Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2   Omlaag

Auteur Topic: Oplader smartphone door zonne-energie?  (gelezen 12144 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mars

  • Gast
Re: Oplader smartphone door zonne-energie?
« Reactie #15 Gepost op: mei 14, 2014, 09:28:05 pm »

Een flink zonnepaneel op je tentdak om je koelkast te draaien. ::)
Of daglichtpaneel.
Gelogd

CiKa

  • Gast
Re: Oplader smartphone door zonne-energie?
« Reactie #16 Gepost op: mei 17, 2014, 07:28:12 pm »

Wij gaan dit jaar dus op vakantie met zo'n groot zonnepaneel om alle mobiele devices op te kunnen laden. (Hallo allemaal, dit is mijn eerste post hier.) Ik heb een kist gemaakt die qua hoogte precies in de Kavango past. Daar zit de accu in, de laadregelaar, zekeringen, de hele boel. Er zitten een aantal sigaretteaanstekerpluggen op en een plug waar ik het zonnepaneel op aansluit. Alles is getest en het werkt prima.
Nou had ik idd ook gedacht de koelbox hier op te laten draaien. Die trekt bij 12v flink wat stroom (7,5A) maar ik had gedacht dat als de koelkast koud genoeg is, de thermostaat er voor zou zorgen dat de stroom afname naar 0 zou gaan totdat de koelkast "te warm" was en weer moest gaan koelen. Dat blijkt helaas niet waar, de Dometic koelbox vraag 24u per dag 7,5A aan stroom. Ik heb best een ruim berekende zonne-installatie, maar dat is toch echt te veel van het goede.
De koelbox kan ook op gas, maar dan komt er een verstikkende walm uit en die ruik je ook in de tent als de koelkast onder de luifel staat. Als iemand een goed alternatief kent dan hoor ik het graag.
Afijn, de kist met accu is best zwaar, dus die moet boven de as van de wagen en het zonnepaneel kan mooi onder de tenthoes op de wagen. Dit jaar gaan wij op een stroomloos veldje kamperen (en wordt het denk ik klooien met koelblokken).   
Groet,
   Edwin.
Gelogd

Jos Montana

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 490
Re: Oplader smartphone door zonne-energie?
« Reactie #17 Gepost op: mei 17, 2014, 07:40:09 pm »

He Edwin,

Dat klinkt goed. gewicht kan een nadeel zijn.
Heb je foto's?


Gelogd

Swede

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 807
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon MTT met adventuretent
Re: Oplader smartphone door zonne-energie?
« Reactie #18 Gepost op: mei 17, 2014, 07:42:29 pm »

hoeveel Wp is/zijn jouw panelen Edwin?
Gelogd
live life outdoors

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Oplader smartphone door zonne-energie?
« Reactie #19 Gepost op: mei 17, 2014, 07:44:10 pm »

Wij gaan dit jaar dus op vakantie met zo'n groot zonnepaneel om alle mobiele devices op te kunnen laden. (Hallo allemaal, dit is mijn eerste post hier.) Ik heb een kist gemaakt die qua hoogte precies in de Kavango past. Daar zit de accu in, de laadregelaar, zekeringen, de hele boel. Er zitten een aantal sigaretteaanstekerpluggen op en een plug waar ik het zonnepaneel op aansluit. Alles is getest en het werkt prima.
Nou had ik idd ook gedacht de koelbox hier op te laten draaien. Die trekt bij 12v flink wat stroom (7,5A) maar ik had gedacht dat als de koelkast koud genoeg is, de thermostaat er voor zou zorgen dat de stroom afname naar 0 zou gaan totdat de koelkast "te warm" was en weer moest gaan koelen. Dat blijkt helaas niet waar, de Dometic koelbox vraag 24u per dag 7,5A aan stroom. Ik heb best een ruim berekende zonne-installatie, maar dat is toch echt te veel van het goede.
De koelbox kan ook op gas, maar dan komt er een verstikkende walm uit en die ruik je ook in de tent als de koelkast onder de luifel staat. Als iemand een goed alternatief kent dan hoor ik het graag.
Afijn, de kist met accu is best zwaar, dus die moet boven de as van de wagen en het zonnepaneel kan mooi onder de tenthoes op de wagen. Dit jaar gaan wij op een stroomloos veldje kamperen (en wordt het denk ik klooien met koelblokken).   
Groet,
   Edwin.
Hmm, onze oude Electrolux absorptiekoelbox is reukloos op gas. Ik denk dat je de brander en/of het filtertje in de gasaanvoer eens moet nakijken en schoonmaken. Je zou de box echt niet mogen ruiken is onze ervaring.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

CiKa

  • Gast
Re: Oplader smartphone door zonne-energie?
« Reactie #20 Gepost op: mei 17, 2014, 08:39:40 pm »

@Jos
Hierbij de foto's. De foto's van de kist zijn gemaakt toen hij net klaar was. Van het paneel heb ik net een foto gemaakt. Heb er snel een bal er naast gelegd om je een idee te geven van de maat. Het paneel staat nu dus in de tuin, met kabels door het kattenluikje aangesloten op de kist. Onze tablets en mobieltjes werken zo groen als gras.

@Swede
Het piekvermogen is 150W. Volgen de theorie kan hij ruim 8A leveren. Ik heb hem met ruim 7A zien laden (volgens de meter van de regelaar die op de kist gemonteerd is).

@Jellejawa
Okay, goed om te weten. Toen we onze toen nieuwe dometic op gas aansloten kregen we direct die verstikkende lucht. Wij dachten toen dat hij eerst moest "inbranden" of zo. Nou ja, hij stinkt nog steeds. Wellicht nemen we dit jaar een oud werptentje mee voor de koelbox (moet niet gekker worden). Maar als het nou een defect blijkt te zijn, gaan we er mogelijk eens mee terug.

Groet,
   Edwin.
Gelogd

Hanneke

  • Gast
Re: Oplader smartphone door zonne-energie?
« Reactie #21 Gepost op: mei 17, 2014, 10:56:10 pm »

We hebben sinds kort deze: http://www.biolitestove.com/campstove/camp-overview/features/
Een echte gadget en het werk prima. Nadeel is wel dat hij niet overal te gebruiken val ivm brandgevaar, maar we zoeken vaak wel campings op waar het mag. Je kunt ook tegelijkertijd je koffie zetten ;-)
Gelogd

CiKa

  • Gast
Re: Oplader smartphone door zonne-energie?
« Reactie #22 Gepost op: mei 17, 2014, 11:11:26 pm »

De koelkast zal het er niet op doen, maar dit is wel een hele leukegadget.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Oplader smartphone door zonne-energie?
« Reactie #23 Gepost op: mei 17, 2014, 11:28:16 pm »

De koelkast zal het er niet op doen, maar dit is wel een hele leukegadget.
Hij is inderdaad leuk, hoewel ik me bij dit soort zaken altijd wel afvraag hoe ze het in hun hoofd halen om daar de uitspraak 'support a better world' aan te hangen. Want daar klopt geen hout van. :N
Gelogd

Hanneke

  • Gast
Re: Oplader smartphone door zonne-energie?
« Reactie #24 Gepost op: mei 17, 2014, 11:35:28 pm »

Waarbij 'hout' natuurlijk wel weer heel leuk is ;-)... Gewoon een erg leuke en handig gadget en geschikt voor de outdoorfreaks onder ons. Hier ga je niet mee op een 5 sterren camping staan ;-)
Gelogd

Hanneke

  • Gast
Re: Oplader smartphone door zonne-energie?
« Reactie #25 Gepost op: mei 17, 2014, 11:37:06 pm »

En de koelkast gaat bij ons meestal op gas (of electiciteit moet bij de plaats inbegrepen zijn) en in t voor seizoen 's nachts uit, dus daar hebben we hem niet voor nodig ;-)
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Oplader smartphone door zonne-energie?
« Reactie #26 Gepost op: mei 18, 2014, 06:54:54 am »

@Jellejawa
Okay, goed om te weten. Toen we onze toen nieuwe dometic op gas aansloten kregen we direct die verstikkende lucht. Wij dachten toen dat hij eerst moest "inbranden" of zo. Nou ja, hij stinkt nog steeds. Wellicht nemen we dit jaar een oud werptentje mee voor de koelbox (moet niet gekker worden). Maar als het nou een defect blijkt te zijn, gaan we er mogelijk eens mee terug.
Slim gemaakt die box. Maar vreemd dat een nieuwe koelbox dit blijft doen.
Koelbox zou ik niet in een werptentje zetten, daarin wordt het veel te warm. Moet je dan wel in de schaduw zetten. Bij ons stond de koelbox naast de keuken, maar daar werd het tegen de middag veel te warm door de zon. Toen verplaatst naar onder het bed waar het altijd uit de zon is. Scheelde veel.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

hurenkam

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 49
  • Merk Vouwwagen: Jametic Blue Style 2013
Re: Oplader smartphone door zonne-energie?
« Reactie #27 Gepost op: mei 20, 2014, 04:51:08 pm »

Hoi,


Voor de vouwwagen ben ik ook aan het denken om een zonnepaneeltje met accu aan te schaffen, maar net zoals anderen hier kom ik tot de conclusie dat dat behoorlijk uitgebreid moet zijn om de koelkast te voeden (2x 230W panelen + flinke accu + omvormer e.d. ook aardig aan de prijs samen).

Voor mijn smartphone & gps horloge gebruik ik nu deze:
http://www.goalzero.com/p/11/nomad-7-solar-panel
in combinatie met dit battery-pack:
http://www.goalzero.com/p/133/guide-10-plus-recharger

Vorig jaar tijdens een trektocht door de pyreneeen heeft deze mijn smartphone en horloge van energie voorzien. Overdag hangt hij dan achterop mijn rugzak. De batterijen passen ook in mijn Steripen (water sterilizer).


Groetjes,
Mark.
Gelogd

CiKa

  • Gast
Re: Oplader smartphone door zonne-energie?
« Reactie #28 Gepost op: mei 20, 2014, 06:41:29 pm »

Mijn zonnepaneel is 150Wp en de accu is een 100Ah exemplaar (meer kon niet, ander zou het qua hoogte niet meer in de bak van de Kavango passen). Dat zou best moeten kunnen naar mijn idee, ik had er echer geen rekening mee gehouden dat de Dometic koelkast 24uur per dag 7A stroom trekt. Dat is echt te veel voor mjn " energy box". De installatie is er op berekend dat ik er nog zo'n zonnepaneel bij kan zetten, maar om nou twee van die (dure) plakkaten mee te nemen gaat me nog even te ver.
(Maar dar kan ik morgen wellicht anders over denken..;))
Gelogd

CiKa

  • Gast
Re: Oplader smartphone door zonne-energie?
« Reactie #29 Gepost op: augustus 01, 2014, 03:36:50 pm »

Op dit moment op vakantie in Luxemburg (zie ook in "show je klapper") en het zonnepaneel bevalt erg goed. Op zonnige dagen, dat zijn er veel deze vakantie, kan de koelbox prima op stroom en dan laadt de accu vaak nog steeds een beeje bij. Meer dan genoeg capaciteit om de tablets e.d. op te laden. 's Avonds gaat de koelbox aan het gas. De stank die de koelbox produceerde als hij koelde op gas is na drie dagen gelukkig helemaal verdwenen. Er is best veel interesse voor zonne-energie hebben we gemerkt. De mensen die even komen kijken wijzen allemaal op de onafhanelijke uitstraling. En zo voelt het ook wel een beetje natuurlijk. Verder is het gewoon heel handig en kunnen wij op het door ons geliefde (maar stroomloze) trekkersveld staan.
Gelogd
Pagina's: « 1 2   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal