Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Tip: check uw reservewiel!  (gelezen 6167 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Herwin

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 107
  • Merk Vouwwagen: gerjak tago pacific 2005
Tip: check uw reservewiel!
« Gepost op: juli 12, 2014, 01:50:44 pm »

Tip: check uw reserveband!

Net even de bandjes op spanning gezet, hoor ik een gesis na het oppompen van het reservewiel, bij het ventiel, ik voelen, heb ik het hele ventiel in de handen!
Rubber uitgedroogd en gescheurd.
Dus mensen check ook het ventiel bij het oppompen van de bandjes!
Gelogd

Herwin

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 107
  • Merk Vouwwagen: gerjak tago pacific 2005
Re: Tip: check uw reservewiel!
« Reactie #1 Gepost op: juli 12, 2014, 01:53:13 pm »

Hier de foto, (ging niet helemaal goed:-[)
Gelogd

eptver

  • Gast
Re: Tip: check uw reservewiel!
« Reactie #2 Gepost op: juli 12, 2014, 01:58:04 pm »

Ai!
Gelogd

olaf

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.748
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL
Re: Tip: check uw reservewiel!
« Reactie #3 Gepost op: juli 12, 2014, 04:27:41 pm »

Das balen, als het bij een ventiel blijft is het niet zo slim
Gelogd
The need for the many outweigh the needs of the few

Herwin

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 107
  • Merk Vouwwagen: gerjak tago pacific 2005
Re: Tip: check uw reservewiel!
« Reactie #4 Gepost op: juli 12, 2014, 08:10:57 pm »

Vorig jaar niet gecheckt, gewoon onder de vouwwagen laten hangen.
Dat gaat nu wel veranderen! voor de vakantie wordt het reservewiel ook nagekeken!
Gelogd

mars

  • Gast
Re: Tip: check uw reservewiel!
« Reactie #5 Gepost op: juli 12, 2014, 08:37:05 pm »

Controleer dan ook even op droogtescheuren en DOT code van de band van het reservewiel.
Je kan een slecht ventiel treffen. Maar meestal gaat een slecht ventiel, zoals deze, samen met een hele slechte band.
(lees oud, soms heeeel oud)
Gelogd

Herwin

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 107
  • Merk Vouwwagen: gerjak tago pacific 2005
Re: Tip: check uw reservewiel!
« Reactie #6 Gepost op: juli 12, 2014, 09:45:25 pm »

Dit reservebandje gaat maandag naar de bandenboer, met de mededeling dat hij hem weer in orde maakt, zowel band vervangen als ventiel ;)
Gelogd

Herwin

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 107
  • Merk Vouwwagen: gerjak tago pacific 2005
Re: Tip: check uw reservewiel!
« Reactie #7 Gepost op: juli 15, 2014, 06:40:43 pm »

5 hele euro's lichter maar dan heb je ook wat!
Reserveband iig weer in orde verklaard.
Gelogd

wim

  • Gast
Re: Tip: check uw reservewiel!
« Reactie #8 Gepost op: oktober 09, 2014, 05:27:11 pm »

Tsja, die banden.
Slijten doen ze natuurlijk amper, maar op een gegeven moment moet je ze wel vervangen, ivm ouderdom, terwijl profiel nog ruim voldoende is. Tevens het gevaar van uitdrogen van de reserve wiel is er altijd.

van mijn vouwwagen heb ik de banden gemerkt: 1, 2 en 3. Gedurende de winter haal ik de wielen eraf, ivm ruimte en de handel past dan precies door de poort met de kantelbeugels. Elk jaar rouleren de wielen, zodat in ieder geval alle drie de banden gelijkmatig inslijten, en ook gebruikt wordt. Geen gevaar van uitdroging. Een schemaatje: 1=links, 2=rechts, 3- res. volgend jaar: 1=rechts, 2=res en 3 is links etc etc. Da's een cyclus van 3 jaar.......
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Tip: check uw reservewiel!
« Reactie #9 Gepost op: oktober 09, 2014, 06:33:28 pm »

Tsja, die banden.
Slijten doen ze natuurlijk amper, maar op een gegeven moment moet je ze wel vervangen, ivm ouderdom, terwijl profiel nog ruim voldoende is. Tevens het gevaar van uitdrogen van de reserve wiel is er altijd.

van mijn vouwwagen heb ik de banden gemerkt: 1, 2 en 3. Gedurende de winter haal ik de wielen eraf, ivm ruimte en de handel past dan precies door de poort met de kantelbeugels. Elk jaar rouleren de wielen, zodat in ieder geval alle drie de banden gelijkmatig inslijten, en ook gebruikt wordt. Geen gevaar van uitdroging. Een schemaatje: 1=links, 2=rechts, 3- res. volgend jaar: 1=rechts, 2=res en 3 is links etc etc. Da's een cyclus van 3 jaar.......
werkt bij onze Cocoon helaas niet. beide wielen onder de Cocoon hebben gietwielen met Michelin banden. Het reservewiel is een stalen velg en een goedkope band.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.354
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Tip: check uw reservewiel!
« Reactie #10 Gepost op: oktober 09, 2014, 07:47:01 pm »

Heb jij op je reservewiel een andere band? Bij ons is dit ook een Michelin energy saver maar wel op een stalen velg.

Tip voor uitdrogen van je banden: alle! Neem een goede bandendressing. Hiermee blijven de banden als nieuw is mijn ervaring.
Gelogd

Blackraven

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • HK Flyer Expedition 1998
Re: Tip: check uw reservewiel!
« Reactie #11 Gepost op: oktober 10, 2014, 07:30:24 am »

Bij mij waren ook de rollende banden aan de binnenkant uitgedroogd, dat werd pas zichtbaar bij het verwisselen.
Ik wissel ze niet en hou me maar aan de vuistregel om ze om de zes jaar te verwisselen, "better safe then sorry".
Ik heb geen zin om langs de snelweg te staan met een klapband.
Gelogd

apiem

  • Gast
Re: Tip: check uw reservewiel!
« Reactie #12 Gepost op: oktober 10, 2014, 08:12:59 am »


Ik wissel ze niet en hou me maar aan de vuistregel om ze om de zes jaar te verwisselen, "better safe then sorry".
Ik heb geen zin om langs de snelweg te staan met een klapband.

Die hielden wij ook tot afgelopen zomer aan. Toen hebben we geleerd dat we beter op de bandjes moeten letten; dus echt goed bekijken.

Gelukkig werden we in de file gewaarschuwd dat het bandje er slecht uit zag.
Maar echt ontspannen rijden was het niet meer.
Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Tip: check uw reservewiel!
« Reactie #13 Gepost op: oktober 10, 2014, 08:57:00 am »

werkt bij onze Cocoon helaas niet. beide wielen onder de Cocoon hebben gietwielen met Michelin banden. Het reservewiel is een stalen velg en een goedkope band.
De kavango staat ook op lichtmetaal terwijl de reserveband staal is. Het rubber is wel iddentiek. Ik controleer elk jaar bij het ophalen van de klapper de bandenspanning òòk die van de reserveband. Droogtescheurtjes zijn bij mij het moment om de band te wisselen met een maximum van 10 jaar.
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Tip: check uw reservewiel!
« Reactie #14 Gepost op: oktober 10, 2014, 09:41:37 am »

De kavango staat ook op lichtmetaal terwijl de reserveband staal is. Het rubber is wel iddentiek. Ik controleer elk jaar bij het ophalen van de klapper de bandenspanning òòk die van de reserveband. Droogtescheurtjes zijn bij mij het moment om de band te wisselen met een maximum van 10 jaar.
Bandenspanning controleren is inderdaad altijd erg belangrijk om toestanden onder weg te voorkomen. Ik ga me niet druk maken om het feit dat het reservewiel een andere band heeft. Slijt ze toch niet op. Heb met de auto hetzelfde, ook reservewiel van staal en de rest op lichtmetaal. Vorige auto had stalen velgen, toen gebruikte ik reservewiel wel. Maar deed het dan tijdens het wisselen van winter- naar zomerbanden. Men adviseert overigens om banden die je niet gebruikt wat spanning af te laten. Bij de Jametic deed ik dat ook en zette de vw op zijn poten in de garage. Nu met de Cocoon in de stalling gaat dat niet.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal