Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: inklappen Livingstone  (gelezen 8940 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Frankr

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 9
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
inklappen Livingstone
« Gepost op: mei 06, 2014, 02:47:52 pm »

Afgelopen dagen hebben we (eindelijk) voor het eerst onze nieuwe Livingstone kunnen testen. Wat een mooie en heerlijke vouwwagen. Vanwege de lage temperaturen in de avond en ochtend hadden we de hele handel opgezet, inclusief de windschermen en voorwanden. Net als anderen op dit forum hadden we wel wat moeite met het strakspannen van het geheel, maar dat zal een kwestie van proberen zijn de volgende keren dat we weer gaan kamperen. In ieder geval was het heerlijk kamperen, ook 's avonds met het kacheltje in de voortent erbij! W:

Het opzetten voor de eerste keer was, ruim een half jaar na de beperkte instructie, nog prima te doen. Gewoon stap voor stap. Misschien nog niet zo snel als gehoopt, maar dat komt wel als we het vaker hebben gedaan. Het inklappen was op zich ook niet heel lastig, behalve het opvouwen van de tent op de wagen. We hadden de luifel er aan gelaten en over de tent teruggeklapt, zoals bij de beperkte instructie bij aanschaf ook gedaan was. Echter, om de buizen vrij te krijgen, moet al het doek, inclusief luifel er toch weer tussen uit. Ook bleek dat tijdens het inklappen het koord (pees) met rits aan de disselkant van de wagen voor een stuk uit de rail te zijn getrokken. Die moet er de volgende keer weer eerst worden ingeduwd.

Wat zijn jullie ervaringen met het opvouwen van de tent? Is het handiger de luifel elke keer los te halen of juist niet? Is er een handige volgorde voor het vouwen? Ik ben benieuwd naar de ervaringen van andere gebruikers!

mvg,
Frank
« Laatst bewerkt op: mei 06, 2014, 04:07:37 pm door Frankr »
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: inklappen Livingstone
« Reactie #1 Gepost op: mei 06, 2014, 04:07:12 pm »

Ik heb de luifel er tot nu toe nog niet aan laten zitten. Het eraan en eraf ritsen is een fluitje van een cent als je het opstapje gebruikt en onthoudt dat je rechts moet beginnen met eraan ritsen.
Het kost weinig tijd om hem eraan en eraf  te ritsen maar eraf laten scheelt een hoop gehannes bij het neerklappen.

Je moet er echter wel aan denken dat je het opstapje niet inpakt zolang de luifel er nog niet af is (hoewel eraf ritsen zonder opstapje nog wel gaat, maar het is niet bevorderlijk voor je rits).

Overigens heb ik me het afgelopen weekend bij het opzetten in het geheel niet gestoord aan de instructies, maar gewoon de portalen opengeklapt, uitgetrokken tot de kliks en na borgen en inritsen van het kuipzeil de zaak opgespannen en de steunstokken  geplaatst. Een beetje op de manier waarop het op het bravo filmpje op youtube te zien is.
Dat had tot gevolg dat ik om de wagen strak op te zetten zelfs alleen maar haringen nodig had voor de windpunten en de luifelscheerlijnen.

Bij het inklappen heb ik voor de zekerheid wel weer even met een scheef oog in de instructies gekeken. :J

Tip voor het vastzetten van de elastieken van de dekzeilen (omdat Aart Kok dat elastiek nogal krap bemeten heeft):

Begin bij de rechter knoop en leg het elastiek met je linkerhand om de eerste knop van de wagenbak. Pak het elastiek daarna met je rechterhand na het volgende zeiloog en en trek het aan. Leg dan weer met je linkerhand het elastiek om de tweede knop, waarbij je het elastiek met je rechterhand iets later vieren opdat dat omleggen wat gemakkelijker gaat.
Het gevolg van deze werkwijze is dat je nergens tekort aan lengte van het elastiek krijgt (eerder aan het eind elastiek over houdt) en dus ook nergens te hard hoeft te trekken om het elastiek om de knoppen te krijgen.
Linkshandigen kunnen dus het beste bij de linker knoop beginnen, met hun rechterhand het elastiek om de knoppen leggen en met hun linkerhand elke keer het elastiek aantrekken.
« Laatst bewerkt op: mei 06, 2014, 04:09:58 pm door Frankie »
Gelogd

Frankr

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 9
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: inklappen Livingstone
« Reactie #2 Gepost op: mei 06, 2014, 04:19:54 pm »

Hoi Frankie,

Dank voor je reactie!

Het truckje met de elastiek had ik inderdaad ook al bedacht. Dat scheelt een hoop pijnlijke vingers heb ik gemerkt!

Voor wat betreft de luifel, het lijkt me inderdaad weinig extra moeite om de luifel er aan en af te ritsen en het maakt het klappen waarschijnlijk makkelijker. Dat gaan we de volgende keer dan toch ook maar gewoon proberen. Het los opvouwen van de luifel is misschien nog wel sneller gedaan dan vast aan de tent... Dank voor de tip om rechts te beginnen...  WW
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
inklappen Livingstone
« Reactie #3 Gepost op: mei 06, 2014, 10:18:37 pm »

Wij zijn nog niet aan inklappen toe :). Liggen nu heerlijk onder de wol in onze Livingstone (inmiddels met wat regen :(). Ook wij hebben de wagen volledig opgebouwd en hebben ook een vrije interpretatie van de instructie van Aart Kok.
Wij laten het luifel tijdens invouwen aan de wagen zitten, het kost niet veel moeite om hem er over te trekken. Een van de problemen die wij in het begin hebben ervaren is dat we het vouwen te netjes wilden doen. Wanneer je perfectie nastreeft wordt het een drama. Je kan het beste accepteren dat alles niet even vlak en strak zit.
Tijdens de zomer wanneer we door trekken laten we ook de kuip zitten , hierdoor kan je lekker vlot opbouwen, afbreken en doortrekken. Het is wel van belang de deuren goed open te ritsen, zo dat je de tent goed tussen de buizen uit kan halen.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: inklappen Livingstone
« Reactie #4 Gepost op: mei 06, 2014, 10:34:37 pm »

Wij zijn nog niet aan inklappen toe :). Liggen nu heerlijk onder de wol in onze Livingstone (inmiddels met wat regen :().
Tssss... Lucky b... :#
Een van de problemen die wij in het begin hebben ervaren is dat we het vouwen te netjes wilden doen. Wanneer je perfectie nastreeft wordt het een drama. Je kan het beste accepteren dat alles niet even vlak en strak zit.
:J :J Het eerste wat ik tijdens het inklappen afgelopen weekend zei is: het is geen De Waard. We hoeven niet te proberen hem ideaal in elkaar te vouwen want dat kan gewoon niet.
Tijdens de zomer wanneer we door trekken laten we ook de kuip zitten , hierdoor kan je lekker vlot opbouwen, afbreken en doortrekken.
Hmmm.. Nog niet geprobeerd. Vraag me ook sterk af hoe je dan de grondpennen door de lussen in het grondzeil en het wagenschort de grond in krijgt. Ik vraag me dat sowieso af. Als je het grondzeil aan het wagenschort ritst kun je beiden -met name in het midden- niet meer in de grond vastzetten. En prik je ze beiden eerst vast dan krijg je ze nauwelijks meer aan elkaar geritst. :N
Het is wel van belang de deuren goed open te ritsen, zo dat je de tent goed tussen de buizen uit kan halen.
Hmmm... Maar Aart Kok meldt juist in de instructie dat je, als de tent nat is, de deuren beter dicht kunt houden. Zou dat dan betekenen dat ze daarmee in feite suggereren dat als de tent nat is, je niet zo kunt inklappen dat je nog in de bak kunt?
Gelogd

Jansje53

  • Gast
Re: inklappen Livingstone
« Reactie #5 Gepost op: mei 06, 2014, 10:50:25 pm »


Citaat van: Frankie link=topic=13912.msg178193#msg178193 date=
Vraag me ook sterk af hoe je dan de grondpennen door de lussen in het grondzeil en het wagenschort de grond in krijgt. Ik vraag me dat sowieso af. Als je het grondzeil aan het wagenschort ritst kun je beiden -met name in het midden- niet meer in de grond vastzetten. En prik je ze beiden eerst vast dan krijg je ze nauwelijks meer aan elkaar geritst

Wij zetten alleen de vier hoeken van het grondzeil vast. Dan heb je bovenstaande problemen niet en het zit allemaal voldoende vast (om niet te schuiven).
Gelogd

Jansje53

  • Gast
Re: inklappen Livingstone
« Reactie #6 Gepost op: mei 06, 2014, 10:55:50 pm »


Tijdens de zomer wanneer we door trekken laten we ook de kuip zitten , hierdoor kan je lekker vlot opbouwen, afbreken en doortrekken. Het is wel van belang de deuren goed open te ritsen, zo dat je de tent goed tussen de buizen uit kan halen.

Ligt er bij jullie nog wat op t bed (anders dan het matras) of is dat helemaal leeg? Wij laten onze slaapzakken liggen. Kussens gaan in de bak. Toen wij vorig jaar een keer het grondzeil vast lieten zitten ging het vastritsen van het zeil best lastig. Leek eigenlijk wat te krap.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: inklappen Livingstone
« Reactie #7 Gepost op: mei 06, 2014, 10:56:43 pm »

Wij zetten alleen de vier hoeken van het grondzeil vast. Dan heb je bovenstaande problemen niet en het zit allemaal voldoende vast (om niet te schuiven).
Klopt. Ik zet dan nog wel de drie zijden vast om de plooien eruit te trekken. Maar dan nog. D'r zitten aan de kant van de wagen vier lussen aan het wagenschort die met een grondpen vastgezet zouden moeten (kunnen) worden. Maar die moeite kun je je eigenlijk besparen...

Kortom, allemaal vragen voor de hoe-zat-het-ook-alweer opzet dagen. :)
« Laatst bewerkt op: mei 06, 2014, 10:58:16 pm door Frankie »
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: inklappen Livingstone
« Reactie #8 Gepost op: mei 07, 2014, 08:17:20 pm »

Ik heb nog ff met de directie overlegd. De deuren / zijwanden hoeven inderdaad niet open wanneer de kuip bevestigd blijft. De deuren moet je alleen openritsen wanneer je zonder kuip van het laden/lossen systeem gebruik wil maken. Maar met de kuip gemonteerd lukt dat sowieso niet.
Wel ritsen we de kuip aan de onderzijde van de deuren los. Dit vouwt makkelijker en is makkelijker om de tent tussen de buizen uit te houden. Het blijft lastig om de precieze handelingen op je net vlies te houden. De hoe-zat-het-ook-alweer dagen zouden zeker een uitkomst zijn.

Wat betreft het grondzeil, dat zetten we alleen vast op de hoek punten.

Wat betreft de ruimte onder het dekzeil wanneer we invouwen met kuip. Dit is voldoende om het bed opgemaakt te laten. Maar niet voldoende voor nog extra beddengoed van de kids. We zitten er ook aan te denken om de hoes 5 of 10 cm te laten verhogen.
Gelogd

KlapJoeri

  • Klaploper met klappertanden
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.244
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero 2023
  • Het leven is mooier als je denkt!
Re: inklappen Livingstone
« Reactie #9 Gepost op: mei 07, 2014, 08:19:02 pm »

of misschien moeten we eens een Livingstone/Zambezi RL meeting houden om alles samen uit te proberen ;)
Gelogd
The cold never bothered me anyway.....

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: inklappen Livingstone
« Reactie #10 Gepost op: mei 07, 2014, 08:53:42 pm »

of misschien moeten we eens een Livingstone/Zambezi RL meeting houden om alles samen uit te proberen ;)
Nou ja, je ;) er wel bij, maar ik voorzie dat op de hoe-prak-je-die-bak-ook-alweer-in-elkaar-dagen toch vooral het vouwen besproken zal worden. En dat is één, maar d'r zijn een heleboel dingetjes die bij de/een instructie niet getoond of besproken worden. Zoals het opzetten op scheef terrrein of het  zodanig opzetten van de luifel en de windpunten dat de voorwanden er in één keer strak in kunnen. :)
Gelogd

KlapJoeri

  • Klaploper met klappertanden
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.244
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero 2023
  • Het leven is mooier als je denkt!
Re: inklappen Livingstone
« Reactie #11 Gepost op: mei 07, 2014, 09:02:00 pm »

Die ;) was meer een verwijzing naar de Kyte meeting :)
Maar AK in Roden voor mij echt te ver weg.
Gelogd
The cold never bothered me anyway.....

KlapJoeri

  • Klaploper met klappertanden
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.244
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero 2023
  • Het leven is mooier als je denkt!
Re: inklappen Livingstone
« Reactie #12 Gepost op: mei 07, 2014, 09:11:16 pm »

Overigens als iemand dat serieus gaat organiseren kom ik graag.
Maar ik voel mezelf niet geroepen, ben al druk met stickers  :P
Gelogd
The cold never bothered me anyway.....

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: inklappen Livingstone
« Reactie #13 Gepost op: mei 07, 2014, 09:17:25 pm »

Maar ik voel mezelf niet geroepen, ben al druk met stickers  :P
Maar AK in Roden voor mij echt te ver weg.
Tsss... Zijn dat nou de echte kampeer bikkels die een L'stone of R'lodge hebben? :P :#

Nou, dan offer ik me wel op hoor. Zal zien dat ik iets van foto's of video maak als het nog eens zo ver komt.  :J
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: inklappen Livingstone
« Reactie #14 Gepost op: mei 07, 2014, 10:12:43 pm »


Overigens als iemand dat serieus gaat organiseren kom ik graag.
Maar ik voel mezelf niet geroepen, ben al druk met stickers  :P
Hoe wil je het gehad hebben Joeri?
a) in de vorm van dagrecreatie, nabij Eindhoven weet ik nog wel een veldje, zonder voorzieningen en zonder kosten. Maar slechts voor 1 dag (geen overnachting)
b) nabij Eindhoven weet ik ook nog wel een camping waar we voor een weekend terecht kunnen, met beperkte voorzieningen
c) nabij Eindhoven weet ik ook nog wel een camping met wat meer faciliteiten en beperkte animatie voor de kids, tegen redelijke kosten
d) nabij Eindhoven weet ik ook nog wel twee campings met full options. Daar kan je nog wel een tent huren, dat scheelt ook een hoop gedoe ;).

En wanneer zou je het gehad willen hebben?
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal