkast vond ik niet erg praktisch. Hoe gaat dit bij de RL? Kom je dan niet in de knel met de zijkant van de luifel? Hoe zijn de ervaringen met de keuken van de Livingstone?

Dan de wagenbak. Op papier schrik ik een beetje van het leeggewicht van de Livingstone. 475kg, betekent nog 275kg mee te nemen. Dat lijkt op zich wel voldoende, maar als je ook nog eens vier fietsen op de allesdrager wilt meenemen blijft er nog maar ca. 175kg over en dan wordt het wel een beetje krap lijkt me. Er kan immers 1500 liter in en uit ervaring weet ik dat dit altijd vol gaat. Vergeleken met de Cocoon is ie leeg ruim 200kg zwaarder. Auto trekt dit wel maar wat betekent dit voor de remweg bij 130 km/u?

Laatste twijfelpuntje voor beiden is XL-bed of gewoon bed. Ik lees hier op forum dat boven de 1.90 XL-bed een musthave is. Nu ben ik 1.91cm maar in de Cocoon (ook 2m bed) nooit een probleem gehad. Bij strekken van je benen kom je wel tegen binnententdoek aan maar dat is flexibel. Laat je in de praktijk zo'n XL-bed altijd uitgeklapt of klap je die elke dag in de wagenbak?

Ik hoor graag wat ervaringen. Alvast bedankt.

Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Zambezi RL of Livingstone RL?
« Reactie #1 Gepost op: augustus 28, 2013, 05:29:54 pm »

Hoi. Welkom hier. Wij hebben een Livingstone met een XL bed. De keuken vind ik zelf nog steeds een zaligheid. Sommige lange mensen klagen over de hoogte van de luifel boven de keuken. Zelf ben ik 1m 87 en ik heb nergens last van. De hoogte is alleen beperkt op de plek waar de koelkast zit. Dat is uit de aard der zaak dus sowieso geen probleem. Bovendien heb ik zelf nog nooit volledig rechtop gestaan tijdens het koken. Zelfs thuis sta ik ook altijd enigszins voorover gebogen.

Het XL bed blijft bij ons uitgeklapt. Is geen enkel probleem.
In mijn herinnering was het leeggewicht 450 kilo. Persoonlijk heb ik het verschil tussen leeggewicht en maximale belading niet als een groot probleem ervaren. Twee fietsen op de dissel is zelfs een prima middel om de wagen goed in balans te krijgen. Daarbij speelt echter een rol dat ik een Citroën Berlingo bestel heb. Ik kan als ik wil dus 600 kilo zooi in mijn auto stouwen. Over een remweg bij 130 kilometer per uur denk ik liever niet na. Ik mag blij zijn als mijn Berlingo zonder aanhanger 130 kilometer per uur haalt. :#  Laat staan dat ik dat haal met een vouwwagen en met die combinatie een noodstop wil maken. :P
Er is eigenlijk ook geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om tijdens mijn vakantie 130 kilometer per uur te gaan rijden met een aanhanger. :N
Maar los van dit alles is mijn idee dat het maximale gewicht van een vouwwagen sowieso nooit een erg groot probleem is.

Gelogd

Hanneke

  • Gast
Zambezi RL of Livingstone RL?
« Reactie #2 Gepost op: augustus 28, 2013, 05:33:46 pm »

Hoi, welkom!

We zijn tevreden RL gebruikers. Wat betreft de keuken: ik heb daar een kunststof ladekastje ingeplaatst. Ik vind vooral het keukenblad erg ideaal. Erom heenlopen daar wen je wel aan. Je kunt ook een gedeelte v luifel omhoog zetten dmv extra stokken (hebben we via Esvo aangeschaft)

Een XLbed? Nou geen musthave hoor, die hebben wij ook niet en mijn man is 1.86m dus ook niet de kleinste. Bovendien : het is weer extra ruimte.

Voor wat betreft de keuze tussen livingstone en RL, zit m puur in de keuken en de trailer. Ik vind de keukenblok vd RL superhandig, omdat je er ?n direct bij kan ?n je aan de kant vd koelbox de nodige andere spullen kwijt kan: bij ons zijn dat de 'levelers', windscherm fornuis, waterpas, hamer, blokjes voor onder de poten, etc (allemaal zaken die je direct nodig hebt).
En geheel persoonlijk: de bak vd RL vinden wij veel mooier.

Anderzijds: de Livingstone is gunstiger geprijst.

Overigens denken wij juist eraan om onze RL in te ruilen voor een Original, mede omdat het mij veel kracht kost om een aantal palen voorbij het palletje uit te trekken (komt dus op 1 persoon neer) en we nogal van trekken houden en dan is een original net iets praktischer (alhoewel de RL ook in 10 min in basis staat (met kuip en alleen de luifel).
Gelogd

barryvl

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 23
  • Merk Vouwwagen: Zambezi RL in Olijfgroen
Re: Zambezi RL of Livingstone RL?
« Reactie #3 Gepost op: augustus 29, 2013, 11:58:07 am »

Bedankt voor jullie reacties!
Ik wil hier niet de snelheidsmaniak uithangen, maar ik vind het "gevoel" tijdens het rijden wel belangrijk. De Cocoon en Zambezi lagen als een huis op de weg en daar had ik eerlijk gezegd geen moeite mee om in Frankrijk regelmatig de 120 km/u aan te tikken. Hoe zit dat met de Livingstone. Begrijp dat dat geen Alko chassis is, of toch wel?

Nogmaals over smaak valt te twisten maar ik vind beiden karren er goed uit zien. De Zambezi is een bijzonderheid (Onderweg twee keer over aangesproken op Franse parkeerplaats). Maar de traditionelere Livingstone is met de keuken erachter echt GROOT, zeker op zijn  14 inch wielen. Maar uiteindelijk vind ik de looks van de kar ondergeschikt belang.

Keuken.. tja. Ik denk dat grosso modo alle overige klapkar kampeerders (op de Kyte na dan) jaloers zijn op beide keukens dus eigenlijk ook een kwestie van details.

Ik denk dat het uiteindelijk een keuze wordt op wegligging (zijn daar testen van????) en prijs (lees: afschrijving). Wie durft daar wat over te roepen? Beide modellen zijn relatief nog maar zeer recent op de markt. Maar zal Zambezi niet alleen een hogere prijs maar ook langere levensduur hebben waardoor de karren in jaarlijkse afschrijving veel minder van elkaar verschillen? Leuke parallel hierbij is de Orginal. Voor minder dan ? 3.000 koop je een onverslijtbare wagen uit 1998/99 en voor nog eens zo'n bedrag kan je bij Aart Kok de gehele tent laten vervangen. Dan heb je voor ca ? 6.000 een Zambezi die weer 15 jaar mee kan. Zou de wagen van de Livingstone ook een tweede ronde aankunnen?

Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Zambezi RL of Livingstone RL?
« Reactie #4 Gepost op: augustus 29, 2013, 12:39:51 pm »

Het onderstel van de Livingstone is van Knot en is uiteraard geremd en voorzien van schokdempers. Dit ligt als een huis achter de auto.
Voorheen hadden we een Saris bagagewagen (750 kg totaal gewicht) die niet geremd was en ook geen schokdempers had. Ook dit lag stabiel achter de auto, maar zo'n onderstel met schokdempers ligt toch nog stabieler.
Met beide wagens rijden we met 130 km/h door Frankrijk heen. Mits het verkeer het toelaat! Je moet je wel realiseren dat je ondanks dat je een geremde aanhanger hebt, je remweg en remgedrag anders is dan zonder aanhanger.
Voor de Livingstone hebben we een Tempo keuring laten uitvoeren, zodat we ongestraft met 100 km/h door Duitsland kunnen scheuren.

Met andere woorden, het weggedrag is niet een punt dat je keuze makkelijker maakt.

Zoals ik nu tegen de wagenbak en het chassis van de Livingstone aan kijk, is de levensduur toch ook zeker wel 15 jaar, mits goed onderhouden en droog gestald. We hebben de wagen nu 2 jaar en gebruiken hem in voorjaar en zomer (4 ? 5 weken per jaar) en de wagen voelt nog steeds nieuw.
En volgende week mag ie ook nog een weekend van stal mits droog weer.

Over de afschrijving durf ik niet zoveel te zeggen. Het is in mijn ogen een kwalitatief goed product dat na 5 tot 10 jaar zeker nog wel een restwaarde heeft. Maar hoeveel?
 
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Zambezi RL of Livingstone RL?
« Reactie #5 Gepost op: augustus 29, 2013, 01:00:43 pm »

Over de afschrijving durf ik niet zoveel te zeggen. Het is in mijn ogen een kwalitatief goed product dat na 5 tot 10 jaar zeker nog wel een restwaarde heeft. Maar hoeveel?

Dat is vooral een kwestie van "wat de gek er voor geeft", met andere woorden het is de vraag en aanbodsituatie van d?t moment. Vouwwagenkamperen is niet steeds even populair (geweest), bij een opleving zie je de vraag stijgen en het aanbod slinken waardoor de prijzen uiteraard omhoog schieten. Op het moment dat andere vormen van kamperen terrein winnen op het klappen gebeurt uiteraard het tegenovergestelde. Natuurlijk helpen daarnaast de status en kwaliteit van een vouwwagen(merk) mee bij het bepalen van d eprijs alleen is er geen zinnig woord over te zeggen hoe dat over pakweg tien jaar uitpakt.
Gelogd

barryvl

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 23
  • Merk Vouwwagen: Zambezi RL in Olijfgroen
Re: Zambezi RL of Livingstone RL?
« Reactie #6 Gepost op: augustus 29, 2013, 01:28:32 pm »

Dat is vooral een kwestie van "wat de gek er voor geeft", met andere woorden het is de vraag en aanbodsituatie van d?t moment. Vouwwagenkamperen is niet steeds even populair (geweest), bij een opleving zie je de vraag stijgen en het aanbod slinken waardoor de prijzen uiteraard omhoog schieten. Op het moment dat andere vormen van kamperen terrein winnen op het klappen gebeurt uiteraard het tegenovergestelde. Natuurlijk helpen daarnaast de status en kwaliteit van een vouwwagen(merk) mee bij het bepalen van d eprijs alleen is er geen zinnig woord over te zeggen hoe dat over pakweg tien jaar uitpakt.

Dat klopt en is moeilijk te voorspellen. Ik kijk dan ook vooral naar de technische levensduur. De Zambezi's zijn nu 15 jaar op de markt en AK beweert nu dat, na vervanging van de tent, de wagen nog eens moeiteloos 15 jaar mee kan. Geldt dat voor een Livingstone ook?
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Zambezi RL of Livingstone RL?
« Reactie #7 Gepost op: augustus 29, 2013, 01:39:58 pm »

Dat klopt en is moeilijk te voorspellen. Ik kijk dan ook vooral naar de technische levensduur. De Zambezi's zijn nu 15 jaar op de markt en AK beweert nu dat, na vervanging van de tent, de wagen nog eens moeiteloos 15 jaar mee kan. Geldt dat voor een Livingstone ook?

Dat hangt voornamelijk van de kwaliteit van het katoen af. Die 15 jaar is redelijk gangbaar bij katoen van de wat zwaardere (320 grams) kwaliteit. De Waard gaat uit van 45-50 weken levensduur, wat bij een gemiddelde vakantie van drie weken per jaar ook uitkomt op 15 jaar. Daarna adviseren ze het dak te vervangen waardoor de boel w??r 15 jaar mee gaat.

Welk doek er bij de Livingstone gebruikt wordt weet ik niet, zou me niets verbazen als dat hetzelfde doek is.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Zambezi RL of Livingstone RL?
« Reactie #8 Gepost op: augustus 29, 2013, 01:51:54 pm »

Volgens mij is het heel simpel. De levensduur van *elk* product hangt sterk af van de vraag of en hoeveel onderhoud je pleegt en hoe je er mee om gaat. Elk onderstel heeft het eeuwige leven als je het goed onderhoudt en regelmatig zaken vervangt die versleten zijn. En datzelfde geldt ook voor de tent. Als je je niet bekommert om het vuil op je tentdoek en je de wagen regelmatig vochtig stalt, doe je er minder lang mee dan wanneer je hem goed schoonhoudt en hem kurkdroog de stalling inrijdt, voorzien van één of twee vochtvreters.
Gelogd

Hanneke

  • Gast
Zambezi RL of Livingstone RL?
« Reactie #9 Gepost op: augustus 29, 2013, 07:53:25 pm »

Wat wegligging betreft (ZRL): fantastisch, al moeten we wel uitkijken dat we niet vergeten dat hij achter de wagen zit ;-)
Kanttekening: we hebben de one-20 uitvoering (crossroad, schokbrekers) en een Mondeo ervoor liggen. De combinatie maakt ook uit.
Gelogd

raymond12

  • Gast
Re: Zambezi RL of Livingstone RL?
« Reactie #10 Gepost op: augustus 29, 2013, 10:18:37 pm »

Vandaag heb ik beide mogen bewonderen. Zambezi RL heeft de distel in de luifel bij de livingsone niet. Scheelt toch plaats. Denk dat de trailer van de RL lichter is dan (polyester) Dan de Livingstone (ijzer-hout, keuken allu). Combinatie maakt zeker veel uit als je een goede trek auto hebt en liefst wat hoger dan de trailer.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Re: Zambezi RL of Livingstone RL?
« Reactie #11 Gepost op: augustus 29, 2013, 10:51:39 pm »

we hebben de one-20 uitvoering (crossroad, schokbrekers) en een Mondeo ervoor liggen. De combinatie maakt ook uit.
De crossroad versie heeft voor wat betreft wegligging de 14" wielen en de schokbrekers. Zaken die standaard zijn bij de Livingstone game drive. De traanplaat van de crossroad draagt  niet echt bij tot de wegligging. :#
De Livingstone ligt derhalve ook als een blok achter mijn 1200Kg zware Berlingo'tje. Maar dat zal ook te maken hebben met het feit dat ik een forse kogeldruk kan hebben.  Als ik met mijn 105 kilo op mijn trekhaak ga staan, zakt de auto een paar cm vanwege z'n 600kg laadvermogen.
Gelogd

raymond12

  • Gast
Re: Zambezi RL of Livingstone RL?
« Reactie #12 Gepost op: augustus 29, 2013, 11:12:35 pm »

Ik wilde ook eerst de cros road maar op de crosroad zitten 14 inch allu velgen en ze doen er wat traanpaat op. Daar vragen ?600 meer voor dit maak ik zelf goedkoper. De normale uitvoering ziet er even goed uit. Cros road is iets voor achter een 4x4. Achter mijn land Rover Disco 2 staat wel mooie maar die aanpassingen maak ik wel zelf als ik voor de livingstone kies.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Re: Zambezi RL of Livingstone RL?
« Reactie #13 Gepost op: augustus 30, 2013, 05:43:16 am »

Achter mijn land Rover Disco 2 staat wel mooie maar die aanpassingen maak ik wel zelf als ik voor de livingstone kies.
Jee joh... die wagen weegt 2500 kilo. Daar kun je een vouwwagen met een lekke band achter hangen zonder dat dat de wegligging be?nvloedt. :#
Gelogd

panevino

  • Adminiklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.316
  • Merk Vouwwagen: HK Flyer Bedouin
Re: Zambezi RL of Livingstone RL?
« Reactie #14 Gepost op: augustus 30, 2013, 11:52:08 am »

De Disco 2 weeg 2050 .. De Disco 3, die weegt 2400. Beide helemaal leeg dan. En dat merk je heuvel-op ALTIJD. Je komt boven, absoluut, maar niet altijd met hogere snelheid.

(Ik heb beide langere tijd auto's gehad)
Gelogd
// Marcellino Pane e Vino \\
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal