Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Snelheid van opbouwen van Kariba vs Tundra  (gelezen 6923 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cadillacfreak

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
  • Merk Vouwwagen: 2010 Aart Kok Kavango
Snelheid van opbouwen van Kariba vs Tundra
« Gepost op: september 02, 2013, 10:43:54 pm »

Ik ben onlangs bij de Aart Kok dealer in Heemstede wezen kijken en ben erg enthousiast geworden over de vouwwagens van Aart Kok. Ik twijfel nog wel tussen een Tundra en de Kariba en Kavango.
Wat zijn jullie ervaringen met het opbouwen en afbreken van deze vouwwagens? Klopt het dat de Kariba en Kavango sneller en makkelijker op te bouwen en in te klappen zijn dan de Tundra?

En welke zouden jullie aanraden voor een gezin met drie kinderen van 11, 9 en 7 jaar? Wij vallen voor de grootte van de Tundra maar als de jongens over een jaar allemaal in een klein tentje slapen is al die ruimte wellicht overbodig. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips.
Gelogd

Krizz

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.005
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Tuareg Gamedrive
Re: Snelheid van opbouwen van Kariba vs Tundra
« Reactie #1 Gepost op: september 02, 2013, 11:01:53 pm »

Ik weet niet hoe anderen het doen.. maar:

als ik de standplaats heb uitgezocht: start de tijd.
wagen plaatsen
waterpas zetten
uitklappen
grondzeil erin
alle grondpennen erin
luifels en windschermen plaatsen
haringen erin
afspannen
bagage uitladen
tafel en stoelen pakken
 bier uit koelbox
stop de tijd... dat is +/- anderhalf uur
Gelogd
The KubbKing is dead... long live the New King

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Snelheid van opbouwen van Kariba vs Tundra
« Reactie #2 Gepost op: september 02, 2013, 11:29:27 pm »

De hoeveelheid (binnen) ruimte die je nodig hebt is ook afhankelijk van naar welk gebied je toe gaat. Ben je een mooi weer kampeerder of of blijf je wat meer noordelijke. In dat geval kan ik me voorstellen dat je veel binnen ruimte wil hebben.
Echter wij hebben gekozen voor beperkte binnenruimte, voor een gezin van 5 personen. De kids zijn in de vergelijkbare leeftijden als bij jullie. De oudste slaapt al verschillende jaren in een eigen tentje. Soms samen met de jongste en soms de middelste alleen of samen met een campingvriendinnetje.
Er slapen dus standaard 1 of 2 kids bij ons in de Livingstone + aanritsbare kindertent. Op het moment van vertrek of doortrek slaapt alles in de Livingstone basis tent.
Het voordeel van de Livingstone is dat je de luifel dicht kan maken tot een heuse gesloten voortent, voor op het moment dat je veel binnen ruimte wil hebben, of in het voorjaar.
Ik zou voor flexibiliteit kiezen en dan met name dat je kleiner kan als je niet veel ruimte nodig hebt. Heb je meer ruimte nodig zet er dan een klein tentje bij.
Denk er ook aan dat je over een paar jaar misschien maar met z'n tweeën gaat  8)

Veel plezier met het maken van je keuze. Het blijft wikken en wegen.
Gelogd

NOOBrainer

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 81
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok kariba
Re: Snelheid van opbouwen van Kariba vs Tundra
« Reactie #3 Gepost op: september 03, 2013, 11:03:16 am »

Voor wat betreft de opzet tijd is de tijd van krizz goed te doen. met een beetje moeite is dit onder een uur te krijgen, maar de kariba heeft wel wat haringen, waar volgens mij de kavango wat minder heeft. daarentegen staat de kariba wat mooier, maar das persoonlijk. Ik denk dat cadillac freak een juist punt te pakken heeft voor wat betreft het slapen van je kinderen. deze willen al gauw in hun eigen tentje slapen, en dan is dat 2e bed overbodig. dan kun je natuurlijk de loungebank gebruiken, kun je m laten staan. eerlijk gezegd zou ik zelf meer voor een livingstone oid gaan, maar das omdat ik uit/inklap snelheid belangrijk vind.
bij de tundra moet je de voortent apart aanritsen, en is dan ook wat meer werk. nadeel van de tundra is ook dat je de bagage niet in de bak kan laten.
mocht je voor een kariba/kavango gaan, denk dan erg goed na over de loungebank. bij ons gaat ie er uit, omdat je niet makkelijk er onder kunt komen....

Als onze kinderen deze leeftijd bereikt hebben (nu 1,5 en 5) dan hoop ik naar een snellere (nog sneller?) klapper over te stappen, iets zoals een livingstone, cocoon of een (coleman) pop-up. maar dit komt weer omdat ik niet stil kan zitten, en na een paar dagen uitgekeken ben. Persoonlijk ben ik meer een Camper mens, maar daar zijn de kinderen nog niet aan toe. Daarnaast mrs nobrain is wat minder nomadisch ingesteld. een snelle klapper is dan ook (voorlopig) een prima alternatief. paar dagen staan en als niet bevalt weer verder trekken

Gelogd

Wouter168

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 32
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country
Re: Snelheid van opbouwen van Kariba vs Tundra
« Reactie #4 Gepost op: september 03, 2013, 01:41:13 pm »

Tijd voor Kariba en Kavango is gelijk, ook de haringen zijn geen verschil. De snelle methode betekent dat er slecht 3 haringen nodig zijn. Tundra duurt als je alles opzet langer maar bij een korte stop hoef je geen luifel of voortent eraan te doen en dan is die weer sneller. Wat wel een nadeel aan de Tundra is de grote van de plek dat is altijd opletten. Kariba/Kavango maar ook de Kampala is voor zeker 5 personen goed te doen. Wij hebben gekozen voor de kampala i.v.m. lichtinval (ramen aan de zijkant) en geen stok in het midden waardoor ik (2.00 meter lengte) er onderdoor kan lopen.
Gelogd

Theun1957

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 199
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kavango game drive
Re: Snelheid van opbouwen van Kariba vs Tundra
« Reactie #5 Gepost op: september 03, 2013, 04:32:50 pm »

Wij hebben zelf een Kavango en zijn met z'n drieen.
Er kunnen bij een tussenstop wel 5 man in slapen, 4 op de bedden en 1 ih ondertentje, maar erg ruim zal het niet zijn. Het is allemaal erg leuk maar ik denk dat wanneer je een week wegens regen allemaal binnen wilt zitten de Kavango wel erg krap wordt. Maw woorden met mooi weer is het prima te doen, zeker als er een bijzettentje bijkomt maar bij slecht weer is de ruimte vrij krap voor 5 man.
De keuken in dat geval onder de luifel zetten verbetert de ruimte wel behoorlijk

Opbouwen kan supersnel, alhoewel bij gebruik van het grondzeil dit wel iets meer tijd vraagt.
Verder voor ons is het een supervouwwagen waar we veel plezier aan beleven, het voelt ook meer als een luxe tent.
Succes met je keuze
Gelogd

Cadillacfreak

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
  • Merk Vouwwagen: 2010 Aart Kok Kavango
Re: Snelheid van opbouwen van Kariba vs Tundra
« Reactie #6 Gepost op: september 03, 2013, 09:44:12 pm »

Ok, bedankt voor al jullie informatie. Ik denk wel dat het de Kariba of Kavango gaat worden. We hebben iets meer voorkeur voor de Kavango vanwege het panorama dak. Maar we gaan zaterdag eens bij de de Wit in Schijndel bij diverse andere merken kijken. Zijn de gebruikers van Kavango en Kariba blij met hunvouwwagens? Zijn er ook minpunten?
Gelogd

GuVer

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 137
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kariba Game Drive (2009)
Re: Snelheid van opbouwen van Kariba vs Tundra
« Reactie #7 Gepost op: september 03, 2013, 10:14:30 pm »

Recente trotse bezitter van een Kariba. We zijn er zo blij mee. Ons eerste proefweekend is goed bevallen. Genoten van het snelle op en afbreken ondanks gebrek aan oefening en ervaring. We kijken uit naar de zomer  :J
Gelogd

Theun1957

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 199
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kavango game drive
Re: Snelheid van opbouwen van Kariba vs Tundra
« Reactie #8 Gepost op: september 03, 2013, 10:50:20 pm »


Dakraam van de Kavango is geweldig. In tegenstelling tot de jamet versie kan dit gewoon open en is dicht ook echt waterdicht.

Nadelen :

 Als het koud is met veel wind tocht het nogal . Aan de disselkant waar een grrot gat zit voor de doorvoer van de gasveer. Tussen de bedden zit een kier van ong 3 cm breed. De aansluitingen aan de wagenbal aan de zijkant. Alles is oplosbaar door er fleece in te proppen en de aansluitingen aan de zijkant gaan we met magneten vastmaken. Met veel warmte is dit nadeel trouwens een voordeel.

keuken is loodzwaar, Ik heb er wieltjes voor gemaakt ( zie projecten ). Koelkast id keuken onder dekzeil, tijdens het rijden is leuk maar koelt matig, door gebrek aan ventilatie
Gelogd

villeke

  • Gast
Snelheid van opbouwen van Kariba vs Tundra
« Reactie #9 Gepost op: september 03, 2013, 10:59:17 pm »


Ok, bedankt voor al jullie informatie. Ik denk wel dat het de Kariba of Kavango gaat worden. We hebben iets meer voorkeur voor de Kavango vanwege het panorama dak. Maar we gaan zaterdag eens bij de de Wit in Schijndel bij diverse andere merken kijken. Zijn de gebruikers van Kavango en Kariba blij met hunvouwwagens? Zijn er ook minpunten?

Wellicht interessant om de combi camp flexi comfort nog te overwegen. Zelfde wagen als de kavango en kariba. Ook een varioluifel en even veel ruimte, maar een combi camp look en goedkoper.
Gelogd

mlensink

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 17
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kavango (2012)
Re: Snelheid van opbouwen van Kariba vs Tundra
« Reactie #10 Gepost op: september 04, 2013, 12:48:30 pm »

Wij hebben de Kavango Game Drive sinds deze zomer en deze bevalt ons prima.
We zijn met z'n drieën (vrouw, dochter 7 mnd. en ik). Kortom, ruimte zat.
Afgelopen zomer ook voornamelijk buiten gezeten met die temperaturen.
Wij hebben wel in ons achterhoofd dat kinderen op den duur toch in een eigen tentje gaan slapen. Groter dan dit vinden wij dus niet nodig.
Qua looks is het een kwestie van smaak. Wij zijn helemaal weg van de Kavango. De dakramen zijn echt geweldig! Afgelopen zomer stonden we met ruim 30 graden op een camping en 's ochtends met openritsen van het dak voel je gewoon de warmte verdwijnen.
Wij hebben de loungebank ook in de wagen. Het klopt dat je minder goed bij de spullen kunt, maar dit vonden wij minder erg dan de luxe die we ervoor terug kregen met zo'n bank. Je maakt daardoor ook je leeftuimte in de tent een stuk groter. Kan dus ook een factor zijn die meespeelt in je keuze.


De keuken is echt loeizwaar. Wij hebben er (nog) geen wieltjes onder. 
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal