Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Loungebank vraag  (gelezen 7111 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cadillacfreak

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
  • Merk Vouwwagen: 2010 Aart Kok Kavango
Loungebank vraag
« Gepost op: september 07, 2013, 04:08:04 pm »

In onze zoektocht naar de ideale vouwwagen zijn we er uit en gaat het de Kavango worden, mede vanwege de loungebank maar ook het panoramadak heeft ons overtuigd.
Ik heb alleen een vraag over de lounge-bank. Ik lees hier wisselende ervaringen over. Wat zijn de voor- en nadelen van de bank? En als je 'm niet gebruikt, kun je 'm dan gewoon plat laten liggen en als matras gebruiken? En kun je dan net zo goed bij je bagage als wanneer je een gewoon matras hebt?
Gelogd

villeke

  • Gast
Loungebank vraag
« Reactie #1 Gepost op: september 07, 2013, 04:43:58 pm »

Geen ervaring mee maar wel in verdiept. En ik vind het niks. Ik heb begrepen dat het opklappen lastig gaat. Je heb minder bergruimte en minder makkelijk toegang tot je spullen. Maar het belangrijkste wanneer gebruik je die nu? Je leeft vaak buiten of in de voortent.
Gelogd

Krizz

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.005
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Tuareg Gamedrive
Re: Loungebank vraag
« Reactie #2 Gepost op: september 07, 2013, 05:39:30 pm »

Ik vind het heerlijk... wij gebruiken de loungebank eigenlijk altijd... je krijgt een groot deel "binnen" leefruimte erbij.
Wij gaan in het algemeen naar de "koelere" landen (Noorwegen, Schotland dit jaar Ierland) en als er dan koudere of een regendag is het echt heerlijk.
Toen kinderen klein waren 's avonds nog even met zijn drieen voorlezen op de bank.
Inklappen 's avonds geen probleem en dan heb je je normale 2 persoonsbedje.
In de twee achterste bankkasten doen wij spullen die of er in blijven of er maar 1x uit hoeven.
Indien de bank staat kan je juist heel goed bij de voorste twee (kleinere) bankkasten.
Onder het bed/loungebank hebben we kratjes waarvan de voorste twee/drie er onder vandaan halen en zetten die onder de keuken.
Gelogd
The KubbKing is dead... long live the New King

mlensink

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 17
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kavango (2012)
Re: Loungebank vraag
« Reactie #3 Gepost op: september 07, 2013, 10:22:10 pm »

Loungebank is ons ook prima bevallen.
Het klopt dat je iets minder spullen kwijt kunt, maar dat weegt niet op tegen de uitbreiding van je leefruimte.
De bank zit ook heerlijk.
Gelogd

H Poulssen

  • Gast
Re: Loungebank vraag
« Reactie #4 Gepost op: september 08, 2013, 01:28:08 pm »

Wij stonden destijds ook voor de keus maar dan bij de Kariba die ongeveer hetzelfde uitziet/uitzag. De Loungebank is schitterend maar je levert veel opbergruimte in. Dan is het natuurlijk de vraag hoeveel je ervan denkt gebruik te maken. Daarnaast was opzetten...met name de klep openen... vrij zwaar. De uitstraling van de tentlook en de mooie loungebank blijven natuurlijk schitterend.

Ga je vooral naar warme landen dan zit je voornamelijk buiten.....vaak ook 's avonds om de campingsfeer te genieten.
Ga je naar "koudere" landen zul je meer van je mooie binnenruimte genieten maar bedenk dan ook dat je meer kleren mee gaat nemen maar beperkt bent in opbergruimte!!!! Wij hebben er uiteindelijk niet voor gekozen maar het blijft  altijd mooi er eentje in het "wild" tegen te komen.

Gelogd

Cadillacfreak

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
  • Merk Vouwwagen: 2010 Aart Kok Kavango
Re: Loungebank vraag
« Reactie #5 Gepost op: september 08, 2013, 08:57:39 pm »

Bedankt voor jullie reakties. Ik begrijp ik jullie goed, dat als er een loungebank ingebouwd zit, je minder bergruimte hebt? Of heb je alleen minder bergruimte als hij opgeklapt staat?
Ik ga komend weekend naar een Kavango kijken dus dan wordt het misschien voor deze leek ook allemaal wat duidelijker. Maar misschien ben ik zondag wel de eigenaar van een prachtige Kavango!
Hebben jullie nog specifieke tips of punten waar ik op moet letten?
Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Loungebank vraag
« Reactie #6 Gepost op: september 08, 2013, 09:38:48 pm »

Specifieke tips niet, eigenlijk kan ik als Kavango gebruiker niet zoveel specifieke problemen bedenken. Maar om je toch op weg te helpen heb ik eens nagedacht over mogelijke probleem punten:

* Let op het doek ter hoogte van de scharnieren, dat zou kunnen beschadigen als je de wagen inklapt.
* Kijk naar de schuine buizen van de voortent of die niet verbogen zijn, dat kan gebeuren als je probeert de voortent in te klappen als de middensteun stang er nog inzit
* let op de rits van het grondzeil, die van ons is bij de ingang al diverse keren kapot gegaan

En in het algemeen:
* droogte scheurtjes in de banden, bol loop vlak = oude banden
* het stukje zeil in de inloopkeuken: veel schade? dan is de koelkast veel in en uit de keuken gehaald
* schade aan het muskietengaas
* zijn de steuntjes voor de ventilatie openingen aanwezig?

Heel veel succes! En bij twijfel  :?: ff op t forum gooien he?!
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

jlanphen

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 55
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kariba
Re: Loungebank vraag
« Reactie #7 Gepost op: september 09, 2013, 09:50:58 am »

Ons bevalt de loungebank ook heel goed. Grootste voordeel is, zoals al eerder genoemd, het vergroten van de leefruimte.
Volgens mij lever je wat betreft bagageruimte niets in, hooguit is het met loungebank iets minder praktisch omdat de bakken doorlopen tot aan de diesel. Dat is zonder loungebank niet het geval. Dat is bij mijn weten het enige verschil.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat bij gebruik van een topmatras het opklappen tot bank wat zwaarder.

Maar verder kan je het bed natuurlijk gewoon plat laten liggen. Dan kan je niet bij de bagagebakken, maar dat geldt ook als je geen loungebank hebt.

Verstuurd vanaf mijn HTC One V met Tapatalk 4

Gelogd

Wouter168

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 32
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country
Re: Loungebank vraag
« Reactie #8 Gepost op: september 09, 2013, 09:58:41 am »

Loungebankbevalt ons ook prima alleen het in en uit elkaar halen ervan is vanwege de luikjes in de banken wat lastiger, er zit al snel een oneffenheid in het loopvlak van de wielen maar is op te lossen door eronder  een plankje te bevestigen die beide kleppen om gelijke hoogte houdt. Loungebank komt wel tegen het tentdoek van de achterzijde, dat kan bij forse regenval nadelig zijn en wat dan de oplossing is om de bank niet zover naar achter te schuiven.
Gelogd

Emmer

  • Gast
Re: Loungebank vraag
« Reactie #9 Gepost op: september 09, 2013, 10:31:15 am »

Wij hebben ook lang getwijfeld en nu zo blij dat we de loungebank hebben genomen.
De loungebank is echt zalig om bij regenweer of iets minder warm weer lekker te zitten. Je zit van de grond en je creëert er echt een extra grote leefruimte mee met aan de zijkant opbergbakken waarin je dan je rommel uit het zicht kan opbergen.
Ga eens naar een showroom en zet je eens in de loungebank dan merk je direct wat het geeft.
Qua bagagehoeveelheid lever je niets in. Alleen de manier waarom je de bakken gaat inladen zal iets anders georganiseerd zijn tussen wel of geen loungebank.
Om te bak in en uit te laden moet ik toegeven dat het met de loungebank soms wel wat omslachtig is. Ik ben er zeker van dat dit beter zal gaan indien je kan omhoog klappen zonder de loungebank optie.
Toch vind ik dit niet opwegen tegen de hogervermelde voordelen.
Gelogd

villeke

  • Gast
Re: Loungebank vraag
« Reactie #10 Gepost op: september 09, 2013, 12:02:32 pm »

Wij hebben ook lang getwijfeld en nu zo blij dat we de loungebank hebben genomen.
De loungebank is echt zalig om bij regenweer of iets minder warm weer lekker te zitten. Je zit van de grond en je creëert er echt een extra grote leefruimte mee met aan de zijkant opbergbakken waarin je dan je rommel uit het zicht kan opbergen.
Ga eens naar een showroom en zet je eens in de loungebank dan merk je direct wat het geeft.
Qua bagagehoeveelheid lever je niets in. Alleen de manier waarom je de bakken gaat inladen zal iets anders georganiseerd zijn tussen wel of geen loungebank.
Om te bak in en uit te laden moet ik toegeven dat het met de loungebank soms wel wat omslachtig is. Ik ben er zeker van dat dit beter zal gaan indien je kan omhoog klappen zonder de loungebank optie.
Toch vind ik dit niet opwegen tegen de hogervermelde voordelen.

dat vond ik een belangrijk nadeel van de loungebank dat het bed niet omhoog kan met gasveren zoals het geval is zonder de optie loungebank. is wel iets om over na te denken. bij ons ligt onder het om hoog te klappen bed de tassen met kleding en andere spullen die we even niet gebruiken. In de loungebank variant is dat niet mogelijk of is er slechts beperkte plaats daarvoor.

ter toelichting: wij hebben geen kavango of kariba maar voordat wij de CC Flexi zagen was de kavango onze nummer 1 en dus heb ik mij er zeer in verdiept. Maar feit blijft: ik heb er geen praktijk ervaring mee.
Gelogd

NOOBrainer

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 81
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok kariba
Re: Loungebank vraag
« Reactie #11 Gepost op: september 09, 2013, 12:23:11 pm »

een belangrijk nadeel is dat je met de loungebank praktisch geen topmatras kunt gebruiken. doe je dit toch, dan klapt de bank zwaar op, en uiteindelijk heb je kans dat de vergrendelende scharnieren afbreken. daarnaast drukt het matras in zitstand tegen de (buiten)tent aan, dus bij regen goed nadenken voor je opklapt of bij je spullen wilt komen.
Omdat wij voor de mooi weer landen gaan, is binnenruimte geen doorslaggevend punt.
qua bergruimte indeling heeft de gewone versie als voordeel dat je tuinstoelen voorin de bak kwijt kunt.
het zit echter wel fantastisch, maar wij hebben gewone stoelen die bijna net zo lekker zitten...
belangrijk punt in je afweging is de vraag hoeveel je binnen zit...
Bij mij gaat ie er iig uit..
Gelogd

DrLivingstone

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 473
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country Exclusive
    • MTBTrails
Re: Loungebank vraag
« Reactie #12 Gepost op: september 28, 2013, 07:53:01 pm »

De loungebank blijft een persoonlijk iets. In onze Kampla zittie ook en bij een regenbui / dag regen is het heerlijk vertoeven. Wel duwt hij dan tegen de tent aan,maar dat heeft nog geen problemen opgeleverd. Voor de rest blijf ik het enigszins onhandig vinden. In een andere toppic is hierover al eens het een en ander gezegd door mij en NOOBrainer.
Het grootste nadeel van de loungebank is wel dit: doordat het bed is opgedeeld in 3 delen, heb je ook 4 latten van dat frame extra (de voorste en achterste heb je altijd...). Hierdoor is het gebruik van kratjes in de bak lastig / een grote uitdaging. Die passen alleen tussen deze latten en dat is indelingstechnisch erg onpraktisch..
Gelogd

Cadillacfreak

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
  • Merk Vouwwagen: 2010 Aart Kok Kavango
Re: Loungebank vraag
« Reactie #13 Gepost op: september 28, 2013, 08:50:00 pm »

Ik dacht hier op het forum gelezen te hebben dat de hoogte van de bagageruimte met een loungebank 22 cm hoog was. Ik heb nu bakken gekocht van 20 cm hoog. Heb ik dan nog steeds last van die extra balken bij de loungebank?
Gelogd

DrLivingstone

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 473
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country Exclusive
    • MTBTrails
Re: Loungebank vraag
« Reactie #14 Gepost op: september 29, 2013, 08:47:42 pm »

Nee, dan niet. Maar 20cm is wel erg laag. Dan heb je daarboven dus onnodig veel loze ruimte..
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal