Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Verbetering Keuken Raclet Panama / Trigano Alpha  (gelezen 5826 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

VeNi

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Berichten: 126
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama UP
Verbetering Keuken Raclet Panama / Trigano Alpha
« Gepost op: februari 26, 2014, 05:11:27 pm »

Eindelijk konden we zo'n drie weken geleden onze nieuwe Raclet Panama afhalen. We hadden reeds allerlei plannen gemaakt voor het verbeteren van de keuken en nu konden we ze in praktijk brengen. (Deze keuken is dezelfde als bij trigano alpha). Vele ideeën zijn 'gestolen' uit o.a. dit forum dus willen we iedereen ons resultaat laten zien.

We huren meestal een ijskast op de camping en we hebben een degelijke koelbox (die in de koffer van de auto gaat) dus we vinden dat we de opening in de keuken voor de koelbox beter kunnen gebruiken als opbergvak voor potten en pannen.

We hebben geen voortent dus de keuken staat onder de luifel, in het zicht van alle voorbijgangers dus wil ik niet met al onze spullen 'open en bloot' zitten. Vandaar dat we kozen om frontjes te plaatsen voor de open vakken. Uiteraard de bestaande frontjes vervangen om overal dezelfde kleur te hebben. De originele besteklade helemaal benut met bestekbakjes van curver.

De diepe open vakken onder het vuur hebben we voorzien van lades zodat je makkelijk aan de achterste spullen kan. Zo zijn ook de knoppen van de gas afgedekt voor kleine kinderhandjes.

Nu het vak voor koelbox een kast werd konden we ook het werkblad uitbreiden zodat we extra plaats hebben om iets neer te zetten / leggen. We hebben dit opklapbaar gemaakt zodat we makkelijk aan de spullen op de bovenste plank van het kastje kunnen. Waarschijnlijk plaatsen we hier voedingswaren (snoep/koekjes/cornflakes/...) die niet in de ijskast hoeven.

Vervolgens konden ook twee stopcontacten in het werkblad niet ontbreken (een voor de waterkoker, die net naast het opklapbare gedeelte van het werkblad kan staan) en een andere met nog onbekende bestemming.

De batterij die nodig was om de kraan te doen werken hebben we vervangen door een transfo, maar omdat het niet aan te raden is die 24/24u onder stroom te laten staan hebben we vooraan een uit en aan knop gezet (rood lampje brand als de transfo stroom heeft en dus de kraan werkt).

Verder hebben we ook aan de onderzijde van de keuken een waterdicht stopcontact geplaatst zodat we vandaar de ijskast of koelbox van stroom kunnen voorzien.

Een strook ledverlichting met aan en uit knop aan de bovenzijde van het deksel.

En hebben we de 12v aansluiting aan de kar vervangen door een tweede stopcontact.

Denk dat dit zowat de lijst van aanpassingen is die we reeds gedaan hebben - in april gaan we er voor eerst mee kamperen dus kunnen we ervaringen meegeven.

Hier alvast foto's van de keuken
Gelogd

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.358
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: Verbetering Keuken Raclet Panama / Trigano Alpha
« Reactie #1 Gepost op: februari 26, 2014, 05:39:21 pm »

Heel mooi gemaakt; maar ik ben wel even benieuwd naar 2 dingen:
- Vanwaar een klep en een deur in het middelste deel?
- Waarom je niet overal een komgreep op hebt gezet?


Ik heb vorig jaar de koelbox aangepast zodat ie bij de rest van de keuken paste. Op zich wel fijn als die koelbox hoog staat. Van de andere kant is die extra bergruimte in de keuken ook wel weer fijn.
(Mijn inspanningen zijn te vinden bij 'combi camp' onder het tabje 'projecten')

« Laatst bewerkt op: februari 26, 2014, 05:50:18 pm door nunogconway »
Gelogd

olaf

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.748
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL
Re: Verbetering Keuken Raclet Panama / Trigano Alpha
« Reactie #2 Gepost op: februari 26, 2014, 07:00:13 pm »

Mooi werk, en zoals de japanner ook zeggen beter goed gestoten dan slecht bedacht.
Gelogd
The need for the many outweigh the needs of the few

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 604
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re: Verbetering Keuken Raclet Panama / Trigano Alpha
« Reactie #3 Gepost op: februari 26, 2014, 07:50:33 pm »

Mooi gedaan! Een paar van je ideëen komen me bekend voor  :#. Ik ben erg benieuwd hoe je de onderste lade onder de kookplaat laat schuiven en hoe je de hoge smalle deur/lade daarnaast laat scharnieren/schuiven (rechts van de lades). Zou je daar nog een paar detailfoto's van willen plaatsen? Het maken van lades onder de kookplaat staat bij mij ook hoog op de to-do list voor het vakantieseizoen, inderdaad om makkelijker bij de spullen achterin de vakken te kunnen komen.
Gelogd

VeNi

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Berichten: 126
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama UP
Re: Verbetering Keuken Raclet Panama / Trigano Alpha
« Reactie #4 Gepost op: februari 26, 2014, 08:54:30 pm »

Bedankt voor de complimenten,

Tja klep en deur ? Het leek ons de beste manier om de ruimte optimaal te benutten. De bak valt daar zo'n
10 cm dieper in dus met een lade zouden we die plaats verliezen. Met enkel een deur werd het vak te hoog voor het beoogde doel (potten en pannen), een plank erin dus maar vermits de kast zo'n 60 cm diep is konden we dan moeilijk aan de achterste spullen, vandaar een opklapbaar werkblad dus.

Overal komgrepen vinden we niet mooi, te robuust. Had liever kleine knopjes maar de deur kon niet verder naar achter dus hebben we daar wegens plaatsgebrek gekozen voor een komgreep.

Zoals gezegd huren we meestal een ijskast met diepvriesvak (voor goedkope ijsjes uit de supermarkt) dus de koelbox hoefde voor ons geen plaats in de keuken te hebben.

Door de oorspronkelijke twee (kleine) lades te vervangen door 1 grote, hebben we daar twee gleiders kunnen uithalen. Deze hebben aan de andere kan naast de gaskranen geplaatst en er een lade tussengeschoven. Het front is iets breder opdat de gaskranen zouden wegvallen.

Het hoge vak was wat moeilijker, een lade of deur kon hier niet wegens de zijkant van de klep. Maar ik wou toch een afgesloten vak daar dus is het enkel een front met magneten geworden, bij het openen ervan komt het volledig los. Daarachter heb ik potonderleggers, grote bbq-tang, snijplanken opgeborgen.

Detailfoto's kan ik momenteel niet geven vermits we de wagen naar de stalling gebracht hebben. In april zal ik eraan denken om ze te plaatsen.

Gelogd

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 604
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re: Verbetering Keuken Raclet Panama / Trigano Alpha
« Reactie #5 Gepost op: februari 26, 2014, 09:02:14 pm »

Ik had al zo'n vermoeden dat je het hoge deel als losse klep hebt gemonteerd. Omdat de zijwand daar wat terugligt is het niet makkelijk om daar een lade of iets te maken. Slim dat je twee van de ladegeleiders onder de spoelbak hebt gebruikt voor de lade onder de kookplaat. Hoe heb je die vastgezet? Gelijmd of geschroefd?
Gelogd

VeNi

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Berichten: 126
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama UP
Re: Verbetering Keuken Raclet Panama / Trigano Alpha
« Reactie #6 Gepost op: februari 26, 2014, 09:11:17 pm »

De klep werkt met twee veren en kan helemaal of half open blijven staan (kan niet verwijderd worden). Het achterste stukje met de stopcontacten blijft uiteraard gewoon vast liggen.

De geleiders van de lades zijn met winkelhaakjes vastgeschroefd op de bodem. ( te zien op de detailfoto van die lade)

Gelogd

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 604
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re: Verbetering Keuken Raclet Panama / Trigano Alpha
« Reactie #7 Gepost op: februari 26, 2014, 09:15:58 pm »

De geleiders van de lades zijn met winkelhaakjes vastgeschroefd op de bodem. ( te zien op de detailfoto van die lade)

Da's duidelijk. En hoe heb je de geleiders van de bovenste lade (direct onder de kookplaat vastgezet)? Is dat een aluminium u-profiel? Het lijkt alsof daar popnagels boven de geleiderail zitten?
Gelogd

VeNi

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Berichten: 126
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama UP
Re: Verbetering Keuken Raclet Panama / Trigano Alpha
« Reactie #8 Gepost op: februari 26, 2014, 09:46:23 pm »

Klopt, aluminium u-profiel en popnagels.
Gelogd

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 604
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re: Verbetering Keuken Raclet Panama / Trigano Alpha
« Reactie #9 Gepost op: februari 26, 2014, 09:49:47 pm »

Dank je! Komende tijd eens kijken of het mij ook lukt  :#.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal