Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Extra 12v aansluiting op de auto?  (gelezen 3474 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

arnovdw

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1
Extra 12v aansluiting op de auto?
« Gepost op: juli 13, 2014, 03:51:47 pm »

Hallo,

Er is al veel geschreven over wel of niet de koelbox aan onderweg, en ik wil het toch ook gaan proberen.

Ik heb een Scout Tracker aangeschaft, ter vervanging van een Scout Pivo waar het doek door schimmel verteerd was. Op de Tracker zit een disselbox (waar na wat buigwerk aan de voorrand  mijn Tristar koelbox precies in past), waar tot mijn verbazing een 12v aansluiting in aanwezig is. Weliswaar een klein model, maar toch. Het leek me toch dat die niet aangesloten kan zijn, want het mistachterlicht functioneert perfect (op een 7-polige aansluiting). De draad volgend kwam ik er achter dat dit blijkbaar wel ooit aangesloten geweest is, maar later afgeknipt. Waarschijnlijk bij het aansluiten van het mistachterlicht.

Nu had ik het idee om op de auto een tweede aansluiting te maken, alleen voor de constante stroomdraad. Voor de koelbox dus. Heeft iemand dit al ooit gedaan? En zo ja, welke aansluiting dan, een soort spatwaterdichte 'cigarette-aansteker-aansluiting', of een volledige 7-polige aansluiting?

Een andere oplossing zou zijn om de aansluitingen van de verlichting rechts en links samen te voegen in de bestaande aansluiting waardoor een pin vrijkomt voor de constante stroomdraad. Maar dan is de aansluiting niet origineel meer.


Groeten,

Arno
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: Extra 12v aansluiting op de auto?
« Reactie #1 Gepost op: juli 13, 2014, 05:13:17 pm »

De beste oplossing zou zijn om de 7 polige stekker en stekkerdoos te vervangen door 13 polig. Dan hoef je alleen de constante voeding en eventueel een geschakelde voeding vanuit de auto erbij te leggen (en dat was je zo wie zo al van plan) en aan de stekker zijde op de vouwwagen is alle bekabeling al voorzien. Je hebt dan ook nog de optie om achteruit rij verlichting te monteren.
Gelogd

Conway Cruiser

  • Gast
Re: Extra 12v aansluiting op de auto?
« Reactie #2 Gepost op: juli 14, 2014, 11:19:45 am »

Ik heb zelf een Engelse, rechtsgestuurde VW Golf IV (2002) en daarop zitten ook 2 7-polige stekkerdozen. Een 12N en 12S stekkerdoos. Dit is Engeland veel gebruikt. Hierbij kan je dan niet de verkeerde stekker van de vouwwagen erin steken, want de 12N is de normale stekker en de 12S heeft de pinnetjes anders. (de 12S heb ik er zelf bij gezet) Bij mijn vorige Engelse Passat stationwagon zat deze er al standaard op.
Op onze Engelse Conway Cruiser zitten ook 2 stekkers (standaard). 1 is voor de verkeersverlichting (12N) en op de andere (12S) zit o.a. de koelkast, accu, massa, achteruitrijverlichting, binnenverlichting.
Op mijn aanhanger heb ik dan ook maar een tweede stekker gezet voor de achteruitrijverlichting.

Je kunt in plaats van een 12S stekkerdoos ook gewoon een 12N stekkerdoos erbij zetten. Geef ze een kleurtje met een stukje tape om verwarring te voorkomen.
« Laatst bewerkt op: juli 14, 2014, 11:26:41 am door Conway Cruiser »
Gelogd

wim

  • Gast
Re: Extra 12v aansluiting op de auto?
« Reactie #3 Gepost op: oktober 09, 2014, 06:02:01 pm »

misschien een wat late reactie, en zal vast wel een oplossing gevonden zijn.

Wel wil ik opmerken dat tegenwoordig steeds meer auto's alle verlichting via een CAN bus aangestuurd wordt. Al of niet samen met een "lamp defect" detectie. Ga je dat omzeilen door links en rechts op 1 pool te zetten, en de koelkast op de andere aansluiting, gaat het misschien mis. Bijna zeker is dat de koelkast een andere stroom vraagt, dan de twee achterlichten van de klapper.
Dus: het systeem meet een verschil, en op je dashboard komt de melding: lamp defect.
Ook heb je dan de kans (afhankelijk hoeveel vermogen je koelkast is) dat je de CAN bus opblaast, en dan wordt je niet vrolijk.

De oplossing is eigenlijk al genoemd:  een 13 polige aansluiting, dan ben je in 1 keer klaar, en veilig, en goed!
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal