Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: We krijgen onze Trigano Odyssee niet van de rem HELP!!  (gelezen 7103 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Twice3

  • Gast
We krijgen onze Trigano Odyssee niet van de rem HELP!!
« Gepost op: augustus 05, 2014, 09:27:00 pm »

Najaar 2013 ging onze Trigano Odysee in de stalling. Afgelopen zaterdag hebben wij 'm opgehaald en hebben we niks opgemerkt maar nu halen we de vw
van de rem maar vergrendeld ie toch nog de wielen  :?. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee en tips voor ons???
Alvast heel erg bedankt voor je reactie...
Gelogd

maartenvb

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 25
  • Merk Vouwwagen: Jamet Montana
Re: We krijgen onze Trigano Odyssee niet van de rem HELP!!
« Reactie #1 Gepost op: augustus 05, 2014, 09:33:55 pm »

Blijft de remstang ergens hangen of de kabeltjes?
Dit kan je makkelijk zien onder de wagen, daar waar de stang overgaat naar kabels!
Het kan zijn dat er roest in de kabels of op de stang zit zodat deze niet goed terug gaat naar de los positie
Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: We krijgen onze Trigano Odyssee niet van de rem HELP!!
« Reactie #2 Gepost op: augustus 05, 2014, 09:56:43 pm »

Het kan zijn dat de remmen blijven plakken. Ik heb zelf een klassieker en dat ook eens gehad nadat hij een aantal wintermaanden stil had gestaan en per ongeluk de handrem was aangetrokken bij het wegzetten. Dat is heel lastig te verhelpen óf je moet de hele rempartij uit elkaar halen óf heel voorzichtig proberen door kracht te zetten op de wagen en dat zo de remmen loslaten. Maar er is een kans dat de remblokken beschadigd raken.... en dan moet alsnog de zooi uit elkaar. Als hij niet zo heel lang stil heeft gestaan zo ik het met kracht proberen. Je kan hem opkrikken en met de hand proberen de wielen los te draaien en met kracht heen en weer te bewegen. Of je kan de wagen aankoppelen en met de auto langzaamaan kracht opbouwen en hopen dat de wielen niet gaan slippen. Anders nog opkrikken, wiel demonteren en met een hamer een klap op remblokken geven wellicht dat ze los schieten.

Staat hij al langer stil dan zou ik hem op krikken en de wielen demonteren, remmen uit ekaar halen en dan kijken of je de remblokken los kan krijgen of gelijk vervangen. Zo duur zijn ze niet.

Begin in ieder geval bij het begin: de remhendel bij de dissel (gaat die soepel naar beneden, beweegt de remstang?) en loop langzaam aan het hele remsyteem tot aan de wielen na. Als je niks bijzonders ziet dan opkrikken en verder onderzoeken door de wielen te demonteren.

Gebruik in geen geval olie/ W40 etc bij de remblokken alleen bij de leidingen om ze los te krijgen en spuit altijd van de remblokken weg!

Het is trouwens een euvel dat ook vrijveel voorkomt bij personenauto's als bijvoorbeeld de mazda 3 en de ford focus 

succes!
« Laatst bewerkt op: augustus 05, 2014, 11:04:31 pm door KenJo »
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
We krijgen onze Trigano Odyssee niet van de rem HELP!!
« Reactie #3 Gepost op: augustus 05, 2014, 10:34:31 pm »

Da's nou vervelend dat je vakantie met een paar dagen verlengd wordt :).

Ik weet alleen dat je de handrem niet op de wagen moet laten staan omdat de remblokken dan kunnen plakken. Ik dank dat dat nu dus het geval is. Het lijkt mij dat dat met niet te veel geweld op gelost moet kunnen worden. Maar waarschijnlijk houdt het wel in dat je de handel moet demonteren. Ik zou de adviezen van KenJo opvolgen.

Laat nog even weten hoe het afloopt. Dan kunnen we daar wat van leren, succes!
« Laatst bewerkt op: augustus 06, 2014, 01:41:16 am door Jerome »
Gelogd

EdwinMerks

  • Gast
Re: We krijgen onze Trigano Odyssee niet van de rem HELP!!
« Reactie #4 Gepost op: augustus 05, 2014, 11:04:03 pm »

Dit kan toch niet gebeuren binnen een paar weken vakantie?..of is het na lang stil te hebben gestaan (stalling)?
Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: We krijgen onze Trigano Odyssee niet van de rem HELP!!
« Reactie #5 Gepost op: augustus 05, 2014, 11:07:46 pm »

Dit kan toch niet gebeuren binnen een paar weken vakantie?..of is het na lang stil te hebben gestaan (stalling)?

Ja helaas wel. Het schijnt te maken te hebben met ophoping van remstof in het remsysteem. Als dat nat wordt gaat het plakken en als de boel daarna opdroogt tijdens het stil staan gaat het "uitharden" en zitten de remmen vast. Hoe langer de tijd die er tussen zit hoe harder de boel vast zit.

Ten minste zo heb ik het begrepen.
« Laatst bewerkt op: augustus 05, 2014, 11:09:19 pm door KenJo »
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

EdwinMerks

  • Gast
We krijgen onze Trigano Odyssee niet van de rem HELP!!
« Reactie #6 Gepost op: augustus 05, 2014, 11:09:59 pm »

Ok. Ik heb tijdens onze vakantie ook de rem er op staan. Moet ook wel lijkt me. Wij hebben alleen 2 pootjes onder de keuken.
« Laatst bewerkt op: augustus 05, 2014, 11:12:55 pm door EdwinMerks »
Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: We krijgen onze Trigano Odyssee niet van de rem HELP!!
« Reactie #7 Gepost op: augustus 05, 2014, 11:14:06 pm »

 Dat hadden wij ook bedenk ik mij nu  :#

ach ja
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: We krijgen onze Trigano Odyssee niet van de rem HELP!!
« Reactie #8 Gepost op: augustus 05, 2014, 11:19:24 pm »

Dit kan toch niet gebeuren binnen een paar weken vakantie?..of is het na lang stil te hebben gestaan (stalling)?
Ze zijn geen weken met vakantie gweest.. afgelopen zaterdag uit de stalling en nu een probleem. Juist daarom lijkt het mij iets mechanisch. Wanneer heeft de vouwwagen voor het laatst een beurtje gehad? Just curious.

Zou het nog kunnen dat je de wagen aankoppelt en dan heel rustig achteruitrijdt?

En nog een hele domme tip, maar het is er 1 uit ervaring ::) staat er nog een poot uit? of ligt er iets voor een wiel?
Gelogd
Adventure Awaits

Twice3

  • Gast
Re: We krijgen onze Trigano Odyssee niet van de rem HELP!!
« Reactie #9 Gepost op: augustus 05, 2014, 11:24:06 pm »

De vouwwagen heeft in het najaar nog een beurt gehad en alles is toen nagekeken. Daarna de stalling in. Eerlijk gezegd heb ik geen idee of ie dan op de handrem staat.
We probeerden vandaag de vouwwagen vooruit te duwen (nadat we 'm afgelopen zaterdag hadden opgehaald) van de oprit af om 'm weer ff uit te klappen en ontdekten het toen. eerst kregen we 'm totaal niet vooruit ook al was ie van de handrem af en daarna lukte het wel maar rolde ie heel zwaar. Gatsie; We gaan zaterdag  op vakantie!!! Kan me niet voorstellen dat er nu nog een bedrijf is die plaatst heeft om 'm na te kijken (helaas zijn we zelf geen handige harry's  :N)...

Er staat geen poot uit en er ligt ook niks achter het wiel. Nu niet meteen gaan lachen maar waarom juist achteruit rijden???
Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: We krijgen onze Trigano Odyssee niet van de rem HELP!!
« Reactie #10 Gepost op: augustus 05, 2014, 11:24:40 pm »

En nog een hele domme tip, maar het is er 1 uit ervaring ::) staat er nog een poot uit? of ligt er iets voor een wiel?

HAHAHAHAHAHA die heb ik ook eens gehad! Ik vloeken ...... was ik een blok voor een van de wielen vergeten  :I
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: We krijgen onze Trigano Odyssee niet van de rem HELP!!
« Reactie #11 Gepost op: augustus 05, 2014, 11:26:31 pm »

maar waarom juist achteruit rijden???

tegengestelde beweging zorgt voor tegengestelde (re)actie. En niet geschoten is altijd mis. Ik vind hem nog zo slecht niet
« Laatst bewerkt op: augustus 05, 2014, 11:28:05 pm door KenJo »
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

Blackraven

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • HK Flyer Expedition 1998
Re: We krijgen onze Trigano Odyssee niet van de rem HELP!!
« Reactie #12 Gepost op: augustus 06, 2014, 07:33:03 am »

Volgens mij heeft het meer te maken met het feit dat je dan de remmen normaal gesproken licht met het achteruitrijden terwijl de oplooprem er volledig op staat op dat moment.
is een mechaniek wat er al inzit, wat wellicht in dit geval ook soelaas zou kunnen bieden.
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.636
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: We krijgen onze Trigano Odyssee niet van de rem HELP!!
« Reactie #13 Gepost op: augustus 06, 2014, 08:31:51 am »

Soms helpt het om te tikken op de remtrommels. Dat kan met gedemonteerde wielen, zoals Kenjo beschreef. Je kunt er natuurlijk ook even onderkruipen en tegen de remtrommels tikken. Scheelt wel wat werk...

Succes!
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Twice3

  • Gast
Re: We krijgen onze Trigano Odyssee niet van de rem HELP!!
« Reactie #14 Gepost op: augustus 07, 2014, 07:54:58 pm »

Update....Dat tikken tegen de remschijven hebben we inmiddels gedaan. De vouwwagen rijdt inmiddels wel goed achteruit maar zit vooruit nog steeds geblokkeerd. Morgen toch maar even ergens langs gaan in de hoop dat een caravanbedrijf  ons ter plekke wil helpen (daar zitten er 2 van in onze woonplaats)...
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal